به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۱۰۰۸۰۵
مقاله وارده

جنبش دانشجویی در آستانه انتخابات

محمد غنچه‌سفیدی *

گروه مقالات: جنبش دانشجویی در ذات خود دو ویژگی نهفته دارد، اول عدم رضایت از وضع موجود و دوم مخالف پروری. عدم رضایت از وضع موجود مهم‌ترین کارویژه جنبش دانشجویی که همان روشنگری علمی است می‌باشد. مخالف پروری که نتیجه روشنگری است حاصل خارج شدن افراد از چنگال استعمارگران افکار است. جنبش دانشجویی ایران همواره عقیم بوده، به بلوغ نرسیده و همیشه جوان مرگ شده است.

جنبش دانشجویی همواره مورد غضب نیروهای مختلف از جمله دولتی، نظامی و اجتماعی بوده. جنبش دانشجویی در ایران بیشتر از مورد اول رنج برده است. انتقاد صریح، بی‌حوصلگی برای تغییرات و تلاش برای استقلال عامل مرگ این جوان ناکام است. هربار جنبش دانشجویی پا گرفت، بذر امیدش سبز شد، با سرکوب و اتهام ریشه خشکاند، بی‌تجربه شد و نتوانست میراث خود را برای نسل آتی خود به یادگار بگذارد.

آریکو مالاتستا از کمونیست‌های ایتالیایی در کتاب خود به سوی آنارشیسم مرگ جنبش‌های انتقادی و به تبع آن اصناف مرتبط مانند روزنامه‌نگاری و نشریه نویسی را زمانی مرده خواند که قلم در خدمت نان شد. به سخن دیگر و در باب بحث ما جنبش دانشجویی ایران نیز زمانی کارویژه خود یعنی همان روشنگری را از دست داد که در خدمت منافع مالی و سیاسی قرار گرفت. جنبش دانشجویی برای نیل به هدف والای خود باید استقلال‌طلبی، صبوری، تمرین گفتمان علمی-تخصصی، تقسیم حوزه بحث و اعمال تأثیر یا به زبان دیگر تقسیم کار روشنگری در زمینه تخصصی را سرلوحه خود قرار دهد. جنبش دانشجویی باید تارک نشین بازخورد‌ها و تصمیم‌سازی‌های سیاسی از پایین به بالا باشد.

موریانه انحصار طلبی، تعلقات سیاسی و جناحی هر روز یکی دیگر از پایه‌های اهداف جنبش دانشجویی ایران را می‌جود. با نزدیک‌تر شدن فضای سیاسی و اجتماعی کشور به دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری جنبش دانشجویی باید روشنگری و مشارکت‌سازی کند اما قبلاً باید با استقلال فکری، زمان شناسی و شجاعت خود را واکسینه کرده باشد.
* کارشناسی علوم سیاسی