به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۰۱۵۷۴
ناخشنودي اصلاح‌طلبان از فروپاشی اصولگرایی

شتري كه مقابل خانه اصولگرايان هم نشست

... این هشدار را اصلاح‌طلبان به اصولگرايان داده بودند که تمامیت‌خواهی روزی گریبان آنها را هم خواهد گرفت... به نظر مي‌رسد فروپاشی اصولگرایی آغاز شده، گرچه اصلاح‌طلبان هم از این موضوع خشنود نیستند.
شتري كه مقابل خانه اصولگرايان هم نشست
گروه سياسي: همانطور که قابل پیش‌بینی بود خروجی فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف اصولگرایان، باعث مخالفتها و تنش درون گروهی اين جناح شد و حالا حتی اگر دیگر اصولیون تحت فشار، انصراف هم بدهند (که بعید است) فروپاشی اصولگرایان کلید خورده است خاصه آنکه گروههایی در تنظیم فهرست دخالت داشته و سهم بیشتری را از آن خود کرده اند که عملکرد مثبتی را حتی نزد دوستان خود به نمایش نگذاشته و علاوه بر اینکه انزجار عمومی را به دلیل رفتارهای افراطی در کارنامه خود ثبت نموده اند در اردوگاه اصولگرایان هم مورد قبول نيستند.

بررسی سوابق سه گروه (یاران احمدی‌نژاد، پایداری‌چی‌ها و موتلفه) که بیشترین سهم را از آن خود نموده‌اند مدعای فوق را اثبات می‌کند. وجه دیگر قضیه آن است که این سه گروه بارها یکدیگر را تخطئه نموده و هر یک دیگری را مقصر شکست‌ها و ناکامی‌هاي انتخاباتی و مدیریتی معرفی کرده‌اند و بارها در امور سیاسی لغزش‌هایی داشته‌اند و آسیب‌های جدی بر جامعه وارد آورده‌اند حال چگونه باز به ائتلاف رسیده‌اند سوالی است که باید پاسخ آن را در انگیزه‌هاي درونی افراد و امری که به گروه‌های خاص مي‌شود جستجو کرد.

ائتلاف جدید به هیچ روی منطق و منش سیاسی را تداعی نمی‌کند و بیشتر نشان می‌دهد که آنان در سیاهی شب روبروی هم گارد گرفته‌اند و مترصد فرصتی هستند تا از یکدیگر انتقام گیرند. ائتلاف ظاهری کنونی چشم‌انداز موفقیت آمیزی نخواهد داشت و پیداست که افراطیون اصولگرا بر این باورند تا به مدد رد‌صلاحیت‌های گسترده‌ای که صورت پذیرفته و میدان خالی از رقیب اصلی و کوتاه آمدن دیگر اصولگرایان، در صورت پیروز شدن فضای جامعه را رادیکالتر و خشونت و افراط را ادامه داده و علیه دولت منتخب عمل نمایند.

موتلفه‌اي‌ها  كه همواره تا به امروز در تصمیم‌های بزرگ خطا رفته و پس از انقلاب در انتخابات شرکت فعال داشته‌اند اما اکثر اوقات اشتباه کرده‌اند. از اولین تصمیم که حمایت از جلال‌الدین فارسی در اولین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بود نشان دادند که فهم درستی از اوضاع سیاسی نمی‌توانند ارائه دهند و در دومین دوره هم علیرغم آنکه دو نفر از اعضای حزب موتلفه یعنی مرحوم عسکراولادی و مرحوم پرورش کاندیدا بودند اما از آنها هم که هم حزبی اشان بودند عبور کردند تا سال 76 که شکست سنگینی را متحمل شدند و متاسفانه روند خطاها همچنان ادامه یافت تا سال 88 که احمدی‌نژاد را مورد حمایت قرار دادند و باز پشیمان شدند. چنانکه می‌بینیم روند خطاهای سیاسی استمرار دارد و باز از نو در حلقه یاران احمدی‌نژاد نشسته‌اند و پایداری خود را در ائتلاف با پایداری‌های تازه از راه رسیده  می‌بینند.

یاران احمدی‌نژاد چهره‌ای سیاسی و یا حتی فکری ندارند و «اشتباه بزرگی» در تاریخ سیاسی معاصر ایران به حساب مي‌آیند و خود اصولگرایان هم این حلقه را به نام جریان خاص یا جریان انحرافی مي‌شناسند. هر فرد و گروهی که به این گروه نزدیک شود و یا حمایت کند اولین موردی که به ذهن دیگران منعکس مي‌شود اختلاس، بحران، دروغ و خسارت و فروپاشی است. هر چند در نگاه اول جای تعجب است که بخشی از اصولگرایان که مدعای مذهبی و انقلابی هم دارند با جریان انحراف هم داستان مي‌شوند اما عمق مسئله را که بنگریم بخوبی در مي‌یابیم آنها هم دست کمی از این حلقه منحرف ندارند و در مقاطع مختلف و در چند سال اخیر انحراف در اندیشه دینی و عملکرد سیاسی داشته‌اند و در واقع شارژ کننده جریان انحراف همین دوستان ائتلافی امروزی‌اشان هستند.

اینکه احمدی‌نژاد اندیشه‌ای و یا توان مدیریتی و یا آگاهی و درک درستی از دین و مذهب و نیز انقلاب اسلامی داشته باشد گزاف‌گویی و غلوی بیش نیست. وی و یارانش به سبب خود‌بزرگ‌بینی و دوپینگ‌های پی در پی توانستد مسندهایی را بدست آورند و به دلیل کم‌ظرفیتی و همان عدم آگاهی از مبانی دینی و مسیر انقلاب با هوچی‌گری و رفتارهاي کوچه بازاری راه انحراف رفتند و متاسفانه کشور را با خسارت‌های بزرگ روبرو ساختند كه اصولگرایان منصف و صادق هم به این اعتراف دارند و اینکه امروز در ائتلاف اصولگرایان نامی از آنهاست خود نشان از انحراف اصولگرایان دارد.

جبهه پایداری که از سال 90 و پس از انتخابات 88 پا به عرصه سیاسی نهاد در فضای سیاسی، اجتماعی به افراط گری و خشونت و تعصب و تفکرات خشک شهره است. در این جبهه افرادی از دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد و برخی از نمايندگان مجلس حضور دارند. بیشترین تاثیرپذیری جبهه پایداری از آیت الله مصباح مي‌باشد که با نوعی اندیشه غیر قابل انعطاف، از مخالفان سرسخت و جدی اصلاحات و اعتدال و برخی از اصولگرایان ميانه‌رو بشمار مي‌رود.

شورای ائتلاف اصولگرایان با اعلام فهرست انتخاباتی خود نشان داد تابع تفکراتی است که قائل به افراط است و به رای مردم قائل نیست و در واقع این ترکیب یعنی اصولگرایی را هم قبول نداریم. ضمن اینکه کجروی آشکار ائتلاف اصولگرایان دلخوری و مخالفتهایی را در پي داشت و لیست‌های دیگری بیرون آمد. ریشه‌هاي رفتاری گروه‌های سه‌گانه و برخي سياسيون فرصت‌طلب و ائتلافی که اینگونه شکل مي‌گیرد را باید در  نفع طلبی، خودخواهی، میل به کسب قدرت از هر راهی، کینه حتی نسبت به برادران حزبی خود، عدم رشد سیاسی و اجتماعی و نگاه ابزاری به مردم و دین جستجو کرد.

از هر سو که به فهرست شورای ائتلاف نظر انداخته شود و ماجرای ردصلاحیتها پیش رو قرار گیرد حقیقت و واقعیتی را فاش مي‌سازد که امروز اصولگرایان با آن مواجه شده‌اند و آن انحصارطلبی و اقتدارگرایی است و اينكه به هیچ وجه حاضر نیستند قدرت را از دست دهند که اگر لازم باشد برادر هم بر دار مي‌کنند و این هشدار را اصلاح‌طلبان داده بودند که تمامیت خواهی روزی گریبان آنها را هم خواهد گرفت و اکنون مشهود است.

با اين احوال، به نظر مي‌رسد فروپاشی اصولگرایی آغاز شده است و اصلاح‌طلبان هم از این موضوع خشنود نیستند. اصلاحات مخالف سیاسی را مي‌پذیرد و به عقلای اصولگرا همانطور که پیشتر هشدار داده بود گوشزد مي‌کند که تندروی و خشونت و تمامیت‌خواهی برخی در اردوگاه اصولگرایان آتشی بر خواهد افروخت که قبل از هر چیز کاشانه خودشان را مي‌سوزاند و این آتش امروز شعله برکشیده و به نفع هیچکس نیست. تدبیری باید تا اطفای این حریق کرد، تردید به خود راه ندهند و زودتر افراطیون را طرد کنند.

تصور نمی‌شود اصولگرایان اصيل و اصلی از این خطاهای به عمد تازه به دوران رسیده‌ها بگذرند و البته افراطي‌ها اقبالی کم در ورود به مجلس خواهند یافت که اگر مشارکت مردم در انتخابات حداکثری باشد طومارشان را بار ديگر در خواهند پیچید. اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و اصولگرایان صادقی که در معرض شبیخون، تندروها (و به تعبيري تکفیری‌هاي داخلي) قرار دارند مطمئن باشند جامعه به هیچ روی افراط را انتخاب نخواهد کرد و مي‌توانند با مدیریت و عملکرد منطقی و صادقانه آرای مردمی را بدست آورند.

اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۱:۰۴
من رای میدم (331006)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۴:۲۹
رای ما اصلاحات و اعتدال
هرچند اصلاح طلبان بنام و مشهور را رد کردند (331022)
رای میدهم
Bulgaria
۱۳۹۴/۱۱/۲۷ ۰۰:۴۶
کسایی که از رفتارهای افراط گرایانه برخی نمایندگان انتقاد داشتن باید با حضورشون پای صندوق های رای خط قرمزی بکشن بر روی تمام این دلواپسان و افراط گرایان (331062)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۱:۱۷
كدام اصول عزيزان!
اين افراد به ظاهر اصولگرا ، اگر اصولگراي واقعي بودند ، كارهايي كه باعث شده اين همه مشكل و معضل در كشور و نيز سستي در دين و اعتقادات مردم ايجاد شود را انجام نمي دادند. اصولگراي واقعي و ناب كسي است كه هم به فكر دنياي مردم باشد و هم آخرت آنها و نيز الگويي صادق و امين و درستكار براي مردم باشد ، نه مثل اين افراد كه با سؤ استفاده از واژه اصولگرايي هر كاري دلشان مي خواهد انجام مي دهند و حتّي از خدا هم نمي ترسند. (331008)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۱:۱۹
هر کسی که مخالف آرای مردم باشد حتی اگر وابسته به نهادهای قدرت باشه, آفتاب اقبالش غروب خواهد.. دیر و زود داره ولی حتمی هست (331009)
از طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۱:۲۱
اونهایی که الان اصولگرای معتدل شدن قبل اینها رو انداخته بودن جلو تا با دولت اصلاحات تسویه حساب کنن.الان خوشونو از صحنه حذف کردن به اخبار و تصاویر 10 سال قبلتر نگاه کنن متوجه میشن.الان هم اصلح طلبها نباید برای اونا دل بسوزونن. (331010)
سربازوطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۲:۱۸
فرق اصولگرایان به اصطلاح تندرو با اصلاحطلبان در غرب است یک گروه وطن پرست اعتماد به نفس در مقابل غرب پرستی متکی به غرب گروهی کوروش وار در جنگ ظالم گروهی رضا خانی نوکر غرب (331012)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۴:۰۵
دوست عزیز اصولگراها کوروش رو قبول ندارند که کوروش وار باشند فرق تندرو ها با میانه رو ها و اصلاح طلبان در درایت در مقابل غربه وگرنه هر کسی فحش دادن رو بلده (331021)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۵:۵۸
همین حس وطن پرستیتون باعث شد سهم دریای خزر را مفت بدید به روسیه ؟؟؟؟تا براتون دوتا رای ممتنع صادر کنه ؟!!
ای بابا عجب ناسیونالیستهای پهلوان پنبه ای (331027)
شب
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۶:۱۷
انسانهای عاقل تمام تعصبات اعم از قومی،ملی،نژادی و اعتقادی و غیره رو ناشی از جهل و یا ابزاری برای انحراف و عقب نگهداشتن از قافله تمدن میدانند.دمیدن بر تعصبات و ایراد تهمت و افترا نسبت به رقیب، برای سوء استفاده از احساسات عمومی نه تنها با موازین اخلاقی،دینی و انسانی سازگار نیست بلکه بیانگر بی مایگی افراطیون است که نتیجه ای جز شکست مفتضحانه به بار نخواهد آورد. (331028)
شب
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۷:۰۱
یکی از اصول خطایی که اصولگریان مولد و مروج آن بودند این است که آنها سعی کردند نظام را بگونه ای تعریف کنند که جمهوریت آن زینتی باشد و مسئولانش در مقابل ملت پاسخگو نباشد.لذا واضح است در چنین مسیری بعد از توفیقات اولیه هجوم فرصت طلبان برای پرچمداری و پیشتازی، هم با افراط همراه خواهد بود و هم استخوان پیشکستوان را زیر دست و پای آنان له خواهد کرد. (331033)
شهرام26
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۲:۲۶
موتلفه تحليل سياسي داره منتها بر مبناي حفظ ثروتشان ميباشد . (331014)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۳:۱۹
به جای لیست اصولگرایان بهتر است بگوییم لیست توابین از احمدی نژاد .یاران وحامیان سابق احمدی نژاد که حالا می گویند ما گول او را خوردیم (331016)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۳:۵۴
کاش توابین بودند و می گفتند ما گولش را خوردیم اینها هیچ فرقی فکری با احمدی نژاد ندارند. مگر یک فرق که احمدی نژاد ......، اینها اخرتشان را به دنیای احمدی نژاد (331061)
رييس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۳:۲۱
انشااله اصلاح طلبان پيروز ميدان هستند
البته اگر هم وطنان پاي صندوق راي بيايند
و صد البته در خبرگان هاشمي و روحاني و يارانشان از راي بايي برخوردار خواهند بود...................................... (331017)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۳:۳۵
منظور از اصول در نزد اصولگریان همان اقتدارگرایی و....است. آنان از همان اوایل نشان دادند که اساس حکومت دینی را مردمی نمی دانند و اعتنایی به دغدغه ملی ندارند.با اینحال بسیاری از آنها انسانهای منصف،وزین و قابل احترامند.اما افراطیون نفوذی در جریان اصولگرایی از نظر رفتار،گفتار ،مواضع و منطق فکری شباهت غیر قابل کتمانی با افراد فرصت طلب دارند تا آدم سیاسی و اصولگرا.پس فروپاشی آنان امری طبیعی و مبارک است. (331018)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۳:۴۷
رای ۷ اسفند به اصولگرایان راستین از آقا تهرانی تا کوچک شما کوچک زاده (331020)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۷:۳۷
اصولی غیر از اصول اسلام منظورتان است
از اصولگرایان غیر از ..............هیچ ندیدیم (331034)
رضا.ف
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۵:۲۸
هر گروهی برای مردم ارزش قائل نباشد محکوم به شکست است اصلأ شعار انقلاب همین بود اگر قرار بر دیکتاتوری بود چرا انقلاب شد و این همه هزینه دادیم .هیچ توجیهی برای مخدوش کردن آرای ملت وجود ندارد .مگر مشی اصلاح طلبان جوابگو بودن ،اعتدال ،تنش زدایی و احترام به رأی اکثریت نیست .اصولگرایان با وجدان مثل مطهری به اصلاحات ومردم پیوسته اند و این آغاز راه است . (331025)
وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۶:۳۵
من اگر رای بدهم به خاطر نظامه وگرنه اینها همشون سر تا پا یکی هستند فکر منافع متابع خودشونن به هر شکلی که باشه درد مردم این همه خریدن نداره صدای مردم این همه شنیدن نداره (331031)
بت پرستی ممنوع!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۸:۰۵
درود...آگاهی،تفکر،بعدتصمیم... (331036)
بت شکن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۲۷
اسمتو لایکه (331049)
بهاریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۱۹:۰۱
احمدی نژاد محبوب ایران است ببینید طرفداراش در تمام نقاط کشور چقدر از جناب ایشان میترسید خدا میدونه بس، خواب سیاسی بر شما حرام کرده (331037)
رضا درودگر
United States
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۱:۴۷
انسان عاقل محبوبیت داره و انسان .....ترس (331054)
بهار مهرورزی مرتضوی کهریزک!!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۲:۲۶
احمدی نژاد محبوب ایران است یا محبوب کشور .....! (331058)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۲:۴۵
بنده بعنوان شهروند درجه 3 اعتراف میکنم که واقعا از جریان احمدی نژادی می ترسم و با تصور برگشت دوباره ایشان مو بر تنم سیخ میشه! (331059)
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۰۰
به نظرم مثل سال ۷۶ روزنامه ها و سایتها اصلاح طلب نیز یک لیست بدهند که همپوشانی زیادی با همه این لیستها داره و مخاطباشونو ببرن به سمت صندوق رای هم در مورد خبرگان و هم مجلس (331040)
e
France
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۰۴
امیدوارم این لیست بازی این دو روز خبرگان بهانه ای باشه برای آمدن لیست اصلی !!!

آیت الله اعرافی و نصر الله شاه آبادی جایگزین ری شهری و موحدی شوند خیلی خوب میشه...
اگر نشد حتی اگر مصباحی مقدم نیز جایگزین شود بهتر از این لیست هست.. مصباحی مقدم باز هرچی هست آخوند تحصیل کرده رشته اقتصاده (331041)
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۱۱
رقابت در خبرگان برای سمت و سوی حرکت و سیاست ها کشور هست در سالهای اینده

رقابت در مجلس رفراندوم تایید برجام و ادامه کار روحانی در ۴ سال آینده هست (331044)
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۲۳
خواهش میکنم لیستی برای خبرگان بدهید همزمان با انتشار لیست مجلس در سراسر کشور..
حداقل با یه اسم دیگه بدید اگر فکر میکنید اصلاح طلبانه نیست (331045)
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۲۳
خواهش میکنم لیستی برای خبرگان بدهید همزمان با انتشار لیست مجلس در سراسر کشور..
حداقل با یه اسم دیگه بدید اگر فکر میکنید اصلاح طلبانه نیست (331046)
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۲۷
حالا نوبت مردم هست که انتخابات را مهندسی کنند
چه مجلس..
چه خبرگان..

قطعا نبود آن اشخاص تندرو در هر دو مجلس پیام فوق العاده زیادی دارد (331047)
ee
France
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۲۷
اگر طی یک مراسم درست حسابی و یک بیانیه درست حسابی از لیست مجلس به همراه خبرگان رونمایی شود با یک نطق زیبا مثل سال ۹۲ شوق فوق العاده زیادی ایجاد میشود که بد بینی هارو از بین میبره..

واقعا امسال شلخته کار کردیم (331048)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۳۳
اصولگرایان تنها با اتکا به رانت سیاسی
و امنیتی و البته اقتصادی در قدرت هستند
دلسوزی برای اصولگرایان نباید کرد
چون آنها مگر به جوانان و زنان و محیط زیست
و منافع ملی ایران رحم کردن که امروز ما برای آنها
دل بسوزانیم هر چند که همه اصلاحطلبا هم شایسته
پشتیبانی نیستند.سپاس (331050)
مهدی
France
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۳۶
اصلاحات اگر برای خبرگان لیست سلبی ندهد خیانت کرده هست (331051)
نه از رومم نه از زنگم همان بیرنگ بیرنگم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۰:۴۸
من هیچ نقطه ی مثبتی رو نمی بینم علاقه ای هم به این بازی های سیاسی ندارم (331052)
رضا درودگر
United States
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۱:۴۴
نون اصولگرایان در آشفته کردن جو جامعه ست
دیروز با فتنه سازی و حذف رقبا به بهانه فتنه گر بودن امروز با کلید رمز نفوذ و اتهام نفوذی زدن به رقبای محبوب و مردمی و دلسوز برای حذف کردن از صحنه (331053)
نمینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ۲۳:۲۲
اصولگرایان زمانی که در اوج محبوبیت بودند بیشتر از 10میلیون رای نداشتنند . اگر ملت فهیم وبزرگوار فعالانه در انتخابات شرکت کنند مجلس اینده از ان اصلاح طلبان است انشااله. (331060)