به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۱۰۴۵۹۵
تیم اقتصادی دولت یازدهم جسور نیست

روحاني از اصلاحات اقتصادی نترسد

روحاني از اصلاحات اقتصادی نترسد
سهیل فارسی

گروه اقتصادي: قبل از هر چيز گفته باشيم كه باید سالها بگذرد تا سیاست‌هاي اقتصادی ویران کننده دولت سابق در سالهای 84 تا 92 با تدبیر تصمیم گیران و عاملین اقتصادی در وهله اول اصلاح شود و سپس از اقتصاد رکودی و تورمی ایران آوار برداری شده و بعد از آن شروع به بازسازی آن کنند.

يكي از مشکلات حاد و اساسي اقتصاد ایران دخالت بیجا و غیر موثر دولت و همچنین بنگاه‌داری بخش عمومی در اقتصاد ملی است كه حل این مصیبت به شجاعت، و همدلی و همزبانی نخبگان سیاسی و اقتصادی کشور نیاز دارد. اگر یک دانشجو یا تاجرِ پیگیر مطالب و خبرهای اقتصادی باشید در رسانه‌هاي کشور بهترین اقتصاددانان ایرانی بهمراه تجار و دانشجویان اقتصاد را مي‌بینید که سالهاست یکسری مطالب عمدتا تکراری که از بديهیات علم اقتصاد است را مي‌نویسند و روزنامه‌ها و سایت‌ها نیز آنها را چاپ و نشر مي‌دهند اما گوش شنوایی برای این اصول بدیهی و علمی اقتصادی وجود ندارد و دولت‌ها راه خود را مي‌روند.

مقالات بسیار و یادداشت‌هاي اقتصادی بیشمار که علی الدوام بر مفاهیمی همچون بهره وری، رقابت، عدم دخالت دولت در اقتصاد، عدم قیمت گذاری دولتی، استفاده از ظرفیتهای بی پایان اقتصاد بین الملل، انضباط مالی، اتکاء بودجه بر درآمدهای مالیاتی و لغو معافیت‌هاي مالیاتی غیرعادلانه ، شفاف سازی صورتهای مالی بنگاه ها، اصلاح نظام بانکی و گسترش و تعمیق بازار سرمایه، آزادسازی و سپس خصوصی سازی حقیقی، چاپک سازی دولت، کاهش هزینه‌هاي جاری دولت، توجه واقعی و نه شعاری به محیط زیست، اصلاح نظام تامین اجتماعی و بسیاری از موارد خرد و کلان دیگر تاکید مي‌کنند که شب و روز در رسانه‌ها و مطبوعات اقتصادی به زبان‌ها و طرق مختلف و در برهه‌هاي زمانی گوناگون تکرار و تکرار و تکرار مي‌شود اما تصمیم سازان و تصمیم گیران اقتصاد ایران هیچ توجهی به آن نمی کنند.

متاسفانه تیم اقتصادی دولت یازدهم جسور نیست و عزمی برای اصلاحات اقتصادی ندارد. آقای رئیس جمهوری اگر مي‌خواهند نظرات درست خود همچون خصوصی سازی خودروسازان و سرمایگذاری خارجی که از مقدمات توسعه یافتگی است را عملی کنند باید قبل از شروع اصلاحات اقتصادی دست به تغییراتی در تیم اقتصادی خود بزنند. باید ظریفِ اقتصاد ایران را شناسایی کنند و او را بر صدر تیم اقتصادی دولت بنشانند.

ظریفِ اقتصاد ایران باید تمام ویژگی‌هاي ظریفِ سیاست خارجی را داشته باشد. نخست باید شجاع باشد. باید صبور و مودب باشد و در مقابل تندروها از کوره در نرود. باید با مردم و جوانان صادق باشد. باید متخصص باشد. تاریخ اقتصاد ایران را از بر باشد. مشکلات اساسی و ظرفیت‌هاي اقتصادی کشور را بداند. باتجربه باشد و جهانی فکر کند. وطن پرست و فرنگ رفته باشد. قدرت گفتگو و تعامل با سایر بازیگران اقتصاد ایران را داشته باشد. با اساتید و اقتصادانان ایرانی و غیرایرانی مراوده و گفتگو داشته باشد. به یک معنا کپی اقتصادی دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان باشد.

نکته مهم این است که آیا دولت یازدهم و شخص آقای رئیس‌جمهوری همچون پرونده هسته ای اراده‌ی حل معضلات کهنه و بی پایان اقتصادی را دارند؟ اگر عزمی که در کلیت نظام و سپس در دولت برای حل بحران هسته ای بوجود آمد در بخش اقتصادی نیز وجود داشته باشد بطور خودکار ظریفِ اقتصاد ایران پیدا خواهد شد اما اگر حد کفایت، شعار باشد، قطعا کشتیِ اقتصاد ملی به ساحل توسعه و رونق نخواهد رسید و دیگر آحاد ملت تحمل چنین شرایط اقتصادی را نخواهند داشت.

رييس و وزيران دولت یازدهم بهتر از همه می‌دانند که این اقتصاد دولتیِ فاسد با چند بسته حمایتی و ضد رکودی تکان نخواهد خورد و یا صِرف لغو تحریم‌هاي بین المللی _که البته کار بزرگی بود_ اقتصاد کشور بهشتِ سرمایگذاران داخلی و خارجی نخواهد شد. دولت‌ها و شرکتهای غربی هنوز در حال رصد فضای اقتصاد ایران هستند و قطعا بی گدار به آب نخواهند زد. لغو تحریم‌ها با توسعه یافتگی و رونق اقتصادی فاصله ای بس بسیار دارد که جزء با اصلاحات اقتصادی بدست نمی آید. دولت محترم تابحال عملکرد اقتصادی نسبتا" مطلوبی داشته است اما با هدفی که مد نظر دارد _رشد 8 درصدی و تورم تک رقمی_ که یحتمل دست نیافتنی بنظر مي‌رسد، فاصله ای بسیار دارد.

دولت تدبیر و امید می‌داند که رشد 8 درصدی با برنامه پنج ساله و سخنرانی بدست نمی‌آید بلکه لازمه دستیابی به چنین رشدی که البته باید پایدار باشد، سرمایگذاری صدها میلیارد دلاری در اقتصاد ملی است. علی الظاهر دولت یازدهم چنین پولی ندارد و اگر هم داشت در بورکراسی زائد اداری مانند پول یارانه‌ها به هدر مي‌رفت. جذب صدها میلیارد دلار سرمایه برای اقتصاد ایران –اعم از داخلی یا خارجی- با شعار و همایش بدست نمی آید بلکه راه حل علمی و جهانی آن بهبود حقیقی فضای کسب و کار و شفاف سازی اقتصاد ایران است.

راه حل نهایی؛ اصلاحات اقتصادی است. در سه سال اخیر مصادیق بسیاری وجود دارد که قانون خوبی در مجلس تصویب شده و به دولت ابلاغ گردیده اما کاری از پیش برده نشده است. مع الاسف منافع بازیگران بزرگ اقتصاد ایران در ثابت ماندن شرایط وخیم فعلی و دست و پنجه نرم کردن مردم با معضلات اقتصادی تمام نشدنی است و در این حالت نیز تنها گروهی که متضرر مي‌شوند و از یک زندگی ساده و متوسط بی بهره خواهند بود آحاد ملت و بنگاه‌هاي کوچک و متوسط تولیدی‌اند.

پرونده اقتصاد ایران همانند پرونده هسته‌ای دیگر پرونده این دولت و آن دولت نیست بلکه پروند نظام است و جزء با تدبیر و واقع گرایی مسئولان حل نخواهد شد. از این رو باید ایمان داشت که اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه سیاست‌هاي کلی اقتصادی کشور است و باید با جد و جهد پیگیری شود و با نگاهی عمیق و کارشناسی در صدر اقدامات نه تنها دولت بلکه تمام ارکان نظام قرار بگیرد.

بخندیم یا گریه کنیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۱۵:۲۰
ظریف هسته ای که زیزساخت صنعت هسته ای را مضحمل کرد لابد ظریف اقتصاد مابقی نهادهای تولیدی را نابودخواهدکرد (334593)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۱۸:۱۳
تا دلار ارزان نشود و قدرت خرید مردم بالا نرود کشور از رکود خارج نشود ....دلیل اصلی رکود گرانی و کاهش شدید قدرت خرید مردم یک کشور است....و دلایل اصلی گرانی در کشور دلار 3500 تومانی در حالی که قیمت دلار باید کمتر از 1500 تومان باشد (334630)
علی
United Kingdom
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۲۱:۰۹
اتفاقا فقط ظریف می تواند با حل مشکلات با عربستان، قیمت نفت را بالا برد و ارزش ریال قدرت خرید و اقتصاد کشور را در کوتاه مدت خوب کند، به همین علت است که بعضی دلواپسها از تیره گی روابط با سعودی خوشحالند و همگام با تندروهای داخل حکومت سعودی هدفشان ایجاد %A (334636)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۱۶:۲۸
کیم وو چونگ با حمایت دولت کره جنوبی که فقط یک دولت بود نه سه دولت!، توانست اقتصاد کشور را تغییر دهد و مردم را از فقر و بدبختی نجات دهدو توانست به کشورهای دنیا صادرات داشته باشد و کشورش را پیشرفته کنه . در مقابل کره شمالی را ببینید که با سیاست درگیرشدن با دنیا مردمش دارن گوشت مرده می خورند. (334595)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۱۶:۵۰
موافقم
بجز وزیر صنعت وزیر آ.پ هم نیاز ب تجدید نفر دارند (334596)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۰۸:۲۴
فانی معلمان را فنا و خود را باقی کند!! (334611)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۱۶:۵۹
تسیاری ازکارشناسان بخصوص درسطوح ادارات مزتبط باموضوعات اقتصادی همین دیدگاه دارندکه دولتهادرآمارسازی مهارت بیشتری دارندتاجراحی ناب اقتصادی!بعنوان کارشناس اقتصادی یکی ازادارات اذعان میکنم ازمافقط آمارنادرست میخواهندنه بیان چالشهاومشکلات جدی جامعه ومعضلات اداری بهمین فقط درباتلاق مشکلات حاصل ازناکارآمدی وکم تدبیری دست وپامیزنیم وجالبتراینکه همین مسائل باعث روی کارآمدن دولت بعدی بادیدگاه دیگرمیشود.واقعاًمردم ازوضعیت موجودبسیارناخرسندندوغالباًتیم اقتصادی دولت را ضعیف وبی دردمی پندارند!مردم ازآقای ظری (334597)
د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۱۹:۴۵
دوست عزيز اشتباه نكنيد شرايطي كه باعث به كار گماردن ظريف شد در مورد اقتصاد وجود ندارد - بگذاريد كارشان را بكنند (334600)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۲۰:۵۱
روند اقتصادی کشور از نظر من باید بسمتی باشه که حداقل های یک زندگی شرافت مندانه رو برای همه مردم فارع از هر سمت و سوی فکری مهیا کنه... دولت باید با اخذ مالیات از سرمایه و صنایع کلان، به افزایش سرمایه های خرد و بنگاه کوچک تر اما گسترده تر کمک کنه... اینجوری رانتی هم بوجود نمیاد... در این زمینه از تجربیات کشورهای حوزه اسکاندیناوی باید استفاده کنیم... (334603)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۲۱:۳۲
من معتقدم مسیله بیکاری جوونا زخمی هس که سر باز کرده که هیچ عفونت هم کرده و کم کم داره به خون میریزه از ما گفتن و از مسولان نشنیدن که هر گروهی تو تاریخ چوب عملکرد خودش خورده اینده میفهمید زمانی که این جوون امروزی شد مرد چهل پنجاه ساله چه چیزهایی رو برا تعریف کردن به نسل جوون اون روزا داره (334604)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۱۹ ۲۳:۵۴
یکی از دلایل افزایش فاصله طبقاتی در ایران پادتی بازی درشاغل کردن افراد خانواده ها است.در بخش دولتی و خصوصی.مخصوصا در بخش دولتی خانواده هایی وجود دارند که تمام اعضای انها یا حتی تمام فامیل در استخدام دولت هستند.دولت باید با همکاری مجلس قانونی را اجرا کنند که از هر خانواده ایرانی فقط یک نفر در استخدام دولت قرار بگیرد و 2نفر یا بیش از2نفر را ممنوع اعلام کنند. (334605)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۰۱:۱۱
بنده به دو دلیل با محتوای مقاله مخالفم.دلیل اول-هنوز تعریف روشنی از اصلاحات اقتصادی صورت نگرفته و استراتژی های اجرایی آن مشخص نشده واذهان عمومی با این مقوله آشنایی کافی ندارد.دلیل دوم-در این شرایط هر برنامه ای باید با اجماع جریانها ی سیاسی اجرایی شود و با توجه به این که رقیب اصلا قابل اعتماد نیست و هر لحظه ممکن است خلاف انتظار رفتار کند بنابر این انتظار اجرای برنامه های حساس به مثابه هل دادن دولت به میانه انبوه خطرات است. (334607)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۰۱:۳۱
از 4 ساله بودن دولت میترسند؟ (334608)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۰۲:۲۴
دولت و مجلس باید با تعیین صندوقی که از مالیات و تامین اجتماعی و بانکهای کشور و افراد خیر و .... تامین بودجه شود حداقل 10 میلیون تومان برای هر فردی که قصد ازدواج دارد در نظر بگیرند تا یکی از مشکلات جامعه که ازدواج جوانان است و این مشکل در ایجاد دیگر مشکلات اخلاقی جامعه هم نقش دارد بر طرف شود (334610)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۱۲:۴۱
آقای روحانی برای عبورازچالش بزرگ اقتصادی چاره ای ندارددست به تغییرتیم اقتصادی بزندواگراین کار رانکنددرانتخابات 96باچالش بزرکترمواجه خواهدشد.زیراتیم اقتصادیش غالباًازتکنوکراتهای جداازتوده مردمندونیزبرخی سهامداران شرکتها.بهمین دلیل دردتوده مردم راحس نمیکنند!ازسوی دیگرخصوصی سازی باوجودنهادهاوبنیادهای اقتصادی قوی دولتی وشبه دولتی که دراختیاردولت نیستندمحقق نمیشودوبیشک چالش آفرین خواهندبودازاین روآقای روحانی بایدبرجام اقتصادی راجدی بگیردوشجاعانه موانع رابیان تاجراحی واقعی انجام پذیرد. (334617)
sss
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۱۷:۵۴
روحانی نگذار احمدی نژاد بازگردد (334628)
تندیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۱۸:۱۵
این نظریه پردازمقاله نویس! به خودش اجازه داده دو دولت دکتر روحانی و دکتر احمدینژاد را زیر سوال ببرد در حالی که نمیداند رکود فعلی حاصل سایست فریز اقتصادی دولت کنونی برای مهار تورم ناشی از سیاستهای دولت احمدینژاد و تورم دوران دولت احمدینژاد ناشی از شتاب تزریق پول به لایه های اجتماعی کشور برای تولید و جلوگیری از وقوع احتمالی رکود و ایجاد رشد اقتصادی و ممانعت از بیکاری و به زعم خودشان اجرای عدالت اقتصادی بود در حالی که هر دو دولت در اجرای سیاستهایی که درست هم بود اما اندازه لازم را نگه نداشتند (334631)
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۲۱:۴۳
دولت نمی تونه جلوی پارازیتو بگیره گشت ارشادو نمی تونه یه شبکه تلوزیون را بندازه. اونوقت اصلاحات اقتصادی? یعنی دس رو خرخره بعضیا بذاره? (334638)
دکتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۱/۲۰ ۲۳:۵۶
چیه ترسیدید احمدی نژادزمین بزنتون به زمین وناکارتون بکنه...بچه هامواضب باشید.. (334639)