به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۰۹۶۲۷
این‌روزها همه می‌خواهند دکترا بگیرند، شما چطور؟

تب دکترگرایی در ایران همه‌گیر شده است!

تب دکترگرایی در ایران همه‌گیر شده است!
امید سعیدی

گروه مقالات: زمانی تحصیلات عالیه در ایران آرزوی هر شخصی بود، به نحوی که وقتی کسی می‌گفت که لیسانس در فلان رشته دارد با نگاه‌های حسرت بار افراد دیگر مواجه می‌شد. ورود به دانشگاه‌ها هم به دلیل تعداد کم دانشگاه و هم رقابت بسیار فشرده و سخت، بسیار مشکل بود و حتی پشت کنکوری‌هایی بودند که بابت قبول نشدن راهی مطب‌های مشاوره‌های روانپزشک‌ها می‌شدند و خانواده‌های بسیاری در آرزوی این بودند که فرزندشان وارد جامعه دانشگاهی شود.

امروزه اما، همه مسئولان و دست‌اندركاران گرفته تا نمايندگان مجلس، مديران كل ادارات، فرمانداران، شهرداران، همه و همه تقريبا و حتي بسياري از افراد بيكار جامعه!! يك پيشوند «آقا يا خانم دكتر» را يدك نام و فاميل خود يدك مي‌‌كشند! و در همين راستا، به دليل تعداد بسیار زیاد دانشگاه‌ها و همچنین خصوصی شدن پاره‌ای دانشگاه‌ها، تقریبا هر کسی را دانشجو می‌بینی و دانشجو بودن نه امتیازی دارد و نه حسرت کسی را بر می‌انگیزد. دانشجویان نیز راه گرفتن مدرک را در ایران مانند هر چیز دیگری پیدا کرده‌اند و از آنجا که می‌دانند چیزی که می‌خوانند هیچ تاثیری در آینده شغلی و حتی زندگی شخصی آنها ندارد، تنها به پاس کردن درس‌ها و گرفتن مدرک بسنده می‌کنند.

حتی برای پایان نامه‌ها هم دیگر کسی واهمه‌ای به دل راه نمی‌دهد، برای هر چیزی در ایران اگر قیمتش را بدهی راهش هست و تنها با پرداخت مبلغی خاص می‌توانی پایان نامه‌های آنچنانی تهیه کنی و این گونه است که با جامعه‌ای روبرو شدیم که همه فوق لیسانس هستند و تحصیل‌کرده اما باسواد واقعی کم پیدا می‌شود چرا که "باسواد" با" تحصیلکرده" فرق دارد.

شاید یکی از دلایلی که امروزه، ایرانی‌ها به هر قیمتی به دنبال گرفتن مدرک می‌روند عدم وجود توانایی خلق راه دیگری برای بهبود زندگی است. یک کودک ایرانی برخلاف همتای اروپایی و آمریکایی اش بیشتر با هدف موفقیت فردی و رسیدن به خوشبختی تلاش می‌کند در حالی که کودک اروپایی با سیستم متفاوت آموزشی سعی می‌کند خوشبختی و دانش را گروهی به دست آورد. در آنجا برای وارد شدن به جامعه نیاز به تحصیلات عالیه و دانشگاهی نیست تنها توانایی فرد در زمینه لازم مورد پرسش و آزمون قرار می‌گیرد.

اگر از کسانی که تجربه تحصیل در ایران و یکی از کشورهای پیشرفته را داشته‌اند بپرسید که تفاوت سیستم آموزشی ایران با دیگر کشورها چیست، اکثرا با این پاسخ مواجه می‌شوی که اصلا قابل مقایسه نیست چرا که دو چیز کاملا متفاوت را نمی‌شود با هم مقایسه کرد. آنچه در ایران به عنوان آموزش به خورد کودکانمان می‌دهند دهه‌هاست که در دنیای مدرن منسوخ شده است و نگاه مدرک گرایانه افراد در انجا اصلا دیگر وجود ندارد.

به عنوان مثال قبلا تب گرفتن مدرک لیسانس در ایران بسیار داغ بود و پس از آن فوق‌لیسانس مد شد و هم اکنون بسیاری بدون هیچ دلیل خاصی به دنبال گرفتن مدرک دکتری هستند درحالی که در اروپا و آمریکا رفتن به دنبال دکتری تنها مختص کسانی است که علاقه به پژوهش و تحقیق دارند و روندی بسیار کسل کننده و پروسه‌ای طولانی دارد و برای همین هم در اکثر کشورها به عنوان یک شغل به آن نگاه می‌کنند و برای دانشجوی دکتری حقوق تعیین می‌کنند.

بهتر است هر چه زودتر نگاه این چنینی به تحصیلات دانشگاهی در ایران عوض شود و به جای آن کودکانمان را از همان ابتدا برای زندگی بهتر در جامعه آماده کنیم و برای این هدف باید به آنها بیاموزیم چگونه برای حل مشکلاتشان راه خلاقانه پیدا کنند و چونه در قالب گروه و با استفاده از خرد جمعی به حل مشکلاتشان همت بگمارند. جامعه ما بیشتر از مدرک دانشگاهی و تب مدرک‌گرایی نیاز به افراد خلاق با توانایی کار در محیط‌های گروهی دارد.

جامعه‌ای پویاست که مدارس و دانشگاهایش بتوانند تولید دانش کنند و توانایی بالقوه افراد را پرورش دهند نه آنکه با جهت دادن به فکر افراد تنها آنها را یک بعدی بار بیاورند. باید فرهنگ غلط مدرک گرایی را از فکر خانواده‌ ایرانی بیرون کرد به نحوی که آنها اگر فرزندشان فردی مفید برای جامعه شد اما بدون تحصیلات دانشگاهی به او با افتخار نگاه کنند که تنها با فکر خلاق خود توانسته چاره‌ای برای دردهای جامعه اش پیدا کند.

ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۲:۵۸
دیپلمه باخاصیت بهتر از دکترای بی خاصیته.... (339122)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۲۲:۱۵
خاصیت دیپلم چیه؟؟؟!!
حتما پارتی !!!! (339171)
علي
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۸:۱۲
دكتراي دانشگاه آزاد برابر است با ششم ابتدايي -يعني هيچ (339209)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۱:۵۷
به عنوان یک فارغ التحصیل دکتری دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات باید بگویم دانشگاه آزاد تا قبل از سال 1392 در جذب دانشجوی دکتری رعایت همه موازین علمی را می کرد. اما بعد از این سال کلا همه چیز را گذاشته کنار و حتی با نمره منفی دارد دانشجوی دکتری می گیرد. به نظر من که مدرس اسن دانشگاه هستم باید طرحی جدی برای این اتفاق تدارک دیده شود. در غیر این صورت سونامی افراد بی سواد و مسئله دار (چون مدرک دارند ولی تخصص ندارند ) به جامعه تحمیل می شود (339235)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۲:۰۳
من خودم دکتری دارم. اما افرادی که در اداره با هم همکاریم، چون هیچ زمینه علمی و پژوهشی ندارند از همین ابتدا به دنبال خرید پایان نامه برای ارشد هستند و با تمسخر می گویند دکتر دو سال دیگر ما هم دکتر می شویم... نتیجه این اقدام مخرب دانشگاه مثل روز برای من روشن است. خون می خورم که مقابل چشمان من که مدرس دانشگاه نیز هستم عملا درباره قیم نگارش پایان نامه صحبت می کنند... با این وضع فقط می توانم بگویم که به قهرقهرا داریم می رویم (339238)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۲:۴۹
دیپلم با خاصیت کجا بود اون وقت ؟؟؟؟؟!!!
الان هر کسی سر کار دیپلمش بی خاصیت در مورد مدارس هم اون قدر وضع شرم اور که حرفشو رو نمی زنم!!!! (339244)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۳:۰۴
با این همه دانشگاه ازاد و غیر انتفاعی و پیام نور، من ترجیح میدم اصلا ادامه تحصیل ندم... (339123)
مجید محسنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۳:۱۷
با سلام
صادقانه بگویم من هم بسیار تمایل برای اخذ دکترا دارم. (339124)
ما هم دکتریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۳:۲۷
در دولت فخیمه! پیشین متاسفانه روند پذیرش فله ای در دانشگاههای دولتی نه تنها در دوره دکترا بلکه در دوره کارشناسی ارشد آغاز شد. اما این مسئله مهم این ماجرا نیست، که متاسفانه در این دولت هم این روند با همان شتاب دنبال شد.
و من بیشتر به این ضرب المثل ایمان آوردم که دست کم در بخش آموزش عالی در ایران دو دولت گذشته "" سرو ته یک کرباس" میباشند و حتی بدتر از این ..... (339125)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۴:۰۴
نه من این طوری نیستم اتفاقا برعکس این موج هایی که ایجاد شده تعمدا حرکت کردم .
دانشجو ورودی سال 78 بودم و تا مقطع فوق لیسانس روابط بین الملل گرفتم با اینکه هنوز خیلی ها حتی اسم رشته ام رو نشیدن بعضی هم به لطف دکتر ظریف حداقل اسم رشته رو یاد گرفتن و نمی گن تخصص تون برای هتل ها یا روابط عمومی استفاده میشه اما بعد راه افتادن موج عجیب اتفاقا با اینکه تصمیم شدید برای دکتری دانشگاه تهران داشتم وقتی رفتم دیدم چه کسانی برکنار و چه کسانی به اسم ظاهرا استاد اومدن فاتحه دانشگاه رو خوندم !!!
اصلا انگار تو دانشگاهها ... (339126)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۴:۰۹
با سلام و تشکراز موضوع گزارش
علت این معضل به نوع عملکرد سازمان ها و ارگان ها و ادارت و ... دولتی و غیردولتی بر می گردد که تنها عامل موثر در پرداخت حقوق و سایر مزایا به نوع مدرک کارکنان بسگی دادرد نه به عملکرد کاری شخص و انجام وظایف (339127)
mostafa
United States
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۴:۳۷
اخ نگو که دلم خونه....اخه به چی این کشور میشه دل خوش کرد . الان من وسایر دوستای تحصیلکردم که فوق لیسانس و دکترا هستیم بعدظهرا میریم تو پارک میشینم والکی براهم کلاس میزاریم که من از فلان جا دعوت به تدریس کردن یا دعوت به کار کردن . ولی باز روز بعد همه تو پارک بیکار جمع میشیم. (339128)
دلگیرم از این وضعیت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۵:۰۷
دقیقا کار گروهی چیزیه که ما کم داریم. به شخصه خود من که تووی آزمایشگاهی در یکی از دانشگاههای خوب کشور مشغول کار بودم استاد که در جریان هیچ امری نبود با یکی از هم آزمایشگاهی یا کارای ما رو به اسم خودشون به وزارت دفع یا سازمانهای مربوطه فروختن. بعد مقاله ISI هم با همون پروژه ها بازم به اسم خودشون چاپ کردن. ما هم هیچ . چون اینجا استاد سالاریه. چون اینجا هرکی به جایی وصل باشه باید کار کنه. چون کار گروهی معنا نداره. چون اینجا استاد میتونه حتی به وزارت هم نارو بزنه با اسناد داخلی مقاله چاپ کنه. (339129)
مجتبی
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۵:۲۳
من ب شخصه واسه فرار از بیکاری ادامه تحصیل میدم..وقتی ازم میپرسن چکاره ای میگم دانشجوام..نمیخوام بگم بیکارم (339130)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۵:۳۶
من به عنوان کسی که دکتری فیزیک دارم و قبلا عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های ایران بودم و اکنون در خارج از ایران به سر میبرم، باید عرض کنم با مشاهداتی که داشتم متاسفانه هدف آموزش و پرورش ایران صرفا آموزش خواندن و نوشتن به کودکان است و دیگر هیچ. متاسفانه آموزش عالی هم از دوره احمدی نژاد به بعد با افزایش بی ضابطه ظرفیت دانشگاه ها فقط هدفش تولید تحصیلکرده بدون سواد و دارای مدرک و توقع است. اگر آموزش عالی اقدام به تصحیح ظرفیت دانشگاه ها متناسب با امکانات و توانایی افراد نکند وضع بدتر خواهد شد. (339131)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۵:۳۹
در تمام جهان معمولا افرادی که در رشته خاصی به لبه های آن می رسند موفق به دریافت مدرک دکترا می شوند اما در کشور ما کسانی که اصول ابتدایی رشته ای را می آموزندآنهم به صورت ناقص موفق به اخذ این مدرک می شوند واین دلایل مختلفی داره.مثلااگر کسی در رشته اقتصادمدرک واقعی دکترا بگیره وبر مبانی آن مسلط شوددر واقع به علمی دست یافته است که دیگر نمی تواند مبانی آن را زیرپا بگذاردو هر روز مدعی شود که بایدعلم جدیداقتصادی تولید کنیم.و با توجه به اینکه به شعار بیشتر نیاز داریم علم واقعی برایمان دردسر ساز می شود. (339132)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۶:۲۵
من با نظر شما موافقم ،ولی یه نکته را فراموش کردین و ان هم بی سوادی خیلی از اساتید دانشگاههاو نمره دادن بیخودی، چه دولتی چه ازاد . من در هر دو دانشگاه درس خوندم. (339136)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۶:۳۵
برای اولین بار یه حرف درست زدید دمتون ..... (339139)
ببراز خان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۸:۰۶
هر متمدنی یک دکترا یا یک سفر خارجی باید داشته باشه که مطرح بشه حالا نکته جالب اینه که طرف دکتر الکیه رفته کنار برج ایفل یک کارتی هم انداخته گردنش عکس گرفته میگه برای سیمنار دعوت بودیم حالا اصلا تو اون تاریخ هیچ مناسبت یا سمیناری نبوده!عکسشم زده تو تلگرام شبها هم که از حمالی میاد خونه یه سری به تلگرامش میزنه نیرو میگیره (339145)
گندم
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۸:۲۴
وقتی یک جوان 35ساله با دومدرک کارشناسی ارشد تنها کاری که پیدا میکنه ماهی 400هزارتومان هست اونهم قراردادی و بدون بیمه تمام تلاشش رو میکنه که بتونه بامدرک بالاترشاید شاید شایدموقعیت بهتری به دست بیاره.امیدوارم از این منظر هم به موضوع نگاه کنیم........ (339148)
پورامینی همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۸:۲۶
تحصیلات دانشگاهی در ایران به یک اپیدمی تبدیل شده که توامان به کمیت وکیفیت ان پرداخته نمی شود و متاسفانه مدتهاست به اقتصاد اکثرخانواده هافشار وارد کرده و به یک معضل اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است (339149)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۱۸:۴۵
اتقاقا اگزتب فوق دکترا گرائی درجامعه بوجودبیاید خیلی خوب است چون پزشک متخصص کم داریم وپیش هر دکتر متخصص که برویم نوبت بر یکهفته بعد می دهد . (339152)
gholamreza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۲۰:۰۱
حالا مدركش قلابي است يا تقلبي يا سفارشي و هزاران ياي ديگه..... اينجور مدركها بدرد داخل كوزه ميخورند كه بگذاريش داخلش آبشه بشي بالا.بذارش داخل كوزه ابشه بش بالا. (339160)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۲۹ ۲۲:۳۴
من از فرط بیکاری دارم دکتری می خونم. ولی الان کار برام پیدا شده نمی تونم دکتری رو ول کنم. (339172)
استاد اخراجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۰:۳۲
رفتم یکی از شعب دانشگاه جهاد دانشگاهی(این مدلیش رو خودم هم تازه اون موقع شنیدم) تدریس کنم. بچه ها گفتن جزوه بده. گفتم من جزوه نمی دم. خلاصه شب که شد از دانشگاه زنگ زدن(ساعت 9 شب با موبایل خخخخخ) که چرا جزوه نمیدی و این حرفا. کوتاه نیومدم. هفته بعد اخراج شدم. (339187)
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۰۱:۳۹
من لیسانس گرفتم کار نبود ولش کردم رفتم دنبال کار ازاد خیلی از دوستان دنبالش رو گرفتن الانم هنوز دانشجو اند همه نزدیک چهل ساله و مجرد (339191)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۲:۵۳
فکر کردی تو دانشگاه های دولتی خبری !!!!
خبری بود نه اینکه مزه پول زیر زبون این ها هم رفته بیا ببین تو هر سوراخی پردیس زدن فقط دانشگاه ازاد بده پیام نور و علمی و کاربردی که شبیه جای نامعلوم ! (339245)