به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۴۰
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۱۰۹۶۹۰
خسروانی که نگران صلاح مملکت خویشند!

انتشار فیش‌های حقوق و بسط احساس بی‌عدالتی

رویت فیش‌های چند ده میلیونی مدیران دولتی، نتیجه‌ای جز نارضایتی و بسط احساس بی‌عدالتی نخواهد داشت؛ در شرایطی که کشور در بسیاری از عرصه‌ها با معضل نقدینگی رو به روست، آیا مشاهده‌ی فیش‌هایی از این دست، نمک بر زخم اعتماد عمومی نمی‌پاشد؟
انتشار فیش‌های حقوق و بسط احساس بی‌عدالتی
علی رافع (عارف)

گروه سیاسی: سال 84، کشور شاهد ظهور رییس‌جمهوری بود که در کوران دوران مبارزات انتخاباتی خود مدعی آن بود لیست مفسدان و دزدها در جیب اوست و هواخواهانش اینگونه وانمود می‌کردند درصورتی که که رأی و اعتماد عمومی، منتهی به برگزیدن وی به عنوان رییس‌جمهور ‌شود، می‌تواند نقطه‌ی پایانی بر دزدی‌ها و فسادهای اداری- اقتصادی و زد و بندهای کلان باشد.

نحوه‌ی پوشش، شیوه‌ی گفتار و شعارهای آرمان‌گرایانه و انقلابی‌اش، مخاطبین را مجاب می‌نمود که این نامزد، سیر و سلوکش با اسلاف خود متفاوت است؛ او را از جنس مردم می‌انگاشتند و در وجنات وی، منجی‌ای را جستجو می‌کردند که عدالت را برایشان به ارمغان خواهد آورد، بر قامت ایده‌آل‌های برابری‌جویانه و دادگرانه، رخت حقیقت خواهد پوشاند و فاصله و شکاف دولت‌مردان و مردم کوچه و خیابان را به لطف مهروزی و زحمات شبانه‌روزیِ یک کابینه‌ی چابک و پاکدست، پر خواهد کرد.

اینکه در هشت سالِ پس از انتخابِ وی چه بر سرِ کشور رفت، به‌اندازه‌ی کافی در این سه سال در خصوص آن گفته‌اند و شنیده‌ایم؛ و اینکه چه میزان نابسامانی‌ها و کمبودهای فعلی، محصول دولت اوست، بحثی است مجزا که موضوعِ این نوشتار نمی‌باشد. اما مراد از اشاره به مورد اقبال واقع شدن شعارهای او و ظهور پدیده‌ای نو در سوم تیر ماه 1384، آن بود که یادآور شویم اگر شعارهای عدالت‌طلبانه‌ی آقای احمدی‌نژاد، در آن ایام مورد استقبال عمومی واقع شد و اگر هیجان ناشی از عطش افشای اسامی فاسدین و بیرون آمدن آن لیست معروف از جیب معجزه‌ی هزاره‌ی سوم در جامعه موج می‌زد، نتیجه‌ی احساسِ نابرابریِ اقتصادی بود که در عمق جامعه رخنه کرده بود.

در آن دوران، به ویژه در سالهای پیش از خرداد و تیر 84، آنقدر در بوقِ فسادهای کلان اداری و زد و بند‌های بزرگ اقتصادی و انحرافهای قراردادهای پتروشیمی و نفتی دمیدند تا جامعه به این باور برسد که عده‌ای در آن بالا نشسته‌اند و بی‌زحمت و با سوءاستفاده از جا و مقام و انتسابات و وابستگی‌هایشان، به منابع عمومی و ثروت این مملکت دست‌اندازی کرده و کسی توان برخورد با آنها را ندارد. دقیقا در چنین فضایی بود که مردی با شمایلی متقاوت و با ظاهری چون مردمان کوچه و بازار برآمد و با اراده‌ی پولادین، شعارهایی را به مردم فروخت که در آن ایام، جامعه‌ی رنجیده از ظلم‌ها و نابرابری‌هایی که بدان روا رفته و رویگردان از سیاستمداران و سخنان و نطق‌های بی‌پشتوانه و خسته کننده‌شان، تشنه‌ی آن بود.

چند هفته‌ای است به لطف دسترسی بخش قابل توجهی از جامعه به گوشی‌های هوشمند و فضای اجتماعی مجازی، فیش‌ها و اسناد حقوق‌های نجومی برخی از مدیران دولتی در حال دست به دست شدن است و صحبت در خصوص چنین دستمزدهای اعجاب انگیزی، نقل اکثر محافل شده است؛ 
صحبت‌هایی که در اکثر آنها خشمی فروخورده و سرخوردگی از تدابیر وعده داده شده موج می‌زند و نشانگر آن است که این روزها، امیدها به سرعت جای خود را به شک و‌ تردید و بعضا یأس می‌دهند. 


اما سوال برانگیز‌تر از چنین حقوق‌هایی و مباحث پیرامونیِ آن، آنچه تعجب را بیش از پیش بر می‌انگیزد سخنان اخیر آقای رییس‌جمهور ‌در جلسه‌ی سران و کارگزاران نظام در حضور مقام معظم رهبری است؛ آنجا که ایشان با اشاره‌ی به حقوقهای سر سام آور برخی از مدیران ارشد، فرمودند‌‌‌اگر چند نفر حقوق بالاتری برداشت کرده‌اند نباید آن را تبدیل به مسئله‌ی ملی کنیم! ‌‌‌البته شاید جناب روحانی سعی داشته‌اند با چنین سخنی اندکی فضای به وجود آمده را تلطیف کرده و اینگونه به قضیه نگاه کنند که پایگاه اجتماعی دولت تدبیر و امید موجب خواهد شد که دولت از این اتهام و بحران پیش آمده نیز به سلامت عبور کند و اساسا ماجرا افشای حقوق‌های نجومی در حد و‌ اندازه‌های یک معضل ملی نخواهد بود.

شاید هم ریشه‌ی به وجود آمدن چنین فضایی را در‌‌‌ اتاق‌های فکر ضد دولتی‌‌‌جستجو می‌کنند که آقای سخنگو اخیرا بدان اشاره فرمودند و هدف چنین فعالیت‌هایی را آغاز زود هنگام مبارزات انتخاباتی ۹۶ دانستند اما آقای روحانی و تیم ایشان هر تفسیر و تأویلی هم از رویدادهای اخیر داشته باشند، سخنان ایشان به خوبی روشن می‌کند که به درستی چنین فعالیت‌هایی را مخل آرامش روانی مردم می‌دانند و به حق نگران سست شدن اعتماد عمومی نسبت به دولت هستند. 


آقای رییس‌جمهور ‌بر خلاف آنچه در سخنان اخیرشان ایراد فرمودند، این روزها به خوبی بر این امر واقف هستند که مسئله‌ی فساد، تبعیض، در هم‌ریختگی اقتصادی فراگیر موجود در کشور و بحران روانی جامعه و سرخوردگی عمومی ناشی از آن، این معضل را به یک مسئله‌ی ملی بدل ساخته است. گو آنکه مسئله آنقدر مهم بوده که سران سه قوه، هر یک از جایگاه خود و با هدف پیگیری و حل و فصل موضوع، دستورات جداگانه‌ای صادر کرده‌اند و دو تن از معاونان آقای رییس‌جمهور، پیگیر ماجرا هستند و آقای سخنگو در رسانه‌ی ملی و در برنامه‌ی زنده، به خاطر این قضیه از ملت عذرخواهی کرده‌اند؛ البته نباید فراموش کرد که تمامِ این اقدامات و نامه‌نگاری‌ها و پوزش‌ها، مادامی که به یک اقدام عملی و یک تغییر اساسی منجر نشود و احساس تثبیت قسط و عدل را در جامعه تحکیم نبخشد؛ نمی‌تواند زخمی که بر پیکر روح و روان جامعه وارد آمده را التیام بخشد.

در روزگاری که بسیاری از کارگران و کارمندان، با خطر تعدیل و بیکاری مواجه‌اند و از دریافت حقوق و مزایای این ماه خود اطمینان ندارند و بسیاری از آنها حتی ماههاست در ازای زحمات خود، دریافتی نداشته‌اند، رویت فیش‌های چند ده میلیونی مدیران دولتی، نتیجه‌ای جز نارضایتی و بسط احساس بی‌عدالتی نخواهد داشت؛ در شرایطی که کشور در بسیاری از عرصه‌ها با معضل نقدینگی رو به روست، آیا مشاهده‌ی فیش‌هایی از این دست، نمک بر زخم اعتماد عمومی نمی‌پاشد؟

آیا کارمندی که پس از چند شیفت کار و اضافه کاری، به زحمت شهریه‌ی مدرسه و دانشگاه و هزار و یک خرج و برج کوچک و بزرگ خانواده‌ی خود را جور می‌کند و آخر سر، هشتش گروی نُهش است، با رویت فیش حقوق مدیران بالادستی اش، انگیزه‌ای برای خدمت برایش باقی می‌ماند؟ آیا بازنشسته‌ای که سالهاست در انتظار وصول معوقات خود است، با رویت فیش‌هایی که رقمش بعضا چند برابر رقم طلب وی از دولت است، اعتمادش به دولت و نظام زیر سوال نمی‌رود؟

موضوع دریافتی‌های نجومی توسط مدیران دولتی و نیمه دولتی، شاید تا پیش از اینکه رسانه‌ای و علنی شود، می‌توانست در فضایی آرام و به دور از هیجانات مرسوم حل شود و به یک مسئله‌ی ملی بدل نگردد؛ اما امروز و با عمومی شدن فیش‌ها و اسناد آن، خواه نا خواه، موضوع مذکور به مسئله‌ای ملی بدل گشته و افکار عمومی به حق خواستار سامان دادن به اوضاع هستند. این روزها نمی‌توان به شکل قطعی مدعی آن بود که آیا پراکندن فیشهای حقوق مدیران، خروجی اتاق‌های فکر ضد دولتی است یا اینکه نتیجه‌ی توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی و انتشار آزاد اطلاعات در آن است؛ اما هر چه که هست، نتیجه‌ای جز آسیب زدن به اعتماد عمومی، تهدید آرامش روانی جامعه و بالارفتن بیش از پیشِ دیوار بی‌اعتمادی میان دولت و ملت نخواهد داشت؛ امری که نه عذرخواهی صرف می‌تواند دوای آن باشد و نه شاهد آوردن از دولت پیشین و اشاره به حقوقهای نجومی مدیران دولت گذشته، میتواند آن را التیام بخشد.

امروز جامعه به حق انتظار دارد، آقای روحانی در راستای عمل به سوگند خود، تمامی‌‌‌استعداد و صلاحیت خویش‌‌‌را در مسیر ‌‌‌گسترش عدالت‌‌‌ به کار گرفته،‌‌‌ پاسدار قانون اساسی‌‌‌ بوده و با تکیه بر اصل سوم این میثاق ملی، با این رویه‌ی ناصواب، که به جد از‌‌‌ مظاهر فساد و تباهی‌‌‌بوده و علاوه بر تعمیق بی‌عدالتی و نابرابری، باب انحصار طلبی را نیز می‌گشاید، به‌‌‌مبارزه‌‌‌ برخواسته، یک بار برای همیشه به این اوضاع سامان داده و‌‌‌ قسط و عدل اقتصادی‌‌‌ را در جامعه گسترش دهند؛ که در صورت آنکه در این مسیر با صلابت قدم برداشته و به این داستان خاتمه دهند، می‌توانند بهانه را از بهانه‌جویان ستانده و علاوه بر جلب دوباره‌ی حمایت‌ها و پشتیبانی گسترده‌ی اجتماعی، برگ برنده‌ای در کارنامه‌ی عملکرد دولت یازدهم به ثبت رسانند.

البته ممکن است آقای روحانی و اطرافیان ایشان گمان کنند که ماجرای فیش‌های حقوق، مسئله‌ی مهم نیست و ابعادی ملی ندارد و بیش از این نباید به آن پرداخت؛ اما ضربه‌ای که این ماجرا می‌تواند در آینده به ملت و دولت تدبیر و امید وارد کند، فراتر از مسائل جناحی خواهد بود و می‌تواند تبعات ملی گسترده‌ای داشته باشد و آینده را دستخوش تغییرات بسیاری سازد. نکته‌ای که در این ایام نباید توسط دولتی‌ها فراموش شود، این است که ادامه‌ی گسترش بدبینی عمومی نسبت به دولت و بسطِ احساس بی‌عدالتی در جامعه، مردم را تشنه‌ی دادگری کرده و این امر می‌تواند باری دیگر عرصه را برای مدعیان عدالت و برابری بگشاید؛ مدعیانی که ممکن است لزوما با جریان آقای احمدی‌نژاد و جریان پایداری و جناح راست افراطی قرابت تشکیلاتی نداشته و مردم لزوما خاطره‌ی تلخی از آنها در ذهن نداشته باشند.

با این وجود، حتی اگر چنین نامزدی نیز وارد عرصه‌ی انتخابات نشود نیز نمی‌توان منکر آن بود که ادامه‌ی شرایط فعلی، می‌تواند پایگاه اجتماعی و صندوق رأی آقای روحانی را به شکلی جدی تهدید کند. البته ممکن است مشاوران و تئوریسین‌های دولت، به سبب نبودن رقیبی جدی و استخوان دار، شانس بیشتری برای حفظ کرسی پاستور برای چهار سال دوم قائل باشند، اما این احتمال نیز وجود دارد که به سبب سرخوردگی عمومی و عدم اعتماد و امید به تدابیر آینده‌ی این دولت، چه بسا آقای روحانی ‌حتی نتواند در انتخابات 96، در رقابت با نامزدی گمنام و فراهم شده از پشت‌پرده عالم سیاست! که ورژن 2 هزاره سوم باشد! و با شعار پرخریدار «قسط، عدالت، مبارزه با غارت و چپاول و...» و چند پرونده فساد از پرونده‌های آن 8 ساله (که الاماشاالله فراوانند!) و این 4 ساله (همین قبض حقوق رییس کل بانک رفاه کفایت می‌کند!) را در موعد مناظرات روی میز بریزد و به رخ بکشد، هم شانسی برای پیروزی داشته باشد. باور کنید و کنیم که بخش عمده جامعه امروز ایران زیر فشارهای اقتصادی، اجتماعی، تبعیض و فساد ... دیگر طاقتش طاق شده است. این انذاری است به همه خسروانی که نگران صلاح مملکت خویشند!

محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۱:۳۷
افشاي حقوق هاي نجومي و اختلاف در دستمزدها منجر به بروز ياس و نااميدي و نارضايتي شديد در اقشار جامعه به خصوص در بين جوانان و اقشار متوسط جامعه شده است واقعا چطور جواني كه با مدرك فوق ليسانس هنوز بيكار است و توان تشكيل يك زندگي سالم را ندارد و يا يك بازنشسته و يا شاغل كه بعد از چندين سال زحمت با حقوق حداقل كه توان اداره زندگي را ندارد مي توانند اين مسئله حقوق هاي نجومي را هضم كنند ؟ و از همه بدتر توجيه اعضاي دولت كه تمامي تقصير را بر گردن دولت گذشته مي دانند ؟ شما چرا اين فساد را ادامه داديد ؟؟؟ (339228)
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۵:۰۱
آقای خاتمی و اصلاح طلبان دوم خردادی با فرصت سوزی های تاریخی خود از سال 76 تا 84 با وجود در اختیار داشتن قوای مقننه و مجریه کشور را به ورطه ی تباهی 8 ساله احمدی نژاد کشاندند; اینک آقای روحانی باید از تجارب تاریخی درس بگیرند و باید بدانند اگر بخواهند هم سیاست مماشات با فرصت طلبان و منفعت طلبان را درپیش بگیرند و هم به ارزیابی دقیق, صحیح و سریع عملکرد وزرا و مدیران ارشد دولتی اقدام نکنند و هم مدام در برابر سنگ اندازی ها و کارشکنی ها و قیم مابی های تمامیت خواهان عقب نشینی کنند,بهتر است استعفا کنند! (339471)
کوروش کبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۱:۴۴
قطعا با انتشار این فیش ها فاصله بین مردم و دولت در حال زیاد شدن است. از یک طرف دولت هر روز میگوید با کمبود بودجه روبروست و برق و آب و گاز و..را گران میکند و از طرف دیگر حقوق های چند ده میلیونی پرداخت میکند. در این بین دیوار بی اعتمادی در حال بلند شدن است.این موضوع برگ برنده ای به ددست احمدی نژاد و یارانش می دهد که الان در شهرهای کوچک داده است و در حال تسری به شهرهای بزرگ نیز هست (339233)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۲:۰۴
اين دشمنان شكست خورده كه به هيچ اصول اخلاقي پايبند نيستند از كوچكترين نقطه ضعف دولت نخواهند گذشت وبا تمام توان خواهند كوشيد تا اين دولت را كه وارث تمام ويرانگري هاي خودانان مي باشند به چالش بكشند پس دولت نگزير است تا با تمام توان به مقابله با كاستي ها بپردازد واجازه ندهدتا اين ناخدا ترسان به اهداف شوم وپليدشان برسند اميدوارم مردم نيز گول اين خناسان را نخورند ودوباره در دام انان نيفتند (339239)
طلوع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۲:۴۷
اینا که یارانه نداشتن بدن و به قول خودشون شب واریز یارانه ها شب عذابشونه چطوری 200 میلیون 200 میلیون حقوق میگیرند؟؟
وزیر کشور گفته بود من خودم 3 جوان بیکار فوق لیسانس تو خونه دارم!!!
خوب بابای منم اینجوری حقوق بگیره کل فامیلمون هم بیکار باشن همشونو میتونه نون بده!!! (339243)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۱۲
اتفاقا این قضیه را حتی اگر مخالفان دولت برای زمین زدن دولت مطرح کرده باشند را باید به فال نیک گرفت، زیرا هروقت جلوی فساد را بگیریم برای دولت و محبوبیت آن نزد افکار عمومی اثر مثبت دارد. (339248)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۹:۰۱
برادر عزیز فسادی که در این دولت رخ داده چگونه میتونه محبوبیت افرین باشد !! دولتی که دولت قبل را اینهمه بابته این قضایا کوبید الان فیش های تک تک مدیرانش داره رو میشه و با اعداد و ارقام نجومی !!! اقای روحانی واقعا برای انتخابات 96 کار سختی دارند خیلی سخت ... (339296)
معمولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۷:۵۴
من سلهاست هرگز در انتخابتی شرکت نکردند چون میدانستم از اعتدالی و اصلاح طلب وئ چپ و راست هماز یک قمکاش هستند و در غارت و دزدی مال مردم رقابت میکنند. امیدشدند و مردم از همه تان را از صبح تاشب نفرینتان میکنند.
یک گله دزد بی خدا به جان بیت المال افتادید و بخو بخور میکنید. (339356)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۳:۱۳
این فیش ها نشان دهنده ادامه نگاه غارت گرایانه دولت قبلی در برخی از بخش های اقتصادیست.در نظام برداری هم یک صاحب برده نمی توانست این اندازه تفاوت بین خود و برده اش قائل شود چه رسد به اینکه آقایان مدیران نظام جمهوری اسلامی اند و زیردستانشان مردمند که ولی نعمت انقلابند.بنظرم حقوق آنان یا قانونیست که در آن صورت باید مشخص شود چه کسانی مجوز پرداخت چنین حقوق هایی را داده اند.و یا غیر قانونیست در این صورت مدیران خاطی مجرمند باید به دستگاه قضایی معرفی شوند.دولت باید در این موارد بسیار قاطع و شفاف عمل کند. (339249)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۴:۰۸
قبلي هرچه بوده مردم انتظار دارند اين دولت اين نا عدالتي را برطرف كند والا نمي تواند تقصير را به گردن دولت قبلي انداختن طفره برود و فعلا سه سال در حكومت روحاني اين كار انجام مي گيرد اين پابرهنگان كه امام خميني گفته صاحبان انقلاب اند اگر اين دنيا نتوانند روز قيامت يخه روحاني را خواهند گرفت شما راس امور بوديد (339265)
روح ا...
Sweden
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۴:۲۲
مردم ساده دل حرف آدمهای دروغ گویی که دم از عدالت میزنند را زود باور میکنند و واقعا هم دلیل وجود مشکلات عمده ای در زندگی بسیاری از ایرانی ها وجود رانتهای دولتی و اختلاس و .... در سیتم دولتی است. مردم این مسائل را میبینند و درک میکنند ولی فرد دروغ گو را نمیتوانند تشخیص دهند. دولت باید شفاف سازی کند. باید به مردم خبر رسانی کند و مدیران متخلف را برکنار کند و به مردم اعلام کند. این تنها راه جلوگیری از موفقیت دروغ گو ها و مختلسین 8 سال سیاه روزی مردم ایران هست. (339268)
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۴۰
به هر حال هر چی بوده تو این دولت هم این روند ادامه داشته اقای جهانگیری یک هفته بعد از انتصابش بخشنامه های سیاسی دولت قبل رو متوقف کرد چطور نتونست جلوی بخشنامه های مالی رو بگیره این تناقضه (339451)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۴:۵۲
احمدي بر ميگرده (339272)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۰:۵۲
به زباله دان تاریخ (339328)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۱:۰۴
امیدوارم که بیاد . ما به روحانی دل بستیم ولی حقیقتا فریب خوردیم. صد روزش شد 1000 روز و اوضاع بدتر شده و بیکارا دو برابر شدن. بهار این نظر رو بذار . (339332)
سلام علیکم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۵۴
شما و اتاق های فکرتان باید بدانند که مردم اگر از روحانی رویگردان هم شوند به سوی احمدی نژاد ها که نماد فساد, اختلاس,اخنتاق, انزوا, تحریم, جنگ طلبی و... هستند بر نمی گردند; مردم به سوی میر حسین موسوی ها می روند... (339428)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۲:۱۸
برای محاکمه ؟ (339338)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۶:۰۲
مردم در سال 96 رایشان را در سبد صاحب اصلیش (دکتر عارف) خواهند ریخت........
مگر اینکه مجددا" کار گزاران سر اصلاح طلبان کلاه گشاد بگذارند!! (339276)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۶:۲۹
وقتی دارید خودتان همه جیز را میگویید ما چه بگوییم

فساد بوده و خواهد بود

اما برخورد رئیس جمهور و سران مملکت در این قضیه مهم است

اگر آنها برخورد درست داشته باشند حد اقل دل ملت خوش میشود

که کسی به فکر حق مردم است

اما خدا خوذش به داد این ملت شریف برسد (339281)
شعبانزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۸:۵۰
رخی دوستان مثل جناب زیباکلام می فرمایندگرم شدن بازارقیشهابرنامه ای هست برای تضغیف دولت روحانی.به فرض اینکه باشداماشماودولت روحانی چرامانندبرخی اصولگرایانیکه رقبارادشمن می پندارندموضع میگیرید!؟آنکه حساب پاکه چه باک ازمحاسبه.این دولت بایددولت منطق واعتدال وشجاع درروساختن دستهای خیانتکاران ازهرطیف حتی جزئی باشدوالامیتوان گفت درصورت متفاوت ودرباطن مثل آنهاست!بنابراین اگرصداقت ودرستی هست ازشفاف سازی وبرملاگشتن خیانتهای کوچک وبزرگ هراس ننماییدوازبی اعتمادی مردم بترسید. (339294)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۹:۰۱
این فیش های حقوقی هم یه قضییه مشکوکیه، یعنی آیا جدیدا حقوق مدیران اینطور شده یا دهها ساله اینطوره، یا اصلا مگه قراره مدیر یه شرکت موفق مثلا فلان بیمه که شرکتش ماهیانه درآمد دهها میلیاردی داره همان حقوق یه کارگر شهرداری رو بگیره، میگن نقص قانونه، آیا تازه این قانون نقض شده و هشت سال احمدی نژاد نقض نشده بود ، بعد این قانون غلط باید عوض بشه چون خودش اشکاله و مانع پیشرفت کشور، در بخش دولتی هم کدوم آدم با عقل و متخصص و با لیاقتی میاد درآمد میلیاردی درست بکنه بعد خودش حقوق پایین (339295)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۱۹:۰۳
ادامه :پایین بگیره، پس یا دزدی می کنه یا میره بخش خصوصی ده برابر در میاره بعد هم یه کسی میاد جاش میلیاردی پول می دزده میره کانادا، شرکت رو هم ورشکسته میکنه و کارگرا رو بیکار ، یعنی همین وضع فعلی بیشتر شرکتهای دولتی ، میگن فاصله طبقاتی، آیا فاصله طبقاتی همین دو سال درست شده ، یا هدف بحران سازی و فراری دادن مدیراست؟ اون موقع که خاوری دو ملیتی رو کردن رئیس بانک ملی این برادران وظیفه شناس که امروز فیش ها رو ميدن بیرون کجا بودن که حالا هر روز یه صنفی رو تحریک به اعتصاب می کنند (339297)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۲:۵۹
برادر عزیز،سه سال پیش 5 میلیون تومن سهام صنعت بیمه خریدم و 25 میلیون تومن سهام یکی از باتک ها رو . در طول این 3 سال بیمه جمعا 40هزارتومن سود داد و بانک 2 میلیون. دو ماه پیش کل سهام بیمه ام رو 3/5 میلیون فروختم یعنی 1/5 میلیون ضرر.و سهام بانکی ام رو حاضرم 18 میلیون بفروشم یعنی با کسر سود دریافتی بازم 5میلیون ضرر.این یعنی چی؟یعنی از اون آدمای متخصص با لیاقت که بتونه درآمد میلیاردی درست کنه خبری نیس اینا دستشون توجیب سهامدارانه . سود سهام بیمه در سال94برای هر سهم فقط 8 ریال بود (339320)
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۰:۰۱
به نفع کشور است که دولت و رئیس جمهور با با ساختار حاکمیت زاویه داشته باشد لذا به سبب آنکه همواره زیر زره بین و راست آزمایی قرار می گیرد وضعیت بهتری را برای کشور رقم خواهد زد.

هرچقدر هم فضا سازی علیه دولت ایجاد کنند دولت روحانی یک دوره ای نخواهد شد. (339302)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۰:۲۱
از این گونه فسادها در هر دولتی ممکن است پیش بیاید. آنچه برای افکار عمومی مهم است نحوه برخورد دولت با آن است. اگر آقای روحانی واقعا با این موضوع برخورد کند این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و اگر مانند دولت قبل با آن برخورد کند طبعا در زمین مخالفان بازی کرده است و چوبش را خواهد خورد. (339305)
سهراب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۱:۱۵
بنده کسی هستم ک در انتخابات ریاست جمهوری طرفدار دکترعارف بودم ؛ بعد از انصراف عارف صد در صد از آقای روحانی حمایت کردم و اکنون نیز حمایت میکنم ولی برای این قضیّه پیش آمده دلم برای روحانی میسوزه عاجزانه از ایشان میخواهم که با قوّت با این موضوع بر خورد کنند و برای مردم شفّاف سازی کنند .اگر کسی بنا حق پولی از بیت المال دریافت کرده آنرا باز گرداند . (339309)
حمید
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۱:۲۶
بنظرمن مدیرعامل بانک رفاه و همچنین خاوری.... و بابک زنجانی ودیگرغارتگران بیت المال تقصیری ندارند.مقصراصلی مسئولان عالیرتبه نظامند.همانهایی که دم از عدالت می زنندووقتی که یک همچنین اختلاسهاو سواستفاده هایی صورت می گیرد سکوت می کنند ووافکارعمومی و رسانه ها را متهم به بزرگنمایی می کنند. (339310)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۱:۲۹
دولت باید پاسخگو باشد.نمی شود که در مملکت عده ای هر چقد که بخواهند پول به حساب خود واریز کنند وبعد ادعای عدالت وقانون و...داشت. (339311)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۱:۳۱
کسانی که این حقوق ها را به حساب خود واریز کرده اند با مدیران طاغوتی چه تفاوتی دارند؟ (339312)
رحمان
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ ۲۳:۳۷
از رئیس جمهور باید پرسید چرا هنوز رئیس صندوق ذخیره ارزی (عمو صفدر) اخراج نشده!؟ انگار رئیس جمهور خودشم هم دوس نداره چهار سال دیگه رئیس جمهور باشه! والا بخدا (339322)
ناشناس
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۰:۰۴
یعنی در این دولت هر مدیری هر مقدار دلش خواسته به حساب خود واریز کرده؟هیچکس طرفدار محمود وسیستم فاسد او نیست مردم به روحانی اعتماد کردندو باید پاسخگو باشد نباید از چنگنال شیربه چنگ پلنگ بیفتند (339324)
خلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۰:۵۱
اصلاحات فقط اسمش اصلاحاته, نتیجه اش به کام بورژوا و سرمایه داران شده هست. (339327)
خلیلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۰:۵۳
بر خلاف فضاسازی رسانه ای که آقایون پس از 88 کردند سه مجلس اخیر اکثریتش با همسویان اصلاحات بوده هست . در مجلس قبل که ادعا میکردند همکاری با روحانی در حد عالی بود اما در برابر احمدی نژاد همش پرسش و طرح سوال و ..

تنها مجلس اصولگرا مجلس هفتم و تنها دولت اصولگرا دولت نهم بود (339329)
خ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۰:۵۵
وقتی میگویند احمدی نژاد ایران را هسته ای کرد - 20درصد تولید کرد - مسکن مهر ساخت - طرح تحول اقتصادی و یارانه ها را اجرا کرد چه باید بگوییم؟ چه جوابی بدهیم؟ دولت یازدهم چه کرد؟؟

آقایون فراموش کردن الان عصر شفافیت هست نه دهه 70 و 80 که مردم گول بخورند (339330)
سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۵:۵۰
احمدی نژاد با آن دختر دانش آموز معروف در آشپز خانه و زیرزمین ایران را هسته ای کرد؟؟؟طرح تحول اقتصادی یا فروپاشی اقتصادی با رشد اقتصادی منفی و حجم عظیم واردات و فسادهای بی نظیر و...؟؟؟ یارانه ها یا کلاهبرداری با چند برابر شدن قیمت همه چیز و فقیر تر کردن مردم و دادن پول به ثروتمندان و...؟؟؟و... (339478)
میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۲:۱۷
روحانی تک دوره ای هست . خیلی از طرفداران او از دست وی شاکی هستن (339337)
اعتدال گرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۴:۵۴
این جماعت مدیران ودلسوزان غارت بیت المال بدون هیچ ترس ولرزی هستند،اینها باید به اشد مجازات و استرداد تمام دارایی های زندگی وبه دورترین ومحروم ترین نقطه عالم تبعیدشوند. (339350)
طلوع حق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۰۹:۱۱
یعنی خوشم میاد نظرهایی که روشنگرانه هست و باعث میشه افراد فکر بکنن رو به هیچ وجه نمیذارید!!!
این آزادی هست که ازش حرف میزنید؟؟
نوبخت گفته بود که این هم بر اساس مصوبات دولت قبل هست!چطور همه کارهای دولت قبل که بد بود لغو شد! چرا این یکی که بد بود لغو نشد و وقتی به تکاپو افتادند که لو رفت؟؟
اینها که میگن شب واریز یارانه شب عزای دولته از کجا میارن اینجوری حقوق میدن؟؟ (339363)
اعتدالگرای منصف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۰:۲۷
به همه دوستان بدبین وخوشبین باضرس خاطر میگویم قضایای فیش حقوقی جدیست امانیازبه اینهمه کش وقوس ندارد.این کوتاهی برمیگرددبه متولیان امربویژه رئیس جمهورعزیزکه قدری درشفاف سازی وکوتاه گشتن دست خاطیان اعم ازرفیق ورقیب تساهل میفرمایندکه این امرازاین دولت بعیداست!ازدولت قبل درانقیادبه قانون انتظاری نبودلیکن ازدولت اعتدال سخت توقع داریم که...!بایدنشان بدهنداگرنیست برای همگان نباشدنه یکی 20یا57میلیون ازبیتالمال بگیردومیلیونهاآدمهای شریف ونجیب کمترازیک میلیون تومان.آیااین است تعدیل واعتدال؟! (339370)
معاون
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۰:۴۹
بخدا من معاون یک اداره کل هستم دارای مدرک ارشد و ... هستم با در یافت حقوق و مزایا ماهیانه حداکثر 3/5 تا 4میلیون حقوق می گیرم در حالی که خیلی از شرکت ها و ادارات حقوق پایه بدون مزایا حداقل 6 میلیون دریافت می کنند نمی دانم این چه نظام هماهنگ پرداختی است (339376)
هاتف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۵۳
لعنت به آمريكا واسرائيل كه اين حقوقهاي نجومي كارآن هاست مرگ بر بي حجاب (339426)