به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۰۹۷۸۰
چه در دوره احمدي‌نژاد چه در دوره روحاني‌؛

عذرهای بدتر از گناه براي توجيه بی‌عدالتی و تبعيض

عذرهای بدتر از گناه براي توجيه بی‌عدالتی و تبعيض
عبدالحسین برزگرزاده
مدرس دانشگاه

گروه مقالات: بدنبال افشای گوشه ای از دزد‌های نجومی تحت عنوان حقوق نجومی بازار توسل به توجیه، پاک کردن صورت مسئله و عذرهای بدتر از گناه داغ شده است. گروهی برای تخریب دولت و جناحی برای تطهیر او قیام کرده‌اند. اینکه دولت قبلی با آتش زدن به مال مردم فاصله طبقاتی عظیم جامعه را وحشتناک کرد، از ارزش‌های اجتماعی و باورهای دینی و منافع ملی برای خود و جناحش بنگاه ساخت و مداحان را کارشناس و کارشناس را مجیزه گو کرد، با شعار عدالت، عدل را از میان برد و اعتماد مردم را تاراج نمود، دلالی را تاج سر تولید گردانید و با واردات سنگ قبر و چوب بستنی اشتغال را به سخره گرفت، بیکاری را به رسم معمول جوانان بدل کرد، علم را قاعده را و حقوق داخلی و بین المللی را کاعذ پاره نامید و با تنش زایی در عرصه جهانی خسارات سهمناکی بر ملت تحمیل نمود، ثروت ملی و ذخیره ارزی مملکت را با شعار پوپولیستی یارانه به فقرا به هدر داد و هزاران کاری که نباید می‌کرد به خاطر لج و لج بازی انجام داد و شد آنچه نباید می‌شد.... بحثی نیست، احمدی‌نژاد هرچی بود تمام شد. اما روی سخن نگارنده طرفداران دولت است که یکی می‌گوید نیت انتشار دهندگان فیش‌ها «فشار بر دولت» و دیگری می‌گوید «بسط احساس بی عدالتی» و آن یکی می‌گوید «‌تکدوره ای کردن دولت» است و قس علیهذا ...

دولت یازدهم به دزدی‌های نجومی به قولی بی خبر و به قولی دیگر شاهد بوده است. اگر دولت آنقدر بی در و پیکر و دولت مردان آنقدر عاجزند که دریافت نجومی حقوق برخی و بدبختی دیگران را در عرض سه سال درک نکرده اند باید به این دولت تاخت و اگر دولت باخبر بوده و در مقابل تاراج عده ای بی وجدان شاهد و ناظر فلاکت اکثریت جامعه بوده بایستی به نکوهش او پرداخت. عذر خواهی آبکی کردن، بعد از سه سال معضلات را به گردن دولت قبلی انداختن و برای تطهیر خود به اختلاس دولت قبلی متوسل شدن، هم مضحک و هم بی مسئولانه است.

هیچ کس، از دولت حاضر انتظار بهبود تمام ویرانی‌های معجزه هزاره سوم را ندارد ولی پاسخگوی به حقوق به ناحق تضییع شده ملت در همین دولت حداقل انصاف و مینیمم مردانگی است. این چه استدلالی است که ریشه حقوق‌های نجومی، غارت بیت‌المال و ناعدالتی آشکار را در دولت قبل جستجو می‌کنید؟ گیریم دولت قبل ناکارآمد آیا نباید از خود بپرسید که اقدامات حضرات در این سه چه بوده است؟ این چه منطقی است که انتشار فیش‌های نجومی را به دلیل تضعیف دولت می‌کوبید؟

عزیزی در سایت بهار نوشته انتشار فیش‌ها برای بسط احساس بی عدالتی است، مگر احساس تبعیض به فیش حقوقی است که این فیش‌ها سبب احساس بی عدالتی شوند؟ اگر هم چنین باشد به کدامین دلیل حاشیه را بر متن غالب کرده و مبارزه با بلیه بی عدالتی را رها می‌نماید؟ احساس سوختن به تماشای فیش حقوقی نیست، احساس سوختن زمانی است که ماحصل عمری تلاش، مجاهدت، مقاومت و ایثار ملتی را عده ای زالوصفت مثل گنه می‌مکند و حضرات جناحین در فکر دفاع از این دولت و آن دولتند. احساس سوختن زمانی است که کثیری از مردم برای لقمه نانی شبانه روز دویده و آخر سر شرمنده به خانه بر می‌گردند.

تبعیض قسمتی از فرهنگ و قانون غیر موضوعه این مردم مظلوم است. نگارنده که در به روی کار آمدن این دولت سهیم بوده، به طرفداران دولت عرض می‌کند. یاد آوری خیانت دولت قبلی، مجوزی برای خیانت این دولت نیست. در كشوري که کارگری گرسنه و شرمنده و کارگری دیگر بنام کارشناس کشور را می‌چاپد، یا یک دهم معلمانش با عنوان هیات علمی از نهم دهم آنهای دیگر دریافتی بیشتر دارند، در دولتی که رانت و دلالی عرف مرسوم است. لاجرم عملکرد چنین دولتی در حوزه عدالت اجتماعی قابل دفاع نخواهد بود. مشکل آیا به فیش حقوقی چند هزار نفر و فشار بر دولت و یک دوره ای بودن این شخص ویا آن گروه منحصر است؟ سایر شئون و امور حکومتی، از آموزش، بهداشت، آزادی‌های اجتماعی، استخدام و اشتغال، ورزش و فرهنگ گرفته تا سیاست بهتر از فیش‌های حقوقی نجومی نیست.

آنان كه چشم بسته از اين دولت حمايت مي كنند پاسخ فرمایند که، شاهکار مدیراني با دريافتي 60 تا 400-200 میلیونی چیست که دهها و صدها کارگر توانای انجامش را ندارند که با افتخار حقوق صدها کارگر را یکجا می‌بلعند؟ چه گلی بر سر این ملک و ملت می‌زنند که 20 دکتر در وزارت فلاکت زده آموزش و پرورش نمی‌توانند بزنند؟ هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، شما را به خدا بس کنید، انصاف کنید و اجازه بدهید دولت اگر دفاعی در برابر سه سال غارت بیت‌المال دارد از خود دفاع كرده و در عمل كاري کند و اگر ندارد خود را اصلاح نماید و در صورتيكه عزم و تواني براي اصلاح امور ندارد همان يك دوره‌اي بودنش هم زيادش است و نبايد از ترس آن، حق مردم را ناديده گرفت. بياييم به جای دفاع از دولت در مقابل دلواپسان به دفاع از ملت در مقابل دولت‌ها بپردازیم.

حسین جمالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۱:۴۹
این را کجای دلمان بگذاریم که یکی از این افراد (البته امیدوارم تکذیب شود) دکتر صفدر حسینی، وزیر کار و اموراجتماعی و اقتصاد دولت اصلاحات است ؟؟؟؟؟ (339590)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۱:۵۸
استاد برزگرزاده بزرگوار،
درست است گوش شنوایی نیست ، اما باید گفت که دزدی و از بیت المال برداشتن در دوره هر دولتی باشد هم جرم و قابل سرزنش است. (339591)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۲:۱۶
این واژه بی مسئولانه در متن بهتر هست با غیرمسئولانه جایگزین شود! (339595)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۲:۳۶
ما خواهان توامان آزادی و عدالتیم . وقتی آزادی از بین برود عدالتی وجود نخواهد داشت و وقتی عدالت نباشد حرف زدن از آزادی بی معناست.ما همچنان که ایجاد محدودیت های ناروا در عرصه آزادی های قانونی مردم را ناروا و ظلم نابخشودنی می دانیم.بی عدالتی را نیز همچون شلاقی فرود آمده بر پیکره نحیف این ملت مظلوم قلمداد می کنیم.و اگر از اصولگرایان افراطی بخاطر نابود کردن آزادی های انسان متنفریم معتقدیم دولت نباید در دام کسانی بیفتد که بی عدالتی را ترویج می کنند. (339602)
محمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۲:۴۸
آفرین برنویسنده محترم :نوشتاری منصفانه بود (339605)
محمد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۲:۵۶
هرچند که حریفانی ضعیف با پشت گرمی قوی دربرابر دولت ایستاده اند اما این دلیل نمیشود که دولت کاستی وعدم قاطعیت خودرا همواره توجیه کند وگرنه این حریفان کمین کرده با پشتیبانانخود دولت را به زمین خواهندزد وهمین امیدهای نیمه بند را به یاس تبدیل خواهند کرد (339607)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۳:۰۱
مرحباا بر این قلم و مرحباا بر این نویسنده ...من اصولگرایم ولی تمام حرف این فرد چه انجا که اصولگرایان را نقد کزد و چه انجا کا این دولت را نقد کرد قبول دارم..باید ازملت در برابر دولت ها دفاع کرد (339609)
عطا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۶:۳۵
من هم یک اصلاح طلب دو اتشه هستم اما این چند روزه از این مقالات که در دفاع از این فیشها وتوجیه آن بود حالم به هم خورد باز هم متاسفانه اشتباه خودمان را توجیه می کنیم مگر احمدی نژاد غیر از این می کرد کجا او می گفت من اشتباه کردم اگر قصد خدمت دارید حداقل از آغاز دولت یازدهم همه این پولها را برگردانید همراه با عزل مسئولان واصلاح سیستم به منظور جلوگیری از تکرار (339690)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۳:۰۷
اصلا مساله دفاع از دولت در برابر دلواپسان و صاحبان زر و زور نیست، مساله ایستادگی در برابر جریان تمامیت خواه و مرموزی ست كه تلاش میكنه همزمان از مردم و دولت عبور كنه.
بی عدالتی شده اما چه خوش بی عدالتی و ظلمی كه با فیش پرداخت شد نه رشوه های 10 تا 15 رقمی مجموعه هاله نور كه یك درصد رو شد و یك در هزار پیگیری... (339610)
بهادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۳:۱۹
درکشوری که ادعای عدالت علی(ع)داردودیگر کشورهارا متهم به خیانت به مردمشان میکندجای بسی شرمندگی است .دردوران ریاست جمهوری ((ژاک شیراک))درفرانسه وزیر افتصاد به هنگام تکمیل فرم داراییهایش ،آپارتمان وویلایی که داشته بود،ذکرنکرده بود، دوسال پس از وزارتش سازمان بازرسی فرانسه مدارک مالکیت آن اموال را بنام وزیر پیدا وارائه داد.وزیر بلافاصله استعفاء داد.سپس حکمی با این مضمون درمورد او صادرشد: 1-برگشت کلیه حقوق دوسال وزارت ،2-محرومیت مادام العمر از کارهای دولتی ،3-مصادره آپارتمان وویلا به نفع دولت ،4- دوس (339612)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۳:۲۶
در این هیاهوی نزاع فیش حقوقی جالب ترین مورد انتشار فیش حقوقی و موضع آقای تاج زاده،شیر مرد همیشه جاویدان،است.الحق که مردان اصیل اصلاحات نماد پاکی،صداقت و همه ارزشهای متعالی ای هستند که انسان به آنها عشق می ورزد.آقای تاج زاده بخدا در این مدت چند ساله لحظه ای فراموشت نکردیم .... (339616)
جمشيدى
Italy
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۵:۱۷
نویسنده با حکم کدام دادگاه عده ای مدیر را به علت حقوق بالا دزد می نامد ؟ اگر مدیری مثلا بتواند سالی یک میلیون خودرو تولید کند و صدها هزار کارگر از مدیریت او نان بخورند و 50 میلیون بگیرد دزد است و لی مدیر بی عرضه ای با حقوق دو میلیونی که باعث شود میلیاردها دلار کشور صدمه دیده و کارگران بیکار شوند مدافع طبقه کارگر و قابل تقدس است زمانی در او ایل انقلاب امثال همین نویسنده می گفتند که بین سرهنگ و سرباز صفر ارتش حتی در جاروکشی پادگان نباید فرقی باشد (339630)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۶:۲۹
اگر مدیری در بازار رقابتی بتواند موفقیت های مورد اشاره را کسب کند جای تقدیر دارد و اختصاص درصدی از سود ناشی از خلاقیت مدیر به خودش و مجموعه عواملش ضرورت دارد.اما موفقیت هایی که حاصل بازار انحصاری و بار آن بر دوش مردم است نباید موفقیت ها بنفع خلاقیت مدیر مصادره شود و باری دیگر بعنوان پاداش آنچنانی مدیران بر دوش مردم نهاده شود.من مخالف پاداش نیستم اما در حد معقولش. این روندی از زمان دولت قبلی حاکم شده فساد وغارت است پاداش نیست. (339640)
عطا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۶:۴۶
نیاز به حکم دادگاه نیست شما فیش مورد نظررا به صورت کامل با مشخصات در دید مردم بگذار پس از آن ببینم می توانی با افتخار در بین مردم راه بروی دوم اگر پزشکی از شما تقاضای کلیه اموالت را به منظور جراحی فرزندت کرد حتی در صورتی که تنها فردی باشد که توانایی این کاررا داشته باشد آیا بازهم مطالب بالا را می نویسی. آیا غیر از خودتان که این مبالغ را می گرفتید دیگران همین نظر دارند چهارم من یک مدیر بازنشسته لیسانسیه آموزش وپرورش اصفهان که مدرسه ای را با بیش از 700 دانش آموز وپرسنل حقوق امسالم دومیلیون صدهزار (339691)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۶:۳۴
نگارنده که در به روی کار آمدن این دولت سهیم بوده، !!!!!!!!!!!
این همه اعتماد به نفس
1 رای بیشتر داشتی !!!!!!!!!!! (339642)
عاشق پیشه
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۲۲:۴۰
می فرمایید همه در به روی کار آمدن یک دولت به یک اندازه سهیم اند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (339668)
هادی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۷:۱۶
این علامت تعجب ها رو باید جلوی مغز تو بزارن . مرد حسابی همین یکی یکی رای ها میشه ملیون رای و یک نفر رو برنده انتخابات میکنه . پس هر فردی که به آقای روحانی رای داده در رای آوردنش سهیم است . نکنه تو هم توهم داری میزان داماد لرستان بودن و پسر فلان شهر بودن است نه رای ملت !!!! (339692)
هدهد
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۱۹:۱۷
استاد بزرگوار دولت تدبیر و امید اگر در این مورد کوتاهی کنن قطعا مهر شکست را در انتخابات 96 را زدند چرا مردم اعتمادی به اعتدالیون و پایداری و غیره ندارن به نظر من رییس جمهمور آینده این سرزمین با لباسی نظامی همانند السیسی بر صندلی پاستور خواهد نشست . (339658)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۰:۳۷
باید به نویسنده محترم عرض شود، همه چی دست دولت نیست!


متاسفانه ما ایرانی ها آلزایمر داریم و دو ماه که بگذره همه چیز رو فراموش می کنیم. و نویسنده محترم هم یادشان رفته که تایید صلاحیت شده مردم و دولت ، با دست های پشت پرده رد صلاحیت میشوند و رد صلاحیت شده مردم هم تایید صلاحیت!!!!!!

باید از کسانی پرسید فیلترینگ قوی در عزل و انتصاب مدیران رده بالای جامعه هستند پرسید که این همه فساد از کجا آب می خورد؟
از آمریکا و اسرائیل و غرب و شرق......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (339675)
طلبه سطح عالی حوزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۲:۰۵
یک بار دیگر هم عرض کردم. طلبه، نظامی، دانشجو، کارمند، کشاورز و ... همه در معرض فاسد شدن هستیم اگر نظارت نباشد. اگر شفافیت ایجاد شود و اقتصاد کشور به بخش خصوصی حقیقی واگذار شود، اگر رسانه های افشاگر بتوانند به راحتی مطلب بنویسند و نقد کنند، مطمئن باشید این مفاسد به حداقل خواهد رسید.
ما در این راه می توانیم از تجربه کشورهای توسعه یافته مثل سوییس هم استفاده کنیم. والسلام.
پ ن: این دعوای اصولگرایی و اصلاح طلبی هیچ ثمری ندارد مگر مشغول شدن مردم به ظواهر در حالی که دزد ها مشغول غارتند. (339680)
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۲:۰۷
مقایسه دولت روحانی با دولت احمدی نژاد ظلم است انتقاد سازنده مفید است به گونه ای که باعث تضیف دولت تدبیر وامید نشود. (339681)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۴:۰۸
چه ایرادی دارد که تمام کسانی که از بیت المال حقوق میگیرند شفاف مبلغ دریافتی آنها اعلام گردد .چرا مجلس اقدام نمیکند و این موضوع تبدیل به قانون نمیشود .بالاخره صاحبان بیت المال حق دارند بدانند به چه کسی چقدر پرداخت میشود با این قانون جلوی بسیاری تخلفات گرفته میشود .مثلأ چرا باید از جیب مالیات دهندگان پولهای میلیاردی به فوتبالیستها داده شود و آنها بجایش غرور به ملت تحویل بدهند با ماشینهای گرانقیمت پزش را بدهند اینها بدآموزی دارد . (339685)
محدبيگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۴:۱۷
نوشتار متعادلي بود
بي عدالتي بد است
چه در دولت احدي نژاد
چه هر دولت ديگري
من كه اصولگرا نيستم و دوستان اصلاحطلب نيز جز سياسي كاري فعاليت ديگري ندارند
اينكه ريشه ي اين. مشكل در دولت قبل بوده است اوج توجيهات بي اساس و اسمان ريسمان بافتن هاي اين جماعت است
دوستان من احمدي نژاد سه سال پيش پاستور را ترك كرده
به خود بياييد (339686)
م.س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ۰۵:۰۷
باسلام ، مشکل اساسی و لاینحل دولتهای راستگرای ایران اعم از هاشمی ، احمدی نژاد و روحانی، اعتقاد محکم اینها به بازار سرمایه داریست ، حالا اون تیمهای سنتی اش معتقد به جمع ثروت با دلالی کالاهای نیمه صنعتیست و تیم تکنو کرات ومدرن آن معتقد به دلالی کالاهای لوکس جهانیست که در واقع هردو از یک منطق پیروی میکنند و اتفاقا تنها چیزی که در خواستگاه این حضرات جایگاهی ندارد ، برخلاف دولت موسوی وخاتمی ، عدالت عمومی است که کل اقتصاد کشور را آلوده و راه نجات را نه ایجاد کسب وکار وافزایش تولید که ایجاد دلالیست. (339687)