به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۲۵
 
۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۱۰۹۸۰۶
سلیبریتی‌ها، ايران را به تصرف خود درآورده‌اند

ما برای تماشای هنرنمایی آنها به دنیا آمده‌ایم!

مرتضی آژند

گروه جامعه: سوار ماشین می‌شوی که سرکار بروی، صدای رادیو به گوش می‌رسد. مجری با آب و تاب فراوان از میهمان هنرمندش می‌پرسد که چگونه اول وقت بیدارید و آیا راز شادابی پوستتان همین است؟ پرسش و پاسخ ادامه دارد. پیاده می‌شوی کنار کیوسک مطبوعات مکث کوتاهی می‌کنی، نشریه‌ها و مجلات پر شده است از عکس بازیگران، با تیتر بزرگ که روی جلد زده‌اند، مصاحبه خودمانی با آقا یا خانم بازیگر، از برنامه رژیم غذایی بازیگر محبوب تا کلاس‌های بدنسازی و رنگ مورد علاقه، به مسیرت ادامه می‌دهی در و دیوار شهر پر شده است از عکس فلان هنرمند که امروز در افتتاحیه فلان رستوران یا نمایشگاه حضور می‌یابد.

سری به شبکه‌های اجتماعی می‌زنی همه صفحه‌ها پر شده است از خبرهایی از سلیبریتی‌ها، از اینکه فلان ورزش کار هنرپیشه شده است، آلبوم موسیقی فلان فوتبالیست یا بازیگر فردا به بازار می‌آید، عکس سلفی هنرمندان در افتتاحیه گالری نقاشی فلان بازیگر، خواستگاری آقای فلان از خانم فلان، چرا فلان زوج طلاق گرفته اند، صحبت‌های جالب فلان بازیگر و کاندید شدن سلیبریتی‌ها در انتخابات پیش رو.

به خانه برمی‌گردی بعد از کمی استراحت تلویزیون را روشن می‌کنی بازپخش فلان برنامه پربیننده را نمایش می‌دهد با استیج‌های آنچنانی، میهمان این قسمت از برنامه، مجری بزنامه پربیننده دیگری است که چند ساعت زودتر پخش می‌شود و از رازهای موفقیت هم دیگر صحبت می‌کنند، تازه چند وقت پیش مجری این برنامه خودش به عنوان میهمان در یک برنامه دیگر شرکت کرده بود و از خودشان پذیرایی کرده اند، کانال را عوض می‌کنی هنرمندی که صبح صدایش را از رادیو شنیده بودی این بار تصویرش را نیز می‌بینی و از نحوه ورود خود به سینما، خوانندگی و بازیگری می‌گوید، اولین نقشی که بازی کرد، اولین گلی که نزد و اولین آلبومی که فروش نکرد. سوالات ادامه دارد و در آخر یک صحبت با مردم و این سکانس هر روز زندگی ماست.

سلیبریتی‌هایی که نه دغدغه آزادی دارند، نه آب و نه نان، نه دغدغه فقر بیکاری دارند نه دغدغه فساد، نه با محیط زیست کار دارند و نه با معضلات اجتماعی. تنها نگرانی که دارند تعداد لایک و کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی شان است، یا در نهایت مارک لباسشان، یا مدل مو و آرایش سر و صورتشان. مصرف‌گراهایی که تضاد بین گفتار و رفتارشان مشهود است و بیشتر از آنکه بر شکوفایی فرهنگ یک مملکت تاثیر گذار باشند بر میزان ورود وسایل آرایشی و کلینیک‌های زیبایی تاثیر گذارند.

جماعتی که روز به روز سطحی نگری را در سطح جامعه گسترش می‌دهند و باعث شده اند تا تلاش و خلاقیت آن چند درصد هنرمند مردمی نیز به چشم نیاید. طبقه خلاقی که به لطف این جماعت به گوشه رینگ رانده شده اند و خبری از آنها منتشر نمی‌شود ولی در مناسبات مهم اجتماعی به روایت تاریخ پشت مردم را گرفته اند و خود را هزینه کرده‌اند. حالا ما مانده‌ایم و الگوهای مصرف‌گرای سطحی‌نگر همه فن حریف، که همه را خواسته و ناخواسته به لطف انحصار رسانه‌ها درگیر خود کرده‌اند، جماعتی که پوشش گسترده اخبار آنها باعث شده است تا مسائل اصلی سر به مهر بمانند. جماعتی که تا تکلیف مان را با آنها مشخص نکنیم این دور باطل را سال‌های سال با موضوعات بی محتواتر خواهیم داشت.

ارسلان
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۳۷
"سلیبریتی‌ها ... تنها نگرانی که دارند تعداد لایک و کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی شان است،"
خب اینجا نقش درک اجتماعی مردم پس چی میشه؟
وقتی مردم خودشان درکی از سلایق خود ندارند و پیرو سلایق ماهواره و تلویزیون در هنر و موسیقی و ... هستند چرا یک سلبریتی نیاید و به دنبال لایک نباشد؟
و بازهم خوب است که سلبریتی های ایرانی !! از کل قواعد سلبریتی بودن تنها فیگور گرفتن رو بلد هستند و درکی از راه های درآمدزایی از طرفدارهای خودشان را ندارند و نمی توانند به تلکه کردن مردم بپردازند. (339423)
ارسلان
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۰۸:۵۲
سایت شما هم یک خبری داره که فکر می کنم هفته ای دو سه بار به اون می پردازید با عنوان: چهره ها در شبکه‌های اجتماعی
اتفاقا همین امروز هم منتشر کرده اید. (339565)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۵۶
بنظرم حمله به قشری خاص درست نیست نباید از اهل هنر انتظار داشته باشیم که فیلسوف یا سیاستمدار و یا... باشند هنر ذاتا مبتنی بر احساساته لذا قضاوت در مورد عمیق یا سطحی بودن تفکرات هنرمندان عزیز اشتباه است. ما باید اصل مشکل را مورد توجه قرار بدهیم.اصل مشکل چیست؟ اصل مشکل اینه که جامعه اجازه نمی دهد موضوعات اساسی و عمیق و جدی طرح شوند جامعه ما عوامگراست و عمیق نگری را قبول ندارد واین بحث ها به مدیریت ها مربوط می شود و تا زمانیکه نان عده ای به سطحی نگری وابسته است این مشکلات قابل حل نیست. (339429)
تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۲:۵۸
الحق و الانصاف فاسدترین قشرجامعه ایران بازیگران سینما و تلویزیون هستند (339431)
حکیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۷:۰۵
الحق و الانصاف خیلی خوب و زود یاد گرفتی به دیگران تهمت بزنی (339484)
حسين جمالي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۸:۳۶
الحق و أنصاف بايد از تازه مسلمانان ترسيد كه سخنان إفراطيون را بيان مي كنند (339494)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۱:۳۰
خداییش اینجوری که تو حکم صادر میکنی داعشم حکم صادر نمی کنه! (339504)
مسلمان قدیمی قدیمی قدیمی...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۳:۲۸
البته در نوروژ (339515)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۰۴:۰۵
این آقای تازه مسلمان ایرانی نیست خودش یه بار اعتراف کرد. بعد اومده واسه ایرانی ها تعیین تکلیف میکنه. امر و نهی میکنه. شما برو خانواده و کشور خودت رو درست کن ایران به شما ربطی نداره (339544)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۱۵
شما خودتان نقش اساسی در بزرگ کردن آنها دارید.
هر روز چندتا عکس از اینها می گذارید و می نویسید :«چهره ها در شبکه های اجتماعی». از خودتان اصلاح را شروع کنید و این خزعبلات را چاپ نکنید. (339438)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۰۰:۳۸
دوست عزیز این جماعت منظورخاصی ازاین مطلب دارن شماچقدرساده ای منظوراین حضرات یک سری اشخاص خاصه که به لیست امیدرای ندادن.مگرنه بهارنیوزکه دغدغه فرهنگ نداره. (339521)
علی
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۲۴
در هر صورت نامزدی همزمان آقای عارف و روحانی در سال بعد خبر بسیار خوبی برای اصولگرایان و تندرو ها خواهد بود. (339447)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۷:۰۴
با تشکر از نظر با ربط آقای به اصطلاح "علی" (339483)
علی
Germany
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۳:۲۷
بسیار متن عالی بود.
متاسفانه مغزهایمان خوراک رسانه ها شده اند. سلبریتی های یک جامعه پیشرفته مطمئنا شامل بازیگران و ... نیست. (339449)
حمیده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۴:۳۵
دوست عزیز موافقم ادم های سطحی که همه چی را در پول و شهرت خلاصه می کنند و مصرف گرایی و اسراف را تبلیغ می کننددر حالی که در جای جای کشور مان مردم عزیز و ابرومندی هستن که با یارانه زندگی میکنن من یک جوانم ولی هیچ وقت این افراد را الگوی خودم قرار نمیدهم چرا که نمایش دادن جزیی ترین مسایل زندگی را نشانه خودشیفتگی افراد میدانم (339463)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۵:۱۹
۱ . خود این سایت که هر روز نباشد یکروز در میان تصاویر این مشاهیر جوان پسند یا همان سلبریتی ها را با پس زمینه زندگی اشرافی شان نشان میدهد.

۲. در یک جامعه سنتی با سطح درآمد روزگار گذران و بافت اجتماعی متوسط، پخش تصاویر نه چندان مطلوب سلبریتی ها با آن دنیای اشرافی و در عوض سطحی بودن علایق و تفکرات مصرفی نه تنها لذت بخش نیست که سرخورده کننده است.
۳. اطلاعات شبکه اجتماعی افراد را به دریاچه ای به عمق یک بند انگشت کرده و اجازه تفکر و انتخاب در کلاس فکری بالا به آنها نمیدهد. (339475)
تازه مسلمان نروژی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۵:۳۴
من متوجه منظور شما از درج این مطلب نشدم. ناگفته نماند این ها نیز از اقشار مهم جامعه اند و انکار ناپذیرند. با متهم کردن دیگران دنبال حل مشکل و معضل جامعه نباشیم. (339477)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۶:۴۹
بسیار متن عالیی بود. (339482)
علیرضا
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۸:۱۴
من واقعا بهار نیوز رامعدود سایتی هایی می دانم که درد مردم وجامعه را دارد گزارش هایی مانند این مطلب تاثیر گذار و برای ملیکا 13ساله که آتشش زدند و...نشان از درک عمیق مشکلات جامعه امروز توسط معدود سایت ها مانند شماست متاسفم برای صدا وسیمایی که بیشتر از وزارت آموزش وپرورش بودجه می گیرد وکارش جز ترویج لودگی ،دروغگویی..نیست اعتبار وآبرویی ندارد. (339491)
کارشناس در همه امور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۱۹:۱۵
طرف چند وقت پیش تو شورایی شهر گند بالا اورده.میارنش باش صحبت می کنند وبه عنوان نماد اخلاق معرفیش مکنند .تازه برو تو محل تحقیق کن ببین چی دربارش میگن . (339497)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۰:۱۸
سلیبریتی‌هایی که نه دغدغه آزادی دارند، نه آب و نه نان، نه دغدغه فقر بیکاری دارند نه دغدغه فساد، نه با محیط زیست کار دارند و نه با معضلات اجتماعی. تنها نگرانی که دارند تعداد لایک و کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی شان است
این جمله عالیه .اندکی فکر !!!!!!!!! کنیم (339498)
علی یانگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۰:۲۰
واقعا یه عده که تمام هم و غمشون در شکم لباس و فخر فروشی خلاصه میشه (339499)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ ۲۰:۵۲
آفرین بهار ، البته یه سری به مطالب سایت خودتون خم بزنی از این مطالب وجود داره، ولی امید وار حل بشه (339500)
مهرای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۰۲:۱۲
در شهر بیگانگان عاشقی را آغاز رسواییست

در بیدادگاهش عاشقی را پایان زوجگانیست


در شهر بیگانگان عاشقی را انجام ناکامیست


در میدانگاهش عاشقی را فرجام سلاخیست (339525)
مهرای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۱ ۰۲:۲۸
تو ای مِهر، سپیده‌ نیایی

چو در مِهرابـَت نیست آشنابی

تو ای مهر، بیهوده بیایی

چو بر مِهرانـَت نیست مهربانی (339529)