به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۱۱۰۰۵۹
كي قرار است به مردم حق انتخاب داده شود؟

ساخت ایرانه؟

ساخت ایرانه؟
علیرضا طالب‌زاده

گروه اقتصادي: حدود 40 سال برای خود مدت زمان درازی است که تولیدکنندگان ایرانی فرصت داشتند تا خود را با علم و ابزار روز مجهز کرده و کالاها و خدماتی در خور و شایسته جامعه ایرانی، تولید و ارائه کنند اما هنوز بعد از سه دهه و نيم، اغلب توليدات ساخت داخل، با همان تكنولوژي و خطوط توليد 70-60 سال پيش و به همان كيفيت، شکل و شمایل، تولید و به فروش می‌رسند. اقتصاد دولتی هم مزید بر علت شد تا به تولید کننده داخلی چندین دهه فرجه داده شود تا بی‌رقیب و كاملا انحصاري، سرش در لاک خود باشد و در بهشت تولید و عرضه با بيشترين سودآوري سیر کند.

دولت‌ها هم در طول این سال‌ها سنگ تمام گذاشتند: از وام‌های کم بهره و بی‌بهره گرفته تا وضع تعرفه‌های سنگين گمرگی و حمایت از صادرات و کنترل واردات و نظارت آبکی و پولکی بر کیفیت تولید و دست به یکی کردن با آنها در لوس کردن تولیدکننده داخلی  نقشي مهم ايفا كرند. در گذر این سال‌ها تولید کننده داخلی بلایی سر مصرف‌کننده ایرانی آورد که این اواخر سوال «ایرانیه؟» سوال معمول هر خریداری شد تا از خرید کالای ایرانی و حتی کالاهای خارجی که بروشور فارسی داشتند در صورت داشتن گزینه دیگر فرار کند و دنبال جنس‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای و حتی‌ ترک و چيني باشد!

در طول این سالها برچسب «ساخت ایران» به یک استیگما تبدیل شد به طوری که حتی معدود تولیدکنندگان داخلی که اجناس قابل قبولی دارند با مارک‌های خارجی کالاهای خود را می‌فروشند.  توکیدکننده وطنی هر شگرد و خلاقیت منفی را که بلد بود سر مصرف کننده خلع سلاح شده و بی‌دفاع ایرانی آورد: روغن پالم در لبنیات و بستنی کرد، آب معدنی تقلبی زد، در تولید خودرو برای سود بیشتر از قطعات ارزان و بی‌کیفیت و غیر استاندارد استفاده کرد، برای سال‌ها آبلیموی صنعتی و بدون استفاده از میوه لیمو به خورد مردم داد، نوشابه‌های بی‌کیفیت به بازار داد، پراید را بی‌کیفیت کرد، بلانکت در قند مخلوط کرد، زیتون سبز را رنگ کرد و به جای زیتون سیاه به مردم قالب کرد، به جای رب گوجه مخلوط رنگ و کدو در قوطی‌ها بسته‌بندی کرد، پودر و عصاره میوه‌ها را با آب مخلوط کرد و به جای آب میوه صدرصد طبیعی جا زد.

لباس‌های چینی فله‌ای را وارد و با مارک‌ها و برندهای جهانی تزیین کرد، از سویای صنعتی در ساختن شکلات و شیرین جات به جای سویای غذایی استفاده کرد، در بسته‌بندی‌های زیبا و شکیل زعفران و نمک تقلبی روانه بازار کرد، برنج هندی را با بسته‌بندی ایرانی فروخت، چای را با رنگ و بوی غیرمجاز و سرطان زا آمیخت، کرم‌های بدون خاصیت را به مدد تبلیغات رادیو و تلویزیون دولتی به قیمت بالایی به مردم فروخت، سوسیس و کالباس را برای سالها از خمیر و ضایعات مرغ‌های هورمونی درست کرد، از نام‌ها و برندهای معروف جهانی برای سرپوش گذاشتن بر کیفیت ناچیز جنس خود سوء استفاده کرد، کورکورانه با کپی بسته‌بندی و شکل برندهای معتبر سر مصرف کننده ایرانی کلاه گذاشت، داروهایی بی‌خاصیت با‌ترکیبات مشکوک و ناشناحته با قیمت‌های گزاف و بعضا به اسم داروی گیاهی درست کرد، مرغ‌های هورمونی و بی‌خاصیت در زمان کوتاه پرورش داد و خدمات پزشکی را گران و به سطح نازلی رساند و. . . می‌توان صد‌ها مورد به این لیست اضافه کرد و ساعت‌ها درباره اش بحث کرد.

خبر تعطیلی کارخانه هایی مانند ارج و آزمایش که از زمان قبل از انقلاب فعال بودند اگر درست باشد طبیعی به نظر می‌رسد. این کارخانه‌ها در زمان تاسیس به تکنولوژی روز مجهز بودند و شاید بخش آر‌اند دی (توسعه و تحقیق) داشتند، اما در بعد از انقلاب به نظر می‌رسد با ماشین آلات قدیمی کار می‌کردند و شاید به علت تقاضای زیاد در بازار نیازی به تغییر و بالا بردن کیفیت و بروزسازی خود احساس نمی‌کردند درست به مانند داستان پیکان. اما روشن است که اینها تا ابد نمی‌توانند با تکنولوژی 50 سال قبل به کار ادامه دهند.

ملت ایران دین خود را به تولید کنندگان ادا کرده، شکیبایی قابل تحسینی به خرج داده و حسن نیت خود را در طول این سالها نشان داده است و دولت هم همیشه تا حد توان از تولیدکنندگان حمایت کرده است اما یک «امّای» بزرگ جلوی ما خودنمایی می‌کند: تولیدکنندگان (خواسته يا ناخواسته) نتواستند از این فرصت طلایی و طولانی حسن استفاده را بکنند و هر بلایی که دلشان خواست سر مردم آوردند و به نوعی نمک‌نشناس شدند هم شدند. مردم در طول این سالها چه به صورت اختیاری و چه به صورت توفیق اجباری (انحصار توليد در داخل و وضع تعرفه سنگين بر واردات همنوع آنها) از کالاهای عمدتا بي كيفيت ساخت داخل استفاده کرده‌اند.

اما با اين همه شكيبايي، اين هم خسارت و ناسپاسي داخلي‌ها... وقت آن نرسیده است که حداقل برای قدردانی از مردم و حمایت‌های بی‌دریغ آنها و حضورشان در صحنه‌های مختلف و برای رفاه و بهداشت آنها که حق مسلم آنهاست، مانع واردات کالاهای خوب به کشور نشویم و کالاها و خدمات درج یک از کشورهای پیشرفته صنعتي وارد کنیم؟ بهتر نیست به بهانه بحث اشتغال، توجه خود را به تولید‌کننده داخلی کم کنیم باشد که به خود بیاید؟ آیا به جای پراید نمی‌توان برای طبقه متوسط و پایین‌تر و حداقل برای کاهش آلودگی هوا، محصولات يك برند معتبر خودروسازي وارد و يا نهايتا براي ممانعت از بيكاري شاغلان در اين صنعت، آن را در داخل مونتاژ کرد و به قيمت مناسب عرضه كرد؟

آیا بعد از 35 سال نباید به مردم حق انتخاب داد؟ آیا خانواده ایرانی باید همان خودرويی را سوار شود و همان غدایی را بخورد که یک خانواد نپالی یا بنگلادشی می‌راند و می‌خورد؟ بعد از گذشت چند دهه که شاید بتوان اسمش را ریاضت اقتصادی گذاشت مردم ایران لایق و محقند که بهترین غذا را بخورند، بهترین آب را بنوشند، بهترین لباس را بپوشند، ماشین روز و امن برانند، از بهترین لوازم خانگی استفاده کنند و از بهترین خدمات استفاده کنند نه اینکه وضعیت «هر روز بدتر از دیروز» را شاهد باشند. شاید اگر 50 سال دیگر هم به تولید کننده داخلی فرجه داده شود آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود و حتی همانطور که نشان دادند بدتر هم بشود.

می‌توانیم این بحث را به حیطه زیست محیطی هم بسط دهیم: می‌توان با استفاده از پیمانکاران و متخصصان زبده کشورهای پیشرفته و بکارگیری تکنولوژی، وسایل و تجهیزات بروز و پیشرفته آنها در تولید و استخراج به جای استفاده از محصولات بی‌کبفیت و تکنولوژی قدیمی کشورهای ضعیف و متخصصان کم دانش آنها اندکی از فاجعه‌های انسانی و زیست محیطی کاست.

حالا که تحریم‌ها برداشته شده است دولت می‌تواند حداقل در دارو و غذا روی کیفیت تمرکز کرده و کالاهایی را که مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است از کشورهای پیشرفته وارد کند. شاید تنها مزیت تحریم‌ها، آشکار شدن پروپاگاندا و ضعف‌های ما در تولید و صنعت بود که این خود قدمی کوچک به جلو بود. همچنین نشان داد که پرده‌برداری از داروهای ضدسرطان و ایدز، سرابی بیش نبود و حباب ادعای خودکفایی در بعضی محصولات هم شکست و نشان داد که کشور تا توسعه پایدار راه طولانی و دشواری در پیش دارد.

آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۸:۵۶
ما داریم چوب نادانی گذشتگانمون رو میخوریم.... دهه های 30و40 (339867)
تو راست میگی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۷:۳۷
ما چه میکنیم غیر ار اینکه بگیم مقصر کیه/ هان بفرمایید............. (339934)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۹:۱۳
خیلی مناسب و بجا بود
کاش یکی این تحلیل رو به دست مسولین تراز اول کشور برسونه تا انقدر شعار ندن
متاسفانه در جامعه ما شعار تا عمل خیلی از هم فاصله داره (339872)
چ.چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۰۲
هموطن اگه هم به دستشون برسه فرقی نمیکنه
مگه نمیدونن یا نمی بینن
انقدر مال نادرست خوردن ، تصور اینکه یک روزی باید جواب این حق الناس هارو بدن ندارن.
حروم خوری باعث میشه افراد بالا مقام با وجود داشتن قدرت، تو اون 8 سال سکوت کنند.
من نگران اونایی هستم که ناظر بر این دریای متعفن فساد هستن و هر اعتراضی را انگلیسی می نامند و خود را تمام قد به دین و اهل بیت می چسبانند. (339910)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۴۵
نمي گذارند دانشجوي عزيز، نمي گذارند! داستان الغاي قرارداد خريد واگن از سوئيس را اخيرا" نشنيده اي!؟ قرار بود واگن و تکنولوژي ساخت آن را طي قراردادي که در حال انعقاد بود، وارد کشور فلک زده و بباد فنا داده شده ايران بکنند، که به بهانه اينکه واگن سازي پارس ميتواند واگن بسازد، نگذاشتند! ديگر نگفتند که مدتهاست واگن پارس نتوانسته به تعهدات قبلي خود عمل کند، ضمن اينکه روش ساخت فعلي در آن، به 50 سال قبل تعلق دارد! (339921)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ۰۰:۳۲
متاسفانه این شرکتهای وابسته به نهادهای حکومتی با نفوذی که در سطح مدیریت کلان کشور دارند جلوی هرگونه تغییری قرار میگیرند
وگرنه اگر در کشور ما هم بازار آزاد و اقتصاد غیردولتی برپا بود 99% مشکلات مادی حل میشد
به عینه دیدم که شرکتهایی که با سرمایه گذاریهای بخش خصوصی داخلی یا خارجی راه اندازی شدن، همچین مشکلاتی نداشتن
امان از اقتصاد دولتی و سیاسی... (339969)
سینا صفوی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ۰۰:۲۰
این تحلیل رو برسونند که دیگه نویسنده رو مثل تولیدات با کیفیت باید در خواب ببینیم!!! (339966)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۹:۱۹
خوب میشی!! این همه میگن تولید ملی اونوقت شما میگی..... خوب میشی انشاالله (339874)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۲۳:۱۳
تولید ملی یا مونتاژ ملی؟! تازه همون مونتاژ را هم درست انجام نمی دهند. (339959)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۹:۲۶
وبدترين ظلم وجنايت را برخي از اين توليد كنندگان داخلي نسبت به هم وطنانشان ونسبت به خودشان رواداشتند وان هم اين بود كه هم اعتماد را ازمردم گرفتند وهم با سلامتي وجان هموطنانشان بازي كردند (339875)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۲۱:۵۶
نه اینکه وارد کنندگان خیلی کالای با کیفیت آوردند هر بنجل چینی که پیدا کردند آوردند و به ما قالب کردند (339953)
مهدی
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۰۹:۴۰
به نظر می‌رسد مسیر حرکت دنیای امروز بدین اینگونه است که هر کشوری به اموری بپردازد که در آن خبره است و هر کشوری نمی‌تواند در تمامی امور خبره شود. و این داستان از بالای هرم تا کف آن هم صادق است یعنی انسان‌ها بهتر است به کارهایی بپردازند که بدان‌ها علاقه دارند و در آن‌ها حرفه‌ای هستند. سپردن کار به دست غیر حرفه‌ای‌ها، غیر متخصصین، و غیر علاقه‌مندان در هر کاری، به هر بهانه و توجیهی که باشد منجر به عقب‌ماندگی و ضرر می‌شود. (339876)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۱۲
چه نیازی داشتند خود رو به علم و ابزار روز مجهز کنند وقتی هیچ رقیبی نداشتند و هر اشغالی تولید میکردند مردم به دلیل نبود گزینه های دیگر چاره ای جز خرید نداشتند؟ (339878)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۱۲
ما اماده ایم روزی دو وعده غذا بخوریم!!!!! (339879)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۶:۱۴
همین الان یه وعده داریم میخوریم.میخوای 11ماه روزه بگیریم یک ماه بخوریم اگه همه چیز درست میشه (339925)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۲۸
در طول چند دهه اخیر بخش تولید و بسیاربسیار بدتر از آن بخش بازار و دلالی هر بلایی خواستند سر مصرف کننده آوردند.واین همه اجحاف بدلیل آن است که سیاست های کشور در حمایت از تولید و بازار آنقدر افراطیست که دولتها دست و پا و دهان مصرف کننده را بسته ودر مقابل بخش تولید و بخش بازار انداخته است تا یکی تولیدات ناسالم و سرطان زای خود را در حلقوم آن بریزد و دیگری دستش را تو جیب مصرف کننده مفلس فرو برده وهر چه دارد غارت کند.با گسترش فن آوری های جدید ارتباطاتی سیاست های حاکمیتی در این خصوص نیز شکست خواهد خورد. (339882)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۱۳
در عمل از همه بخشهای تولیدی حمایت نشده، صرفا موارد خاص با حمایت کلان مواجه بودن. بخش خصوصی اغلب از عدم تخصیص وام ها و حمایتهای مناسب به مشکل خورده، اغلب از تولیدکنندگانی که زیرنظر نهادهای حکومتی هستن حمایت شده و اغلب هم این تولیدکننده ها خیانت کردن
همه این مشکلات با ایجاد بازار آزاد در ایران حل میشد (339915)
ایرانی
United States
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ۰۰:۰۸
فقط برای نمونه از یکی دو نمونه از این تولید کننده ها سوال کنید:
تا حالا چند بار وام گرفتی؟ چقدر میدی به کارگرات؟ چند ماهه با کارگران قرارداد می بندی؟ و....
و معمولا سکه های بهار آزادی تو جیب و دم دست دارند تا به مامور بیمه و بهداشت و ..... بدند (339965)
آبتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۳۳
تا وقتی رقابت نباشه هیچ صنعت و هیچ شرکتی پیشرفت نمیکنه تا زمانی که خودرو های آمریکایی با کیفیت بدون هیچ تعرفه وارداتی وارد میشدند (سال 1330 تا 1357)
ایران خودرو با سرعتی شگفت انگیز در حال پیشرفت بود چون رقابت بود اما از وقتی مسئولان جدید تعرفه واردات رو به 120 درصد رسوندن و بازار انحصاری شد ایران خودرو و بعد ها سایپا شروع به پسرفت کردند در حالی که اگر پس از انقلاب هم همون رقابت ادامه پیدا میکرد الان ایران خودرو در حال رقابت جهانی با توییوتا و فورد بود.(لطفا نظرم رو تایید کنید) (339883)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۴۰
کاش به این مطلب فساد اقتصادی .پول زیر میزی اداره جات تا پزشکان .وام های بی بازگشت خارجی .و تلافی از وام گیرنده داخلی .خشکی سفره های اب زیر زمینی .نشست زمین .و.... اضافه میکردی (339885)
تولید کننده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۰:۵۵
به عنوان یک ایرانی ایمان دارم در دنیایی که همگان با سرعت غیر قابل باور رو به سمت تعالی پیش می روند ، جامعه ایرانی هر روز و هر روز در خلاف جهت طی مسیر می کند. جایی که اخلاق بمیرد انسانیت می میرد.
این جامعه صاحب مردمی است که در کودکی دروغ را می آموزد و نیرنگ در روحش نهادینه می شود ،وقتی چیزی در ضمیر انسان نشست تنها راه پاک کردن آن اخلاق پاک کردن صاحب اخلاق است و لاغیر، شاید با آموزش بتوان کمی روی افراد بالغ اثر گذاشت ولی مداومت این اثر بسیار کوتاه و موقتی است.
جامعه ایرانی سراپا بیمار است وسلام (339886)
سرجد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۲:۳۲
فرمایش شما درست است ولی در کشورهای دیگر هم همه مردم الزاما صداقت صد در صد ندارند. باید ببینیم چه چیزی مردم را تشویق به دروغ می کند مردم که از ابتدای کودکی اینقدر دروغ گو نبودند (339894)
سرجد
Germany
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۲:۲۶
این موضوغ باید در فضای مجازی به یک گفتمان تبدیل شود. تجربیات سالهای احیر نشان داده که بحوبی می توان از فضای مجازی استفاده و گفتمان های ملی را با آهسته آهسته با میان مردم برد. قدرت تاثیر گذاری گفتمان های ملی را نباید دست کم بگیریم. همه دیدیم که کمپین تجریم اتوموبیل ایرانی چه هراسی در دل تولید کنندگان بی مسئولیت انداحت. افسوس که اینگونه جرکت ها فعلا بدون پشتوانه هستند (339893)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۳:۳۸
پزشک اشنا قدیمی و متعهد تعریف می کرد در داروهای گیاهی خاک اره می ریزن!!!!! (339900)
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۲۲:۲۰
منم طب سنتی رو قبول ندارم ولی چون باچشم خودم داروهای گیاهی مادرم رودیدم عینا خود گیاه رو در یسته یندی تمیز میخره و چطور میتونه خاک اره قاطیش باشه. انصاف اولین شرط انسانیته (339955)
Moderator
United States
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ۰۰:۲۷
منظور از داروهای گیاهی اینجا داروهای پروسه شده است که در کارخانه های دارویی تولید میشه و به صورت قرص و شربت به فروش می رسه.
اما اونی که میترا می گه گیاهان خشک شده مانند بابونه و گزنه و .... است که هیج پروسه ای روش انجام نگرفته و راحت میشه تشخیص داد (339968)
ایوب محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۴:۰۳
توی بحث خودرو همیشه گفتم یک لابی قدرتمند هست که هیچ وقت اجازه نمیده این محصول از دستش خارج بشه
حالا هزاران هزار ایرانی توی جاده با این ارابه های مرگ کشته بشن
ناقص بشن صدمه ببینن
مهم نیست
مهم اینکه این لابی قدرتمند این انحصار از دستش خارج نشه (339903)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۴:۲۰
من آماده ام روزی دو وعده غذا بخورم با این شرط که آن مقام مسئول که دم از مقاومت می زند درکنارم باشد و او نیز دو وعده غذا بخورد تا انشاءالله پیشرفت کنیم. (339905)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۴:۳۴
کاش مسئولین که این قدر دم از مردم می زدند به این حرف ها عمل می کردند اما حیف که این طور نیست دلیلش هم به خاطر فسادهای گسترده ای هست که در بدنه امور اداری این کشور وجود دارد که مانع از بروز چنین اتفاق های می شود زیرا عده بر این باور هستند که مردم را باید گشنه نگه داشت تا مانع از بروز اتفاقی مانند ...... شد (339906)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۴:۳۸
تفکیک تولید کننده از ملت توسط نویسنده مبهم است. چون اگر نتوانستیم در تولید هیچ چیزی رقابت کنیم پس همه جامعه باید پاسخگو باشد. به نظر من مادامیکه به تمدن جدید به صورت انتخابی نگاه کنیم و تصور کنیم می شود به فناوری روز دست یافت اما در عین حال به تقابل با غرب پرداخت این عقب ماندگی دو چندان خواهد شد و نهایتا به اضمحلال جامعه ما ختم می شود. کافی است ناامنی منطقه، کاهش ارزش انرژی فسیلی و فساد افسار گسیخته در جامعه را با هم در نظر بگیریم متوجه می شویم که آینده ترسناک است. (339907)
امیری
United States
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۴:۵۹
مشکل از اونجا شروع شد که ارگانی تو همه صنعت دست برد تنها خودروسازی رو که بخوایم حساب کنیم .سهام ایرانخودرو.سایپا.بهمن موتور. وارد کنندگان خودرو. (339909)
ALI
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۰۸
وهمه اينها كه مستقيما" با جان مردم سروكار دارد نمونه اخرش هم كشته شدن مظلومانه سربازان وطن بود كه ازطبقه متوسط وبه پايين بودند نه بچه هاي همين سودپرستان بيرحم....در مملكتي اتفاق ميفتد كه نداي تدين وخداپرستي ان گوش فلك را كر كرده و365 روز سال به مناسبتهاي مختلف دعا وروضه وتعزيه در هر كوي وبرزن برقراره واكثر بانيان اين مجالس سردسته غارتگران اموال ملتند كه اخريش هم ريئس بانك رفاه با ان قيافه مومني وحق بجانبش بود............. (339913)
ملت
Romania
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۱۴
وقتی درکشورخرافات باشه نتیجه اش همن میشه (339916)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۲۷
پس معلوم شد که حمایت بیش از حد باعث بهتر شدنشان نشد مانند بچه ای که همه کارهایش را پدر و مادرش انجام دهد. پس دیگر بس است و از جیب ملت برای این تولیدکننده ها مایه نگذارید. مگر در شروع شان که اشتغالزائی نیز دارد. بعد از 30 سال دیگر چرا (منظورم بیشتر خودروسازانند) (339918)
ایران بی نخبه رو به پسرفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۵:۴۳
متاسفانه یکی از دلایل عدم پیشرفت ما عدم رشد فکری عموم مردم برای استیفای حقوق مدنی خودشون است. باتوجه به اینکه قشر روشنفکر جامعه کمتر از 10 درصد است تمامی موارد نامبرده شده در همچین جامعه ایی منطقی به نظر می رسد. تنها دلیل ممکن همین است. جامعه ای که فاقد قشر روشن فکر حداقل 30 درصدی باشد نمیتواند پیشرفت کند و محکوم به انزوا و فساد و عقب ماندگی و ... می باشد. این قضیه رو میتوان با نگاه کردن به کشورهای پیشرفته به راحتی دریافت. برای نمونه جذب نخبگان دانشجو از کشورهای درحال توسعه به دلایل مختلف و .... (339920)
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۶:۰۶
امان از رانت! امان از رانت!....................... (339923)
█▄
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۱۸:۱۶
حالا خداییش اینها هم که داریم ساخت ایرانه؟ (339940)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۲۱:۱۷
این چیزایی که شما نوشتین از حوزه ی اقداماتی رییس جمهور و دولت خارج است چون مسبب یه عده عقل کل هستند که سرشونو تو هر سوراخی میکنن حتی اگه از عهدشون خارج باشه و نماینده هایی که به ظاهر نماینده ی ملت هستن ..... (339952)
Al
United States
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ ۲۳:۵۱
و وقتی نیروهای نظامی و امنیتی که دارای نفوذ و قدرت فوق ماورایی هستند به اقتصاد دخول می کنند چه می توان کرد؟ (339963)
امیر
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۴/۰۶ ۰۰:۴۶
از قدیم گفتند هر کسی را بهر کاری ساختند.چرا خودرو سازهای ما نمیخوان قبول کنند که ساخت خودرو درتخصصشان نیست یا حداقل ساخت خودروی استاندارد از توان آنها بر نمیاد. (339971)