به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۱۳۸۷۹
همه به بیت‌المال دست‌اندازی می‌کنند

نقد فرهنگ، نخستین گام است

نقد فرهنگ، نخستین گام است
صادق صحنی *

گروه مقالات: اگر در تاریخ معاصر ایران سیری اجمالی داشته باشیم بی‌شمارند مسئولان و صاحبان قدرتی که به این ملک خیانت کرده‌اند و اموال این مردم را به تاراج برده‌اند. اگر خیانت‌های محرز حاکمان‌‌‌ اقدس همایونی‌‌‌ و‌‌‌ ظل الله‌‌‌ ‌های این کشور را نادیده بگیریم، بودند صدراعظم‌ها و نخست‌وزیران و صاحبان قدرتی که تا توانستند بردند و خوردند. حاجی میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار _جانشین بزرگ‌مرد تاریخ معاصر ایران، قائم‌مقام فراهانی_ که در عین ساده زیستی، اموال این کشور را به تاراج برد!

چند سال بعد، میرزا‌ آقاخان نوری، جانشین امیرکبیرِ ایران به قدرت می‌رسد که وی نیز حقوقی سالیانه ۱۴۰ هزار تومان دریافت می‌کرد یعنی چهارده برابر حقوق نخست‌وزیر انگلیس در آن زمان! و در عهد‌نامه‌ پاریس کرورکرور لیره انگلیسی رشوه گرفت و نقشه‌ ایران، جدایی تلخ هرات را برای همیشه به خود دید. تا امین السلطان که میلیون‌ها مناط پول در قالب وام از روسیه گرفت و در مقابل قسمتی از خاک ایران را گرو گذاشت و بخشی از آن پول را صرف سفر‌‌‌قبله‌گاه‌‌‌به فرنگ کرد و مابقی رابین خود و درباریان تقسیم نمود! تا دلارهای که در جریان کودتای‌۲۸ مرداد ردوبدل شد و پول‌هایی که به یغما رفت.

حال اگر میان‌بری در تاریخ ایران زنیم و به چند سال اخیر دقیق شویم به معاون اولی برمی‌خوریم که به دلیل سوءاستفاده‌ مالی، زندانی می‌شود و رئیس یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی ایران که پس از افشای اختلاس‌هایش فرار را برقرار‌ترجیح می‌دهد. از اختلاس‌های میلیاردی و حقوق‌های نامتعارف و نجومی این روزها نیز می‌گذریم. این روال تا جای ادامه دارد که یک نماینده‌ پیشین مجلس به صراحت می گوید: «‌‌خودِ نمایندگان نیز برای پیگیری و انجام بسیاری از کارها مجبور به پرداخت رشوه هستند‌‌‌!»

سخت و غم‌انگیز است که بدانید پس از افشای حقوق‌های نامتعارف، یک سایت خبری، مردم ایران را در معرض این پرسش قرار می‌دهد: ‌‌‌اگر به‌جای مدیران و کارگزاران بودید، از دریافت حقوق نجومی خودداری می‌کردید؟  ‌‌‌آماری هولناک و تکان‌دهنده به دست آمد؛ بیش از شصت درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی پاسخ منفی به این پرسش داد‌ه بودند؛ به عبارتی روشن‌تر اگر هر یک از این افراد فرصت و امکانی را داشته باشند منافع شخصی را بر منافع ملی‌ترجیح می‌دهند و در این راستا از هر کاری که به نفع خود و اطرافیانشان باشد دریغ نمی‌کنند. شوربختانه خیانت‌ها و چپاول‌های این مردم بسیارند و جای بسط و تحلیل ژرفی را می‌طلبد که این مقال در مقام آن نیست.

کوتاه‌سخن این‌که بدیهی است اگر بخواهیم به توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی دست‌ یابیم باید جلوی فسادهای افسارگسیخته در این کشور گرفته شود. بسیاری در تحلیل‌های خود در این مورد انگشت اتهام را به سمت اقتصاد معیوب‌‌‌دولتی‌‌‌نشانه می‌روند؛ اما روشن است که تک عامل نگاه کردن به این موضوع ساده‌انگارانه است و اینجا است که این پرسش عمیق ایجاد می‌شود که نقش فرهنگ ایرانیان دراین‌بین چیست؟ نیک می‌دانیم که توصیه‌های اخلاقی در متون دینی، ادبی، فلسفی و عرفانی ایرانیان در نوع خود در جهان کم‌نظیر بوده‌اند و این قبیل کارها در فرهنگ و متون ما امری مذموم قلمداد می‌شود؛ اما متأسفانه این اندرزها و توصیه‌ها فقط در حوزه‌ نظر متوقف‌ شده‌اند و به حوزه‌ی عمل ورود پیدا نکرده‌اند.

کماکان شاهدیم که به‌راحتی در این کشور، رشوه، اختلاس و دزدی رخ می‌دهد و قبح اختلاس، رشوه و دست‌اندازی به بیت‌المال شکسته و به هنجار تبدیل‌شده است ‌اما به‌راستی چرا ایرانیان هر فرصتی که به دست می‌آورند پوست این کشور را به امید قبایی می‌کنند؟ چرا اکثر قریب به‌اتفاق ایرانیان منافع شخصی را به منافع ملی‌ ترجیح می‌دهند؟ چرا فرهنگ این کشور اجازه‌ پرورش چنین مسئولانی را می‌دهد که هیچ تعهدی نسبت به این خاک نداشته باشند؟ اساساً چرا باید تصور کنیم که‌‌‌ این مُلک آفریده‌ شده است که هر بدگوهری را بپروراند و چون فربه شد کاسه‌ نعمت بشکند‌‌‌؟

متأسفانه در ایران، نگاه به منافع ملی و آینده این خاک همچون کیمیا کمیاب است و هر کس به‌ قدر و قدرت خود به بیت‌المال این کشور دست‌اندازی می‌کنند و اگر فردی هم از فرصت‌های به‌دست‌آمده برای اختلاس استفاده نکند با واژه‌های چون‌‌‌ احمق‌‌‌ ،‌‌‌ بی‌عرضه‌‌‌ و امثالهم خطاب می‌شوند! پرواضح است که برای اصلاح چنین نارسایی‌ها ابتدا فرهنگ این جامعه باید کالبدشکافی و مورد نقد قرار گیرد و باید بررسی شود چرا به قول امیرکبیر: «در این کشور آنچه در میانه نیست نفع عموم است؟»
*کارشناس تاریخ

مردمی
Romania
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ۱۲:۲۲
بله فرهنگ ما این چنین است . اما مرحوم امیر کبیر فرمولی جادوئی برای اصلاحش داشت . من کارمند اگر رشوه گرفتم مطمئن باشید زیر پای بالا دستی ام را شل دیده ام وگرنه جرات و شهامتش را نداشتم. و این یعنی همگانی شدن یک خطای اجتماعی .و این مبنای فرهنگ است . رئیس بانک دزد حتما بالاترش یک دزد نشسته. دراین شک نکنید .... (342249)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ۱۲:۳۶
دقت کردین اکثریت قاطع مقالات تون سیاسی و انتخاباتیه؟ شدین عین رسانه های اصولگرا وقتی قدرت دست شون بود... (342250)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ۱۴:۰۶
سخت و غم‌انگیز است که بدانید پس از افشای حقوق‌های نامتعارف، یک سایت خبری، مردم ایران را در معرض این پرسش قرار می‌دهد: ‌‌‌اگر به‌جای مدیران و کارگزاران بودید، از دریافت حقوق نجومی خودداری می‌کردید؟
اینوراست میگه.من خودم این نظرسنجی رودیدم.واقعابرام عجیب بود.
من حس میکنم بایدقوانین مربوط به جرائم واختلاس وقوه قضاییه دوباره موردبررسی قراربگیره ومجازات سنگین تری برای جرم هاتعریف بشه. (342251)
فلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ۱۷:۴۷
لطفا کلمه ی همه را به کار نبرید . این حکایتهای نامبارک فقط خاص وطن فروشانی است که امیدوار به آبادانی این کشور نیستند . کسانی که مطمئن هستند در این کشور جایگاه و پایگاهی ندارند . بیشتر از آن که در فکر آبادانی و ماندگاری باشند در فکر چپاول و فرار هستند . با هر حیله و شیادیگری پست های مالی و درآمدزا را در اختیار می گیرند، در حالی که گرین کارت آمریکا و یا اقامت دائم کانادا و اروپا در جیبشان است . (342252)
913
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ۱۹:۳۱
از جان بالاتر برای هیچ کس وجود نداره که عده ای کف دست گرفتند و به جنگ رفتند و عده ای هم حالا کف دست گرفتند و کارهای حساس میکنند اون دون های خوش پوش اشتها دار دست در جیب مردم باید از این افراد خجالت بکشند (342253)
ليسانس
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ ۲۰:۱۴
ميشود مقالاتي در مورد نسبت فساد با ساختارها بنويسيد ..
همه اين فسادها حتما ريشه هايي دارد ،
سيستم اداري و اقتصادي .
با تشکر . (342254)
سهند
۱۳۹۵/۰۵/۲۶ ۰۰:۱۴
متاسفانه شرایط به گونه ای شده بعضها دوست دارن کار و تلاش نکنند با پولهای باد اورده حالا از هر جا و با هر عنوانی زندگی خوبی فراهم کنند. یکی دوست داره پول بزاره بانک سودش را مفت خرج کند بدونه اینکه زحمتی بکشد. یکی میخواد رشوه بگیره و اختلاس حتی از اعتقادات هم مایه میزارن.. بنظر شما ما پیشرفت میکنیم. تو کشوری چون المان همه باید سعی و تلاش کنند تا پول در بیارن حتی صدر اعظم . اجازه ندارد هزینه اضافی کند و حتی از امکانات دولتی بنفع خود استفاده کند . احزاب قوی مخالف دولت دارد اشکش را در میارن . (342255)
ایلیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۶ ۰۱:۰۳
متن فوق العاده زیبایی بود...احسنت (342256)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۵/۲۶ ۰۵:۲۴
ظاهرا جناب نویسنده چند دهه از تاریخ معاصر را بطور (سهوی ) !! از قلم انداخته اند که در این 5 دهه کمترین میزان دزدی بیت المال و بیشترین آبادانی کشور را شاهد بوده ایم ولی در دو دوره آقا محمود بیت المال شخصی شده بود اگر بصورت عادلانه ایشان محاکمه بشوند ملت به عمق فاجعه پی خواهد برد . (342257)