به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۱۱۴۰۶۰
مخالف در هیچ کجای دنیا اجازه فعالیت ندارد!؟

حاکمیت ملک طِلق یک گروه نیست

حاکمیت ملک طِلق یک گروه نیست
عبدالحسین برزگرزاده *

گروه سياسي: به نقل از رسانه‌ها آقای محمدرضا باهنر اخیرا در مصاحبه‌ای فرموده‌اند که‌‌‌ «در دنیا کسی را پیدا نمی‌کنیم که علیه یک نظامی اقدام بکند و آزاد باشد. اپوزوسیون نظام در هیچ کجای دنیا اجازه تلاش و فعالیت ندارد. مثل این می‌ماند که به کسی بگوییم تو اجازه انقلاب داری.» ‌‌‌اینکه جناب باهنر و دوستان هنرمندشان حاکمیت را ملت، نظام یا دولت تعریف می‌کنند، خدا عالم است. اما یاد آوری می‌شود.

حاکمیت تبلور اراده اجتماع در یک یا چند شخص است. حاکمیت بصورت قدرت و بصور مختلف مانند قدرت کارفرما در کارخانه، رهبر در حزب و بالاخره فرمانروا در کشور متجلی می‌شود. که دراین بین قدرت دولت به سبب نمایندگی از افراد و صنوف بیشتر از سایر قدرت‌ها فزون‌تر است. در این خصوص اولا نسبت قدرت مطلق دادن به هر فرد و یا گروهی به دلیل خلقت محدود بشر نابخردی است.

ثانيا منظور از برتری دولت در مقابل سایر قدرت‌ها به معنی برتری دولت در مقابل اجتماع همه آنها و یا همه مردم نیست. در دوران باستان عقیده بر این بود که فرمانروایان از خداوندانند، که بعد از حضور مسیح (ع) این عقیده به انتخاب فرمانروا توسط خدا تقلیل یافت، به مرور زمان انتخاب فرمانروا را نه به خود خدا بلکه به مشیت الهی منتسب کرده و در نهایت عقل بشری به دموکراسی رسیده است. که باستناد حدیث منتسب به علی (ع) که می‌فرماید عقل برای بشر دین داخلی است دموکراسی بعنوان یافته عقل بشر هم دینی و هم شرعی است.

اصل 56 قانون اساسی که خود منبعث از آیه شریفه ‌‌‌ان الله لایغییر مابقوم و لایغییر. . . . است، آنجا که مقرر می‌دارد ‌‌‌حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست وهم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند ویا در خدمت منافع فرد و گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداد را از طریقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند‌‌‌ نشان می‌دهد که در نظام حاصل از قانون اساسی جاری اعمال حاکمیت از اختیارات و شئون ملت است. لذا نظام حاکم در جمهوری اسلامی یک نظام تئوکراتیک نبوده بلکه دموکراتیک است.

تاکید اصل ششم قانون اساسی به اداره کشور با رای مردم و از راه انتخابات و انتخاب همه مسئولان توسط مردم، وجود پارلمان و حضور چند دوره‌ای دکتر باهنر در مجلس همگی موید دموکراتیک بودن نظام جمهوری اسلامی است. حضور افرادی در قامت نماینده مجلس و یا رئیس جمهور، که بعضا، به حق و یا ناحق برای دوره‌های بعد رد صلاحیت می‌شوند دلیل وجود اشتباه و مثبت غیرخدایی بودن انتخاب آنها و در نتیجه تئوکراتیک نبودن نظام جمهوری اسلامی است. به دیگر سخن مردم ایران در 12 فرودین 57 یک حکومت مردم سالار و دموکراتیک منتها با محتوای اسلامی را برگزیده اند، هرچند عده‌ای تفسیر دیگری داشته باشند.

از سوی دیگر حاکمیت در یک نظام دموکراتیک فارغ از اینکه حاکمیت حاصل جمع آراء (حاکمیت مردم) و یا‌ترکیب آراء (حاکمیت ملی) باشد، به هیچ وجه به معنای حاکمیت دولت و یا نظام حاکم نیست. و در یک جمله حاکمیت مال مردم است و نه مال حکومت. دموکراسی به معنای اداره کشور توسط اکثریت در عین رعایت تمام حقوق اقلیت است و اصلی‌ترین حق اقلیت دست یافتن به اکثریت با جلب نظر مردم است. بنابراین مخالفت غیر مجرمانه اقلیت با اعمال اکثریت با رعایت قانون اساسی نه تخلف، بلکه یکی از قواعد بازی است.

در نظام دموکراتیک و بر خلاف نظام تئوکراتیک، نه تنها اکثریت، مخالف را به حبس نمی‌کشاند بلکه برای جلب مجدد اعتماد مردم، حقوق اقلیت را به اعلای درجه رعایت می‌کند. پس جناب باهنر نباید فراموش کرد که حاکمیت ملک طلق یک شخص و یک گروه و یا دولت و نظام حاکم نبوده، در دموکراسی قبله عالمی وجود نداشته و هیچ گروهی به تنهایی ملت محسوب نخواهد شد. در نتیجه مخالف یک شخص، یک گروه و حتی مخالف اکثریت را بدون اثبات جرم حبس کردن خارج از قواعد دموکراتیک و بی‌قانونی است.

چون حبس مخالف غیر مجرم مفهومی جزء نابودی اقلیت و بلاوجه کردن اکثریت نخواهد داشت. ولی از آنجایی که با وجود دهها سال قانون گذاری، هنوز حکومت را فعال مایشاء می‌دانید فکر می‌کنید همه چیز منوط به مجوز شماست. نه برادر انقلابی همچنان که اراده ملت ایران در 57 مانند هر انقلاب دیگر نیازی به درخواست مجوز و یا صدور آن نداشت. ملت به مفهوم کل ملت مطلقا و برخی از حقوق افراد مانند شنیدن، دیدن و از جمله مخالفت غیر مجرمانه کردن با اکثریت حاکم محتاج هیچ اجازه و استخاره نیست.
* مدرس حقوق بین الملل

امیر
United States
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۱:۴۲
میفرمایند "حاکمیت ملک طِلق یک گروه نیست" اما میبینیم که عملا هست. (342291)
...
United States
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۱:۴۸
آقای باهنر، اولا بر خلاف ادعای شما در تمام کشورهای دموکراتیک دنیا حتی اپوزوسیون میتوانند فعالیت سیاسی داشته باشند و حتی نامزد خاص خود رو در انتخابات معرفی کنند. دوما چه کسی گفته هر کسی را که ذره ای با جنابعالی و همفکرانتون اختلاف عقیده داشت باید اپوزوسیون فرض کرد؟ (342292)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۸ ۰۵:۲۱
بر اساس تعریف اپوزوسیون حتی آقایان موسوی و کروبی رو نمیشه اپوزوسیون قلمداد کرد. موسوی و کروبی هیچ وقت نگفتند اصل نظام را قبول ندارند، حال ان که در کشوری مثل انگلیس که اقای باهنر مثال زده بود حتی مخالفان حکومت سلطنتی هم اجازه فعالیت دارند و فعالیت میکنند و رسانه و روزنامه و حتی شبکه تلویزیونی در اختیار دارند و کسی متعرضشون نمیشه. آقای باهنر بهتر بود قبل از ابراز نظر کمی اطلاعات کسب میکردند. (342328)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۲:۰۰
براندازان و مخالفان مسلح در هیچ کجای جهان اجازه فعالیت بر علیه حکومت و نظام را ندارند این یک واقعین عینی و غیر قابل انکار است.
اما چند ابهام اساسی :
.....اساسا کودتا خوب است یا بد !!!!؟شاید با ان هم دوگانه باید برخورد کرد !!؟ ایا عکس العمل دولت ترکیه در خصوص اخراج نزدیک به هشتاد هزار نفر از کار ، دستگیری نزدیک به چهل هزار نفر و (342294)
ali
Germany
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۷:۵۶
حسن عزیز
انقلاب و کودتا با کمی مسامحه هم معنی هستند. و هر دو محصول بی قانونی و فضای بیش از حد بسته اند. در ترکیه اگر کودتا پیروز میشود نام آن را الان انقلاب ....می نامیدند و حاکمان قبلی ( طرفداران اردوغان) را بازداشت کرده بودند . در صورت شکست قضیه برعکس است. بهترین حالت تحمل مخالف است که هم از انقلاب جلوگیری می کند و هم از کودتا. (342304)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۲۳:۲۹
خودت میگی براندازان مسلح آیا در ۸۸ کسانی که در خیابان بودند مسلح بودند یا راهپیمایی سکوت برگزار کردند که طبق اصل ۲۵ قانون اساسی اجتماعات به شرط عدم حمل سلاح و بدون قصد محاربه مجاز است؟ (342319)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۲:۰۷
زندانی کردن هفده هزار نفر از اشخاص دخیل در کودتا ، از نظر حامیان دولت اردوغان در ایران که برای شکست کودتا جشن گرفتند مصداق مردم سالاری لیبرالیسم و رعایت حقوق بشر است یا اختناق ، استبداد ، دیکتاتوری اکثریت و اعمال مغایر با حقوق بشر!!!؟
ج) ایا اگر با عاملان کودتای نا فرجام 88 اینگونه برخورد می شد اساسا خوب است یا بد !!!!؟
بهار جان اگر نتوانستید این نظر را منتشر کنید حداقل در خلوت خود به ان فکر کنید اگر چه شما از همه به واقعیت ها بیشتر واقفید . والسلام
یا علی (342296)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۸:۲۵
بهار که مثل نشریات هم فکر شما نیست که از انعکاس صدای مخاطبانش ترس داشته باشه (342305)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۸:۲۶
نظر خودش رو گقته . این ممکلت هفتاد میلیون نفر آدم داره با طرز تفکرات متفاوت (342306)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۲۳:۲۷
کسی که دنبال کودتا است نمی آید در انتخابات شرکت کند. مگر نیروهای نظامی زیر نظر موسوی بود که بخواهد کودتا کند؟! کودتا از طرف نظامیانی که قدرت دارند انجام می شود که در ترکیه هم همینطور بود. حالا این دو چه شباهتی بهم دارند؟! (342318)
سوال از جناب حسن و دوستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۸ ۰۲:۴۷
آیا کسی که خوشحالی از شکست کودتا در ترکیه را به معنای تایید مطلق عملکرد اردوغان می داند همانند کسی است که حتی تفاوت روزنامه اعتماد و اعتماد ملی را نمی داند و خود را کارشناس ارشد در همه زمینه ها می داند و یا همانند کسی است که هم هاله نور می بیند و هم یارانه ها را پول امام زمان می بیندو...؟؟؟ (342324)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۸ ۰۳:۲۶
حسن جان تا بحال کسی به اعتراضات 88 لقب کودتا نداده بود که شما دادی پس معلومه که اصلا معنی کودتا رو نمیدونی طبق قانون اساسی ایران راهپیمایی و اعتراض به چیزی آزاد است بشرط آنکه مسلحانه نباشد . (342326)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۲:۳۸
جناب باهنر فلسفه انقلاب چه بود ؟آیا انتقاد فقط از رژیم گذشته باید میشد .....قطعأ الان هم ایراد هست اگر نبود که اینهمه ملت مشگل نداشتند . شما هم باید جنبه انتقاد پذیری داشته باشد که این باعث تقویت کشور میشود . (342297)
ناشناس
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۱۶:۳۹
بهارنيوز در مورد رابطه ايران و روسيه اگر ميتوانيد مقاله اي بنويسيد ..اين همه اعتماد به روسيه !!! (342302)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۷ ۲۳:۰۸
از سخنان به ناحق گفته جناب باهنر بوي ديكتاتوري به مشام مي رسد متاسفم كه اين اقا براي چند دوره در مجلس قانون گزار بوده وحالا اين چنين ديكتاتور منشانه سخن مي گويد (342315)
فلو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۵/۲۸ ۰۱:۴۵
تا حالا که ملک طلق پدری بوده است. (342322)