به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۱۱۵۷۴۷
با اين سياست‌ورزي‌ و دين‌داري‌مان

آري، سياست ما عين ديانت ماست!

آري، سياست ما عين ديانت ماست!
محمد توکلي

گروه سياسي: مرحوم مدرس در برابر نظر آنان که اعتقاد به جدايي دين از سياست داشتند معتقد بود "سياست ما عين ديانت ماست"، پس از انقلاب هم چنين نگاهي بسيار تبليغ شد تا نظريه‌اي باشد در برابر نگاه‌هاي سکولار. اين که کدام يک از اين دو نگاه به سود دين و سياست است موضوع اين نوشته نيست و غرض، نگاهي به آن جمله‌ي معروف از زاويه‌اي ديگر است.

وقتي نگاهي به عرصه‌ي سياست در جامعه‌ي ايراني مي‌اندازيم شباهت بسياري بين سياست ورزي سياستمداران و دينداري دين‌مداران مي‌بينيم. در دين داري مان به ظواهر بيش از اصل و اساس دين اهميت مي‌دهيم و در سياست ورزي‌مان هم آنچه اهميت دارد ظاهر سازي و لفاظي است. هر که بيشتر در ظاهر در تاييد اصحاب قدرت لفاظي کند پله‌هاي ترقي را ده تا ده تا بالا خواهد رفت و آنان که که به واقع دلبسته‌ي نظام و انقلاب هستند اما در برابر نارسايي‌ها و ضعف‌ها "زبان سرخ" دارند با هزاران محدوديت روبرو مي‌شوند.

در دين‌داري‌مان احکام شرعي را بيش از اخلاقيات مراعات مي‌کنيم، مثلا هم زمان که دلواپس دير شدن وقت نمازمان هستيم به راحتي پشت سر ديگران سخن مي‌گوييم، در سياست ورزي مان هم دچار همين بلا شده‌ايم و فقط کافي است فردي مانند خودمان فکر نکند آنگاه خود را مجاز به عبور از هر مرز اخلاقي مي‌دانيم و حتي از اينکه در تربيون‌هاي مقدسي مثل نماز جمعه و ... به افرادي که سال‌هاست حق دفاع از خود را ندارند تهمت زده شود و توهين گردد ابايي نداريم.

در دين‌داري‌مان اسير خواب و خرافه گشته‌ايم و منابرمان به جاي آنکه جاي وعظ و تذکار باشد با بيان خواب و خاطره گرم مي‌شود، در سياست‌ورزي‌مان هم در دوره هايي کار به جايي رسيد که بايد به مسئولان يادآوري مي‌شد که "با رمالي نمي‌شود کشور را اداره کرد". در دين داري مان هر کس براي خود دکاني باز کرده است و با کمترين سواد ديني براي دين مردم نسخه مي‌پيچد، در سياست ورزي مان هم به جاي آنکه در هر حوزه‌اي کار دست کاردان باشد همه درباره‌ي همه چيز خود را متخصص مي‌دانند و حتي دو دو تا چهارتاهاي اوليه‌ي علم اقتصاد هم در روزگاري توسط مقامات ارشد اجرايي که ادعاي "کارشناس ارشد" بودن در همه‌ي حوزه‌ها را داشتند به بازي گرفته مي‌شد.

در دين‌داري‌مان تريبون‌هاي اصلي و رسمي در دست يک تفکر خاص است و ديگران اجازه‌ي استفاده از فضاي رسمي را ندارند، در سياست‌ورزي مان هم اوضاع اين چنين است و تريبون‌ها يک طرفه است و در اختيار اقليتي پر سر و صدا. در دين داري مان مجال گفتگو داده نمي‌شود و آنان که به نظرات نويي در اين عرصه مي‌رسند يا بايد سکوت کنند يا رانده مي‌شوند، در سياست‌ورزي مان هم فقط کافي است نظر فردي اندکي با سياست‌هاي جريان رسمي متفاوت باشد و بخواهد آن نظر را صريح بگويد آنگاه دچار محدوديت‌هاي متنوعي از حبس و حصر گرفته تا بايکوت رسانه‌اي مي‌شود. خلاصه اش اينکه ما در همان چيزهايي که در دين داري مان لنگ مي‌زنيم در سياست ورزي مان هم مي‌لنگيم و از اين زاويه مي‌شود گفت سياست ما عين ديانت ماست و ديانت ما عين سياست ما!

احمد
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۱۲:۰۴
جناب آقای محمد توکلی نویسنده محترم ،بله متاسفانه به قول شما بعضی تریبون ها دردست اشخاصی قرار گرفته که نقاره زنی حرم امام رضا(ع) را با کنسرت ها مقایسه میکنند! (343013)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۶:۴۷
خوب برادر شما كه صاحب نظر هستيد بفرماييد تا مردم تكليف شان را بدانند !!!!!!! (343050)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۱۴:۱۰
به عنوان یکی از ارادتمندان دکتر احمدی نژاد از این نوشتتون خیلی خوشم امد و پسندیدم .
نه خداییش بعضی از مواقع حرفها و نوشته های خوب و مناسبی هم دارین . ایول (343021)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۲۳:۲۷
رییس جمهور آینده خودشه.
آخر هر چی مرده/ احمدی بر می گرده (343037)
امان از فقر و...!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۱:۲۴
طرفداری از احمدی نژاد با وجود کارنامه خسارت بار مادی و معنوی وی یا ریشه در فقر علمی, فرهنگی و اخلاقی دارد یا ریشه در تامین منافع عده ای به شکل غیر قانونی...! (343043)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۴:۰۲
حسین جان از کارهای خوب محمود در این 8 سال بگو شاید ما هم ارادتمندش شدیم ولی هر چی رو با 8 سال اصلاحات مقایسه کردم آمار منفی دولت پاکدست بود .رشد اقتصادی ،تورم ،قیمت مسکن ،دلار ،اتومبیل ،اختلاس ،نظم و انظباط مالی ،برنامه ،شفافیت ،صداقت و..+مقایسه درآمد نفتی آیا کافی نیست انصاف هم چیز خوبیست . (343046)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۴:۰۹
....یک پیشوای دینی هرگز نباید دروغ بگوید ولی سیاستمدار میگوید پیشوای دینی صداقت باید داشته باشد ولی سیاست پیشه الزامی نیست اگر یک پیشوای دینی فعالیت سیاسی داشته باشد و موفق نباشد قطعا بر دیدگاه مردم به دین تاثیر دارد . (343047)
رضا
Anonymous Proxy
۱۳۹۵/۰۶/۱۷ ۲۱:۲۹
خدا رحمت کند کسی که گفت کار مسیح را به مسیح و کار قیصر را به قیصر واگذار . (343034)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۱۸ ۰۲:۲۵
این برداشت از جمله مدرس درست نیست. ایشون با کنایه گفته سیاست ما عین دیانت ماست دسانت ما هم مثل سیاست ماست. همون جمله ای که امروزیا می گن که همه چیمون باید یه همه چیمون بیاد (343045)