به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۱۱۶۳۴۸
درباره مقاله اخیر دکتر ظریف در روزنامه نیویورک تایمز

«‌‌‌رحیم» ظریف‌‌‌ یا ‌‌‌«محمدجواد» صفوی‌‌‌!؟

«‌‌‌رحیم» ظریف‌‌‌ یا ‌‌‌«محمدجواد» صفوی‌‌‌!؟
امید پورعزیز

گروه سیاسی: این روزها مسئله عربستان و تبیین استراتژی برخورد با آن کشور کم و بیش در تمام محافل رسانه‌ای، سیاسی، مذهبی، نظامی و حتی مدنی ایران و شاید عربستان مورد بحث و در معرض توجه می‌باشد. مسلما اهمیت این موضوع و پرداختن به آن در شرایط فعلی به جهت رقابت ایدئولوژیک و تضاد منافع دو کشور، اجتناب‌ناپذیر می‌باشد اما مسئله مهم در این زمینه مخصوصا در دنیای پیچیده امروزی بسیار فراتر از یک نگاه ملی‌گرایانه یا آرمان خواهانه می‌باشد. چرا که موازنه قدرت و کسب نظر موجه دنیا برای هر کدام از این دو کشور متأثر از عوامل متعدد و پیچیده‌ای است که تعاملات جهانی و دیپلماتیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لذا چهره‌ای که هر کدام از طرفین در نظر افکار عمومی جهان از خود می‌سازد، منجر می‌شود که موازنه قدرت به سمت منافع آن کشور متمایل شده و روابط دو کشور و همینطور مناسبات جهانی از آن متأثر گردد اما در جهت اهمیت موضوع مورد بحث، موضع گیری اخیر دو شخص ذی نفوذ یعنی دکتر محمد جواد ظریف و سردار رحیم صفوی، قابل تأمل می‌باشد. علی الخصوص مقاله اخیر دکتر ظریف که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسیده است. هر چند ممکن است بسیاری از استدلال‌هاي دکتر ظریف در این مقاله چندان دور از واقع نبوده و از دید یک دیپلمات بیان شده باشد، ولی بنظر می‌رسد کمی می‌توان در مورد برخی محورهای استراتژیک آن تأمل نمود.

اولا: اینکه جهان امروز اگر مسئله جدی و حل نشده‌ای با گروه هایی همچون القاعده و جبهه النصره داشته باشد، عموما از منظر فرقه‌ای به آن نمی‌نگرد و در بهترین شرایط آن را در حوزه افراطی گری دینی دسته‌بندی می‌کند.

ثانیا: حتی اگر ریشه‌های این گروه‌ها در مکتب فکری وهابیت هم باشد مسلما جهان آن را از زبان فردی که کشوری با تفکر ایدئولوژیک رقیب را نمایندگی می‌کند، نخواهد پذیرفت اما ممکن است این تصور پیش آید که حتی اگر موضع گیری اخیر آقای ظریف منفعتی برای ایران نداشته باشد لزوماً هزینه‌ای نیز تحمیل نمی‌کند ولی با اندکی تأمل می‌توان به این مسئله پی برد که جناب دکتر ظریف در شرایط فعلی ایران و بعد از آن تجربه‌های تلخ گذشته، تا حدودی جزء سرمایه‌های ایران و در ویترین سیاست خارجی می‌باشند که توانسته اندکی چهره‌ بین المللی ایران را تلطیف کند. ولی چنانچه ایشان هم به نحوی وارد حوزه ادبیات تبلیغاتی و جبهه گیری ایدئولوژیک شوند، احتمالا آن سرمایه‌های کسب شده توسط ایشان و رئیس جمهور روحانی در این مسیر استحاله خواهد شد. به نظر می‌رسد که انتظار جهانی از ایشان کمی متفاوت با سایر موضع گیری‌های شنیده شده از ایران می‌باشد. چرا شنیدن ندای صلح، سازگاری و همزیستی مسالمت آمیز همواره برای دنیا گوش نوازتر است.

شاید با حدود تقریبی بتوان مواضع سردار رحیم صفوی را با کمی جرح و تعدیل برای دکتر ظریف زیبنده‌تر متصور شد. چرا که وقتی در راستای فهم و استدلال جامعه جهانی، و همراه ساختن آنها با رئوس سیاست خارجی پیش می‌رویم مسلما موضع ایران تقویت شده و برتری استراتژیکی را به ارمغان خواهد آورد. این مسئله که جامعه جهانی حتی تصور سرنگونی حکومت در عربستان را در ذهن داشته باشد کاملا غیر واقع بینانه می‌باشد، چرا که در شرایط فعلی هیچ دلیل دیگری برای حکومت در آن کشور وجود ندارد و تجربه تلخ کشورهایی همچون عراق و لیبی هم به قدری در حافظه جامعه جهانی اثر بدی گذاشته است که بعید به نظر می‌رسد که حتی بتوان دورنمای واضحی برای تغییرات در آینده عربستان را هم متصور شد.

لذا به نظر می‌رسد از نگاه استراتژیک، ایران باید تغییرات اخیر در سیستم رهبری عربستان را با همه پارامترهای موجود آن پذیرفته و تدوین استراتژی‌هایش را بر اساس نظم فعلی شکل دهد. فقط در این شرایط است که می‌تواند ابتکار عمل را به دست گرفته و منافع ملی را بر موضع‌گیری‌های احساسی و تبلیغاتی مقطعی ارحج بداند و حتی در موردی همچون تأثیر سوء تفکر افراطی وهابیت در مناسبات دو کشور، نه به واسطه دیپلمات‌های طراز اول، بلکه توسط رده‌های پایین‌تر مقامات رسمی و تحلیل‌گران و رسانه‌ها سعی در تبلیغ و تلقین جداسازی تفکر وهابیت از سیستم تصمیم‌گیری سیاسی و حاکمیتی عربستان نماید و موارد متعدد اتخاذ استراتژی‌های جدید و خلاقانه که در نهایت می‌تواند موازنه منطقه‌ای را به نفع ایران سوق دهد.

جعفر
United States
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۱۰:۳۱
اگر قرار باشد تغییری هم در حکومت عربستان رخ دهد به ما ربطی ندارد مر بوط به مردم آنجاست . (343269)
بی کس و داماو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۱۷:۲۶
درود بر شرفت ؛ آخه بابا عربستان به ما چه ؟
چرا تا زمانی که با یک کشور دوستیم بهش به به و چه چه میگیم ولی به محض اینکه رابطمون قطع شد هزارتا بد و بیراه براش چاق مکنیم ؟؟ (343273)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۱۱:۱۶
شما بهتر است در مسائل تخصصی دست کم به دکتر ظریف نقد نکنید. ایشان هم صاحب تجربه و دانش هستند و هم حاوی اطلاعات کافی از مسائل روز و می‌دانند با چه ادبیاتی صحبت کنند.
عربستان، ایران را متهم می‌کند که قصد بازسازی امپراتوری پارس را دارد. در مقابل دکتر ظریف هوشمندانه گفتند که عربستان قصد توسعه‌ی وهابیت را دارد. (343270)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۱۱:۵۵
مطالب عنوان شده درست می باشد و بهتر بود آقای ظریف با نگاه دیپلماتیک و منافع ملی در این زمینه گفتگو نمود. (343271)
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۱۴:۰۲
زور ما به عربستان نمی چربد. تو قضیه لباس های پاراالمپیکم مشخص شد (343272)
هولمز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۱۷:۳۰
عزیزم عربستان تنها نیست ؛ کشورهایی مانند ترکیه ، پاکستان ، قطر ، امارات ، مصر و حتی آمریکا پست عربستانه . تازه خود عربستان با ثروتی که در اختیار دارد آنچنان تسلیحات نظامی را خریداری کرده که متأسفانه رعب آور است ولی ما از دست دومهای روسیه استفاده می کنیم .
ولی ما تنهاییم و به هیچ وجه نمیشود روی کشورهایی مانند روسیه و چین که تاریخ ثابت کرده به دنبال منافع خودشون هستند و عادت از پشت خنجر زدن را دارند ، حساب کرد . (343275)
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۱۷:۴۴
مگه میشه با کشوری که دایما به ایران ناسزا میگه و اتهامات بی اساس به ایران وارد میکنه ,از موضع انفعال رفتار کرد و پذیرفتشون متاسفانه نویسنده این نقد خیلی سطحی به عربستان نگاه کرده,دیپلماسی خلاقانه انفعال در برابر تهدید نیست. (343276)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۲۰:۰۵
واقعیت تلخه ولی بزرگترین شکست تاریخ ایران از عرب ها بوده. به نظرم مجموع شرایط ایجاب می کنه که مذاکره کنیم و از عمیق شدن اختلافات جدا خودداری کنیم. شعار و رجز خوانی تا حدی خوبه اما ممکنه از یک جایی به بعد اوضاع از کنترل خارج بشه و بعد مجبور بشیم با یک واقعیت تلخ دیگه روبرو بشیم و احتمالا 200 سال دیگه سکوت کنیم! (343277)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۷ ۲۲:۴۳
ما باید سعی کنیم مشکلات فراوان مملکت خودمان را درست کنیم عربستان را خود ما بزرگ کردیم منفعت بعضی ها در اینه که مرتب بحث جنگ و خون ریزی داشته باشیم بیایید اگربه فکر مملکت نیستید حداقل به فکر آینده فرزندان خود باشید . (343278)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۶/۲۸ ۰۴:۳۲
جناب ظریف خودتان باشید و بدانید که شما وزیر روحانی هستید نه احمدی نژاد ما 8 سال از این صحبتهای تنش زا بسیار شنیدیم وهمین الان هم کم نیستند افراد صاحب تریبون و تندرو بابا کشور احتیاج به آرامش دارد اقتصاد نیمه جان است و مردم با سیلی صورت سرخ میکنند آیا کسادی بر زندگی شما تاثیر دارد ؟آیا دغدغه تامین مخارج داشته اید ایجاد تنش هنر نیست اگر توانستید صلح و دوستی برقرار کنید و ملت زندگی بدون استرس داشته باشند دعای خیر مردم پشت سرتان است به امید صلح و دوستی و زندگی آرام برای همه . (343281)