به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۱۷۶۵۳
عاشورای حسین (ع) نماد چيست؟

فرهنگ حسینی؛ فرهنگی ضد افراط گرایی

فرهنگ حسینی؛ فرهنگی ضد افراط گرایی
محمد توکلی

گروه مقالات: در اواخر دهه‌ی هفتاد شمسی، جریانی سیاسی – رسانه‌ای که روش‌های تندروانه‌ای را برای رسیدن به اهدافش برگزیده بود هجمه‌ای را به حادثه‌ی عاشورا آغاز کرد و با خوانش اشتباه از آن واقعه و میل مردم به بزرگداشت و یادآوری پرشور هر ساله‌ی آن این موضوع را خشونت زا قلمداد کرد و به زبان‌ها و روش‌های مختلف خواستار کمرنگ شدن این ماجرا شد.

از گروه‌هایی که به این نگاهِ آن جریان افراطی اعتراض می‌کردند گروهی بودند که در آن زمان به کفن پوشان ‌‌‌خودجوش‌‌‌ مشهور بودند. سالها گذشت و اتفاقات مختلفی در ساحت سیاسی – رسانه‌ای کشور روی داد تا به این روزها رسیدیم. در این روزها واقعه‌ی عاشورای حسین (ع) را نه مبداء خشونت که نشانی از قیام برای اصلاح امور می‌نامیم.

عاشورای حسین (ع) را نه نماد میل به جنگ و خونریزی که نشانه‌ای از صلح و مدارای پیام آور حق می‌شناسیم و عاشواری حسین (ع) را نمادی می‌بینیم از دور کردن امت از اختلاف و جنگ و کشتار. این نگاه که دقیقا نقطه‌ی مقابل نگاه آن جریان افراطی اواخر دهه‌ی هفتاد است هم معترضانی دارد. همان کفن‌پوشان ‌‌‌خودجوش‌‌‌ که در آن روزگار اعتراضشان برای این بود که چرا آن جماعت تندرو و رسانه‌هایشان حسین (ع) و قیامش را مصداق خشونت می‌نامند در روزگار ما که معتدلین جامعه عاشورای حسین (ع) را ضدخشونت معرفی می‌کنند هم باز معترضند البته در این روزگار اسمشان شده است دلواپس! اما به چه دلایلی عاشورای حسین (ع) را باید نمادی دانست از ضدیت با جنگ و خشونت و دور کردن امت از نزاع و کشتار و اختلاف؟

یکم. این که حضرت حسین (ع) نه به قصد جنگ که به قصد لبیک گفتن به دعوت و خواست اکثریت مردم کوفه و نخبگان این شهر به سمت آن جا به راه می‌افتد. و در این مسیر اهل بیتش او را همراهی می‌کنند. و قصد و نیت این عازم شدن به آن دیار اصلاح امور با همراهی اکثریت بود. قیامی علیه حاکم جور بعد از اطمینان یافتن از آن که این اصلاح خواست اکثریت است و هم چنین این خواست اکثریت مورد حمایت طبقه‌ی نخبگانی جامعه نیز هست.

پاسخ امام حسین (ع) به نامه‌ی مردم کوفه:
. . . اگر او (مسلم بن عقیل) برای من بنویسد که طبقه‌ی اهل فضل و خردمندان کوفه اظهارات شما را تایید می‌کنند بزودی به سوی شما حرکت خواهم کرد
پاسخ مسلم بن عقیل به امام حسین (ع) :
. . . به محض وصول نامه به طرف کوفه حرکت کنید چرا که مردم طالب شمایند و نسبت به خاندان اموی علاقه‌ای ندارند.
دوم. دوری گزیدن امام حسین (ع) از شروع جنگ را می‌توان در چند مقطع به خوبی مشاهده کرد.
سخنان حسین (ع) بعد از مواجهه با حر بن یزید ریاحی و لشکریانش که در مقابل امام قرار گرفته بودند. (قبل از اقامه نماز ظهر) :
. . . من به سوی شما نیامدم تا این که نامه‌های شما به من رسید و فرستادگان شما نزد من آمدند و از من خواستند که به نزد شما‌ایم پس اگر بر سر عهد خود هستید من به شهر شما می‌آیم و اگر آمدنم را ناخوش می‌دارید من باز می‌گردم.
(بعد از نماز عصر):
. . . اگر شما برای ما چنین حقی قائل نیستید و نامه‌های شما با گفتارتان یکی نیست من از همین جا باز خواهم گشت.
بعد از این سخنان و جواب حر که این نامه‌ها را قبول ندارد و باید امام را به سوی عبیدالله ببرند حضرت حسین (ع) سه بار خواستار بازگشت می‌شود تا از شروع نزاع و خونریزی جلوگیری کند و این‌ها نشانه‌های روشنی است از این که آن حضرت تمام تلاشش را برای جلوگیری از جنگ و خونریزی کرده اند.

سوم. چند روز بیشتر تا واقعه‌ی عاشورا نمانده بود که امام حسین (ع) تصمیمی می‌گیرد که می‌توان آن را الگویی بسیار کاربردی برای بشر امروز دانست؛ تصمیم به ملاقات با عمربن سعد بعنوان کسی که فرمانده سپاهی است که برای جنگ و و کشتار آمده است. نام این ملاقات را هر چه که بگذاریم چه ‌‌‌نهیب‌‌‌ چه مذاکره چه هر اسم دیگری در نتیجه فرقی ایجاد نمی‌شود. نتیجه‌ی این دیدار مهم نامه‌ی عمربن سعد است به عبیدالله. نامه‌ای که فحوای آن اجازه گرفتن از عبیدالله است برای پایان دادن به این صف آرایی و رفع حصر از حسین (ع) و یارانش و اجازه بازگشت دادن به آن‌ها اما امان از بی‌خردی‌ها و افراط جویی‌های عبیدالله‌ها و شمرهای تاریخ.

چهارم. دور کردن یاران همراه از آسیب‌های جنگ قریب الوقوع که تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از آن انجام شده است. شب عاشورا می‌شود امام خطبه‌ای می‌خواند و در انتهای آن به یارانش می‌گوید... از سیاهی شب برای دور شدن از محل خطر استفاده کنید. این مردم مرا می‌خواهند و چون بر من دست یابند با شما کاری ندارند.

پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۱۲:۳۸
قیام عاشورا استقامت برله حق وبرعلیه باطل - اصلاح امور -امر به معروف ونهی از منکر(عزم به انجام امریا امور معروف ونهی ازامریاامورمنکر) -نبرد غیر مستقیم وانتزاعی و یا نبرد دیپلماتیک تارسیدن به راه حل سیاسی- وبالاخره عدم تبعیت (343979)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۱۳:۲۹
نبرد دیپلماتیک امام حسین برای بهره جوئی از راه حل سیاسی برای دور کردن یاران از اسیب ها بود نمونه اش را در حال حاضر درمذاکره غیر مستقیم با زور مندان ونتایج مثبت انرا علیرغم بدعهدی ها وبی اعتمادی هابه عینه به نفع یاران لمس میکنیم تلاش برای راه حل سیاسی را در کوشه وکنار عالم به عینه مشاهده میکنیم ولی زور مندان عالم خواهان تسلیم اند (343980)
ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۱۳:۵۶
البته کسی که از کربلا درس مذاکره میگیره و طرفدارانشون مثل ... نمیدونیم در چه دایره ای میگنجند. (343981)
1
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۱۴:۲۵
هرکس به نفع خودش مشغول تفسیر و مقاله نوشتن در مورد واقعه عاشورا مشغول است. امام حسین در عاشورا هم مذاکره کرد هم روی خوش نشان داد و چون تغییری را در دشمن مشاهده نکرد غضب کرد و بر دشمن جنگید . و همه ی این اعمال براساس پایبندی به اصول بود نه ول انگاری لودگی (343982)
لبیک یا حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۲۲:۳۷
ایشان غضب نکرد و تا به ایشان حمله ای نشد حمله ای نکرد و تا پایان جنگ ظالمانه و نابرابر دشمن را دعوت به حقیقت نمود تا جائیکه زره از تن بدر می کند و عبا و ردای پیامبر را می پوشد شاید در دشمن تأثیر بگذارد و عده ای که گول تبلیغات یزیدیان را خورده اند واقعیت را بفهمند که او بر اسلام خروج نکرده و تنها یزید را شایسته خلافت نمی داند و چون لیاقت خلافت را ندارد با او بیعت نمی کند . (343986)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۱۸:۰۸
خود و جناح خود را امام حسین(ع) فرض کردن و دایما حق را به خود دادن، بلیه ای است که بعضی سیاست مداران ما مدتهاست به ان گرفتارند... من هیچ سنخیتی بین اهل بیت پیامبر(ص) با سیاسیونی که فقط شعار می دهند نمیبینم... (343983)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۱۸:۲۶
نبرد دیپلماتیک با دشمن در فرایند استقامت وپایداری در دایره روشن شدن حقایق وسوتفاهمات ونیزاتمام حجت می گنجد زیرا یزیدیان سعی دراتهام زنی هراس افکنی و کتمان حقایق داشتند (343984)
پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۷ ۲۰:۱۰
عجب غضب کرد وبر دشمن جنگید؟نه خیر مور حمله قرار گرفت و دفاع کرد (343985)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۰۰:۵۲
سلام بله درسته منطق کربلا وامام حسین علیه السلام... گفتگو با مثل عمر سعداست برای اینکه کار به مقاتله نرسه با اینکه حضرت میدانستند وخبر داشتند ورسول خدا وحضرت علی علیهما السلام به ایشان خبر داده بودند که شما شهید میشوید در کربلا واین عهد الهی بود ولی باز تا جایی که امکان داشت راه صلح را پیش گرفتند برای اینکه این روش الگو باشد برای پیروان حضرت وقدرت طلبها بودند که همیشه بر طبل جنگ وفتنه انگیزی میزدندچرا که مطامع انها در سایه جنگ بوده امام حسین علیه اسلام .... (343987)
امیر
Romania
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۰۱:۳۶
اگر از دوستان اصلاح طلب بپرسیم که میگن اگر امام حسین الان بود با امریکا واسراییل صلح میکرد و تعامل میکرد !!! امام حسین اگر اهل این کارا بودن هیچ موقع خانواده واصحاب و خودشان را جلوی لشگر چندین هزار نفره قرار نمیدادن ! امام حسین شعار هیات من ذلت را سردادن شعاری که دوستان اصلاح طلب اصلا خوششون نمیاد ! خداوکیلی نظر منو پخش کنید ممنون (343988)
داماو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ ۰۷:۵۰
عزیزان بیایید تاریخ را آنچنان که واقعی بود ببینیم .
امام حسین برای جنگ نرفت ، که اگر برای جنگ میرفت هیچوقت طفل شش ماهه رو با خود نمیبرد ، هیچوقت زینب رو با خود نمیبرد . ایشان به خاطر نامه هایی که از جانب مردم عراق دریافت کرده بود رفت و قرار بود مردم با او بیعت کنند و اصلاً تصورش را هم نمیکرد که راه را بر او ببندند و این چنین وقیحانه بر او هجوم بیارند . وقتی راه بر امام بستند ، حضرت پیشنهاد کرد که اجازه دهید یا پیش یزید بروم و یا به مدینه برگردم که پیشنهاد ایشان رد و در روز عاشورا شهید شدند . (343989)