کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رادیکالیزه شدن هر اندیشه‌ای

نقدی از سر علاقه؛ برسد به دست آیت‌الله

26 مهر 1395 ساعت 15:44


محمد توکلی


گروه سیاسی: دکتر سارا شریعتی مدتی پیش در یک سخنرانی پیرامون‌‌‌ سید قطب‌‌‌ گفته بود: ‌‌‌اندیشه‌ی سید قطب تحت شرایطی رادیکالیزه می‌شود در حالی که از ابتدا چنین نبوده است‌‌‌. اگر به تعمیم چنین نگاهی معتقد باشیم و رادیکالیزه شدن هر اندیشه‌ای را‌‌‌ تحت شرایط‌‌‌ بدانیم این سوال پیش می‌آید که اقلیت تندرو در دو جریان عمده‌ی سیاسی کشور تحت چه شرایطی به این مدل از رفتار و گفتار روی آورده اند؟

برای پاسخ به این پرسش در خصوص اقلیت تندرو ذیل جریان اصلاحات کار سختی پیش رو نداریم و فقط کافی است با چشمانی باز عملکرد حاکمیت را از ابتدای انقلاب با آنان مد نظر قرار دهیم آنگاه خواهیم دید که مقصر بوجود آمدن شرایطی برای انتخاب این روش و منش تندروانه از جانب آن‌ها محدودیت‌های شدیدی بوده که از سوی نظام سیاسی از سالها پیش برایشان بوجود آمده است. محدودیت هایی که در شرایط حاضر هم همچنان ادامه دارد و هر روز مثال هایی از آن را شاهدیم.
اما چه کسانی شرایطی ایجاد کردند که در جریان اصولگرا هم اقلیتی بوجود بیاید که تندروی را در دستور کار خود قرار دهند؟

اگر به نوع رفتار هاشمی و دولتش با منتقدان نگاهی بیندازیم خواهیم دید که آن کسی که با محدودیت هایی شدید علیه منتقدان دولتش زمینه را برای انتخاب تندروی توسط آن‌ها فراهم کرده شخص هاشمی است. اگر او پاسخ منتقدان دولتش را با بگیر و ببند و دعوتشان به سکوت نمی‌داد شاید اقلیتی تندرو در جریان اصولگرا بوجود نمی‌آمدند. البته هاشمی رفسنجانی در این روزگار نشان داده است که از گذشته درس‌های بسیاری آموخته است و با اصلاح برخی اشتباهات همچنان محبوب قلوب کسر قابل توجهی از مردم است در نتیجه اگر این مشی درست اصلاح خطاها که در رفتار و گفتار ایشان در این سال‌های اخیر خوشبختانه مشهود بوده است همراه با عذرخواهی از آن اقدامات باشد می‌تواند بیش از گذشته بر محبوبیت آیت الله بیفزاید.


کد مطلب: 118755

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/118755/نقدی-سر-علاقه-برسد-دست-آیت-الله

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir