کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آقای جهانگیری با خودتان چند چندید؟

آرزوی معاون اول روحانی رسیدن به رفاه سال 90 است!

27 مهر 1395 ساعت 8:22


اقباله هیئتی


گروه اقتصادی: معاون اول رئیس‌جمهور دیروز طی سخنانی گفته است: «هنوز نتوانسته‌ایم سطح رفاه مردم را به سال 90 بازگردانیم!» این سخن را می‌توان از چند جهت بررسی كرد. اینكه آقای جهانگیری به عنوان معاون رئیس‌جمهور و یكی از مردان اقتصادی دولت روحانی، رویای رفاه سالی را برای مردم دست‌نیافتنی خوانده كه از بدترین سال‌های اقتصادی كشورمان (خصوصا از زاویه تورم و تحریم‌های گسترده بین المللی) بود جای شگفتی بسیار دارد.

ظاهرا آقای معاون اول به همین زودی فراموش کرده‌اند که یکی از عوامل اصلی انتخابات روحانی در سال 29 توسط مردم، برون رفت از اوضاع وخیم اقتصادی در آن سال ها و وعده‌های همه کاندیداها منجلمه شخص آقای روحانی، خروج از آن وضعیت تیره و تار و بهبود معیشت و رفاه مردم بود. عجیب‌تر آنکه آقای جهانگیری می‌گویند دلیل این موضوع بلایی است كه دولت احمدی‌نژاد بر سر اقتصاد ایران آورده است! این تناقض عجیب در گفتار معاون اول را چگونه می توان هضم کرد که اگر غبطه آن سالهای احمدی‌نژاد را می‌خورد چرا سخن از بلاهای آن دوره می‌گویند؟

به جز اینکه قبول کنیم وضعیت اقتصادی مردم در این سال‌های دولت آقای روحانی تا چه حد فاجعه‌آمیز بوده كه معاون رئیس‌جمهور سطح رفاه سال 90 را از اهداف برآورده نشده دولت می‌داند! طبق آماری كه بانك مركزی و مركز آمار ایران منتشر می‌كنند در سال‌های پایانی دولت دهم (احمدی‌نژاد) مصادف بود با سال‌هایی كه نرخ تورم به بیش از 40 درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی علیرغم قیمت بالای نفت سیر نزولی منفی را طی می‌كرد. در همان سال‌ها بود كه قیمت خیلی از اجناس و كالاها از امروز تا فردا تغییرات زیادی داشت و از سیمان و برنج و روغن گرفته تا ارز و خودرو و طلا و حتی پسته قصه‌های گرانی متفاوتی را تجربه می‌كردند. تا جایی که مردم خرید پسته را بایکوت کردند!

حال اینكه چگونه معاون اول رئیس‌جمهور سطح رفاه آن سال را در حدی می‌داند كه به الگویی برای دولت روحانی تبدیل شود و تازه دولت همچنان به آن دست پیدا نكرده است. نشان از آن دارد كه برخی از مقامات عالی رتبه دولت روحانی در شرایطی كه دولت از جانب منتقدان در فشار قرار دارد، خودشان آب به آسیاب مخالفان می‌ریزند.  پیش از این هم سیف، رئیس‌ كل بانك مركزی در شرایطی كه دولت زیر هجمه فشار مخالفان برجام برای برقراری ارتباطات جهانی بانكی بود جمله‌ای را در آمریكا بر زبان آورد كه به تیتر یك منتقدان تبدیل شد و چماقی بر سر دولت.

در این شرایط كه در آستانه انتخابات معضلات و مشكلات اقتصادی پاشنه آشیل دولت برای جمع‌ كردن رای مردم است، گفتن چنین سخنان متناقض و غیرقابل قبول از جانب مقامات سطح بالای دولت عجیب است و نمی‌توان توجیهی برای آن یافت.


کد مطلب: 118771

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/118771/آرزوی-معاون-اول-روحانی-رسیدن-رفاه-سال-90

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir