به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۱۹۳۹۲
گذار از مرحله تشخیص بیماری

بحران‌ برنامه ششم توسعه: «محیط زیست و آب»

بحران‌ برنامه ششم توسعه: «محیط زیست و آب»
گروه اقتصادي: تا همین چندی پیش موضوعاتی از قبیل مسائل زیست محیطی و بحران آب در ذهن خیلی‌ها یک موضوع لوکس بود و شاید در همین امروز هم عده ای همچنان بر همین عقیده باشند که در کشور موضوعات مهمتری مثل گرانی، رکود و امثال این موضوعات است که اهمیت بیشتری دارد و دولت‌ها باید وقت و همتشان را صرف حل این مسائل کنند اما دولتِ عاقل در برابر این گونه موضوعات مفهوم مهم توسعه پایدار را درک خواهد کرد و همه‌ی تلاشش را صرف این مهم مي‌کند.

در مفهوم توسعه پایدار موضوع آینده‌ی بشری و چیزی بیش از اکنون مطرح مي‌شود و موضوعاتی مثل محیط زیست و بحران آب نه مسئله‌ای تشریفاتی و لوکس بلکه اصل و اساس برنامه ریزی‌ها خواهد بود. اینکه دولت فعلی بر برنامه ی ششم توسعه دو موضوع معضلات محیط زیست و همچنین مسئله آب را بعنوان دو بحران در آینده‌ای نزدیک معرفی کرده؛ نشانه‌ی خوبی است از اینکه حداقل این مسائل از حد مطرح شد بین طبقه ی متوسط فراتر رفته و به برنامه ریزی مسئولان راه پیدا کرده است.

البته این که وجود این دو موضوع مهم تا چه حد بر عملکرد دولتیان فعلی و آینده اثرگذار باشد مسئله ای جداگانه است و شاید با توجه به عملکرد گذشته حضراتی که مسئولیت داشته و دارند نباید چندان امیدی به عملی شدن این نگاه درست داشت و فقط مي‌توان اندکی امیدوار بود که مسئولان محترم بر خلاف گذشته به چنین موضوعاتی هم توجهی نشان داده اند.

موضوع دیگری که بعنوان بحران های آینده در برنامه ی ششم توسعه مطرح شده است معضل بدهی های سنگین صندوق های بازنشستگی است. این موضوع که مي‌توان از آن بعنوان بدترین وجه از عملکرد ناموفق دولت احمدی نژاد یاد کرد موضوعی است که از دید بسیاری از منتقدان دولت قبل هم پنهان مانده است و کمتر به آن توجهی مي‌شود و بیشتر افرادی که از نزدیک با عملکرد این صندوق‌ها آشنایند از بحران عمیقی که در آأن‌ها در جریان است باخبرند.

اینکه تدوین کنندگان برنامه ی ششم این مسئله را بعنوان یک بحران در آینده نزدیک اعلام کرده اند نشانه ی خوبی است به شرط آنکه فقط در حد اعلام یک هشدار نباشد و برای اصلاح ساختار به شدت معیوب این صندوق‌ها که با معیشت و زندگی روزمره ی عده ای گره خورده است فکری عاجل نمایند. در مجموع مي‌توان گفت که برنامه‌ریزان بحران‌ها آینده را از قبیل آب، محیط زیست، صندوق های بازنشستگی و بیکاری را با چشمانی باز در برنامه ی ششم توسعه عنوان کرده اند و مي‌توان امید داشت که بعد از گذر از مرحله ی تشخیص درست بیماری، درمان را با دقت زیاد و عبرت از خطاهای گذشته ادامه دهند زیرا دیگر زمانی برای آزمون و خطاهای همیشگی نمانده است.