به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۱۱۹۸۳۲
یک پرسش و یک تذکر درباره بزرگداشت كوروش بزرگ

دوگانه‌سازی‌ مصنوعی بین ارزش‌های ملی با مذهبی

دوگانه‌سازی‌ مصنوعی بین ارزش‌های ملی با مذهبی
گروه سياسي- احمد توكلي: آنچه که چند روز پیش در پاسارگاد رخ داد را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد، ماجرایی که یک بار دیگر فاصله‌ی عمیقی که بین خواسته‌های جریان رسمی با آن چه دلخواه متن جامعه است وجود دارد را نشان داد اما آنچه بهانه‌ی این نوشته است یک پرسش ساده در این موضوع است و یک تذکر.

1- پرسش این است که آیا به واقع بزرگداشتن شخصیتی مانند کوروش در این حدی که عده‌ای تبلیغش می‌کنند در تضاد با دیانت مردم است و چه نیازی است که مواردی از این دست از ظرفیت‌های ملی‌مان را که اتفاقا می‌تواند قرابت‌های خوشایندی را با مفاهیم دینی داشته باشد روبروی ارزش‌های دینی قرارش دهیم؟ سال‌ها پیش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به زیبایی نشان داده‌اند که می‌شود این شخصیت ایرانی را به مفاهیم الهی متصل دانست و هیچ نیازی به این همه دوگانه‌سازی‌های مصنوعی بین ارزشهای ملی با مفاهیم مذهبی نیست.

سالهاست که از ظرفیت‌های ملی کشور به بهانه هایی واهی غفلت کرده‌ایم و آن‌ها را دو دستی در اختیار دیگران قرار داده ایم. این دیگران، طیف وسیعی را از افرادی که این نوع مسائل ملی برایشان بهانه‌ای برای عقده گشایی علیه نظام سیاسی مستقر است را شامل می‌شود تا کشورهای همجوار که کم کم دارد باورشان می‌شود که این اسطوره‌های ملی برای خودشان است.

2- اما آن چه که نیاز به یادآوری و تذکر آن احساس می‌شود این است، این که دیده می‌شود از تجمعی که با موضوعی مشخص برگزار می‌گردد گاهی سوءاستفاده هایی سیاسی می‌شود اقدامی نامناسب و به ضرر اهداف تجمع یاد شده است، چه این سوءاستفاده‌های سیاسی از سوی عده‌ای در تشییع شهدا انجام شود و چه از این نوع از سوءاستفاده‌ها که از سوی عده‌ای دیگر در تجمعاتی مانند همان که در پاسارگاد برگزار شد انجام می‌شود.

البته از زاویه‌ای دیگر شاید بتوان به این افراد حق داد؛ فضای بسته‌ی نهادینه شده باعث شده است که تجمعات افرادی که به موضوعاتی معترضند با محدودیت مواجه شود، غیر شرعی و غیر قانونی خوانده شود، محاربه نامیده شود و امثال این عبارات. همین اجازه ندادن‌ها و‌ ترس‌های نا بجاست که باعث می‌شود تنها راه پیش روی معترضان سوءاستفاده از تجمعاتی باشد که به دلایل دیگری برگزار می‌شود. اگر ریشه‌ی این معضل همیشگی را درست درک کنیم بیش و پیش از سوءاستفاده گران از تجمعات باید مسئولان را سرزنش کرد که حاصل رفتار و گفتارشان در این قریب به چهار دهه فضایی بسته برای جریان‌های اعتراضی که در هر جامعه‌ای هم وجود دارد شده است.

در حالی که می‌شود به قانون اساسی بازگشت، دست مخالفان را باز گذاشت و باور کرد ریشه‌های این نظام مستحکم‌تر از آن است که با هر نسیمی فرو بریزد. می‌شود به تجمعاتشان روی خوش نشان داد تجمعاتی که در آن نه قرار است اخلالی به مبانی اسلام وارد‌ آید نه از حمل سلاح خبری است. اگر چنین کنیم حداقلش این است که این پتانسیل اعتراضی به مرور تخلیه می‌شود و بحران ایجاد نمی‌کند.

صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۱:۱۰
نظرهای مختلف در جامعه ای به کثرت فرهنگی و قومی و قبیله ای ایران طبیعی است... بنظره من همه ادیان الهی هم یک هدف واحد را دنبال کرده و میکنند و ان صرفا بوجود اوردن شرایطی برای بهبود وضعیت معیشت دنیوی انسانها در بعد اولیه، و در گام های بلندتر، توجه دادن انسان به ذات فطری و خدایی اوست که اخرت ساز است... بنابراین دعواهایی که امروز شکل میگیره، بیشتر ناشی از نابرابری اجتماعی است.مردم احساس برابری نمی کنند و لذا به هر حربه ای متوسل می شوند. (344626)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۱:۲۴
ایستادگی مقابل ملی گرایی مردم،غیر از دلزدگی از دین و شریعت ارمغانی ندارد. (344627)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۱:۲۸
هیچکس نمی تواند تاریخ رامنکر شود کوروش از بزرگان تاریخ معاصر ایران است درود براین مرد بزرگ مرد عادل (344629)
مَجِيدٌ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۵:۱۷
كوروس از بزرگترين مردان جهاني است كه تمام مردم دنيا به نيكي إز او ياد مي كنند (344639)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۲۱:۵۵
تاریخ معاصر؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (344664)
رجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۲ ۰۷:۴۸
"تاریخ معاصر"؟ (344679)
عزیز
۱۳۹۵/۰۸/۱۲ ۰۷:۵۴
کورش معاصر نیست. در انتخاب لغات دقت کنیم. (344681)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۲:۲۶
یکی از افتخارات ما ایرانیها اینست که شخصیت های تاریخی ما یکتا پرست بوده اند. برخلاف تمدنهایی مثل مصر که پادشاهان ادعای خدایی می کردند. آنوقت یک عده نابخرد میخواهند ارزشهای ملی را مقابل ارزشهای اسلامی قرار دهند. (344633)
پ---مناظره---ز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۵:۴۸
گفته دکتر مها جرانی بفرض قبول نقض غرض است که میگوید میتوان کورش را با سلیمان نبی قیاس کرد بسیار خوب در ائین اسلام بین پیامبران الهی تفاوتی نیست و پیامبر اکرم هم خاتم النبیین است(ص) ونیز نفس وجودنبی اکرم نسبت به نفس وجود مومنین در اولویت است حال چه وجود مقدسی را باید رهبر بلا منازع جهانی قلمداد کرد؟ (344640)
کردستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۶:۲۹
درود خداوند بر کوروش بزرگ و آنچه به میراث گذاشت ، درود بر آزادی و آزادگی ، درود بر آزادی اندیشه .
....کسی که به تمام مذاهب و باورها احترام میگذاشت .
من به عنوان یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی به هم وطن بودن با کوروش افتخار میکنم. (344643)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۶:۳۰
تاریخ قبل از اسلام ایران مایه افتخار نباشد مایه ننگ نیست و نباید حذف یا کمرنگ شود بخصوص دوران هخامنشیان یا ساسانیان و...همچون دوره نادرشاه افشار (344644)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۷:۰۰
حزب شیطان از این دوگانه سازی برای تجزیه ی خیلی از کشور ها استفاده کرده، ایجاد تقابل میان دویا چند ارزش در یک فرهنگ در یک جامعه ی واحد (344646)
مهرداد احمدی ورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۹:۲۷
کوروش ذوالقرنین مایه افتخار ماست .
نام کوروش در 19 آیه عهد عتیق با نیکی ذکر شده است .
در قرآن نیز اکثر محققان معاصر از جمله ابوالکلام آزاد هندی و عبدالمنعم نمر مصری و علامه طباطبایی ایرانی گفته اند منظور از ذوالقرنین در سوره کهف قرآن ، کوروش است .
جالب است بدانید در سیاهه صد شخصیت تاثیر گزار تاریخ که توسط مایکل اچ هارت تهیه و تنظیم شده کوروش رتبه 87 را دارد .
ضمنا نام 7209 سیارک کشف شده را را کوروش 7209 گذاشته اند .
امیدوارم تلوزیون یک سریال راجع به کوروش ذوالقرنین به مثابه یک شخصیت قرآنی که ... (344653)
من میگم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۹:۴۰
سوال اینجاست که آیا ندیدن و یا حذف یک شخصیت تاریخی که به هردلیل در جغرافیای ایران با وجود همه نشانه های اشکار اصرار میشود براساس کدام موازین اخلاقی ،دینی ،علمی صورت میگیرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (344654)
پ---مناظره---ز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۹:۴۹
اقا مهران با نظرت موافقم با این تفاوت که مایه های دینی ومذهبی بدون تردیدباشدت وضعف درفرهنگ های ملی گرایانه وجود دارد اما فرهنگ های مذهب گرایانه که مبنای توحیدی و وحدت گرایانه دارد نسبت به فرهنگ های ملی گرایانه تقدم بیشتری داشته ومراقبت بیشتری را به ارمغان می اورد (344656)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۲۱:۱۱
این وظیفه صدا و سیماست که با ساخت سریالی فاخر شخصیت بزرگ کوروش را به ایرانیان و جهانیان گوشزد کند . (344660)
کتایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۲۱:۱۳
کسانی که میان دین و ملیت ما تقابل ایجاد میکنند نه دین دارند نه ملی گرا اینها دشمن مردم مسلمان ایران هستند بهتره حواس ها جمع باشه (344661)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۲۲:۲۱
كساني كه به اين گونه تجمعات ملي اعتراض مي كنند ......در كجاي اسلام امده است كه احترام به مواريث ملي در تضاد با عقايد ديني ومذهبي مي باشد (344665)
احمد
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۱۲ ۰۱:۰۴
فوتبال روز تاسوعا شاهد بودیم که عده ای می گفتند اگر این بازی انجام شود چه و چه می شود دیدیم که نه تنها سو استفاده ای نشد بلکه نهایت استفاده را هم بردبم (344675)
رضا
۱۳۹۵/۰۸/۱۲ ۰۷:۵۲
طرح دو گانه ملیت ، مذهب بشدت آسیب رسان است . لازم است به گذشته تاریخ ایران توجه کنیم .و حاکمان نوبتی متصل به این دو گانه را ببینیم. آنچه امروز اهمیت دارد . ارج نهادن به ذخایر ملیتی است که با ارزش های اصیل اسلامی تناقضی ندارد. در این میان کوروش نمادی اصیل است .که بسیاری او را ذلقرنین در قرآن می دانند. بدینگونه می توان انقلاب و ارزش های اصیل آن را بیمه کرد. در غیر اینصورت یکی مثل مشایی می آید و گروهی عظیم را با نام ملیت به دنبال خود می کشاند. (344680)