به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۱۲۰۲۵۵
چرا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد؟

فروش‌‌‌ فروشنده‌‌‌ موضوعی فراتر از یک رکوردشکنی

صادق صدرایی

خبر رکورد شکنی فروش فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی و تبدیل این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد که چند نکته درباره‌ی این موضوع در پی می‌آید:

1- سالها بود که عده‌ای معتقد بودند تنها راه پر فروش شدن فیلم‌ها دو نوع فیلم کمدی (که معمولا از نوع سخیفش است) و فیلم‌های موسوم به‌‌‌دختر پسری‌‌‌ است. اما در این سالها و با بررسی جدول فروش فیلم‌ها به این نکته بر می‌خوریم که بسیاری از فیلم‌های پروفروش به هیچ وجه در این دو دسته جا نمی‌گیرند و در این روزها هم پر فروش‌ترین فیلم سینمای ایران از این جنس نیست، بنابراین می‌توان گفت که این تصور که فقط چنان فیلم هایی قابلیت فروش و جذب مخاطب را دارند رنگ باخته است و حتی در این سالها آن گونه فیلم‌ها با شکست تجاری هم همراه بوده اند.

2- دیگر نکته‌ی تکرار شونده در چند سال اخیر این بود که فیلم هایی که به نام روشنفکری معروف شده است برای مردم سینما رو جذابیتی ندارد و تنها برای برخی محافل خاص و جشنواره‌ها ساخته می‌شود اما فروشنده به شکل خاص و چند فیلم پر فروش دیگر این سالها به شکل عام نشان دادند که آن چه برای مردم مهم است نه روشنفکر بودن یا نبودن سازنده‌ی فیلم و ادعاهایش بلکه ساختار با کیفیت یک اثر سینمایی است.

3- آن چه آثار فرهادی و چند نفر دیگری که با الگو گرفتن از او مشغول فعالیت در سینما هستند را محبوب مخاطبان کرده است را می‌توان در یک کلام حد نگه داشتن و فهم دقیق خواسته‌ی اکثریت عام و اقلیت خاص دانست. به گونه‌ای که آثار این افراد هم برای عاشقان سینما و آن‌ها که به شکل تخصصی این صنعت ــ هنر دنیای سرگرمی را دنبال می‌کنند مقبول است، و هم مورد رضایت عامه‌ی مخاطبان سینماست. این حد نگه داشتن مسئله‌ی بسیار مهمی است که به اصطلاح‌‌‌فیلم خاص‌‌‌سازها و سازندگان فیلم‌های سطحی از آن غفلت می‌کنند.

4- نکته‌ی حائز اهمیت در این رکورد شکنی این است که فروشنده بدون داشتن حتی یک ثانیه تیزر تلویزیونی و بدون قشون کشی‌های نهادهای مختلف که برای برخی فیلمها که همه با آنها آشنا هستیم امری متدوال است به این موفقیت رسیده است و این نشان از بی‌اعتباری صداوسیما برای کسر قابل توجهی از مردم و از آن مهمتر کیفیت بالای این اثر دارد که بدون تبلیغات معمول و از طرق تبلیغات مردمی در فضاهای مجازی به این رکورد رسیده است.

موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ۲۱:۲۸
خداییش فروشنده فیلم ضعیفی بود ..... به این خاطر پر فروش شد که مردم می خواستن ببینن چرا این فیلم برنده کن شده ......... فیلم های قبلی فرهادی خیلی بهتر بود (345104)
مهدی اصغری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ۲۲:۱۱
اول بازی شهاب حسینی تاثیر گذار بود دوم فیلم های فرهادی تاریکه حقیقتا معضل اجتماع رو داریم میبینیم فیلمی باید باشه که حالمون رو خوب کنه امیدوارمون کنه گذشت و صبر رو یاداوری کنه که فیلم فروشنده اتفاق های بد رو نشون میده با احترامی که قائلم نه موافق نیستم (345107)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۲ ۲۳:۰۲
فروشنده فیلمی بسیار دیدنی و پر مفموم است . مثل اغلب فیلمهای دیگر استاد فرهادی . نام اصغر فرهادی به عنوان کارگردان فیلم بر روی هر فیلمی باشد خود بزرگترین و مثمر ثمر ترین نوع تبلیغ است . صدا و سیما و همه رسانه ها هم نمی توانند با این تبلیغ رقابت کنند . (345108)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۰۷:۳۲
به آقای فرهادی تبریک میگویم (345119)
آزین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۰۸:۱۵
وقتی اینستاگرام بدون هیچ فیلتری در اختیار همه است.بعد صدا و سیما حتی موش و گربه رو هم سانسور میکنه این یعنی جا ماندن از قافله یعنی پول هدر دادن. آفتابه خرج... اونی که پای برنامه های صدا و سیما میشینه یعنی روضه و مسجدش کامله پس چرا تکرار مکررات باید به تمام افتخار آفرینهای سینمای ایران در عرصه جهانی دستمریزاد گفت (345121)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۱:۰۰
ببین این فیلم خوبه صدا و سیما هم خوبه ...
خود شما میگی دلیل موفقیتش فهم عام و خاصه بعدا خود شما حرف خواصی رو میزنی که صدا و سیما رو قبول ندارن،البته من به راحتی میتونم این مساله رو درک کنم ،اینو برای اطلاع خودتون گذاشتم (345128)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۱:۲۲
به همه عزیزان پیشنهاد میکنم حتما به سینما بروند و فیلم فروشنده را تماشا کنند . واقعا وقت گذاشتن برای این فیلم می ارزه . تا روز سه شنبه یعنی دو روز دیگر هم بیشتر روی پرده اکران نیست . پس فرصت را از دست ندهید (345129)
مهراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۴:۲۲
تمام فیلمهایی که این نوع سوژه و موضوع را دارند، پر فروش می شوند و جای تعجب هم نیست، مردم بیشتر دوست دارند از این نوع فیلمها تماشا کنند تا فیلمهایی مثل نار و نی (345147)