به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۲۰۳۲۰
تعاملات دانشگاهی، اقتصادی هم جاسوسي است!

همین‌که یکسوی ماجرا غرب باشد كافيست

همین‌که یکسوی ماجرا غرب باشد كافيست
داریوش احمدیان

یکی از موارد تکرار شونده در برخی رسانه‌ها و اظهارات برخی‌ تریبون داران ابراز دلواپسی از جاسوسی و نفوذ بیگانگان از طریق تعاملات دانشگاهی، اقتصادی، فرهنگی و . . . است. شاید بتوان مهمترین دلیل چنین نگاهی را غرب‌ستیزی نهادینه شده در برخی از تصمیم‌گیران و رسانه‌ها دانست، به این شکل که برای آنان موضوع مورد بحث اهمیتی ندارد و همین که یک سوی ماجرا غرب باشد نگران می‌شوند و بدترین فرضیه‌های ممکن را در نظر خواهند گرفت.

اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر به این موضوع بنگریم می‌توانیم در آن رگه هایی از بی‌اعتمادی به نهادهای اطلاعاتی کشور را هم مشاهده کنیم. معنای دیگر چنین نگاهی آن است که دستگاه‌های امنیتی کشور توان مقابله با نفوذ و جاسوسی را ندارند و همواره در هر همکاری شاهد گسیل جاسوسان به کشور هستیم. در حالی که آنان که دلواپس چنین مواردی هستند بهتر از هر کسی می‌دانند که نهادهای امنیتی کشور اشراف کاملی بر این قبیل موضوعات دارند و حتی گاهی از آن سوی بام هم می‌افتند و‌ تردیدهای بلاوجهی را نسبت به مسیر این گونه همکاری‌ها بروز می‌دهند، مانند آنچه وزیر اطلاعات در یک سخنرانی عمومی درباره‌ی قراردادهای خودروسازی بیان داشت که به واقع لزومی به بیان این چنینی آن موضوع به هیچ وجه نبود.

این دلواپسی‌های بیش از حد می‌تواند باعث فراری دادن بسیار از سرمایه‌گذاران و افرادی که در موضوعات علمی و دانشگاهی علاقه مند به همکاری هستند شود که نتیجه‌ی آن عدم استفاده ایران از این گونه ظرفیت‌ها خواهد شد. به نظر می‌رسد کشورمان به‌اندازه‌ی کافی با انواع و اقسام محدودیت‌هایی که از خارج تحمیل می‌شود و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی دست به گریبان باشد و منطقی نیست با وجود چنین شرایطی با قرار دادن موانع سختی که در عمل تنها باعث دور شدن ایران از شرایط عادی همکاری با دیگران می‌شود این وضعیت را بغرنج‌تر کرده و دست به نوعی خود تحریمی بزنیم.

همانطور که با اطمینان به توان دیپلمات‌های کشور و اعتماد به آن‌ها توانسته‌ایم به موفقیتی مثل برجام دست یابیم و موانع تحریم‌ها را از سر راه کشور برداشته‌ایم می‌بایست به نهادهای امنیتی کشور هم اعتماد داشت و کمی از این حجم دلواپسی هایی که بیشتر رنگِ بازی‌های جناحی کودکانه را به خود گرفته است بکاهیم.

۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۳:۳۶
تحلیل ضعیف و عوامانه ای بود. هیچ کس از غرب ستیزی دم نمی زند بلکه استکبار ستیزی مد نظر ماست . عزت بر همه چیز مقدم است . بدست آوردن علم هم اگر باعث ذلت و خاری ما شود جایز نیست باید بروی پای خودمان تکیه کنیم (345137)
بیش از اندازه دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۱:۲۹
نظرم مخالف شماست اتفاقا این برای عده ای به نون و آب بریشان تبدیل شده است. هر تعاملی را جاسوس به حساب می آورند. خارج از کشور برای کنفرانس میری تحت نظری، به رادیوهای خارجی گوش می دی مشکوم می زنی. فقط باید یا از سفارت امریکار بری بالا یا بریتانیا یا فرانسه یا آلمان تا به نون و آب برسی.
از طرفی همه ما به خوبی می دانیم که آن اسنادی که تحت نام اسناد لانه جاسوسی امریکا منشر شده یه سری گزارش های معمولی است که هر سفارت خانه ای انجام میده یعنی جزو وظایفشان است. حالا مگر می توان برگشت و این استاد را (345179)
باد ما را با خود خواهد برد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۱:۳۴
این نظر شما هم تاریخ مصرفش گذشته است. چه گوار خیلی وقت است که مرده فیدل کاسترو به تاریخ پیوسته است سرهنگ قذافی دیگر در میان ما نیست دوران استکبار دیگر گذشته الان امریکا سیستمش عوض شده است. یه لطیفه ای که بین سیاستمداران بریتاتیایی است اینه که می گن ایرانی ها هنوز فکر می کنند ما ابرقدرت هستیم. دشمنی با امریکا و غرب برای عده ای شده نون و آب و اشتغال زایی اگه اینا نباشه چیکار کنند بیاد بران سیب زمینی کبابی بفروشند سر خیابون (345180)
روزنامه نگار آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۱:۴۱
نظر جناب عالی اینه که این کره شمالی درست کنیم از ایران؟ رابینسون کروزوئه بشیم همه ما. دستگیری های فرودگاه امام هنگام خروج از کشور داره نهادینه میشه. تا فضای امنیتی و اطلاعاتی را کم رنگ نکنیم ...........
تحلیل واقعگرایانه ای است (345183)
ضد دشمن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۱۴:۰۱
در هر صورت از دشمنی دشمن و ضربه ای که دشمن به خاطر دشمنی اش میزند نباید غافل شد چون دشمن از غفلت استفاده و دشمنی میکند .این دشمن با دشمنی در حال دشمنی کردن است (345142)
لولیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۱:۳۸
میشه شفاف تر بفرمایید دقیقا این دشمن کیه؟ واقعی یا خیالی است؟ به تعداد 9 بار در این کامنت از کلمه «دشمن» استفاده کرده ای. برای چی این قدر دشمن دشمن می کنیم؟ این توهم کشور را بیچاره کرده است. مقاله جعلی می نویسیم و گندش درمیاد کار دشمنه. پایان نامه می فروشیم در میدان انقلاب توظئه دشمنه ....کار کار انگلیسیاست هنوز این مملکت کاربرد داره. (345181)
تاریکخانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۱:۴۵
بعد از گذشت 35 سال از اشغال سفارت یک کشور حسابی تاریخ تکرار شده و ما دوباره همان اشتباه را تکرار کردیم این دفعه نوبت سفارت بریتانیا بود ما داریم به چه سمتی پبش میریم آیا روی آرامش را خواهیم دید؟ آیا این کشور بلد نیست که سرش در امور خودش باشه و اندکی به خودسازی بپردازه؟ (345184)
نخود همه آش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۲:۱۶
مشکل اصلی شما این است که فکر می کنید دلواپسان وطنی واقعاً غرب ستیز هستند. قسم جلاله می خورم که این بندگان خدا هیچ دشمنی و ستیزی با غرب ندارند. فعلاً به این بهانه می توانند چوب لای چرخ دولت منتخب مردم بگذارند. مگر یادتان رفته وقتی دولت دست خودشان بود چقدر تلاش کردند تا مورد توجه غرب قرار گیرند. برای سنجش صداقت مدعیان مخالفت با غرب و امپریالیسم یک معیار ساده وجود دارد: کسی واقعاً مخالف امپریالیسم است که در داخل کشور نیز با اختلاف طبقاتی (در ایران دره وحشتناک میان طبقات) مبارزه کند. (345187)
نخد همه آش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۳ ۲۲:۱۷
ادامه: تصدیق می فرمایید که تعمیق دوزخی این دره طبقاتی دستپخت هشت سال حاکمیت همین دلواپسان بود. (345188)