به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۱
 
۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب : ۱۲۰۴۰۳
اصولا تندروی از همین جنس است

جوانان پرشور پاسخگوی این خانواده‌ها باشند!

جوانان پرشور پاسخگوی این خانواده‌ها باشند!
محمد توکلی

بیش از 20 ماه از اسارت ملوانان ایرانی در بند دزدان دریایی سومالی می‌گذرد و این روزها هم خبرهای ناخوشایندی از سرنوشت آن‌ها به گوش می‌رسد. در حاشیه این خبرها شاهد اعتراضات فعالان رسانه‌ای و اجتماعی به دولت نسبت به عدم پیگیری مناسب این موضوع بوده ایم. بخشی از این اعتراضات بی‌راه نیست و کاملا هم به حق است اما در کنار این اعتراضات باید ریشه‌ی کم تحرکی وزارت خارجه در این موضوع را هم به خاطر بیاوریم.

طبیعتا هیچ دولتی در جهان به سادگی امکان اینکه بتواند در کشوری که قطع رابطه کرده است تاثیرگذار باشد ندارد. ارتباط بین سومالی و ایران هم بعد از حمله‌ای که به سفارت سعودی شد قطع شده است و در نتیجه‌ی این امر امکان پیگیری این موضوع از دولت ایران به کلی سلب شده است. به نظر می‌رسد بیش از دولت آن جوانانی که ادعای انقلابی بودن دارند و با حمله به سفارت سعودی و آتش زدن آنجا باعث چنین قطع ارتباطی شده‌اند باید پاسخگو باشند.

چنین تندروی هایی که معمولا با احساسات گرایی صرف جوانانی پر شور اما جاهل و همراهی بزرگترهایی دانا اما کوته نظر انجام می‌گیرد با نتایج خسارت بار و دامنه داری همراه می‌شود. احتمالا هیچکدام از آن‌ها که چنان طراحی را انجام دادند و مرتکب آن عمل افراطی شده‌اند هیچگاه فکرش را هم نمی‌کردند که تبعات اقدامشان تا همین امروز هم گریبان کشور را بگیرد و حتی در چنین موضوعی هم تاثیر آن اقدام ادامه دار باشد. اصولا تندروی از همین جنس است؛ انجام یک سری اقدامات بدون توجه به تبعات آن.

شاید مهمتر از جوانان پرشوری که مرتکب این بی‌خردی شده‌اند و پرونده شان در دستگاه قضا ظاهرا در حال بررسی است افراد دیگری هستند که در ادبیات حقوقی – سیاسی ایران به آمران معروف شده‌اند، شناخت آمران این قبیل اقدامات که پر تکرار هم هست نباید برای نهادهای امنیتی کشور و دستگاه قضا کار چندان سختی باشد و انتظار می‌رود که یک بار هم که شده از سطح ماجرا عبور کرده و افراد اصلی را به میز محاکمه بکشانیم. سخن آخر اینکه بهتر است همه‌ی آن‌ها که با سکوت یا سخن و اقدام یا عدم اقدام خود مسبب آن واقعه شده‌اند پاسخگوی خانواده هایی باشند که به واقع دلواپس عزیزان در بندشان هستند.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۸:۴۹
اشغال سفارت سعودی یک اقدام افراطی بود که به منافع ملی ایران ضربه می زندو این هم یک نمونه (345223)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۰:۴۲
واژه خیانت را بسیار شنیده ایم و خیلی ها را بخاطر جزیی ترین مسائل خائن خوانده ایم اگر کسی از اختلاسی پرده برداد و یا از زندانی که به ناحق به حبس طولانی محکوم شده و یا از زندانی که در بازجویی کشته شده حمایت کند خیانت کار است
اما بالا روندگان از دیوار سفارتخانه ها که باعث زیان های جبران ناپذیری شده اند که حداقل آن حذف صادرات به کشورهای همسایه و در نتیجه آن کم شدن درآمد صنایع (مثلا سیمان) شده اند که تعطیلی چند کاخانه را در پی داشته وطن پرستند (345234)
شهیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۳:۳۴
بهار هم در سیاه نمایی از برخی افراد و گروه ها خیلی تندرو و افراطی است (345246)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۰۹:۲۸
در مورد تندروی و افراط هرچه قدر روشنگری (به قول شما سیاه نمائی) صورت بگیره کمه . مرررسی بهار نیوز که با کسی تعارف نداره و سعی در بیان حرف حق و منطقی داره (345257)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۰۰:۴۰
سر سفارت آمریکا بدتر از این کردیم نتیجشو دیدیت باز هم درس نگرفتید.تندروی از همان ابتدا بود و اشتباه بود. (345251)
علی
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۰۸:۳۹
جوانان پر شود دیگه چه صیغه ای هست؟ اینا همش سازماندهی شده با پول بود. چرا به هیجان و شور جوانی ریطش میدین (345255)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۰۹:۲۷
اقدامات تندروی ها و افراطی ها همواره برای مردم و کشور و نظام ضرره و آسیب های زیادی داشته است . یکبار باید برخورد قاطع صورت بگیره که اقلیت مطلق به خود اجازه ندهند با آبروی مردم و کشور بازی کنند و اینچنین شود (345256)
رضا .ف
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۱۴:۱۱
غیر از حکومت طالبان که به سفارت ما حمله شد در هیچ کشور دیگر به سفارتها حمله نشده این برای ما بسیار بد است که 3000 سال قدمت کشورمان است نتوانیم منطقی و دیپلماتیک صحبت کنیم و با حمله به سفارت کشوری مانند قبایل بدوی و به دور از تمدن رفتار کنیم اکثریت مردم ایران با اینکار مخالف هستند و آنرا مایه آبرو ریزی و زیر سوال بردن فرهنگ 3000 ساله ما میدانند آمران و عاملان باید به شدت تنبیه شوند تا جمع معدودی با سرنوشت یک ملت بازی نکند . (345282)