به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۱۲۰۵۹۳
چرا اين همه پرده‌دري، اتهام‌زني و ناسزا؟

با جهان، منطقی و تخصصی‌تر صحبت کنیم

با جهان، منطقی و تخصصی‌تر صحبت کنیم
علیرضا طالب‌زاده

به این اظهارنظرها توجه فرمایید:
- مجلس جای زنان نیست، جای مردان است.
- زبان انگلیسی نه تنها زبان علم نیست، بلکه زبان جهل است.
- بر اساس آمارهای رسمی، 66 درصد جمعیت برزیل حرام‌زاده است.
- انگلیس جزیره کوچکی است در غرب آفریقا.
- گنده‌تر و گردن کلفت‌تر از تو هم نتوانست غلطی بکند.
- Such a nasty woman! (چه زن بداخلاقی!)

اینکه این اظهارنظرها از چه کسی نقل شده است مهم نیست. نکته اساسی مکان این اظهارنظرهاست، اینکه این اظهارنظرها در کجا بیان شده و مهم‌تر اینکه صاحبان این جملات قصار دارای چه مقام و پستی بوده و نماینده و سخنگوی چه تعدادی از مردم بوده اند. به بیان دیگر آیا این اظهارات در خانه بیان شده یا هنگام دعوا و عصبانیت و در خیابان؟ یا از یک‌تریبون رسمی و رسانه ملی؟ یا از یک رسانه محلی؟ یا در یک مجمع بین المللی مانند سازمان ملل یا یک کنفرانس جهانی؟ آیا سخنران یک کارمند جزء بوده؟ یا یک دیپلمات؟ یا معاون یک وزیر؟

ظهور عصر دیجیتال و بدنبال آن پدیده قرن یعنی اینترنت به همراه شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبررسانی با میلیون‌ها مشترک و آگاه شدن لحظه‌ای از اخبار و وقایع، انقلابی را در نحوه خبررسانی و مخابره لحظه‌ای اخبار رقم زده و باعث شده بی‌خبران در دورترین و پرت‌ترین جاها همه صاحب خبر شوند. سرعت اخبار و اطلاع رسانی و پخش خبر و حوادث به قدری سریع اتفاق می‌افتد که با تشبیه آن به سرعت پخش ویروس‌ها اصطلاح «وایرال» به آن داده‌اند. وجود شبکه‌های اجتماعی باعث شده که این سخن امام علی بیشتر مصداق یابد که فرمود: «سخن در بند توست چون گفته شود تو در بند آنی.» یا «سخن مانند شمشیر است.»

شاید به خاطر آگاهی از این گفته‌ها است که سیاستمداران و مقامات دولتی در کشورهای پیشرفته معمولا برای خود خطابه نویس (Speech writer) و مشاور استخدام می‌کنند تا قبل از سخنرانی متن و محتوای سخنرانی رییس‌جمهور یا وزیر یا یک مقام را از نقطه نظر عوامل زبان شناختی و سایر مسایل و منافع بازبینی کنند و محاسباتی از شعاع عمل حرف‌هایی که زده خواهد شد را به عمل آورند. همچنین سخنران شفاف سخن می‌گوید و دقیقا می‌داند چه می‌گوید. از دوپهلوگویی، ابتذال کلام، اغراق و لحن خصمانه و سب و لعن و توهین اجتناب کرده و به صورت مستند صحبت می‌کنند. در مصاحبه‌ها سعی می‌کنند احساساتی نشوند و سنجیده سخن بگویند چرا که به خوبی می‌دانند «عالَمی و عالِمی را یک سخن ویران کند» .

هنوز فراموش نکرده‌ایم عبارت (Such a nasty woman!)‌ ترامپ در مناظره با خانم کلینتون واکنش‌های زیادی را در فضای فیزیکی و مجازی بوجود آورد یا حرف‌های نسنجیده و احساساتی چه ناآرامی‌های اجتماعی را در جامعه ایران رقم زد. برای مثال مقابل آن باید از باراک اوباما رییس جمهور در حال‌ ترک کاخ سفید نام ببریم که در طول دوران ریاست جمهوری‌اش عادت داشت حرفه‌ای، فکورانه، سنجیده و مودبانه سخن بگوید. از این نکته هم نباید غافل شد که خوب سخن گفتن یک مهارت است یعنی این مهارت با آموزش و تمرین مخصوصا در محیط‌های آموزشی و آکادمیک بدست می‌آید. اصلا امروزه مهارت سخن گفتن برای خود علمی شده است. مضافا قضاوت ما در باره افراد مخصوصا سیاستمداران معمولا بر اساس حرف هایی است که می‌زنند به طوری که تا کسی سخنی نگفته به قول سعدی عیب و هنرش نهفته است.

همین که دهان باز کرد پیام‌هایی غیرکلامی برای ما مخابره می‌کند و برداشت ما رقم می‌خورد: «من آدم باسواد و دقیقی هستم و بر موضوعی که درباره اش صحبت می‌کنم تسلط کامل دارم و الفبا و اصول سخنرانی را می‌دانم چون آموزش دیده ام، به کسی توهین نمی‌کنم و مهارت ارتباط و تعامل را بلدم.» نمایندگان مجلس مثال خوبی در این زمینه می‌تواند باشند. ادبیات و لحن و جمله‌بندی و واژه‌های مورد استفاده و نحوه تحلیل هر نماینده مانند اثر انگشتان دست منحصر بفرد است یعنی شبیه هیچ کس نیست.

به مدد رسانه‌های مجازی حالا دیگر شنوندگان قادرند که تشخیص دهند که سخنران احساساتی، شعاری، اغراق‌آمیز و با لحن توهین آمیز سخن می‌گوید یا سنجیده و صادقانه و بر اساس علم و سند و با آرامش به ایراد بیانات خود می‌پردازد. برای اینکه بحث را به درازا نکشانیم از بحث درباره گوش کردن فعال و آداب آن و ارزش سکوت در فرهنگ بومی در این زمینه صرف نظر و تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌کنم که همه ما این تجربه گرانبها را داریم که سکوت پیشه کردن در بیشتر موارد منفعتش بیشتر از سخن گفتن است مخصوصا در نظام‌های امنیتی از این زاویه اهمیت موضوع بیشتر روشن می‌شود.

قرن‌ها پیش عالمانی مانند سعدی و خواجه نصیر درباره آداب سخن گفتن رهنمودها و توصیه‌هایی داشته‌اند. علاوه بر این در آموزه‌های دینی گفته شده است که مومن «قلیل الکلام» بوده و سکوت باعث سلامت انسان می‌شود. شاید به همین دلیل است که عالمان واقعی ما کم حرف بوده‌اند و در هر موضع و مقوله‌ای دخول نکرده و اظهارنظر ننموده‌اند. اما بحث دوم که بی‌ربط به این مقوله نیست توضیح دادنش شاید اندکی مشکل باشد. با این وجود با ذكر داستانهایی، جریانی که سالهاست در کشور تمرین می‌شود را به تصویر مي‌کشم.

1- یك مقام بلند پایه سیاسی یا مذهبی به عللی مانند گلایه یا شکایت یک شخص واحد یا دیدن یک مورد خاص در موضوعی تخصصی که دانشی ندارد به اظهارنظر و تعمیم نابجا می‌پردازد. در این اظهارنظر کلمات کلیدی یعنی کلماتی که بسامدشان بالاست و مدام تکرار می‌شود «باید» و «نباید» است. فرض کنید این مقام شهر دعوت شده که فردا در اجتماعی سخنرانی کند. از طرفی شهردار جدیدا در پارک‌های سطح شهر مجسمه نیم تنه مشاهیر و شهیدان مملکت را نصب کرده است. مقام مذبور به عللی یادش می‌افتد در این مورد اظهار نظری بکند و با این جمله آب پاکی را روی دست شهردار و تیمش می‌ریزد: «کاش به جای مجسمه نیم تنه شهیدان و مشاهیر مجسمه تمام قد این عزیزان را نصب می‌کردند.» شهردار چون بالاخره می‌خواهد صندلیش را حفظ کند و این مقام دارای نفوذات و کرامات زیاد است و مانند داستان ملانصرالدین که می‌خواست همه را از خود راضی کند فردای روز سخنرانی دستور می‌دهد که مجسمه‌ها را تمام قد کنند.

مهندسان و طراحان که ماه‌ها بر اساس اصول علمی و زیبایی شناسی مجسمه‌ها را نیمه قد طراحی کرده بودند دلایلشان به گوش شهردار فرو نمی‌رود که نمی‌رود و به ناچار شروع می‌کنند برای مجسمه‌ها از کمر به پایین اندامی را یک شکل درست می‌کنند. ساکنین شهر با دیدن مجسمه‌ها نمی‌دانند که بخندند یا ناراحت شوند. چند ماه بعد شهردار در جلسه‌ای که قهرمان ما در آن حضور دارد با تمجید از پیشنهاد هوشمندانه و فکورانه او پاداش دریافت می‌کند.

2- یک مقام ذی‌نفوذ مذهبی شهر در مراسم افتتاح خط جدید یک کارخانه فرقون‌سازی شرکت کرده است. این نوع بخصوص از فرقون دارای نام و مدل بخصوصی است. هنگام بازدید وقتی مقام مسئول از نام محصول سوال می‌کند مهندس طراح می‌گوید: «هندکارت.» در اینجا اظهارنظر این مقام عالی رتبه حکومت گل می‌کند و برای اینکه خودش را بزرگتر از آن که هست نشان دهد اظهار فضل و شروع به قضاوت می‌کند: «حالا چرا این نام؟ یک نام عربی انتخاب می‌کردید بهتر نبود؟»

آخر داستان قابل پیش بینی است. آنهایی که هفته‌ها رو این اسم کار کرده بودند زحماتشان بر باد می‌رود و باید حرکت را از نو شروع کنند و یک نام دیگر انتخاب کنند. مسئولین کارخانه که از نفوذ و قدرت مقام مذهبی آگاهی دارند برای اینکه لطف و فیوضات این مقام را از دست ندهند و برای خود و کارخانه دردسر درست نکنند اسم محصول را به عربی فصیح تبدیل می‌کنند.

3- سال گذشته برای سرگرمی و رقابت تین‌ایجرها یک مسابقه علمی طراحی کردم که در سه مرحله انجام می‌گرفت. مسابقه دارای قوانین خاصی بود. اصل مسابقه یک مسابقه آمریکایی بود که آن را بومی‌سازی کرده و قبل از مسابقات هفته‌ها روی قوانین و نحوه اجرای آن مطالعه کرده و برای همکارانم هم جلسه توجیهی برگزار کرده بودم. از والدین و مقام مافوق خود نیز دعوت کردیم که در مسابقه حضور داشته باشند. قوانین می‌گفت که این مسابقه تنها یک برنده دارد و کل مبلغ جایزه مسابقه به نفر اول باید برسد. مسابقه شروع شد. از 21 نفر شرکت کننده که به مرحله فینال رسیده بودند راند اول سه نفر اوت شدند.

راند دوم 5 نفر حذف و به‌ترتیب تا رسید به سه نفر. در این لحظه مقام مافوق که برای اولین بار این نوع مسابقه را می‌دید و احساساتی شده بود شروع به اظهار فضل کردند: «چرا یک نفر؟ بگذارید برنده را 3 نفر اعلام کنیم.» چانه‌رنی‌های من به جایی نرسید و همکارانم هم نتوانستند مقاومت کنند. والدین سه نفر اعتراض کردند که قرار این طوری نبود. بالاخره با زحمت سر و ته قضیه را به هم آوردیم و مبلغ مسابقه بین سه نفر تقسیم شد. بعدها که فیلم مسابقه را بازبینی می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم که این اظهارنظر بی‌مورد مسابقه را خراب کرد!

دنیا هر روز به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود و مدام به دانش بشری اضافه می‌شود. احاطه کامل بر هر موضوعی دشوار است چه برسد به اینکه ما به تمام علوم و موضوعات تسلط داشته باشیم. روی این اصل در اظهارنظر دچار اشتباه می‌شویم مخصوصا سیاستمداران اشتباهات فاحش می‌کنند. حتی در جامعه آمریکا هم سیاستمدارانی در مناسبت هایی دچار اشتباه شده‌اند. ظهور اینترنت و شبکه اجتماعی باعث شده که هر چه از دهان بیرون می‌آید به فاصله اندکی مستند و ثبت شده و به سرعت در اختیار عموم قرار گیرد در همه جا قابل دسترسی باشد به طوری که به دورترین مناطق جهان در آن واحد می‌رسد.

اظهارنظر و نسخه پیچیدن و قضاوت و اغراق در هر زمینه‌ای از پزشکی گرفته تا سیاسی و اقتصادی جزو فرهنگ ماست و چه خوب و چه بد گریزی از آن نیست شاید این به خودی خود در یک بافت محدود اشکالی نداشته باشد اما مشکل وقتی بروز می‌کند که شما صاحب یک‌تربیون هستید و پستی دارید، یا مدیر مجموعه‌ای هستید که در سیاست گذاری‌های خرد یا کلان کشور تاثیرگذار است. در این صورت ضروری است که محتاطانه و سنحیده و حرفه‌ای عمل کنید. وقتی به عنوان مدیر به مجموعه تحت امر خود بدون نظر کارشناسی و بدون مشاوره و تبادل نظر و با استناد به یک منبع غیر موثق و بدون در نظر گرفتن امکانات دستوری و امری شعاری و احساساتی می‌دهید یا به قضاوت و اظهارات شتابزده دست می‌زنید یا در موضوعی اغراق می‌کنید عرصه برای جولان بی‌تخصص‌ها و فرصت طلبان را فراهم می‌کنید و ریشه به تیشه شایسته سالاری و بهره وری می‌زنید.

نتیجه آن را از قبل می‌توان پیش بینی کرد. این نوع اظهارنظرهای احساسی و لحظه‌ای با علم مدیریت و کشورداری در تضاد است. برای اظهارنظر در مورد موضوعی باید بر آن احاطه داشت یا حداقل از قبل درباره آن مطالعه و با افراد مطلع در این باره صحبت کرد. همچنین باید تمام جوانب را در نظر داشته و با مشاورانی که در موضوع مورد نطر تخصص دارند تبادل نظر کنیم. در غیر این صورت شعور شنونده را دست کم گرفته و به مخاطبان بی‌احترامی کرده ایم. بدون مطالعه تحقیقات انجام گرفته و جویا شدن نظرات متخصصان نمی‌توان تحت تاثیر جو و بر اساس مصلحت گروهی خاص و پروپاگاندا و با نادیده گرفتن تجربیات متخصصان دستور بدهید در اینجا سدی ساخته شود یا یک کارخانه تولیدی یا پلی احداث شود. نباید فراموش کنیم تبادل اطلاعات و تجربیات در هر موضوعی خوب و عاقلانه است.

همانطور که اشاره شد معمولا مقامات سیاسی کشورهای پیشرفته سنجیده، مودبانه و تخصصی و مستند و علمی صحبت می‌کنند و دارای مشاورانی در حیطه‌های مختلف هستند اما در این گوشه جهان ما عادت کرده‌ایم اظهار نظر لحظه‌ای و احساسی بکنیم، دادوبیداد و اغراق کنیم، هنگام سخنرانی فحش بدهیم، بی‌ادبانه و مبتذل صحبت کنیم، آمارهای غلط بدهیم حرف‌های تحریک کننده بزنیم و حرف هایی که موضع رسمی دولت نیستند را با سواستفاده از‌ تریبونی که در اختیار ما گذاشته‌اند را به جهانیان صادر کنیم و زحمات آنها را بر باد دهیم. تجربه نشان داده است که این نوع فرمایشات هزینه زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند و وجه آن را مخدوش می‌کند.

از اظهارنظرهای احساسی و لحظه‌ای و غیرتخصصی و تجویزات و فحش هیچ طرفی نخواهیم بست. فحاشي در سخنرانی یعنی که من کم سوادم و در برابر علم و منطق کم آورده‌ام و اهمیتی برای مردم قائل نیستم و وقتی را به آماده کردن مطالب مستند، منطقی، درست و انسانی اختصاص نداده‌ام. برای‌ ترک این عادت زشت فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم و چوبش را هم خورده ایم. تنها کافی است فلاش بک بزنیم و سخنرانی‌های مقامات و عالمان دینی امان را در سطح ملی و بین المللی مرور و مقایسه کنیم. زبان پدیده پیچیده‌ای است باید از تاثیر و ویژگیهای آن آگاه باشیم. برای وارد شدن در هر مقوله‌ای باید تخصص و مطالعه کافی داشته باشیم. روشن است در بیشتر موارد کسی از شما نمی‌خواهد که اظهارنظر و قضاوت بکنید.

حتي به دشمنان نيز نبايد فحش داد، منطقی و تخصصی‌تر با آنها صحبت کنیم. شفاف بگوییم کجای کارشان اشکال دارد و چرا ما آنها را دوست نداریم. با قیدهای «خیلی» و «بسیار» اغراق نکنیم، صدای منطقی مردمی باشیم که از طرف آنها صحبت می‌کنیم. شاید زمان آن رسیده است که کورس‌های آموزشی اصول و روش‌های سخنرانی را در مدارس، دانشگاهها و حوزه‌ها راه بیاندازیم.

یا شاید اصلا بحث‌ها در این حیطه در جامعه و بافت امروز ما زود است و اظهار نظرهای آنچنانی که در شروع بحث آوردیم هنوز مشتری‌های بی‌شمار پروپاقرصی در جامعه امروز ما دارد! در خاتمه و بدون ذكر نام، از اندك شخصیت‌هاي سياسي معاصر ايران هم یادی بکنيم که با سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، نوشته‌ها و تحلیل‌هایشان با منطق در مجامع بین الملی از حق و حقوق جمهوری اسلامی ايران دفاع می‌کرده و مي كنند؛ مستند صحبت می‌کنند، سنجیده به اظهارنظر می‌پردازند، مدام در حال تحقیق و مطالعه‌اند، وقتی کم می‌آورند فحش نمی‌دهند، با جزئیات و مستند صحبت می‌کنند، عصبانی نمی‌شوند، اغراق نمی‌کنند، تسلط و احاطه کافی بر موضوع دارند... 

شهرزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۰:۴۵
چراما آنها را دوست نداریم؟؟ به خاطر آیات قرآن: لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء
چرا ما آنها را دوست نداریم؟؟ به خاطر این که هیچ عاقلی دشمن خودش را دوست نداره
چرا ما آنها را دوست نداریم؟؟ به خاطر این که هیچ صاحب دمی قاتل عزیزانش را دوست ندارد
چرا ما آنها را دوست نداریم؟؟ به خاطر این که هیچ مال باخته ای دزد اموالش را دوست ندارد
چرا ما آنها را دوست نداریم؟؟ با خاطر این که ... (345400)
SAD
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۲:۰۸
قران نمی گه به دشمنانتان فحش بدهید. پیامبر ما امین بود حتی مال کافرانی را که قصد جانش را کرده بودند به آنها بازگرداند. هنگام هجرت به مدینه علی چند روز ماند تا امانات را به صاحبانشان برگرداند. پیامبر به نص صریح قرآن اسوه و الگو بود به کسی فحش نداد. دهان مبارکشان به کلمات زشت آلوده نگردید. (345417)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۲:۴۲
ما قرار نیست یهود و نصاری را اولیاء خود قرار بدیم. هدفمون از برقراری رابطه کم کردن شر اونها است. قدرتها مثل یک گاو شیرده هستند. اگر زرنگ باشی اونها را میدوشی و اگر ابله باشی با شاخش درگیر میشی. و گرنه کسی حرف از دوستی نزده است. (345422)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۳:۵۳
پس چرا الان روسیه را دوست داریم ؟!!! مگر روسیه هزاران نفر ایرانی را در جنگهایی تاریخی گذشته قتل عام نکرد ؟
چرا ما عراق را دوست داریم و عراقی را ؟ مگر میلیونرها ایرانی ....؟!!
دنیا مظهری از گذشت زمان و تفکرات جدید است . و محلی برای مصلحت اندیشی برای آیندگان . دنیا اگر محل کینه ورزی بود هیچ ولی دمی جز با مرگ راضی نمی شد و این دومینوی مرگ تا ابد ادامه می یافت . حتی اگر حرفهای شما درست باشد باز هم راه برای نوعی دیگر از زندگی باید باز باشد ... (345425)
ل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ۰۹:۵۹
چرا شما آنها را دوست ندارید؟؟ چون شما همیشه توهم توطئه داشتید (345430)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ۱۵:۳۰
اولا-دوست نداشتن یک بحثه و دشمنی بحثی دیگر.در کجای آیات مقدس به دشمنی با دیگران امر شده؟؟؟!!!آیا این نوع توجیهات سوءاستفاده از کلام حق نیست؟؟؟!!! ثانیا-شما بر اساس کدام استدلالات و یا مستندات پی بردید که جهان با کشور ما دشمن است؟؟؟!!!ثالثا-بر فرض آنان قاتل،دشمن و دزدند.آیا ما آن قدر کینه ای و جمود و علیل ذهنی هستیم که نمی توانیم با آنان روابط برد-برد داشته باشیم؟؟؟ وباید برای همیشه دشمنی کنیم؟؟؟!!! (345432)
حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۱:۰۷
شنيدم از مرحوم علامه طباطبايي نقل فرموده اند كه « انسان براي يك ساعت صحبت كردن بايد يك سال فكر كند » هم او كه به جز روز عاشورا تعطيلي نداشت ! (345401)
بهلول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۲:۱۰
عالي بود ناسزا در مردم اثر تربيتي خوبي ندارد و در هبچ محكمه اي حقانيت را اثبات نميكند (345402)
ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۳:۵۸
بسيار عالي بود. دست مريزاد
باميد تغيير و تحوّل رفتار و كردار مسئولين كشور (345404)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۵:۲۸
دوسال آخر احمدی نژاد که احمدی نژاد کمی نرم شده بود همین اوباما بدترین تحریم ها را علیه مردم ایران مدیریت کرد و آن 2و3 سال اول ا حمدی نژاد که خیلی تند علیه آمریکا صحبت می کرد آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند ولی هنگامی که احمدی نژاد نرم شد تحریم ها نیز با قدرت شروع شد (345405)
چشم ها را باید شست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۱:۵۳
چه تحلیل و نتیجه گیری مستند و محکمی! چرا یه مقاله یا پایان نامه نمی نویسی با عنوان و رابطه بین لحن احمدی نژاد و تحریم ها. یکی از فزضیه هات می تونه این باشه که بین لحن صدای احمدی نژاد و شدت تحریم ها رابطه معکوس وجود دارد یعنی هرچه لحن محکم تر تحریم کمتر! البته یه احتمال اندک هم بدیم به اینکه شاید به علت تحریم ها لحنش نرم شده بود بعد از اینکه فهمیده بود چه دسته گلی به آب داده است. (345414)
Al
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۱:۵۵
مطمئنی هیچ غلطی نتونست بکنه؟ (345415)
لولیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۱:۵۷
با تشکر از تحلیلگر اعظم با این تحلیل شگرف! نرمیت لحن یعنی تشدید تحریم ها سختیت لحن شل کردن تحریم ها. همین بود منظورت بود دیگه؟ (345416)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۶:۵۳
و پدر پسر را اندرز همی داد که ؛ چون به مجلسی وارد شدی ، بر بالاترین جایگاه نشین و سخنان بزرگ همی گوی ...
روزی مجلسی از بزرگان علم و دانش برپا بود که پسر بر آن وارد شد ..نگاهی به اندرون انداخت ... بر بالای طاقچه ی منزل بنشست و با صدای بلند فرمود:
فیل ....کرگدن ... نهنگ .... اسب .... (345406)
دلدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۲:۳۵
گنده گویی درد بزرگ این مملکت است . در حالی که ژاپنی ها بجای حرف زدن عمل می کنند . (345420)
حسنک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ۰۲:۵۵
چه تشبیه زیبایی


چقدر در این کامنت جای MPT خالیه ..

آخه MPT خیلی حرف بزرگیه ... نه؟؟؟ (345426)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۷:۲۶
با کسب اجازه وصلاح دیدتصمیم دارم جواب سوال معترضه رضا.ف را در باره لزوم پیوندمنافع ملی بااصول وارزشها با استناد به تجربه توافق برجام عطف به یاد داشت(نتیجه مقدم دانستن ایدئولوژی بر منافع ملی) در اینجا دنبال نمایم (345408)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۷:۴۲
...سوال معترضه کاربرمحترم رضا.ف را عینا در اینجامی اورم .جناب پورامینی میشود بفرمائید حاصل این پیوند چه بوده زمان جنگ وتحریم کدام کشور اسلامی بر ضد ما رای نداد وبداد ما رسید حتی اینها امریکا را برای حمله به ایران تشویق میکردندایرانیان دین های مختلف دارند ولی به هنگام دفاع از کشور این عرق ملی است که همه را متحد میکند... (345409)
پورامینی--مناظره-- زیبا کلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۷:۵۳
... ادامه سوال معترضه رضا. ف.. ایا کشور های اسلامی در زمان احتیاج به ما کمک میکنند زمان جنگ تحمیلی چه کسی به ما کمک کرد؟ همین فلسطینی ها سومالی اردن مصر مالی در عراق ضد ما میجنگیدند ایا هیچ کشور اسلامی کمک مالی به مردم ایران نموده؟ چقدر به عرفات وحماس کمک شدنتیجه چه شد بنظر باید در این زمینه باز نگری شود ملت ما خیلی بیشتر به این کمکها احتیاج دارند... (345410)
پورامینی--مناظره--زیبا کلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۸:۳۱
4-یکی از نتایج پیوند منافع ملی با اصول وارزش های ایدئو لوژیک وبالعکس کمک وهمکاری مثبت وبی دریغ کشور دوست سوریه وشهید چمرانها وحمایت های کلامی برخی افکار عمومی مسلمان جهان وانسان های تحت ستم وتعدی ودربندبرخی کشور های اسلامی نظیر عربستان بحرین عراق پاکستان افغانستان نیجریه و... ونیزتحت محدویت کویت هند و... ونیزتحت معذوریت فلسطین و....در زمان جنگ تحمیلی بوده است ... (345411)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۱۹:۲۱
5-.. واما کمک مالی از کشور های دوست وملیت های وقومیت ها ومذاهب دوست که خودتحت معذوریت وستم ومحدودیت ونیزمضیقه مالی قرار دارند غیر از پشتیبانی کلامی و بشردوستانه میشود انتظار خدمات دیگری در زمان جنگ وتحریم داشت؟ (345412)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۲:۱۵
6-...حالا هم ملاحظه کنید من وشما بعنوان شاهدتحولات سوریه ببینید دردفاع از منافع ملی وارزشها در مورد توافق برجام باشرطی که مستقل از سایر موضوعات باشدبا گذشتگی توام با درایت وشجاعت تام وتمام اقدام شد.ایاانتظارات مارا تام وتمام براورده کردند؟حال انجام کامل تعهدات برجامی رامنوط می کنند به کوتاه ا امدن از مقاومت در برابر تجاوز به کشور دوست سوریه اتش بس انسانی را نقض میکنند ودر روند راه حل سیاسی تعلل بخرج می دهند (345418)
پورامینی--مناظره--زیبا کلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۲:۲۵
7-..با این حال باز بنظرحقیر تامین انتظارات( معقول) دوسویه اقدام پیش دستانه وابتکار عمل تلقی می شود (345419)
پورامینی--مناظره--زیباکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۲:۵۱
این جواب ها را تقدیم میکنم به علیرضا خان طالب زاده که توصیه به منطق میکنند تا چه در نظر اید (345423)
AL
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۹ ۲۲:۵۱
و بعضی اظهارنظرها تنها برای این است که از کسی یا بیانات او حمایت کنیم به خاطر منافع خودمان. (345424)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ۰۸:۵۵
کاش میگفتید با کدوم منطق باید با دشمنان صحبت و گفتمان کرد؟
مگر حضرات دیپلمات که خشن ترین حرکتشون پرتاب خودکار بوده و البته آنرا هم با صلابت و افتخار تعریف کردند، نازکتر از گل به طرفها گفتند که امرو همانها از "تقریبا هیچ" و " هیچ بانک بزرگی ..." صحبت میکنند؟
با دشمن مکار باید مکار بود.
و خداوند مکارترین است نسبت به دشمنان. (345427)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ۰۸:۵۹
اون روزی که گفتم از روز شمار نه بلکه سال شمار تحویل هواپیما را شروع کنید. برخی جبهه گرفتند که اگه فک و فامیل تو هم توی سقوط هواپیما میمردن این حرف را نمیزدی.
منطق آمریکایی را حال کردید که حالا از فروش هواپیما منع شدند. حتی ایرباس هم جرات نخواهد کرد هواپیما بفروشد به ما هرچند حرفش را بزند. (345428)
عالیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ۰۹:۱۱
منظورتون از این حرف های بی فایده چیه؟؟؟ (345429)
Nasty man
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۳۰ ۱۶:۰۶
دوباره بخوان شاید یه کم طول بکشه اما بالاخره یه چیزایی متوجه میشی . (345434)