به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب : ۱۲۱۰۲۸

نکات قابل ملاحظه انتخابات امریکا

نکات قابل ملاحظه انتخابات امریکا
اشکان مجللی

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا، بالاخص در ۳ ایالت باقی مانده از شمارش آرا ”که البته در نتیجه نهایی تاثیری نداشت”، دونالد‌ترامپ جمهوری خواه با کسب ۳۰۶ رأی الکترال و کسب ۶۲ ملیون رأی بر هیلاری کلینتون دموکرات با ۲۳۲ رأی الکترال و ۶۳ ملیون و ۷۰۰ هزار رأی، پیروز شد. در ادامه به برخی نکات مهم اين انتخابات پرداخته خواهد شد:

۱ - با معیار ابتدایی دموکراسی و مبنای رأی اکثریت، خانم کلینتون با کسب یک ميلیون و هفتصد هزار رأی بیشتر پیروز میدان شده اما با قواعد انتخابات امریکا و آرای الکترال کالج،‌ ترامپ پیروز است. لذا در تحلیل‌هایی که عنوان می‌شود اکثریت مردم امریکا طرفدار نژادپرستی و امثالهم هستند، کمی باید محتاطانه اظهار نظر کرد.
۲ - در سه دهه گذشته و شش انتخابات قبل، دموکرات‌ها بدترین نتیجه الکترال را گرفتند که حتی آل گور و جان کری که انتخابات را به جرج بوش واگذار کردند، به‌ترتیب ۲۶۶ و ۲۵۱ رأی الکترال کسب کرده بودند.
۳ - بر خلاف ادوار گذشته، کلینتون و دموکرات‌ها به علت از دست دادن ایالات بینابین شکست نخوردند بلکه به علت از دست دادن ۳ ایالت نیمه آبی که در شش انتخابات قبل، به دموکرات‌ها رأی داده بودند بازی را واگذار کردند. این سه ایالت عبارتند از ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان”با مجموع ۴۶ رأی الکترال”. حتی به رغم واگذاری نتیجه در ایالات بسیار مهم فلوریدا و اوهایو، اگر کلینتون فقط در همان سه ایالت نیمه آبی پیروز می‌شد، با کسب ۲۷۸ رأی بر‌ترامپ با ۲۶۰ الکترال پیروز می‌شد. در حقیقت دموکرات‌ها به علت رها کردن ایالات مربوط به خود باختند و حتی حضور هم زمان اوباما و کلینتون در روز آخر در پنسیلوانیا، دردی را دوا نکرد.
۴ - در ادامه بند ۳ لازم به ذکر است که کلینتون با ۳۰ هزار رأی کمتر در ویسکانسین، ۱۱ هزار رأی کمتر در میشیگان و ۵۵ هزار رأی کمتر در پنسیلوانیا این ایالات را به‌ترامپ واگذار کرد. در صورتی که علی‌رغم تلاش بسیار، دموکرات‌ها، با اختلاف فاحش ۱۱۰ هزار رأی در فلوریدا و ۴۰۰ هزار رأی در اوهایو، این دو ایالت را واگذار کرده که این نشان از اشتباهات فاحش کمپین کلینتون در اولویت پرداخت به ایالات حساس حکایت می‌کند.
۵ - سایر ایالات نتایج بر سیاق سنتی خود بود مثلاً‌ ترامپ با اختلاف ۸۰۰ هزار رأی، تگزاس را از آن خود کرد، و کلینتون با اختلاف ۳ ملیون رأی در کالیفرنیا پیروز شد.