به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۱۲۱۲۸۹
درباره‌ي واکنش ايران به تمديد ISA

آيا برجام نقض شد؟

آيا برجام نقض شد؟
محمد توکلي

تصويب تمديد تحريم ISA در سنا و تحريم‌هايي که در آينده و با ورود‌ترامپ به کاخ سفيد افزايش هم خواهد يافت از جمله موضوعاتي است که نبايد آن‌ها را در فضاي احساسي – جناحي بررسي نمود و به اين توهم دامن زد که چنين تحريم هايي ثمرات برجام را از بين خواهد برد. به اين معنا که تحريم هايي از اين جنس از ابتداي انقلاب عليه کشورمان وضع شده است و مي‌توان گفت که کم و بيش اقتصاد کشور به آن عادت کرده است و ظاهرا تاثير چنداني بر وضعيت زندگي مردم نداشته است و تاثير اين دسته از تحريم‌ها دقيقا برخلاف تحريم هايي است که بواسطه‌ي برجام برطرف شده است؛ تحريم هايي مانند فروش نفت که تاثيري مستقيم بر معيشت مردم داشته است.

بنابراين اولين واکنش دولت ايران و ديگر تصميم گيران مي‌بايست بيان اين حقيقت به مردم باشد که اين نوع از تحريم‌ها که توسط امريکا به شکل يک جانبه عليه کشورمان اعمال مي‌شود با آن دسته از تحريم‌ها که به شکل اجماع و در سطح شوراي امنيت وضع مي‌شد و تمام کشور‌ها اعم از دوست و دشمن، بند بند آن را اجرا مي‌کرده‌اند کاملا متفاوت است. مسئله ديگر در نوع واکنش به تمديد اين تحريم پاسخ به اين پرسش است که آيا تمديد زمان اجراي تحريمي که در اين مدتي که از اجرايي شدن برجام هم گذشته بود در حال اجرا بوده است و هيچ مسئولي ادعاي برداشته شدن آن تحريم بواسطه‌ي برجام را نداشته است مي‌تواند نقض برجام باشد؟

براي پاسخ به چنين سوالي مي‌توان نظرات مختلفي را بيان نمود و خوشبختانه در دولت فعلي اين موضوع جز موضوعات ممنوع نيست و هر فردي درباره اش سخني مي‌گويد و در رسانه‌هاي رسمي هم با آزادي کامل درباره اش بحث و گفتگو مي‌شود ليکن سوال اينجاست که آنچه که دولت موظف به اجراي آن است کدام نظر خواهد بود؟ مطابق نامه‌ي رهبر انقلاب به رييس‌جمهور در خصوص اجراي برجام فقط و فقط تصميمات گرفته شده در هيئت نظارت بر اجراي برجام در اين موضوع براي دولت لازم الاجراست و اظهار نظرهاي ساير مقامات و مسئولان تنها در حد يک نظر شخصي خواهد بود و نه بيشتر. پرسش ديگري که در اين جا مطرح مي‌شود اين است که نوع مواجهه‌ي هيئت نظارت بر اجراي برجام با چنين رويدادهايي بايد چگونه باشد؟

از جنس فرمان برداري از دستورات مقامات سياسي و يا بررسي‌هاي تخصصيِ حقوقي – سياسي؟
اگر قرار باشد که بواسطه اظهار نظر رهبري نظام و يا رييس جمهور و يا هر مسئول محترم و ارجمند ديگري اعضاي اين هيئت تحت فشار قرار بگيرند و از بررسي کارشناسي اقدامات طرف مقابل با اهرم هايي پيدا و پنهان و فشار برخي رسانه‌ها و تندروها منع شوند ديگر نمي‌توان اميدي به اتّخاذ تصميماتي صحيح و منطبق بر منافع ملي توسط اين هيئت داشت. در ادامه نگاهي داشته باشيم به مصوبه سنا در خصوص تمديد تحريم ISA و فرض را هم بر اين مي‌گذاريم که اوباما اين مصوبه را وتو نکند و چنين مصوبه‌اي اجرايي شود. براي اين بررسي بايد از دو جنبه‌ي سياسي و حقوقي به اين مصوبه نگاهي بيندازيم که در ادامه درباره‌ي وجه سياسي آن به دو نکته اشاره مي‌شود.

1- همانطور که تقريبا تمام مسئولان نظام چه آنان که همراه برجام‌اند و چه آن‌ها که تمايلي به ادامه‌ي برجام ندارند آگاهند تحريم هايي که اکنون مصوبه‌اي درباره‌ي تمديد آنها در سنا تصويب شده است از حدود بيست سال پيش تا همين الان ادامه داشته است، به اين معنا که اين گروه از تحريم‌ها به هيچ وجه بواسطه‌ي برجام که راه حلي براي تنش هسته‌اي و نه ساير تنش‌ها بوده است برطرف نشده بود و هيچ کس هم ادعاي برطرف شدن اين دسته از تحريم‌ها را نداشته است در نتيجه ادامه يافتن تحريمي که برجام آن را برطرف نکرده است به هيچ وجه نمي‌تواند نقض برجام باشد. منطقا نمي‌توان ادامه يافتن تحريمي را که بوسيله توافقي رفع نشده است به شکل همزمان ناقض آن توافق دانست.

2- نکته‌ي دوم اين است که تصميم گيران در امريکا، بالاخص پس از انتخاب‌ترامپ به دنبال آن هستند که با چنين تصميماتي که نقض برجام نيست ايران را به کنار گذاشتن برجام تشويق کنند، نتيجه‌ي تصميم گيري‌هاي احساسي مانند کنار گذاشتن برجام توسط ايران اين است که ايالات متحده بار ديگر خواهد توانست بدون آنکه هزينه‌ي سياسي بدهد کشورمان را به سمت منزوي شدن دوباره هدايت کند، آن‌ها به خوبي مي‌دانند که کناره گيري از اجراي برجام توسط هر کدام از طرف‌ها که اتفاق بيفتد به معناي برهم زدن قواعد نظام بين الملل و در نتيجه انزواي آن کشور خواهد شد در نتيجه تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا ايران، با دستان خودش اين توافق را کنار بگذارد. بهتر آن است که در برابر چنين‌ترفندهايي هوشيار باشيم و ناخواسته در زمين طرف مقابل بازي نکنيم.

بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۱۵:۴۶
از دید بهار اگه تو سرمون بزنن برجام نقض نمیشه چرا ؟زیرا برجام افتاب تابان ، برجام فتح الفتوح ، برجام باعث شد که ما اب بخوریم .پس بهار میشه یگی چرا رهبر معظم انقلاب گفتند در صورت تمدید برجام نقض شده . تصمیم احساسی موقعی گرفته شد که چشم گوش بسته برجام امضا شد موقعی که کسایی که نقد می کردند گفتند دلواپس و کاسب تحریم الان به حرف اونها رسیدیم الان چرا اقای مطهری حرف از سوال ار رئیس جمهور نمی زنه ، چرا سردار دیپلماسی مجلس اخضار نکرد امروز معلوم شد حرف های جلیلی راست بود (345768)
وحيد
Netherlands
۱۳۹۵/۰۹/۱۵ ۰۰:۱۹
اولا بفرماييد كه أمريكا همان "كدخداست"؟؟ ، اگر امريكار را بعنوان كدخدا قبول داري، كه خوب بله، كدخداست و ميتونه همه چيز را بهم بزنه، اگه نيست ! خوب إشكالي نداره، برجام كه يك توافق بين ايران و أمريكا نيست، ٥ تا كشور ديگه هم هستند كه اونها أزش حمايت كرند،
مشكل هم خَر رو خواستن و هم خرما!!! حالا بلاخره أمريكا كدخداست يا نيست؟ (345790)
سید
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۱۵ ۰۰:۵۰
و باز هم حجوم دلواپسان به کامنت ها و دادن مثبت و منفی های برنامه ریزی شده.متاسفم براتون (345793)
فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۱۶:۵۷
در این شکی نیست مخالفین برجام روحانی و اصلاحات فضا را برای تخریب مناسب دیده اند و از هرفرصتی استفاده میکنند!
چه فرصتی بهتر از حالا خدا ب داد اعتدال و اصلاحات برسد فضا بدجوری داره بسته و تند میشه (345769)
محسن
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۱۸:۴۶
خود آقای ظریف در صحن مجلس گفت اگر تحریم های داماتو یا ایسا دوباره تمدید بشه نقض برجامه؛حالا شما شدید کاسه داغتر از آش؟؟؟ (345771)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۱۸:۵۴
آقا چی شد برجام پرید.پس کو دوران پسا برجام.کجایی زیباکلام.الان هم رو داری بگی آمریکا خوبه.البته داری و میایی و میگی فردا اقدامات تحریک آمیز ایران باعث لغو برجام توسط کشور محبوبم شد.ای داد که طرف برد وبرد و ما بودیم که باختیم و باختیم اونم ۱۰ صفر. (345772)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۱۹:۳۶
سرمون را بکنیم زیر برف خوبه/
راضی میشید (345774)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۱۹:۵۵
کاملا درست است تحلیل شما ولی دولت نمی تواند منافع برجام را برای ملت ملموس کند میشه دلیلش را توضیح دهید؟یعنی قبل از برجام و بعد از برجام حداقل در معیشت مردم تغییری رخ نداه حالا صادرات نفت بشود مثلا10میلیون بشکه در روز چه فایده دارد؟پول نفت کجاست؟ (345778)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۴ ۲۱:۴۵
پول نفت عراق، سوریه ، یمن، لبنان ، غزه بازم بگم یا بسه؟ (345780)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۵ ۰۰:۱۳
از روز اول معلوم بود برجام تو خالیه و دیپلمات های ما گول خوردن (345789)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۵ ۰۲:۳۳
اصلا بحث سر این جزییات نیست دوستان. مشکل اینه: ملت ایران چون درگیر مشکلات پیچیده اقتصادیه(مثل عراق 1990 یا آلمان دهه1930) و طبیعتا خیلی خیلی دوست داره که یک شبه و نه با تحمل و حل پله پله مشکلات (که ممکنه سالها یا دهه ها طول بکشه) این مشکلاتو حل کنه و چون اصلا راهی برای حل مشکلات اقتصادی در یک شب وجود نداره شروع میکنه به بهانه گیری و فرار به جلو. فرار به جلو و زدن به سیم آخر در مورد عراق به اشغال کویت و جنگ خلیج فارس منتهی شد و در مورد آلمان به اشغال اروپا و جنگ دو. در مورد ایران... (345795)
حسن
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۱۵ ۰۴:۲۹
متاسفم واسه این طرز فکر
خودمونو گول بزنیم حداقل یه چیز بنویسم به ایرانی بودنمون افتخار نکنیم حداقل خجالت نکشیم دوست نویسنده ایرانی من (345797)