به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۱۲۱۵۱۴
حاكميت دوگانه قبلا بد بود حالا خوب!

تخصص دلواپسان در وارونه نمایی

تخصص دلواپسان در وارونه نمایی
محمد توکلی

با نگاهی به نوع مواجهه‌ی منتقدان دولت با روحانی و دولتش می‌توان به این نتیجه رسید که ما شاهد یک نوع وارونه نمایی از واقعیات برای ناکارآمد نشان دادن دولت یازدهم هستیم. به این معنا که هیچ موفقیتی را در کارنامه دولت روحانی نمی‌توان یافت که توسط رسانه‌های پرشمار این اقلیت تنرو از آن تصویری وارونه به جامعه ارائه نشده باشد. از شاخص‌های اقتصادی مانند تورم تک رقمی پس از دورانی که بالاترین نرخ تورم در جهان را داشته‌ایم و پیشی گرفتن صادرات از واردات که نشانه‌ی روشنی از حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است گرفته تا حوزه سیاست خارجی و دستاوردی مانند برجام.

یکی از مهمترین این وارونه نمایی‌های جماعتی که خود را دلواپس می‌نامند ارائه‌ی تصویری انتقاد ناپذیر از روحانی و دولتش است. برای این کار از‌ترفند تقطیع‌سازی سخنرانی‌های رییس جمهور استفاده می‌کنند به گونه‌ای که با جدا کردن برخی کلمات خاص از بافت اصلی متن و گاهی حتی با تغییر همان کلمات سعی در نشان دادن برخورد خشن دولت با نقد و منتقد دارند و این در حالی است که برای اثبات آنکه معانی چنان کلمه هایی نقد ناپذیری نیست فقط کافی است که به جملات پیش و پس از آن دقت شود.

به عنوان مثال رییس جمهور در یک سخنرانی از این که عده‌ای دائما از طرف ملت سخن می‌گویند گله می‌کند و می‌گوید با شناسنامه خود و جریان فکری خودتان اظهار نظر کنید نه از طرف ملت. این جمله که نقد درستی به همه‌ی جریان‌های سیاسی کشور است که عادت کرده‌اند به جای آنکه با تابلوی جریان فکری – سیاسی خود حرف بزنند از طرف مردم سخن می‌گویند بواسطه‌ی وارونه نمایی افراطیون به چنین عبارتی تغییر شکل داده است که روحانی گفته است منتقدان من بی شناسنامه هستند و از این بی شناسنامه بودن معانی من در آوردی و بی ربط دیگری را هم کشف می‌کنند و به گفته‌ی رییس جمهور نسبت می‌دهند.

به واقع روشن نیست که اگر روحانی و دولتش نقد پذیر نیستند و در برابر انتقادات روی خوشی از خود نشان نمی‌دهند پس چگونه منتقدان دولت در روز دانشجو برابر رییس جمهور با تندترین الفاظ صحبت کرده اند؟ اگر در این دولت نقد پذیری وجود ندارد پس چگونه نقد و اعتراض و تجمع علیه مذاکرات هسته‌ای که در دولت سابق به دور آن خط قرمز پر رنگی کشیده شده بود کاملا آزاد بوده است؟ اگر روحانی انتقاد پذیر نیست پس برای سایر مسئولانی که شهامت حضور در دانشگاه را ندارند و یا تنها پذیرای گروهی خاص هستند باید از چه صفتی استفاده کرد؟

مثال دیگر این گونه از وارونه نشان دادن واقعیت که در این چند روز اتفاق افتاده است بزرگ نمایی لغو برخی سخنرانی‌ها در دانشگاه هاست. آن‌ها مدعی‌اند که تمام سخنرانی‌های لغو شده متعلق به منتقدان دولت بوده است در حالی که با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که این ادعا خلاف واقع است و مراسم هایی که برگزار نشده مخصوص یک جریان خاص نبوده است.

نکته‌ی مهمتر این است که زمانی که درصد محدودیت‌های ایجاد شده برای جریان‌های اصلاحی حامی دولت را با این ادعاها در همه‌ی این سالها مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌شود که آن طیفی که باید از محدودیت‌های شدید ایجاد شده بالاخص از مهر ماه 84 به بعد حتی تا همین امروز فریاد اعتراضش بلند باشد قطعا افراطیون دلواپس نیستند.

دیگر وارونه نمایی که در بازتاب سخنرانی رییس جمهور در روز دانشجو رخ داده است بزرگ‌نمایی یک ادعاست که بر اساس آن معتقدند جملات مطرح شده توسط رییس جمهور روحانی پیرامون برجام بر مبنای بیانات رهبری خلاف واقع است. این در حالی است که با مقایسه جمله‌ی روحانی و مبنای مورد ادعای این حضرات روشن می‌شود که اساسا این دو موضوع به هم ارتباطی نداشته اند.

روحانی گفته است: "در برجام هیچ قدمی برنداشتیم مگر با مشورت رهبری" و رهبری نظام هم گفته‌اند که "در جزییات مذاکرات دخالت نمی‌کنم". همانطور که روشن است برجام بعنوان یک سند بسیار مهم نتیجه و ثمره‌ی اصلی مذاکرات است نه جزییات مذاکرات در نتیجه این دو جمله به یکدیگر مرتبط نیست و نمی‌توان یکی را ناقض دیگری دانست.

البته آن‌ها که چنین بازی را به راه انداخته‌اند و سه سال است که در رسانه‌های پرشمارشان سعی در مقابل هم نشان دادن رهبری و رییس جمهور را دارند خود به خوبی از بی ارتباط بودن این دو جمله آگاهند و تنها به علت بازی‌های کودکانه‌ی سیاسی که گرفتارش هستند حاضرند همه چیز را فدای به زیر کشیدن فردی از قدرت و رساندن خود به کرسی قدرت نمایند.

نکته‌ی بامزه اینجاست که این جماعت همان‌ها هستند که در دولت اصلاحات معتقد بودند که مفهوم حاکمیت دوگانه موضوعی است که بیگانگان برای تضعیف نظام در جامعه تبلیغ می‌کنند و امروز خود با دروغگویی و وارونه‌نمایی سعی در القای همین مفهوم دارند و این خاصیت افراط است که گروه‌های در ظاهر مخالف هم را در نهایت هم مسیر خواهد کرد.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ۱۰:۵۷
احسنت
دلواپسان قبلا پرداختن به روز دانشجو راخلاف میدانستند و الان مباح و حلال فقط و فقط برای چنگ اندازی در صورت دولت . (345886)
فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۰۷:۲۴
یاد روشن اندیشان بنام و بزرگی مثل شریعتی طالقانی مطهری و...گرامی باد
متاسفانه دلواپسان و کاسبان تحریم از برجام و عواقب ان ناراحتند و از برهم زدنش خرسند خواهند شد منتها رییس جمهور شدن یک نظامی لازم دارند (345925)
توسیوند
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۰۷:۲۶
قبلا نمیدانستم یکی از سه شهید ۱۶اذر برادر خانم معلم شهید دکتر شریعتی بوده یعنی شهید شریعت رضوی (345926)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ۱۴:۰۱
بهار نیوز من فکر کنم چند روزه سایت شما توسط برادران دلواپس حک شده. به مثبتها و منفی ها نگاه کنید. حتی یک پیام تسلیت که معمولا لایک میخوره در کمال تعجب همش دیسلایک خورده. در واقع توسط نرم افزاری تعداد لایک و دیس لایک جابجا میشه. (345895)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۰۳:۱۹
آیا شما بیشمار نیستید؟!!!
چی شد پس؟ (345921)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۰۹:۴۱
حامد جان سعی نکنید سر خود را زیر برف کنید حکایت دایی جان ناپلئون و جمله کار کار انگلیسهاست به تاریخ پیوسته بهتر است دلیل این نارضایتی را در ناکارامدی دولت جستجو کنید نه در توهم توطئه دلواپسان !!!! (345929)
ونوس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۰۹:۵۱
حامد جان برادر با سواد من اون هکه هک نه حک
اصولاً حک و حکاکی با هک متفاوته
این توهم توطئه شما باز عود کرد؟ (345930)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۱۵:۲۲
نمیدونم چرا هر وقت نظر مردم خلاف نظر بعضی ها باشه به معنای تقلبه!!!
حامد جان!
دوست داشتی بگو ملت بریزن تو خیابونها (345932)
علی
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ۱۴:۳۰
بنده با تمام این نوشته موافق نیستم اما متنی منطقی به نظر میرسه
بله منم موافقم که بعضی جناحها دوگانه نظر میدهند و نظر واحدی ندارند بلکه نگاه میکنند که چی در چه مواقعی به نفعشون و یا به ضررشونه! (345896)
قاسم,مارین
Norway
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ۲۳:۳۸
متأسفانه جماعت دلواپس با تریبونهای بیشماری که در اختیار دارن هر روز به صورتی ناجوانمرادنه و خلاف اخلاق بدترین تهمتها و توهین ها را نثار دولت و شخص رییس جمهور میکنند و بعدش در کمال وقاحت ادعای نقد ناپذیری و عدم تحمل منتقد از طرف رییس جمهور را فریاد میزنند و متأسفانه این جسارتها و تهمت و توهین ها را به اسم مردم و ملت بیان میکنند و خودشونو وکیل تام الاختیار مردم قلمداد میکنند (345914)
دلواپس سابق
۱۳۹۵/۰۹/۱۸ ۲۳:۴۰
زیاد جو ندید تا دو روز پیش مخالف سرسخت روحانی بودم الان واقعا فهمیدم در حقش کوتاهی شده و خیلی کارها شده و در دور بعدی هم به اون رای خواهم داد. روحانی قشر عظیمی از مردم رو با این سخنرانیش سمت خودش کشوند البته شاید یه سری رو هم از دست داد ولی به نظرم به نفعش بیشتر بوده تا ضررش (345916)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۰۳:۱۹
چرا جریان راست و تندروها روش خود را عوض نمیکنند آیا فرد باهوشی در این جمع نیست ؟از سال 76 به بعد چند انتخابات را باخته اند .به جرات اگر رد صلاحیتها نبود یک نفر از این جمع به نهادهای انتخابی راه پیدا نمیکرد بابا رقابت سالم کنید و در جهت خواست مردم حرکت کنید . (345922)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۱۱:۲۸
سلام.شما خودتان بهتر از همه میدانید که جمله رییس جمهور محترم که میگویند تمام برجام را با رهبر معظم انقلاب هماهنگ کرده اند نتیجه اش این میشود که هر کس به برجام انتقاد میکند طرفداران شما سریع میگویند که رهبر بزرگوار در جریان هستند و مشکلی نیست.ولی باز هم خدمت شما عرض کنم که خودتان بهتر میدانید معنای این جملات از طرف رییس جمهور چیست و چه هدفی دارد!!البته مردم عزیز ایران هم میفهمند که چگونه با این جملات تمام ضررهای برجام به ضرر حضرت آقا و انقلاب تمام میشود.خدا همه ی ما را به راه راست هدایت کند. (345931)
یک دلخوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۱۹ ۱۵:۴۱
دلواپسان دلواپس چی هستند؟ (345934)