به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۱۲۱۶۵۸

آش نخورده و دهان سوخته!

آش نخورده و دهان سوخته!
محمد توکلی

از جمله موارد مطرح شده در سخنرانی 16 آذر رییس جمهور روحانی که در این روزها تفسیری عجیب و غریب از آن توسط رسانه‌های منتقد دولت مطرح و پر رنگ شده است مایه‌ی افتخار دانستن سند برجام و تاکید او بر این نکته که برجام برای یک دولت و جناح خاص نیست و تمام نظام در این افتخار شریک هستند و هیچ قدمی را در برجام بدون مشورت با رهبری برنداشته‌اند بوده است. رسانه‌های منتقد دولت چنین جملاتی را فرار روحانی از شکست تفسیر کرده‌اند و معتقدند رییس جمهور قصد دارد حالا که از نگاه آن‌ها برجام شکست خورده است(!) تقصیر این شکست را متوجه ارکان نظام نماید. در رد چنین نگاهی دلایل روشنی وجود دارد:

1- به چه دلیل باید برجام را پروژه‌ای شکست خورده دانست؟ آیا برداشته شدن تحریم فروش نفت که دویست سال است چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید مهمترین منبع درآمدی کشور است، یا رفع تحریمهایی که مانع بزرگی بر سر راه سرمایه گذاری خارجی بود، یا حضور در بازار هسته‌ای و صادرات آب سنگین و اورانیونم غنی شده و واردات کیک زرد، یا حضور تاثیر گذار ایران در مجامع بین امللی از قبیل اجلاس اخیر اوپک و. . . نشانه هایی از شکست خورده بودن برجام است؟ آیا می‌توان مصوبه اخیر کنگره امریکا که به واسطه‌ی توافق برجام تحریم‌های اصلی مطرح شده در آن به هبچ عنوان به مرحله‌ی اجرا نخواهد رسید را دلیلی بر شکست برجام بدانیم؟

2- در همین جملات روحانی در دانشگاه تهران تاکید او بر برجام به عنوان یک موفقیت بوده است، بنابراین نمی‌توان گفت که غرض از بیان آن جملات شریک کردن دیگران در شکست بوده است، آنچه رییس جمهور روحانی درباره‌ی برجام گفت مانند همیشه از موضع یک فاتح بیان شده است، در نتیجه می‌توان گفت این موضوع که برجام را بعنوان یک سند افتخار متعلق به دولت و جناح خاص ندانستن نه تنها برای انداختن شکست به گردن دیگران نبوده است بلکه ناشی از تلاش روحانی برای افزایش وحدت ملی و کاهش فاصله مردم و بخش هایی از حاکمیت است.

3- در نقدها بیان می‌شود که علت بیان چنین جمله‌ای از سوی روحانی تهدید برجام به علت مصوبه کنگره بوده است و او بواسطه‌ی آن که برجام را در خطر شکست یافته است از خود و دولتش سلب مسئولیت نموده، این هم یک دروغ بزرگ است، با مروری بر سخنرانی‌های رییس جمهور در همه‌ی این سه سال و نیم هیچ موفقیتی را نمی‌توان یافت که درباره اش مشابه چنین جمله‌ای گفته نشده باشد که متعلق به همه‌ی نظام است و حاصل هدایت‌های رهبری و حمایت مردم، در نتیجه چه قبل از برجام و چه بعد از آن و چه قبل از مصوبه اخیر کنگره امریکا و چه بعد از آن این نظر همیشگی روحانی است که موفقیت‌ها متعلق به دولت نیست و همه‌ی ارکان نظام با همراهی مردم علت اصلی رسیدن به موفقیت‌ها هستند.

حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۱ ۱۴:۲۴
چه خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید، سیاست و اقتصاد اروپا دنباله رو سیاست آمریکا است. زمانی که یک هواپیمای ولو ایتالیایی وارد ایران شد، اونوقت معلوم میشه دنباله رو نبودن.
با حرف و لفاظی "برجام" فرجام ندارند. مردم سرمایه گذاری خارجی را زمانی درک میکنند که در روی زمین پیاده شود نه روی کاغذهایی که پشت آن امضای امریکا لازم باشد. (346012)