به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۱۲۱۸۲۴
انكار ناکارآمدی «اقتصاد دولتی» تا چه زمان؟

فکری باید...!

با اینکه در برنامه‌ی ششم بر خلاف گذشته قرار بر این است که به ازای هر بازنشسته 3 نفر (در گذشته به ازای هر بازنشسته 5 نفر بود) استخدام دولت شوند اما باز هم چنین راهکاری نمی‌تواند به کاهش حجم دولت کمکی چندانی نماید و نیاز به سرعتی بیش از این در کوچک‌سازی دولت است
فکری باید...!
داریوش احمدیان

ناکارآمدی سیستم دولتی را دیگر کمتر اقتصاد خوانده‌ای است که منکر باشد و همه متفق القول هستند که باید تا آنجا که می‌شود از تصدی گری دولت کاست و اقتصاد و صنعت و هر چه که بوی تصدی گری از آن به مشام برسد را به بخش خصوصی به معنای واقعی کلمه اش و نه نهادهای شبه دولتی مداخله گر در بازار واگذار کرد.

به این نظر که در ظاهر و لفظ مورد قبول همه است در صحنه‌ی عمل به هیچ وجه توجهی نمی‌شود و به جای آنکه به سمت کوچک‌سازی دولت در حرکت باشیم امری خلاف این مسیرِ صحیح را شاهدیم.
دولت یازدهم بواسطه‌ی‌ترس و انفعالی که از تجربه‌ی به شدت ناموفق و ناکارآمد خصوصی‌سازی در دولت سابق که به عکس خود مبدل شد ایجاد گشته است با سرعتی بسیار کند در این مسیر قدم بر می‌دارد و آنطور که باید و شاید از شرکت‌های زیر مجموعه اش دل نمی‌کند.

از سوی دیگر با اینکه در برنامه‌ی ششم بر خلاف گذشته قرار بر این است که به ازای هر بازنشسته 3 نفر (در گذشته به ازای هر بازنشسته 5 نفر بود) استخدام دولت شوند اما باز هم چنین راهکاری نمی‌تواند به کاهش حجم دولت کمکی چندانی نماید و نیاز به سرعتی بیش از این در کوچک‌سازی دولت است. دولتی‌ها خودشان بهتر از هر کسی می‌دانند که بیش از ده هزار میلیارد تومان در هر ماه خرج حقوق و دستمزد کارکنان دولت می‌شود. هنگامی که چنین رقم سنگینی را در کنار سه هزار و پانصد میلیارد تومانی که در هر ماه خرج پول پاشی در جامعه به اسم هدفمندی یارانه‌ها می‌شود جمع می‌زنیم به عدد حیرت انگیزی می‌رسیم که معنایی جز هدر رفت منابع مالی کشور ندارد.

مشخص نیست که تصمیم گیران کشور چه زمانی می‌خواهند قاطع باشند و از تعارف‌های معمول جامعه‌ی ایرانی دست بکشند. مسئولان دولتی خود به خوبی آگاهند که این مدل اقتصاد دولتی که مستلزم وجود چنین دولت فربه‌ای است تنها و تنها باعث ناکارآمدی بیش از پیش اقتصاد ملی و عدم تحقق افزایش بهره وری خواهد شد. به نظر می‌رسد که باید با عزمی جزم و بی توجه به جوّ‌سازی هایی که رخ خواهد داد این سیستم فشل را اصلاح نمود. قطعا چنین جراحی هایی با خود دردهایی را هم برای متن جامعه به همراه خواهد داشت اما قطعا بهتر از آن است که هر ماه شاهد اتلاف منابع مالی کشور و در نهایت مرگ اقتصاد ملی باشیم.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۵:۴۵
بر فرض هم که دولت کوچک شد و همه کارمندان دولت هم از استخدام دولت خارج شوند و در بخش خصوصی شاغل شوند؛ بایستی تولیدات و خدمات تولیدی این سازمانها و شرکت های خصوصی توسط دولت خریداری شود چون منابع مالی و پول در دست دولت است. همین الان هم بخش خصوصی برای فروش کالا و خدمات خود مشکل دارد. (346104)
سید احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۶:۳۳
تا دیروز که طرفدار آخر اقتصاد سوسیالیستی و دولتی جناب میر حسین بودید که!!!!
باز باد از کدوم طرف می وزه؟
بعدشم اقتصاد لیبرالیستی اشرافیت زده شما چه گشایشی برای مردم داشته.
من که از روزی که یادمه هاشمی رئیس جمهور شد ملت همش گرونی کشید و تورم های جانکاه 49 درصدی. دوره خاتمی هم اصلاً خوب نبود یک رشد اقتصادی شدیداً بی کیفیت رو شاهد بودیم که به جیب اعوان و انصار خودشون می رفت. الان هم همون روال های دوره هاشمی و خاتمی داره طی میشه و برای مردم واقعا اتمام حجت شد. (346106)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ۰۱:۴۷
واقعا دوره خاتمی بد بود!؟ شما که تابلو افولگرایان را دستتون گرفتید حداقل طبق فرمایش امام حسین (ع) : اگر دین ندارید لا اقل آزادمرد باشید. انصاف هم خوب چیزیه والله. بنزین لیتری 20 الی 35 تومان. یادت میاد؟ خاتمی با شعار توسعه سیاسی آمد ولی اقتصاد خاتمی از همه دولت های بعد از انقلاب بهتر بود. (346119)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ۰۱:۵۵
همه مردم میدانند که خصوصی سازی اقتصاد ایران در حیطه قدرت رئیس جمهور نیست. در ضمن برخی ارگانها که در اقتصاد ایران دخالت میکنند با این موضوع مخالف هستند، چون منافع آنها را به خطر میاندازد. زیرا فقط طرح های دولتی را به زور میگیرند و اجرا میکنند. ولی اگر خصوصی سازی شود مردم به سراغ شرکت هایی میروند که بالاترین کیفیت را ارائه دهد و قیمت به صرفه ای داشته باشد. (346120)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۹:۵۹
تا مادامی که اقتصاد بر اساس اصول اقتصادی و نظر واقعی کارشناسان و متخصصین اقتصادی شکل نگیرد و تا مادامی که بر اساس منافع گروهی و شخصی عده ای تصمیم گرفته می شود و تا مادامی که ارگانهای خاص پای خود را از مسایل اقتصادی ایران بیرون نکشند امکان ندارد اقتصاد این مملکت روی خوش بخود ببیند..... (346110)
ونوس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۵ ۰۰:۴۵
آخه برادر خیلی باسواد من همه میدونند (جهت اطلاع میتونی از اساتید اقتصاد بپرسی) که بالای 85 درصد درآمد های کشور (اعم از درآمدتولید نفت، فروش گاز و انرژی و به خصوص دلالی های واردات از چین و ماچین و ...) دست دولتی ها و خصولتی هاست حالا هی بیا بگو ارگانهای دیگر برن کنار.
واقعا این طرز تفکر شما در مورد همه مسائل مثال زدنیه واقعا هیچ جا قائل به نظر کارشناسان نیستید و پرو پاگانداسازی از نون شب براتون واجب تره. (346118)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۲۲:۴۰
خودتون دوختین و خودتونم بافتین... حالا کی گفته سرمایه داری، نظام اقتصادی پذیرفته شده در دنیا و چیزیه که ما ناچاریم اونو بپذیریم؟ فساد میتونه هم در اقتصاد دولتی باشه هم در اقتصاد خصوصی، کما اینکه در دنیای به قول شما سرمایه داری، فساد به وفور یافت میشه و فحشا وفقر و فاصله طبقاتی جزو لاینفک این جامعه است...توصیه میکنم اصل 44 قانون اساسی رو بخونید... تبصره اون رو هم بخونید... مشکل اقتصاد ما ازینجاست که اصل 44 یه چیز میگه و تبصره اش چیز دیگه... (346115)