به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۳۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۲۲۰۴۲
ایران تا امریکا؛ چرا تندروها اين‌همه با برجام مخالفند؟

شعبه‌های دلواپسی کاسبکارانه!

شعبه‌های دلواپسی کاسبکارانه!
داریوش احمدیان

مفهوم دلواپسی که مخالفان برجام آن را به نام خود سند زده‌اند به مفهوم سیاسی و از معنا تهی شده‌اش را می‌توان اعتراض تندروهای جهان به تلاش میانه‌روها برای رسیدن به توافق در میز مذاکره برای موضوعات تنش زا و اختلافی تعریف نمود. تندروها در ایران، امریکا و کشورهای عربی با همه‌ی اختلافات و خصومت‌هایی که نسبت به هم نشان می‌دهند در مخالفت با برجام یک صدا هستند و از هیچ تلاشی برای به سرانجام نرسیدن برجام و پس از آن منحرف کردن مسیر اجرای آن فروگذار نکرده‌اند.

نکته‌ی جالب توجه در این موضوع می‌تواند این پرسش باشد که آن‌ها که با اندک شباهتی بین مواضع سیاسیون داخلی با امریکایی‌ها سریعا افراد را متهم به نفوذی بودن می‌کنند و توقع تبری جستن از دشمن را دارند چگونه از این هم صدایی‌ها با همان دشمن توسط خودشان دلواپس نمی‌شوند؟

پس از اجرایی شدن برجام شاهد آن بودیم که تندروهای امریکایی با بزرگنمایی امتیازات کسب شده از سوی ایران در برجام به نقد دولت اوباما پرداختند، تندروها در برخی رژیم‌های عربی دست به ایران هراسی زدند و چنین وانمود کردند که برجام به دلیل بالا بردن توانمندی‌های ایران در حوزه‌های مختلف باعث افزایش تهدید‌های ایران علیه آن‌ها خواهد شد و تندروهای داخلی هم به جای آنکه از برجام بعنوان دستاورد نظام دفاع نمایند مشغول به کوچک نشان دادن دستاوردها از جمله برداشته شدن تحریم‌ها در حوزه‌های مختلفی مثل فروش نفت، سرمایه گذاری خارجی، کشتی رانی، نوسازی ناوگان فرسوده هوایی و. . . شدند و از سوی دیگر برخی موارد که در آن‌ها تیم مذاکره کننده با اذن تصمیم گیران عقب نشینی کرده بود را بزرگنمایی کردند، اقدامی که به هیچ عنوان در راستای منافع ملی کشور نیست.

آنچه خواسته مشترک این سه گروه (تندروها در ایران، امریکا و برخی رژیمهای عربی در منطقه) کنار گذاشتن برجام است. تندروهای امریکایی برجام را بدترین توافق تاریخ امریکا می‌خوانند و آرزوی محال پاره کردنش را دارند، ایرانیان تندرو که خود را دلواپس می‌نامند هم آن را بدتر از‌ترکمنچای معرفی می‌کنند و به طعنه خواهان تدریس آن در دانشگاه‌ها بعنوان یک درس عبرت هستند.

میانه روها تحت فشار این گروه‌ها کار سختی را پیش رو دارند، کار سخت فهماندن این موضوع که ظاهرا باید بدیهی باشد؛ در جهان امروز یگانه راه برای حل مسائل اختلافی و تنش زا رفتن به سمت میز مذاکره و توافقات برد – برد است نه شعارهای توخالی پشت‌تریبون‌های امن. باید یادمان باشد که پایان هر جنگی در نهایت مذاکره خواهد بود.

...
United States
۱۳۹۵/۰۹/۳۰ ۱۳:۳۰
دلواپسان را بگذارید از عصبانیت بمیرند. در این زمانه ای که افراطی های عالم سایه جنگ و خونریزی و خشم و نفرت و تنش و آشوب را همه جا گسترده اند برجام افروختن چراغ عقلانیت بود و حتی اگر هیچ دستاورد اقتصادی هم نصیب کشور نکند چون سایه تهدید و جنگ را برداشت سزاوار تحسین و حمایت است. (346269)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۳۰ ۱۵:۰۲
چی شد بعد از چند سال مذاکره رسیدید به حرف همین دلواپس ها. (346275)
رضا .ف
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۳۰ ۱۷:۵۷
چرا ایران باید محتاج واردات از دوبی باشد بندر نداریم که زیاد داریم ،چرا باید محتاج خطوط هوایی کشورهای همسایه باشیم و با زور هواپیمای دسته دوم بخریم ،چرا قطر 3 میلیونی و که از استانهای ما کوچکتر است چند برابر ما از گاز مشترک بهره برداری کند ،چرا آذربایجان بتواند نفت خزر رو استخراج کند و ما نتوانیم ،چرا سهم ما از دریای خزر باید 11 درصد باشد و این عمل رو دوست ما روسیه به ما تحمیل کند ،چرا گاز ما نباید به اروپا صادر شود باز پای روسیه در میان است دلواپسان اگر جوابی برای این سولها یافتند ممنون میشوم . (346276)
محمد حسینی
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۳۰ ۲۲:۳۹
وبلاگ رهروان راه حسین (ع)

rhrhc2.blogspot.com

خدمات علی رضا زاکانی به حامیان اسرائیل در کنگره آمریکا


تصویب قانون تحریمهای آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران که با وجود مخالفت شدید کاخ سفید صورت گرفت باید درس عبرتی می شد برای مخالفین رئیس جمهور که از همان ابتدا سعی داشتند تا با سنگ اندازی در راه برجام و تضعیف دولت به ئیشبرد اهداف خود بئردازند. آنها با انتقاد از دولت و نادیده گرفتن اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ساختار نظام مدعی شده اند که دولت و رئیس مجلس مسئول تصویب برجام هستند! برای (346279)