به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۶
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۱۲۲۱۴۰
نام‌هايي كه این روزها مطرح مي‌شوند

وضع اصولگرايان ششماه مانده به انتخابات

وضع اصولگرايان ششماه مانده به انتخابات
محمد توکلی

در حالی که 180 روز تا انتخابات 96 فرصت باقی است از اردوگاه اصولگرایان نشانه هایی دیده می‌شود که گویی تصمیم گیران این جریان سیاسی هم خود به این نکته آگاه شده‌اند که شانس چنداني در انتخابات ریاست جمهوری ندارند و می‌بایست تلاش خود را معطوف به انتخابات شوراها نمایند. علت این امر هم روشن است؛ اصولگرایان با همه‌ی نقدها و فضاسازی‌هایی که علیه دولت روحانی ایجاد می‌کنند خود به خوبی آگاهند که با وجود نارضایتی مردم از برخی اقدامات دولت اعتدال، متن جامعه همچنان نیروی مورد تایید جریان اصلاحات را به چهره‌های منتسب به جریان اصولگرا‌ ترجیح می‌دهد.

مقایسه کارنامه عملکرد دولت روحانی با هشت سالی که اصولگرایان قدرت را در اختیار داشته‌اند نشان می‌دهد که در همه حوزه‌ها حداقل خطاهای فاحش گذشته تکرار نشده است و با نگاهی واقع‌نگر می‌توان قدم‌های مشخص رو به جلویی را به خصوص در دو حوزه‌ی اقتصادی و سیاست خارجی مشاهده کرد.

جریانات تندرو اصولگرا با همه فضاسازی‌هایی که به واسطه‌ی در اختیار داشتن صداوسیما و سایر‌ تریبون‌های عمومی علیه دولت ایجاد می‌کنند خود به خوبی آگاهند که نمی‌توان واقعیت تغییرات رخ داده در اقتصاد، حداقل نسبت به دوران دولت سابق را کتمان کرد و یا مسئله‌ی مشخص و نمایان برداشته شدن تحریم‌های اثرگذار بر زندگی مردم که موضوعی کاملا روشن است را نمی‌توان با بازی‌های سیاسی مانند آنچه در خصوص تمدید «ایسا» رخ داد کمرنگ کرد.

نشانه‌ی ديگر از وضعيت سياسي جریان اصولگرا مروری بر نام‌هایی است که برای رقابت با روحانی در این روزها مطرح شده است؛ نام‌هایی مانند مصطفی میرسلیم، محمد­رضا باهنر، مهرداد بذرپاش، مسعود میرکاظمی و... وجه مشترک تمام این نام‌ها و امثال آنها عدم مقبولیت در جامعه است، قالیباف، رضایی و جلیلی هم توان رای‌آوری در سطح جامعه را نداشته باشند اما قطعا گروه‌های حامی مشخصی در سطح جامعه خواهند داشت اما افرادی که در این روزها نامشان مطرح می‌شود حتی توان گرد هم آوردن گروه‌های حامی حداقلی را هم در سطح جامعه ندارند.

این وضعیت به خوبی نشان دهنده‌ی آن است که جریان اصولگرا به خوبی به این واقعیت روشن رسیده است که این طیف سیاسی، با اين كانديداها توان رویارویی با روحانی و جریان اصلاحات را حداقل در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت و می‌بایست تمرکز خود را بر انتخابات شوراها قرار دهد. بنابر این، جریانات سیاسی حامی دولت اعم از اصلاح طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان میانه‌رو باید با تکرار تجربه‌ی انتخابات 92 و 94 ائتلاف میانه‌رو‌ها را برای انتخابات شوراها ادامه دهند.

ا ا
Spain
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ۱۰:۰۲
بنظرم، به دلیل مشکل معیشتی اکثر مردم، هر کاندیدایی که قول افزایش یارانه (2 تا 4 برابر) برای اقشار نیازمند بدهدف شانس پیروزی اش بیشتر است. (346285)
مازیار
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ۱۴:۴۸
ما یکصدا پشت سر نامزد مورد تائید جریان اصلاحات که احتمال فراوان دکتر روحانی عزیز است خواهیم بود (346299)
اصلاح طلب منفعل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ۱۹:۱۱
توکلی عزیز:تحلیلت نشان ازچندان شناخت خوب ازجامعه ایرانی نداردزیرااولاًاقتصادروبه رشدروحانی توده مردم رابهره مندنکرده وعوام که بیش ازچهل درصدرای دهندگانندبه برنامه میان مدت ودرازمدت فکرنمیکنندواگرکسی پیداشودیارانه هاراافزایش و...شک نکن خطرجدی خواهدبودواین مردم خوش دارنداگرروحانی بابهانه های گوناگون ازجمله عدالت وحقوقهای نجومی به چالش کشیده شودودنبال ناجی اند!ثانیاًدربعدسیاسی نشان بهبودی دیده نمیشودوانگیزه هاافول کرده ولیدرهای اصلاح طلب هم چندان جایگاهی ندارند.دراین صورت اگرروحانی رای هم بیاورد... (346305)
رضا .ف
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۰۲:۵۴
دولت روحانی دوران بسیار سختی رو سپری کرد اقتصادی ورشکسته ،وارث 8 سال بی نظمی و بدون برنامگی دولت محمود ،تحریمهای کمرشکن و بعد از اینها کارشکنی دلواپسان و تبلیغ منفی آنها در صداوسیما و ..با وجود این همه مشگلات و مماشات دولت در برابر دلواپسان نمره نسبتا قبولی (با وجود ایرادات دولت )به دولت روحانی تعلق میگیرد و در حال حاضر بهترین گزینه میباشدو در ضمن چرا جناح راست با وجود اینهمه شکست در انتخابات روش خود را عوض نمیکند و بر نظرات خود پافشاری میکند . (346319)