به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۲۸
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۱۲۲۲۰۸
خودكرده را تدبير نيست!

با ماهواره چه کنیم؟

با ماهواره چه کنیم؟
صادق صدرایی

سالها از قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره می‌گذرد و به اعتراف مسئولان، درصد فوق العاده بالایی از مردم در جامعه از این ابزار استفاده می‌کنند و مشتری ثابت شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. پرسش قابل طرح این است که باید با این پدیده چه کنیم؟ آیا می‌توان با بگیر و ببندهای معمول به سراغ مواجهه با ماهواره رفت؟ آیا تجربه‌ی این سال‌ها فایده‌ای را به همراه داشته است؟

آنچه که مسئولان می‌گویند مانند آن چه که در سطح جامعه به عینه قابل مشاهده است نشان می‌دهد که روش هایی که تا به امروز امتحان شده است نه تنها مواجهه‌ی درستی با این مسئله‌ی فرهنگی نبوده است بلکه اتفاقا باعث گسترش روز افزون اقبال مردم به ماهواره شده است. آنچه که می‌تواند این مسئله را تا حدودی حل کند مواجهه‌ی فرهنگی با مقوله‌های مرتبط با این عرصه است.

به این معنا که نمی‌توان از یک سو از افزایش اقبال مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای نالان و معترض بود و از طرف دیگر همان اشتباهاتی که باعث روی آوردن مردم به این شبکه‌ها شده است را تکرار کرد. دلیل اصلی روی آوردن جامعه به شبکه‌های خارجی را باید در فقدان جذابیت در این سوی ماجرا جست و جو کرد. ریشه فقدان جذابیت را هم می‌توان در حرفه‌ای نبودن رسانه انحصاری صداوسیما یافت. حداقلی‌ترین انتظار از یک رسانه، عدم یک جانبه گرایی در بررسی مسائل و موضوعات است و ویژگی که می‌توان آن را بعنوان الفبای کار در رسانه‌ای به فراگیری صداوسیما دانست اما آیا این اصل ابتدایی در سیاست‌های رسانه‌ای که به نام رسانه ملی مشهور شده است رعایت می‌شود؟

بعید است که خود حضراتی که در صداوسیما نقش آفرین هستند چه در روی صحنه و چه در پشت صحنه که محل اصلی تصمیم گیری هاست معتقد باشند که در نوع رفتار و گفتار رسانه‌ای شان شباهتی به بی طرفی داشته باشد. البته آن‌ها با توجیهاتی از قبیل اینکه ما به دنبال تقویت جریانهای انقلابی هستیم به کار خود ادامه می‌دهند اما واقعیت این است که در نگاه این عده انقلاب و جریانات انقلابی چنان محدود تعریف می‌شود که بسیاری از بزرگان انقلاب هم در آن جایی ندارند. نتیجه‌ی چنین نگاهی هم قاعدتا دوری گزیدن مردم از رسانه‌ای خواهد بود که در آن قرائت‌های یکسویه جای خود را به آزاداندیشی داده است.

...
United States
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۳:۰۵
صداوسیما را بگذارید برای همان جمعیت اندک دلواپس برنامه بسازد، در این عصر ارتباطات دیگران بی رسانه نمیمانند. تنها افسوسی که میخورم بابت ان بودجه ای است که به کام این رسانه ریخته میشود. کاش حالا که به جای تمام ملت برای یک اقلیت کوچک برنامه درست میکند پولش را هم از همانها بگیرد نه از همه ما. (346332)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۴:۳۵
در روز عید تولد حضرت محمد چه برنامه و فیلم جالبی داشت تلویزیون؟
اخبارهای ان شده اخبار جناحی و تشویش اذهان!
یک کارتون خوب و داستانی جدید برای کودکان خریداری نکرده اند و کارتون های دهه 60 را مدام میگذارند!
فقط مخالفان و منتقدان دولت تریبون در تلویزیون دارند و برنامه ها و تفسیرها سیاست زده علیه دولت!
اینترنت - شبکه های اجتماعی و ماهواره باعث دوری بیشتر از صدا و سیما میشود با این وضع فعلی و مسولان صدا و سیما براشون اصلا مهم نیست ؟ (346334)
seyed ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۴:۵۷
سلام به نظر بنده هرکاری خلاف شرع و عرف فعلی می تواند عکس العمل مردمی باشد به سیستم اجرا یا سیستم فرهنگی جامعه که فرصت و توانایی لازم برای ابراز وجود را از مردم گرفته است نباید زود قضاوت کنیم که این کارها همگی از روی جهالت و بی فرهنگی است تا زمانی که ریشه ای و غایی به مسائل ننگریم وضعیت همین و بدتر از این خواهد شد. (346338)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۱۹:۲۷
واقعا سالهاست صدا و سیما و برنامه های این رسانه برای اکثر مردم ایران جذابیت ندارد و شبکه های ماهواره ای پارسی زبان درصد قابل توجهی از مردم ایران را جذب خود کرده اند . صدا و سیما در نبرد با رسانه های پارسی زبان خارج از ایران صد هیچ بازی را باخته است (346349)