به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۱۲۲۳۶۷
پوتين به دنبال چيست؟

امپراتوري روسيه، توهّم دولتمردان روس

امپراتوري روسيه، توهّم دولتمردان روس
محمد خانه‌زر

فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و سقوط مکتب کمونيسم از مهم‌ترين رويدادهاي جهاني در دهه‌هاي اخير بوده است؛ که وقوع آن معادلات جهان را دستخوش تغييرات اساسي نمود. مکتب کمونيسم که سال‌ها تلاش‌هاي فراواني براي‌ترويج آن در سطح جهاني مي‌شد به دليل داشتن خلأهاي بزرگ و ناحل‌شدني در مباني خود و نيز عدم درک صحيح و منطقي از واقعيت‌هاي موجود جهاني نتوانست خود را با تغييرات و تحولات نظام بين‌المللي همگام و سازگار کند و بنا بر آينده‌نگري امام خميني (س) براي هميشه به موزه‌هاي تاريخ سياسي جهان پيوست.

سقوط و تجزيه ابرقدرت شوروي علاوه بر آشکار ساختن معضلات و مشکلات عميق موجود در مکتب کمونيسم و نظام سياسي اتحاد جماهير شوروي، ناتواني و ناکارآمدي آن مکتب و نظام سياسي در‌ترسيم و تحقق آرمان‌شهر وعده داده‌شده به پيروان خود را بيش‌ازپيش هويدا ساخت. مهم‌تر آنکه اين رويداد منجر به پايان يافتن جنگ سرد و نظم دوقطبي و در نهايت شکل‌گيري نظم جهاني نويني به رهبري ايالات‌متحده آمريکا و خودنمايي بيشتر اتحاديه اروپا در عرصه نظام بين‌المللي شد.

بااينکه ربع قرن از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي مي‌گذرد و در طي اين مدت تلاش‌هاي فراواني از سوي دولتمردان جديد روسيه براي بازگشت به دوران ابرقدرتي شوروي صورت گرفته، اما اين اقدامات تاکنون امکان بازسازي و بازگشت به آن وضعيت و جايگاه سابق را براي آنان فراهم نساخته است. روسيه کنوني به‌عنوان ميراث دار و ديده‌بان انديشه‌ها و آرمان‌هاي اتحاد جماهير شوروي سابق هيچ‌گاه نتوانسته است در قد و قامت آن ابرقدرت خودنمايي کرده و به‌عنوان کشوري تأثيرگذار در عرصه مناسبات و تحولات جهاني نقش مهمي ايفا کند.

از جمله تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته کنوني براي احياء و بازگشت به دوران ابرقدرتي شوروي، اقدامات برنامه‌ريزي شده‌اي است که با حضور ولاديمير پوتين در عرصه سياسي کشور روسيه شکل جدي‌تري به خود گرفته و با جديت تمام در حال پيگيري است. پوتين با در دستور کار قرار دادن ديپلماسي تهاجمي و دخالت مستقيم نظامي در تحولات و بحران‌هاي منطقه‌اي سعي در تأثيرگذاري روسيه دارد. اقدامات دولتمردان جديد روسيه در الحاق شبه‌جزيره کريمه و تحرکات نظامي در شرق اروپا و دخالت مستقيم نظامي در منطقه خاورميانه به‌ويژه در جنگ داخلي سوريه گواه روشني از تلاش‌هاي گسترده و از قبل برنامه‌ريزي‌شده روسيه براي بازگشت به جايگاه گذشته خود در عرصه نظام بين‌المللي است.

روسيه کنوني به رهبري پوتين به دنبال تغيير در نظم موجود و بازتعريف مناسبات قدرت جهاني و تغيير نقشه ژئوپوليتيکي در مناطقي از جهان با استفاده از رويکردهاي غيرمعمول و نامتعارف و بدون توجه به قواعد و حقوق بين‌المللي است. اقدامات روسيه به قصد کشورگشايي و با شيوه دخالت مستقيم در بحران‌ها آن‌هم بدون موافقت و دستورالعمل نهادهاي بين‌المللي علاوه بر اينکه خشم و نارضايتي اکثر کشورها را در پي داشته و تحريم‌هايي را متوجه اين کشور کرده، تاکنون دستاورد قابل ملاحظه‌اي براي روسيه به همراه نداشته است؛ و بي‌شک ادامه اين نوع رفتار و عملکرد از سوي اين کشور پيامدها و عواقب غيرقابل‌پيش‌بيني و خطرناکي را متوجه اين کشور خواهد کرد.

پرواضح است که ادامه دخالت مستقيم به‌ويژه دخالت نظامي بدون توجه به قواعد بين‌المللي نه‌تنها به حل‌وفصل بحران‌هاي موجود در جهان کمک چنداني نمي‌کند بلکه وضعيت موجود را پيچيده‌تر کرده و چه‌بسا در ادامه واکنش و پاسخ قاطع کشورها را در قبال يکه‌تازي روسيه را به دنبال خواهد داشت. عملکرد شتاب‌زده و خطاهاي استراتژيک دولتمردان روسيه با در پيش گرفتن رويه دخالت‌هاي مستقيم، عدم درک منطقي از شرايط کنوني و تحولات جهاني، کارنامه ناموفق کمونيسم و نظام سياسي اتحاد جماهير شوروي سابق در نزد جهانيان و مهم‌تر عدم تحمل کشورها و نهادهاي بين‌المللي در برابر يکه‌تازي روس‌ها، کار را براي ادامه تحقق آمال و رؤياهاي دولتمردان روسيه غيرممکن و دست‌نيافتني کرده است.

با اين اوصاف تحقق آرزوي احياء و بازسازي امپراتوري روسيه با شيوه پرمخاطره دولتمردان روسيه همانند اسلاف خود به‌ويژه پطر کبير که همواره در آرزوي دستيابي به ديگر مناطق جهان بوده‌اند، در حد آرزويي دست‌نيافتني باقي خواهد ماند. زيرا اساساً دوران کشورگشايي و امپراتوري‌سازي به سر آمده است.
مرجع : روزنامه بهار

دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۱:۴۰
شوروی سابق با وجود همین روشهای خطا در میان اعراب و اروپا طرفدارانی داشت اما این روسیه همان طرفداران ندارد هیچ . که به دشمنانش افزوده است .
تاریخ اما کارهای هیتلرگونه ی پوتین را به خوبی به خاطر خواهد داشت . (346431)
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۶:۲۲
فعلا هفت هشت سالی هست که منافع ما با روسیه گره خورده است.
اقدامات روسیه عاری از عیب نیست لکن حمایت روسیه از سوریه و ایران و حکومت مردمی اکراین در ظاهر قابل تحسین و ستایش است. البته باطن اقدامات هر چه باشد فعلا ما باید با حسن نیت به اقدامات پوتین نگاه کنیم.
به نظرم امروز اقدامات روسیه به شدت توسط حامیان و طرفداران آمریکا و غرب مورد هجمه است . باید روسیه را الم کرد تا آمریکا فراموش شود همانطور که کنسرت الم شد تا کرسنت فراموش شود. (346447)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۲۳:۲۷
آره، اما کاش متوجه بشیم که آمریکا و روسیه هر دو سر و ته یه کرباسند و از بغض روسیه خام و دلداده آمریکا نشیم. (346457)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۲:۳۳
حضور روس صرفا در جهت مبارزه با تروریست ها و مبارزه با اهداف غرب در منطقه ماست. روس ها از حضور اسلام گراههای تندرو در کشور خودشون هم واهمه دارند و این هم دلیل دیگه ای برای حضور در سوریه .
بهار هم سنگر تروریست هاست ؟! یا نادانی مفسر سیاسی ؟ (346433)
علی
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۳:۵۸
همین ۴ تا بمب اتم رو هم اگه نداشت دماغشو بگیری جونش درمیاد.چی داره روسیه.اقتصاد درست داره که نداره.هواپیما درست داره که نداره.تکنولوزی داره که نداره.اختراع و تولید و غیره که بماند (346435)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۴:۲۱
اگر با 5تا کاغذپاره کمر سوریه را میشکستن محال بود روسیه در شورای امنیت کاری بکنه. فقط وقتی سوریه تبدیل به ویرانه شد روسها ظاهرا پشت سوریه ایستادن. دلخوشی به روسیه آخر و عاقبت خوشی برای دلواپسان نداره و پشتگرمی به همدلی و اتحاد ملی چاره کاره که در دیدگاه اقایون ارزشی نداره (346439)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۵:۳۳
بزودی لیبرالیسم غربی هم میره پیش کمونیسم . خداحافظ کدخدا . بای بای (346444)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۵:۴۳
براي چي توهم بهار!؟ وقتي تعداد زيادي کشور باشند که مثل ما همه امکانات خودشون را در اختيار تاواريش پوتين قرار بدهند و بعبارتي فدوي رفيق پوتين بشوند، براي چي نتونه بدور از توهم و در دنياي واقعي امپراطوري روسيه رو زنده کنه!؟ (346445)
بامداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۷:۰۳
تحلیل و تفسیر فوق کاملاً منطبق بر واقعیت های موجود است. دولتمردان روس دچار توهم خودبزرگ بینی کاذب شده اند.روسیه در نزد جهانیان محبوبیتی ندارد. کافی است به سیل عظیم پناهجویان از شمال آفریقا و خاورمیانه که اروپا را برای مهاجرت انتخاب می کنند دقت نماییم. هیچ کس حاضر نیست کشور روسیه را برای مقصد مهاجرت خود انتخاب نماید. (346450)
یک ایرانی
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۱۷:۵۷
این کارها باعث نفرت افکار عمومی از روسها و تضعیف قدرت اقتصادی آنها خواهد شد که ادامه سیاست تهاجمی را برای آنها غیرممکن می کند (346451)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۶ ۲۰:۲۹
ممنون از اینکه یکی از معدود متن های تحلیلی راجع به روسیه رو نوشتید(هر چند نمیتونم بپذیرمش)

۱. آمریکا دخالت هاش غیر مستقیم و با توجه به قواعد بین المللی هست که بیشتر مورد تحمل نهادهای بین المللی قرار میگیره؟

۲. نهادهای بین المللی که میگین چقدر مستقل اند(از مثلا آمریکا)؟

۳. این هجمه علیه روسیه رو فکر نمیکنید مشابه ایران هراسی یک پروژه طراحی شده باشه؟ شاید واقعا روسیه داره قدرتش رو بازیابی میکنه که اینهمه تبلیغات علیهش هست.

البته منم اطلاعاتم درباره روسیه کمه ولی این سوال ها به نظرم میان. (346454)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۰۳:۵۷
دوستان قدیم روسیه اگر بخواهند استقلال داشته باشند روسیه به آنها رحم نخواهد کرد و از پشت به آنان خنجر میزند هرگز به روسیه نمیشود اعتماد کرد چون کشوری زورگو و نامرد میباشد حمله به افغانستان ،گرجستان ،اوکراین نشانگر خوی تجاوزگری آنها میباشد ظلمی که از طرف روسیه به ما شده و نیمی از حاصلخیزترین قسمتهای ایران را با زورگویی جدا کردند الان هم ادامه دارد عدم تکمیل نیروگاه بوشهر ،تحمیل سهم 11 درصدی دریای خزر ،جلوگیری از صادرات گاز ما به اروپا و رای مثبت به تحریم ایران . (346459)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۰۴:۰۶
یکی از ایرادات سازمان ملل که باعث عدم کارایی آن شده رای وتوی 5 کشور قدرتمند میباشد که در راه صلح جهانی سنگ اندازی میشود روسیه به امکراین نیرو میفرستد و کریمه را اشغال میکند و با رای ظالمانه وتو کار شورای امنیت را مختل میکند که این باعث تبعیض و ظلم به کشورهای ضعیفتر میشود و چین و امریکا و انگلیس هم در مواردی دیگر این رای ظالمانه وتبعیض آمیز بابد برداشته شود و با رای اکثریت کشورها قطعنامه ای بدون حق وتو تصویب شود و کشوری نتواند در این مسیر اخلال ایجاد کند . (346460)