به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۹
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۲۲۹۸۷
علت غیرملموس‌بودن شاخص‌های مثبت برای مردم

آمارهای اقتصادی؛ باورنکردنی یا فراموشکاری!

آمارهای اقتصادی؛ باورنکردنی یا فراموشکاری!
روزنامه بهار

داریوش احمدیان: در این چند روز اخیر که نرخ رشد اقتصادی شش ماهه اول سال به میزان 6/4 درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده است شاهد آن هستیم که بار دیگر عده‌ای بر طبل بی اعتمادی به آمارهای رسمی اقتصادی می‌کوبند و مدعی‌اند تورم تک رقمی، نرخ رشد بیش از شش درصد،‌تراز تجاری مثبت، ایجاد هفتصدهزار شغل در سال و دیگر شاخص‌های اقتصادی امیدوار کننده‌ترفند انتخاباتی دولت است. هنگامی که در سطح جامعه هم می‌رویم مردم حاضر در متن جامعه اظهار می‌دارند که اثر این شاخص‌های مثبت را چندان بر زندگی شان احساس نمی‌کنند. پرسش اساسی این است که علت این ملموس نبودن ظاهری شاخص‌های مثبت در کجاست؟

به عنوان مثال در موضوع نرخ تورم مطابق آنچه مرکز آمار اعلام می‌کند این شاخص از بیش از 40 درصد در ابتدای کار دولت یازدهم به کمتر از هشت درصد رسیده است. با نگاهی به محاسبات صورت گرفته هم می‌توان پذیرفت که آمار اعلام شده درباره تورم به درستی حساب شده است و دستکاری شده نیست اما چرا در زندگی عامه مردم آن چنان اثری نداشته است؟

علت این امر را باید این موضوع دانست که حتما تورم هشت درصدی از تورم 40 درصدی وضعیت مساعد‌تری است اما باز هم تورم بسیار بالایی است. در دنیایی که نرخ تورم در بسیاری از کشورها بین 1تا 4 درصد است، تورم 8 درصد یعنی یک فاجعه برای اقتصاد ملی هر کشوری. بنابراین وضعیت سخت معیشتی مردم اتفاقا تاییدی است بر اینکه تورم 8 درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار نرخ تورمی واقعی و درست است.

نمونه دیگر نرخ رشد اقتصادی است، مطابق آنچه مرکز آمار اعلام کرده است این شاخص اقتصادی در انتهای دولت قبل به منفی 7 درصد رسیده بود، و امروز نرخ رشد اقتصادی به بیش از مثبت 6 درصد افزایش یافته است. هنگامی که پای درد دل صنعتگران و فعالان اقتصادی می‌نشینیم شاهد آن هستیم که از رکود بازار گلایه مندند و با اینکه تاکید دارند که هرگز علاقه‌ای به تجربه کردن شرایطی که دولت سابق ایجاد کرده بود ندارند اما همچنان اثر ملموسی از افزایش نرخ رشد را در زندگی شان احساس نمی‌کنند.

در مقابل مرکز آمار و بانک مرکزی هم با جزییات نرخ رشد اقتصادی در هر بخش را ارائه می‌دهند و نمی‌توان به افرادی که عمرشان را صرف همین محاسبات آماری کرده‌اند به سادگی تهمت دروغگویی زد. نکته‌ای که در این بحث از آن غفلت می‌شود این مسئله است که اقتصاد کشور نزدیک به شش سال نرخ رشد کم را تجربه کرده است و هشت فصل پیاپی با نرخ رشد منفی روزگار گذرانده است. به بیان ساده‌تر یعنی اقتصاد ملی در این هشت فصل که بین سالهای 90 تا 92 بوده است چند پله زیر صفر رفته است. هنگامی که این تصویر را در ذهنمان داشته باشیم آنگاه می‌توان فهم کرد که چرا با وجود آنکه در این دو سه سال نرخ رشد اقتصادی چند پله‌ای بالا آمده است همچنان شیرینی این نرخ رشد اقتصادی به کام مردم نیامده است.

مثال پر مناقشه‌ی دیگر اعلام آمار ایجاد هفتصد هزار شغل در سال است، بسیاری از مردم در سطح جامعه با نگاهی به خانواده شان که فرزندانی بیکار در آن هستند و مقایسه این وضعیت با آمار ارائه شده آن را خلاف واقع می‌دانند اما توجه به یک نکته می‌تواند این ابهام را هم برطرف نماید. آری، دولت روحانی به واسطه گشایش‌های حاصل شده از طریق برجام و همچنین تسهیلات ارائه شده توسط بانک‌ها توانسته است این هفتصد هزار شغل خالص را ایجاد کند اما مشکل اساسی این جاست که تنها برای همین امسال بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جویای کار وارد بازار کار شده اند.

یعنی تنها امسال با آنکه هفتصد هزار شغل ایجاد شده است همچنان پانصد هزار نفر به بیکارهای قبلی اضافه شده اند. این تصویر را هنگامی که در کنار تعداد شغل ایجاد شده در سالهای قبل قرار می‌دهیم این قصه بیکاری پر غصه‌تر نیز می‌شود. به طور خلاصه می‌توان علت غیر ملموس بودن این شاخص‌های مثبت برای مردم را در همان جمله معاون اول رییس جمهور جستجو کرد که خطاب به جریان مخالف دولت گفته بود آن زمان که قدرت داشتید کشور را به ته دره برده‌اید و حالا این دولت تنها توانسته است کشور را چند پله از ته دره به سمت بالا بیاورد.

حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۱۳:۱۵
شک نکنید کار روحانی در انتخابات آینده تمام است.اوهم فقط شعارداد.وکلیدش نه تنها دری رابازنکرد بلکه بسیاری از درهای باز راهم قفل نمود. (346874)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۱۵:۴۷
اتفاقا" در قسمت رشد نرخ اقتصادي، منطقا" مطلب فوق صحيح نيست، بلکه عکس آن صادق است، وقتي که نرخ رشد اقتصادي منفي 7 بوده و ظرف مدت فقط 3 سال به مثبت 6 رسيده است، يعني تغييري اساسي و سريع در وضعيت اقتصادي بوجود آمده است، در حاليکه واقعا" اينگونه نيست و تغييري چندان حاصل نشده و دقيقا" به همين علت، شائبه سقم آمارها قوت بيشتري بخود ميگيرد. (346876)
عمده بازاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۱۶:۴۹
بنده طرفدار آقای روحانی بودم اما چرا این آمارها به اصطلاح مثبت روز به روز گرفتاری مردم را بیشتر میکند
واقعا میبینیم و می شنویم کارگر ساده ، کارگر صنعتی، کارمند، کشاورز وووو همه اظهار نارضایتی میکنند مگر مشکل کجاست؟ البته من عرض میکنم مشکل کابینه و تیم دولت است از همه بدتر تیم اقتصادی و بدتر از همه بانک مرکزی
بانک مرکزی به جای اینکه طلب بانکها را از دولت بگیرد تا بانکها بتوانند صنعت را یاری کنند یکبار ار بدهی دولت حرف نمیزنند پدر بانکها و سهامداران را در آورده اند بازار سرمایه نابود شده (346879)
گارشناس فقیراداره...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۱۹:۴۹
اینکه نسبت به دولت قبل مملکت باتدبیربیشتری اداره شدوکمترثروتهای ملت نجیب ایران به غارت رفته تردیدی نیست امابارهاگفته ایم رییس دولتیکه خودراحوله ای ازنورمیبیندنبایدباآن قیاس کردکه مع الفارق میباشد.غالب کارشناسان اعتقاددارندآقای روحانی به مراتب میتوانست بهترعمل نمایدکه ضعفهای مدیریتی دربخشهای اقتصادی وسیاسی مانع شد.اینکه بازارراکدوجیب مردم خالی باشدودرآمدهاالبته به جزمدیران ثابت تورم میآدپایین و... (346881)
کارشناس اقتصادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۲۰:۰۷
حیفه مدعیان اندیشه ورزی وتحول عملکردخودشان راباجماعت متوهم درنور...قیاس کنندواین عذرخریداری ندارد.زیرااین کشوردرهرلحاظ بسیارثروتمنداست وادعامیشوداگردولت برنامه ای هم نداشت ورهااوضاع بدترازوضعیت موجودنمی شد!به گمان مادرصدی ازخردوتدبیرمدیران کشورهایی مثل کره جنوبی وهلندوژاپن وآلمان ...دراداره امورایران توسط مدیران ماازهرقوه اجرایی میشددریک دوره کوتاه به نون نوایی میرسیدیم.کره جنوبی وهلنددرقیاس باایران هیچ ندارندلیکن همه چیزدارندوماهمه چیزداریم لیکن هیچ واین حقارت آوراست!پس اینقدرمدعی نباشندکه....! (346883)
حامی اعتدال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۲۰:۱۸
دولت فعلی بیش از آنچه در امور روزمره مردم سرمایه گذاری داشته باشد تا رشد اقتصادی نمودی آشکار و قابل لمس برای عموم داشته باشد ، بروی اموری زیربنایی و شاید اختصاصی و زیرساخت ها مثل خرید هواپیما و پارس جنوبی و .... تمرکز کرده که این در جامعه ای که مخالفین اخلاق را رعایت نمی کنند به آنها فرصت میدهد که مردم را فریب دهند ، بیخود نیست که گفته اند وقتی که وارد شهر کورها شدی باید عصا به دست بگیری ! (346884)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۷ ۰۱:۰۵
دوست عزیز
سلام
اگه کسی انتقاد کرد زود بهش نگید بی اخلاق یا بی ادب
یا به جهنم حوالش ندید و برچسب تندروی نزنید بهش

از کی تا حالا خرید هواپیما شده کار زیرساختی ؟
ما در زمان احمدی نژاد داشتیم رو پروژه های کلان دانش بنیان کار می کردیم
حالا باید هی هتل بسازیم و صد بار روز و شب جلوشون دولا راست بشیم که دو زار گیرمون بیاد
ما دنبال این بودیم؟
زمان احمدی نژاد تو خیلی از این پروژه های نفتی کارهای خوبی شد و داشتیم کارهای علمی بزرگی انجام میدادیم
دولت تعطیل کرد همه رو
در زمینه هواپیما هم تعطیل کرد ... (346886)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۷ ۰۰:۵۱
سلام. هر اقدام اقتصادی یا اجتماعی این طور نیست که بلافاصله نتایج خود را نشان دهد. همچنانکه نتایج اقدامات آقای احمدی نژاد، مانند تورم بالای 40 در صد و رشد منفی نزدیک 7 درصد، بتدریج ظاهر شد نتایج اقدامات اقای روحانی نیز در طی زمان ظاهر می شود. بدیهی است همچنانکه نویسنده محترم توضیح داده است نتایج اقدامات دولت بتدریج ظاهر می شود لیکن در فضایی که هنوز تورم بالای مقادیر نرمال جهانی است. بیکاری نسبت بالایی دارد و البته معجزه در این مورد هم نمی توان کرد و رشد اقتصادی نمی تواند عقب افتادگی های شدید قبلی (346885)
w
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۷ ۱۷:۲۷
متاسفانه آن زمانی که آقای خاتمی شعار دادند که : عدالت اگر مقابل آزادی قرار گیرد عدالت محدود میشود. اگر دین هم مقابل آزادی قرار گیرد دین محدود میشود..

یادشان رفته بود که " شکم آدمی " یا غریزه آدمی مقابل هر مفهوم متمدنانه یا پیش پا افتاده ای که قرار گیرد محدود میشود!!! نتیجه اش رای 24 میلیونی طبقه پرولتاریا به آقای احمدی نژاد با پخش سیب زمینی و چک و سهام عدالت و غیره بود! (346890)