به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : ۱۲۳۳۶

نجات در تغییر است و لازمه تغییر؛ «اصلاح»

کورش شفیعی ایران‌نژاد
گروه مقالات: اوضاع نابسامان کنونی؛ کارنامه عملکرد دولتهای نهم و دهم، و حاصل حمایتهای کم نظیر اصولگرایان در پیدایشِ این دولت و ادامه کار آن است. قصد سیاه نمایی ندارم ولی اگر بخواهیم با چاشنی انصاف در خصوص این کارنامه قضاوت کنیم؛ تحریمهای روز افزون، صندوق ذخیره ارزیِ خالی، کسری بودجه، گرانی و تورم افسار گسیخته، چالش میان نخبگان و دولت، تنشِ فزاینده در روابط خارجی، بحران مشارکت عمومی و ده ها مسأله دیگر، به قدری واضح و آشکار است که امکانِ انکار آنها وجود ندارد.

این مشکلات به حدی روشن و ملموس است که اصولگرایان -با وجود اینکه خود نقش اساسی در حدوث چنین وضعیتی دارند- از هر فرصتی برای تبرّی جستن از این شرایط استفاده می کنند، بطوریکه در مناظره ها و تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم، تمام کاندیداهای بالقوه اصولگرایان، گوی سبقت را در انتقاد از وضعِ موجود از دو کاندیدای اصلاح طلبِ باقیمانده در رقابت ربوده اند، و وعده "تغییر " و "اصلاح "را به کرّات و به روشهای مختلف، فریاد می‌زنند.

حال که همه به ضرورتِ "تغییر " و "اصلاح " رسیده اند؛ سؤال اساسی اینجاست که:
چه تغییری اولویت دارد؟
آنچه که بدیهی است و نیازی به تشریح و اثبات ندارد این است که هیچ ناکامی و موفقیتی را نمی توان تنها به فردِ مدیر ارشد منتسب نمود و آثار مثبت و منفیِ عملکرد یک سیستم، بیشتر وابسته به رویکردها و عملکردهای بدنه مدیریتی و کارشناسیِ آن سازمان؛ و قابلیتها، تواناییها، تجارب، ابتکار عمل و اختیاراتِ مدیران میانی و کارشناسان است. این؛ میزانِ همکاری و دلبستگیِ نخبگان و فرهیختگانِ جامعه با مدیریتِ کلانِ دولت است که در کارایی و موفقیت یا عدمِ توفیقِ آن دولت تأثیر عمده و نهایی را دارد.

چه بخواهیم، چه نخواهیم، باید این واقعیت را پذیرفت که بخش عمده ای از نخبگان و فرهیختگان، بسیاری از مدیرانِ کاربلد و کارآزموده و نیز متخصصان کارا و با تجربه؛ به دلایلِ فراوان (که در این مقال، مجال تشریح آن نیست)حاضر به همکاری در اردوگاه اصولگرایان و پیوستن به کادر مدیریتیِ دولت اصولگرا نیستند و البته ممکن است دولتمردانِ اصولگرا نیز تمایلی به استفاده از مدیران دولتهای سازندگی و اصلاحات و کسانیکه عنوان "تکنوکرات " و "لیبرال " را یدک می کشند، نداشته باشند.
خلاصه کلام اینکه: "نجات " در "تغییر " است و لازمه "تغییر "؛ "اصلاح " در بدنه دولت و بکارگیری مدیران میانی و نخبگان و متخصصانِ دلسوز و کارآزموده ای است که در سالهای اخیر، به دلایل واهی به حاشیه رانده شده اند و اجازه ورودشان به "متن " برای تمشیت امور، داده نمی شود.

حال، باز هم روی سخن با آن عده از دوستانی است که از عدم ورود و احراز صلاحیت گزینه های حداکثری، توانمند، رأی آور و محبوبِ خود سرخورده شده اند و انفعال و عدم مشارکت را بعنوان راهکار راهبردی برگزیده اند. مگر نه این است که اگر هر یک از کاندیداهای موجود اصلاحات، موفق به جذب آرا و تشکیل دولت شوند، نخبگان و متخصصان و مدیران مجرب را دوباره به مناصب حساس و مدیریتی باز خواهند گرداند؟ مگر نه این است که بهبود اوضاع نابسامان اقتصاد و سیاست و فرهنگ و اجتماع، در گرو بکارگیری مدیران پاکدست و راستگو و در عین حال مجرب و کارآزموده است؟

مگر نه این است که در صورت حضور کاندیداهای حداکثری مان، بازهم چشم امید به ایجاد "اصلاح و تغییر " بواسطه حضور همین مدیران میانیِ با تجربه و نخبگانِ جامعه داشتیم؟... پس به هوش باشیم، تا با تحقق قریب الوقوع اجماع که با درایت بزرگان اصلاح طلبی به منصه ظهور خواهد رسید، دست در دست هم و با مشارکتی فعال، فعلِ ماندگار و تاریخی خود را برای نجات میهن از بحران کنونی، صرف کنیم و به یاد داشته باشیم که:

روز از ره نرسد تا تو نیایی به طلـــــــــــــوع
سر کشیدن ز افق کار من و توست گلم
تو و من ابر امیـــــــدیم بباریم بیــــــــــــــا
خاک ما تشنه ی رگبار من و توست گلم

۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۲:۴۲
تقریبا دو هفته است که از مطالب بهار نیوز استفاده می کنم. ضمن قدردانی باید بگویم رویه و جهت گیری های این سایت برای من یاد آور آقای مصطفی کواکبیان است. نمی دونم متوجه منظورم شدید یا نه (66104)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۸:۰۲
خیرمقدم.
فدات شم این سایت از نظر مالی وابسته به هیچ فرد یا گروهی نیست ولی از نظر سیاسی ، اصلاح طلب واقعیه. (66372)
ناشناس
Canada
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۷:۳۵
مي بايست يكي ازاقايان عارف و روحاني به نفع ديگري كناره گيري كند وگر نة چنان پشيمان. ونادم خواهند شد كه تا هشت سال ديگه هم خودشان و هم طرفدارانشان دائماً سرزنش شان كنند چون اينجور كه پيداست تمام امكانات دولت و أرگانها همانهايي كه احمدي نژاد رو به كرسي رياست جمهوري نشاندند بسيج شدند كه جليلي رو رييس جمهور كنند و اتفاقا در اينمورد هم دولت و هم أرگانها و افراد خاص با هم متحد هستند و تمام تلاششان را خواهند كرد كه سايه إصلاح طلبها هم به رييس جمهوري نرسد اميدوارم سريعا يك تصميم درست بگيرند و تصور اينكه هر دو در انتخابات باشند و يكي از انها برنده بشود بسيار بعيد و غير ممكن مي باشد  (66133)
aramesh
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۲:۴۴
اجازه بدیم خودشان تصمیم بگیرند(هاشمی خاتمی روحانی عارف) هر چی باشه سیاستمدار تر از من وشما هستن حتما برنامه ای دارند عجله نکنید باید جوانبو سنجید (66251)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۸:۰۴
به موقعش این کار انجام میشه. باید از امکانات تبلیغی استفاده کرد. (66375)
حامد
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۸:۴۴
به امید ایرانی بهتر که فقط با ائتلاف به حقیقت میپیونده حالا فرقی نمیکنه آقای عارف باشن یا آقای روحانی.آقای روحانی بلکم بیشتر از آقای عارف هم از مواضع ما حمایت کردن. (66144)
سینا
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۸:۴۷
اگر اجماع صورت نگیرد بنده به هیچکدام رای نخواهم داد (66146)
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۹:۵۲
إجماع عاقلانه است ولي بدون انهم اگر حريف اجماع نكرد هنوز با يد شركت كرد چون حتي ١٠٠ هزار رأي ممكنه مؤثر باشه (66166)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۸:۴۹
جواب من در یکی از پایگاه های خبری به انتشار یک خبر که شاید در انجا منتشر نشه اما از انتشار آن در بهار نیوز مطمون هستم .
آقای ----- عزیز ؛ با سلام
شما توجیهاتی برای کنار کشیدن آقای عارف و ماندن آقای روحانی آوردید .
اما من هم میخواهم دلایلی برای ضرورت " اجماع بر روی دکتر عارف " بیاورم :
اینکه شما می فرمایید اصلاح طلب یا اصولگرا بودن مهم است یا نه در جواب باید بگویم بله! ، تحت هر شرایطی این مسئله مهم است ، ما هنوز فراموش نکردیم که در سال های اخیر چه بر سر اصلاح طلبان آمده ، هنوز فراموش نکردیم که در دانشگاه به خود ما چه گذشت هرگاه که تمام قد از منش اصلاح طلبانه دفاع می کردیم ، والبته هنوز هم می کنیم . ما هزینه داده ایم پس هیچ گاه "هویت اصلاح طلبی" خود را فراموش نمی کنیم و خیلی مهم است که طلایه دار "اجماع اصلاح طلبان " چه کسی باشد و دارای چه هویتی باشد .
نمی گویم همه اما خیلی ها مثل من هستند که غیر از آقای عارف هیچ اصلاح طلبی به معنای واقی کلمه در این بین نمی بینند .
بحث اجماع است ، اما آقای روحانی حتی یک بار از اجماع حرفی نزدند ، پس چرا من و امثال من باید به کسی رای بدهیم که در عمل طوری رفتار می کند که معلوم است اجماع را قبول ندارد ، البته معتقدم اگر زمانی اجماع بر روی ایشان صورت گیرد قطعا نظرشان در مورد اجماع عوض خواهد شد .
اصلاح طلبی یک تفکر است . یک جریان است . یک جریان همواره منتقد که اگر نقد نباشد فاجعه به وجود می آید . اگر کتاب " انسان بی خود " ، اثر معلم شهید دکتر علی شریعتی را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که اگر نقد نباشد جامعه به بن بست می رسد و در نهایت زمینه ی انقلاب بعدی ایجاد می شود . درست است که آقای روحانی الان نقد دارند ، الان اعتراض دارند ، اما من معتقدم که ایشان هیچگاه حاضر به نقد عملکرد خود نخواهد بود چرا که منش اصلاح طلبی در ایشان وجود ندارد . برای جلوگیری از ایجاد بسترهای غلط که به آن اشاره کردم ، جامعه نیاز به اصلاح طلب دارد که همواره حاضر است بر او نقد شود و اعتراض شود .
بار دیگر عرض می کنم من و امثال منی که هنوز سعی بر حفظ هویت اصلاح طلبی داریم بجز کاندیدای واقعی اصلاح طلب به هیچ کس دیگر رای نخواهیم داد و تنها کاندیدای اصلاح طلب در این جمع 8 نفره جناب دکتر عارف هستند . ( اگر منتشر شود !!! ) (66148)
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۹:۵۶
همچون نوشته های شریعتی تحلیل شما از یک عمق احساسی برخوردار است. ما در اصلاح طلبی نیازمند نگاه مجدد به جامعه هستیم رادیکالسیم تنها رادیکالیسم و خروج از عقلانیت را تقویت می کند. امروز اصلاح طلبی فریاد بخش عمده ای از نظام شده است. فریادهای صادقانه اصلاح طلبان و فشارهایی که تحمل کرده اند امروز جواب داده است امروز طیف وسیعی از اصولگرایان سابق به حقانیت تفکر اصلاح طلبی پی برده اند. ما باید صبر کنیم ما باید به نقطه ای برسیم که اصلاحات برای هیچ کس حتی مخالفین اصلاحات غول بی شاخ و دم و هولناک نباشد. ما باید به نقطه ای برسیم که همه ملت حتی مخالفان اصلاحات فریاد اصلاح طلبی سر بدهند.
امروز اصلاح طلبان باید جامعه را درست ببینند و برای ساماندهی ظرفیت های اجتماعی برنامه ریزی کنند. (66169)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۵:۰۰
نه من و نه هیچ کسی که خودش رو در زمره اصلاح طلبان میدونه با این موافق نیستیم که نباید از کسانی که به قول شما به حقانیت تفکر اصلاح طلبی پی بردن حمایت نشه . اما از طرفی هم نباید سرمایه سوزی بشه ، نباید سرمایه های اصلاحات رو که با سال ها تلاش به وجود اومدن نادیده گرفت . یکی از این سرمایه های ارزشمند آقای عارف هستند . آقای روحانی هم از نیروهای ارزشمند انقلابه اما شما یک تیم فوتبال رو در نظر بگیرید ، یک بازیکن تازه وارد ولو اینکه کریس رونالدو یا مسی هم باشه در همان بدو ورود به تیم بازوبند کاپیتانی و رهبری تیم در زمین رو بهش نمیدن ، اول باید در تیم خوب جا بیفته ، سال ها با اون تیم افتخار کسب بکنه و کم کم بعد از اثبات کامل خود و اثبات غیرت خود به اون تیم میان بازوبند کاپیتانی رو بهش میدن .
شما امروز در ایلام نبودین که ببینین در سخنرانی آقای عارف طرفدارهای آقای روحانی چه کردند . به جای وحدت و همدلی اصلاح طلب ها با هماهنگی رئیس ستاد جوانان آقای روحانی که اتفاقا ایلامی هم نبودند برگه هایی رو به رنگ بنفش ( رنگ انتخاباتی آقای روحانی ) چاپ کرده بودند و روی آن نوشته بودند " ائتلاف " . ائتلاف اون وقت معنی داره که با همفکری و مشورت انجام بشه نه اینکه بخواهی با ایجاد جو غیر منطقی تحمیل کنی . سالهای سال نه در ایلام و نه در هیچ جای ایران عزیز تفرقه ای بین اصلاح طلب ها به وجود نیومده بود ، اما امروز به لطف طرفدارهای آقای روحانی در میان اصلاح طلب های حاضر در مسجد جامع ایلام دو دستگی به وجود آوردند . هرگاه شعاری در حمایت از آقای عرف سر داده میشد حدود 10 تا 15 نفراز طرفدارهای جناب آقای روحانی شعار را قطع میکردن و خودسر شعار ائتلاف میدادند تا جایی که همه مردم از دستشان ناراحت شدند . کاش امروز ظهر در مسجد جامع ایلام بودید و به چشم خود می دیدید .
حالا ما چگونه به کسی که میخواهد با ایجاد فشار و جو غیر منطقی یکی از بزرگترین سرمایه های اصلاحات رو به خارج از گود بفرستد اعتماد کنیم ؟؟؟
در آخر این رو هم میگم یا تنها کاندیدای اصلاح طلب آقای عارف یا هیچ کدام . (66271)
محسن
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۰۹:۵۷
به نظر من اولین کار خارج شدن از این فضا ست که با اتخاب روحانی و عارف موثر می شود.ما نباید روی یکی از این عزیزان حساس و باعث تفرقه شود که این خواسته ی دشمنان ماست.هر کسی رو که شورای ائتلاف اعلام کرد انتخاب ما خواهند بود (66171)
سینا از شیراز
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۸:۰۸
فرشاد خان، کم گوی و گزیده گوی چون در.
به هر حال خیلی فرقی نمی کنه هر دوشون خوبند ما باید تابع نظر بزرگان باشیم. جزیره ای نباید تصمیم بگیریم. (66381)
وحید
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۱:۳۶
دوستان عزیز نباید نا امید شد. انتخابات تنها راهی است که می توانیم برای اصلاح امور در آن گام برداریم. بنده معتقدم هر یک از دو کاندیدای محترم جبهه اصلاحات دارای توانمندی کافی می باشند و همچنین دارای توان لازم برای ایجاد تغییرات موثر در اداره مملکت هستند و ما نیز در این برهه نباید انتظاری بیش از این از آنها داشته باشیم. تجربه دوران اصلاحات و 8 سال گذشته نشان داد که تاکید به شعار ها و خواست های حداکثری چه نتیجه ای در بر دارد! روش ما باید روش گام به گام باشد. (66236)
موسوی
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۴:۳۳
بهار جان به جای خبر خودکشی دختر مایکل جکسن خبر سخنرانی دکتر عارف تو ایلام رو بزار دیگه شورش رو دراوردین اصلا پوشش ندارین
اینقدر عصبانیم که نمیدونم به شما چی بگم خبرگزاری ایسنا گزاشته ولی شما نه خجالت بکشین
http://www.isna.ir/fa/news/92031608759/%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B7%D8%B1%D9%81%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%B7%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D9%88%D9%82-%D9%87%D8%A7%DB%8C (66264)
آرزومند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۶ ۱۸:۴۹
به نکته بسیار جالب و درستی اشاره کرده اند آقای شفیعی ایران نژاد!
حالا که امکان گزینش کاندیدای حداکثریمان نیست با توجه به اینکه هریک از همین دو کاندیدای باقیمانده ما هم از وزرا و استانداران و مدیرانی استفاده خواهند کرد که آنها قرار بود بکنند، پس باید به ایجاد اصلاحات و نجات یافتن از این اوضاع امیدوار باشیم. اصلاحات نباید قائم به فرد باشد. مطمئنا آقایان خاتمی و هاشمی و نوری و... هم از دولتی که دست اندرکارانش نخبه و کاربلد و اصلاح طلب باشند حمایت میکنند. (66397)