به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۱۲۳۴۰۴
فرهنگ بدهکاری و کتمان حقایق

علیه هاشمی از هیچ جفایی دریغ نکردند

علیه هاشمی از هیچ جفایی دریغ نکردند
دکتر بخشعلی قنبری

نمی دانم از کی در میان ما ایرانیان رایج شده است که قدر آدمیان را در زمان حیاتشان ندانیم و درک و فهم حقایق درباره دیگران را به دوره پس از مرگ ایشان واگذار کنیم؟! می‌پذیرم که بخشی از حقایق قبل از مرگ آدمیان آشکار نمی شود اما باید قبول کنیم که بخشی هم در زمان حیات آدمیان آشکار می شود. از این جهت ما ایرانیان با فرهنگ بدهکاری زندگی می‌کنیم و متأسفانه این فرهنک در تمام سپهرهای زندگی ما سریان و جریان دارد. در ادامه به به برخی از مصادیق این فرهنگ و رفتار نامناسب اشاره می‌کنم:

1)بدهکاری در حوزه خانواده. این فرهنگ نادرست همه چیزمان را گرفته به گونه‌ای تا پدر، مادر یا یکی از اعضای خانواده تا هستند همیشه و همه‌جا غیبت شان را می کنیم و پشت سرشان نه یک صفحه که صفحاتی باز می کنیم غافل از این که از یک نسبیم. همین که مریض می شوند، ورق برمی‌گردد و چون می‌میرند قدیس‌شان می‌کنیم. بعضی وقت‌ها در دوران بچگی وقتی از آن گونه رفتارها را می دیدم دلم می خواست مریض شوند و یا حتی بمیرند! تا از این موهبت ها برخوردار گردم! نیم نگاهی به فرهنگ رایج میان خویشاوندان ما، این را ثابت می کند.

2)سازمان ها و شخصیت های حقوقی. تا زمانی که سازمانی فعال است و مدیری بر سر کار است هر چه می توانیم علیه‌اش می‌گوییم و عمل می‌کنیم و چون از دست می دهیم بدهکاری‌ها و قدیس‌سازی‌ها شروع می‌شود.

3)شخصیت‌ها. بدترین جای این فرهنگ بدهکاری مربوط‌ به شخصیت‌های عظیم و تأثیرگذار تاریخی است. البته در این مورد دو نوع ستم می‌کنیم یکی اینکه پس از مرگشان آگاه می شویم و متنبه می گردیم و بدتر از آن جایی است که به روند پیشین ادامه می دهیم. در این مورد شخصیت های بسیار زیادی را مورد ستم قرار داده‌ایم که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1)ملا صدرا شیرازی. چند قرن در سایه فرهنگ بدهکاری به این بزرگ ناسزا گفتیم و ... اما بزرگانی به ظهور رسیدند، پرده از روی واقعیت برداشتند و از آن بعد توانستیم به ارج و منزلت این شخصیت واقف شویم.

2)دکتر محمد مصدق. تا زمانی که بر سر کار بود مخالفانی داشت و علیه او کار می کردند. دشمنان را کار ندارم که کار دشمن خرابکاری و دشمنی کردن است، روی سخن من با دوستان است که تا توانستند علیه او تبلیغات کردند و چون از کار افتاد و از دنیا رفت خود را بدهکار اعلام کردند.

3)آیت الله کاشانی. تا زمانی که بود و کار می کرد تهمت ها رواج داشتند و بعد که از دنیا رفت، روشنفکران ما تازه دانستند که دولت ملی مصدق چه گوهری را از دست و دوباره بدهکاری ها شروع شد اما البته دیگر وقت گذشته بود و آب رفته را نمی توانستیم به جوی باز گردانیم.

4)دکتر علی شریعتی. او هم زمانی که بود و تا می‌توانستند فعالیت گروهی علیه او می‌کردند و چون از دنیا رفت برخی از اینان ملتفت شدند و بدهکاری شان را اعلام کردند ولی دسته ای تاختن را ادامه می‌دهند. در این زمینه رسانه ملی ما نمی دانم چرا تجدید نظر نمی کند و از این انسان آتشین برای جذب جوانان به اسلام بهره نمی برد. استفاده از او به مراتب بهتر از آن است که جوانان‌مان را در دام مکاتب الحادی ببینیم و یا شاهد گرفتاری شان در مخدرات و یا مادی گروی اخلاقی ببینیم.می ترسم زمانی بیدار شویم که خیلی چیزها را از دست داده باشیم.

5)دکتر بهشتی. حضرت حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری نقل می کرد که وقتی بهشتی زنده بود از مشهد تا تهران هیچ شهری جز یک شهر اجازه سخنرانی به ایشان ندادند و تا زنده بود به هر اتهامی متهم شده بود و چون به شهادت رسید تازه فهمیدند که چه عظمتی داشت؟! باز فرهنگ بدهکاری خود را نشان داد.

6)آیت الله هاشمی رفسنجانی. هیچ کس نمی تواند نقش ایشان در تاریخ 60 سال گذشته ایران را انکار کند به دلیل اینکه نقش او یک واقعیت است و واقعیت ها را ما نمی سازیم که ما بتوانیم انکارشان کنیم. لازم نیست به دوره های بسیار عقب برگردیم بلکه کافی است هشت سال دفاع مقدس را به یاد بیاوریم که همه گفته های من تصدیق خواهد شد. در طول تاریخ 200 ساله گذشته هر جنگی که ایران درگیر آن شده بخشی از کشور جدا شده جز در دفاع مقدس که فرمانده کل آن آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است و حتی یک وجب از خاکمان دست دشمن نیفتاد اما درباره این شخصیت جفاهایی صورت گرفت که در مظلومیت دقیقاً شبیه به شهید بهشتی است به این صورت که قدر هر دو با مرگشان دانسته شد و باز فرهنگ بدهکاری معنا یافت.

تلویزیون ما در طی این شش سال گذشته هر چه توانست علیه هاشمی برنامه ریخت و از هیچ جفایی دریغ نکرد و با شگفتی تمام حتی سعی کرد نقش او در جنگ را هم کم رنگ کند غافل از اینکه او فرمانده جنگ بود و شگفتا که برخی از فرماندهان جنگ نیز در این میان دیده ها ی خود را انکار کردند. اما اقدامات این بزرگمرد آن قدر زیاد و برجسته است که اگر از طرف جلو آفتاب گرفته می شود از جای دیگر به درخشش می‌پردازد و کافی است فیلم های سال های گذشته مرور شود که این حقیقت آشکار خواهد شد. مثلاً نمی توان جلسه مجلس خبرگان در سال 1368 را ندید گرفت.

اکنون که هاشمی رفته تلویزیون ما پاک از یاد برده که با او چه کرده و همه شبکه ها را به او اختصاص می دهد و حتی سخنرانی هایش را پخش می کند و علامت عزا را روی صفحه نیز حک کرده است. اگر این سخنرانی ها خوب اند قبلاً هم خوب بودند و اگر بد بودند الان هم بدند. البته این هم خوب است اما بسیار دیر است. چه اشکالی داشت در زمان حیات این بزرگمرد برخی از سخنرانی هایش را پخش می کردیم. کاش این کارها را قبل از رحلت هاشمی می کردند نه این قدر دیرهنگام. به رغم این جفاها مردم ما نیک می‌فهمند امروز بیشتر از دو و نیم میلیون نفر با شرکت در تشییع جنازه و با رای بیشتر از دو و نیم میلیونی نشان دادند که نمی خواهند مانند تلویزیون ما بدهکارانه زندگی کنند.

نتیجه: بیاییم بیدار شویم و از فرهنگ نادرست بدهکاری دست برداریم و واقع بین باشیم تا هیچ وقت حسرت گذشته را نخوریم. حال که به هاشمی ظلم کردیم، لااقل یاد بگیریم درباره شخصیت های دیگر این فرهنگ غلط را به کار نبریم و فردا درباره آنان هم خود را بدهکار و حسرت‌بار ندانیم، باشد که چنین باشد.

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۳ ۱۱:۵۱
دستت درد نكند آقاي دكتر حرف دلمان را زدي. (347169)
علی
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۲۳ ۱۲:۲۹
عالی بود (347177)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۳ ۱۳:۲۱
بهترین تیتر برای درگذشت آیته الله هاشمی رفسنجانی ، روزنامه ستاره صبح : وداع با مرد کلیدی انقلاب . (347202)
علی
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۲۳ ۱۴:۵۴
به یاد هاشمی....برای کسی که دوستش داریم
تورا دوست میدارم
نه در قواره پرنده خوش آوازی
یا آهوی خرامیده بر چمنی
تو را دوست میدارم
نه در قواره کارگر مردی یا آواره زنی
تو را دوست میدارم
چون صبوری سروی بالا بلند و دلیر
ایستاده استوار
بر شنزارهای داغ کویر
به صفت انسانی کامل
ماهشهر 22 دی ماه 95 ع-بهار (347222)
فردوس توسی
Australia
۱۳۹۵/۱۰/۲۳ ۲۰:۳۹
متاسفانه درست است!
نماد اعتدال مظلومانه رفت اما قدر سیدمظلوم اصلاحات یادگار امام راحل و روحانی را بیشتر بدانیم (347252)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۰۰:۱۸
مظلومانه رفت امیر کبیر تاریخ (347269)
معترض جدی به رسانه ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۰۰:۴۵
بعنوان یک جوان ایرانی مسلمان آگاه ومنصف ودورازهرقیدوبندسیاسی اذعان میکنم رسانه ملی ماتندیسی است که دردوازده سال اخیرچهره سیاه انسانهای چندچهره بویژه منافقین راسفیدکرده است!آخراگرهاشمی فتنه گروضدولایت وآمریکایی بوده چرابعدمرگش وی رااسوه تقوی واطاعت ویاررهبری قلمدادمینماییدواگرخوب بوده اندکه بوده اندپس چراآنهمه تهمت وافتراءومنع تصویروسخن؟!اثرات بدتربیتی رسانه ملی برجانهای جوانان ایران جبران ناپذیرمیباشد.البته بایدگفت چندچهره بودن آن فقط مربوط به هاشمی نمیشودبهمین خاطرجرم وجنایت (347270)
ایرانی عاقل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۰۰:۵۸
شماای کسانی که درظاهرحرف ازمهرومحبت وکرامت میزنیدازتشییع میلیونی هاشمی درس بگیریدودست ازجزم اندیشی وکینه توزی برداریدوبیشک دردلتان اعتراف داریدریشه کینه ونفاق وفتنه احمدی نژادبوده است پس دست ازسربیگناهان مثال رهبراصلاحات ویادگارامام ره و...برداریدوکینه هاراکناربگذاریدوبامردم صادق باشیدکه اگرخدای نکرده یکی ازاین بزرگان بنحوی رحلت فرمایندچندین برابراین جمعیت خواهندآمدوآنگاه حیثیتی نمی ماندوتازنده ایم قدرهمدیگربدانیم که فردادیراست ودشمنان ازاین کینه توزیهابهره خواهندبردنه ایران عزیز!!! (347274)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۰۱:۳۵
منطقی فکر کنیم و قبول کنیم که آیت اله هاشمی هم دچار اشتباهاتی شدند و نقاط ضعفی هم داشتند و به مخالفان هم حق انتقاد بدهیم البته نه تخریب گران و تهمت زنندگان . خیلیها در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی متحمل فشار شدند . چیزی که مسلم هست اینه که آقای هاشمی در چند سال اخیر به مردم نزدیک تر شدند و درد مردم رو بیشتر فهمیدند . (347277)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۰۱:۵۱
آقای رفسنجانی همچنان درقلب مردم زندست روحت شاد ای بزرگ مرد خدا... (347280)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۰۴:۳۴
قدر مصدق و امیرکبیر اول و بازرگان را ندانستیم.. حیف (347284)
شرینی فروش اصل تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۰۹:۲۳
من هاشمی رادراهواز ازنزدیک دیدم زمان جنگ بالباس نظامی ولی افسوس صداسیما بااین مردبزرگ خوب کنار نیامد ولی درمقابل درود برملت شریف وبزرگوار ایران ثابت کردن راهشان باصداسیمایکی نیست قدرمردانی چوهاشمی راخوب میدانند هرچقدر به این بزرگواران بی مهری شود محبوبیتشان درمیان ملت صدچندان میشود اینراملت درشعارهایشان روزتشیع پیکرمطهرجناب اقای هاشمی ثابت کردن (347289)
عادل
United States
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۱۹:۵۵
هاشمی مرد مقتدر و سیاستمداری بود که در منطقه نظیر نداشت (347299)
فرید
۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۲۳:۵۳
سر قضیه فوت حبیب هم همین طور شد.تا زنده بود غریب بود و وقتیکه از دنیا رفت خیلیها تازه به یادش افتادند. (347304)