به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب : ۱۲۳۵۳۹
خطر تاثیرگذاری تندروها

دلواپسی‌های حقیقی

دلواپسی‌های حقیقی
محمد توکلی

تندروی را می‌توان در هر اندیشه و تفکری در طول تاریخ یافت و اصل و اساس آن موضوعی قابل کتمان کردن نیست. وجود نگاه‌های تندروانه زمانی آسیب‌های جدی‌تری را به بار می‌آورد که به مراکز تصمیم گیری وارد می‌شود و در سرنوشت یک جامعه امکان اثرگذاری بیشتری را پیدا می‌کند. آنچه به عنوان تندروی از آن یاد می‌کنیم لزوما مختص یک اقلیت پر سر و صدا که در این سال‌ها برابر جریانات اصلاحی قد علم کرده است نیست و مقصود از تندروی و افراط در اینجا هر نوع تندروی در هر تفکر و اندیشه‌ای است.

هنگامی که به ریشه و اساس تفکرات تندروانه می‌اندیشیم شاهد آن هستیم که حق مطلق انگاشتن خود و یکسره خطا و باطل دانستن دیگران بنیان تفکرات تندروانه را تشکیل می‌دهد. ویژگی دیگر جریانات افراطی پرهیز از مدارا و گفتگوست. آنان با گروه‌ها و چهره هایی که تفکری غیر از آنچه آنان حق می‌پندارند دارند با نگاهی غضب آلود مواجه می‌شوند و معتقدند که می‌بایست از نشر و گسترش افکار آنان جلوگیری به عمل آورد تا جامعه از مسیر به اصطلاح حق دور نشود.

گفتگو با دیگران را هم ‌منع می‌کنند و معتقدند باید تا آنجا که می‌شود خود را در معرض آنچه شبهه می‌خوانند قرار نداد. این نوع تفکر که در شکل‌های حادترش به راه هایی از قبیل حذف دیگران نیز می‌انجامد به شدت خطرناک است و باید برای کنترل آن فکری کرد. تفکرات تندروانه شباهت بسیاری با گروه هایی از قبیل داعش دارد و می‌توان وجوه مشترکی را بین داعشیان با تندروهایی که ذیل تفکرات و جریانات سیاسی مختلف مشغول فعالیت هستند یافت.

نکته جالب توجه این است که جماعت همیشه دلواپس از این شباهت آشکار دلواپس نمی‌شود و از خود نمی‌پرسد که به واقع عاقبت این نگاه تنگ نظرانه و خود حق پندار به کجا ختم خواهد شد؟ همانطور که در ابتدای این نوشتار ذکر آن رفت تندروی زمانی دلواپسی بیشتری را سبب می‌شود که افرادی از این جنس در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز حضور داشته باشند. به واقع هیچ نفوذی نمی‌تواند از نفوذ افراطیون در این جایگاه‌ها خطرناک‌تر باشد.

از همین روست که علمای دین و بزرگان نظام همواره باید نسبت به حضور چنین اندیشه هایی هشدار داده و دلواپسی‌های خود را با مسئولان و مردم در میان بگذارند. آنچه نظام جمهوری اسلامی را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و می‌کند بیش از آنکه نفوذ دشمن باشد تاثیرگذاری تندروها در تصمیمات کلان نظام و تاثیرپذیری مسئولان از آنها خواهد بود. دلواپسی حقیقی نفوذ تندروهاست نه مذاکره و گفتگو با کشورهای جهان.

علی
Russian Federation
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ۰۹:۰۱
سلام
لطفا مثل سایت انتخاب و چند تا دیگر سایتها بنر اعلامیه مراسم ختم آیت الله هاشمی رفسنجانی که امروز در مرقد امام برگزار میشه رو در بالا و هدر سایت قرار دهید و اطلاعا رسانی کنید و پست ویژه بزنید مرسی (347336)
مرادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۲۶ ۰۹:۵۱
به آقاي روحاني بگوييد معلمان را دريابد . وضعيت معلمان از نظر معيشتي افتضاح است . (347337)
اکبر
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۲۷ ۰۱:۱۶
بنده مطلبی ازیک شخصیت نظام رابه دوستم که ازنظرویدگاه باهم مخالف بودیم بیان کردم گفتم این دیدگاه راقبول داری یانه گفت بگوازچه کسی است گفتم چه فرقی میکند حرف درست راهرکه بزندبایدقبول کرد اما قبول نکرد که این مطلب را ردیا تاییدکند بعضی ازماتاییددیدگاه راقاءم به شخص میکنیم این هم نوعی تندروی درآن نهفته است زیرا نرمش دراحترام به دیدگاه دیگران رادرانسان میکشدومقتدرگرابارمی آورد (347368)