به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۲۰
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۱۲۴۲۴۰
«رسانه ملی» نام دارد اما...!

صدا و سیمایی که درس نمی‌گیرد

صدا و سیمایی که درس نمی‌گیرد
محمد نظرگاه

صداوسیما را «رسانه ملی» نام نهاده‌اند و قاعدتا چنین نامگذاری می‌بایست در نحوه عملکرد این سازمان عریض و طویل نیز نمودی داشته باشد. فی المثل اگر رسانه‌ای «ملی» است باید همه آنان که ذیل ملیتی به نام ایران تعریف می‌شوند در آن اجازه بیان نقطه نظراتشان را داشته باشند. اما آنچه مشاهده می‌شود صد پله عقب‌تر از معنای ملی بودن یک رسانه است. این سازمان سیاسی – رسانه‌ای حتی «صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» هم نیست که اگر این طور بود می‌بایست همه آن‌ها که ذیل نظام سیاسی مستقر تعریف می‌شوند اجازه بیان نقطه نظراتشان را می‌داشتند.

با تاسف باید گفت که حتی این رسانه رسانه یک جریان سیاسی هم نیست که اگر این طور بود جمع کثیری از اصولگرایان میانه رو از آن محروم نبودند. واقعیت ماجرا آن است که رادیو- تلویزیون مملکت ملک طلق اقلیتی تندرو ذیل جریان اصولگراست و دیگران از آن کاملا محروم اند. حال با این مقدمه درباره وضعیت صداوسیما به نوع مواجهه آن با ارتحال آیت الله هاشمی (ره) نگاهی بیندازیم. طبیعتا صداوسیمایی با آن مختصات که ذکر آن رفت دل خوشی از «آیت الله» نداشته است اما به دلایل گفته و ناگفته‌ای، ثناگوی هاشمی در روزهای پس از وفاتش شد.

بیاییم به این ماجرا خوشبینانه نگاه کنیم و فرض را بر این بگذاریم که علت این روی خوش نشان دادن به مرحوم هاشمی پی بردن به اشتباه باشد. پرسش اساسی این است که آیا این اشتباه فقط در خصوص این بزرگِ تازه در گذشته رخ داده است؟ واقعیت آن است که رویه صداوسیما نسبت به خیلی از افراد که اندک تفاوت نظری با جریان رسمی پیدا می‌کنند این چنین است. چه بسیار چهره‌های اصولگرایی که به واسطه آن که در یک موضوع نظرات متفاوتی را ارائه داده‌اند دیگر از استفاده از این رسانه عمومی محروم شده اند. در چنین وضعیتی نوع مواجهه این رسانه با اصلاح طلبان هم که دیگر جای خود دارد و آن‌ها از نگاه تیم غیر قابل تغییر پشت صحنه صداوسیما خارج از نظام تعریف می‌شوند.

به نظر می‌رسد که مسئولان صداوسیما باید یک بار دیگر بیانات رهبری نظام را در خصوص نوع مواجهه با منتقدان مطالعه کنند زیرا رفتاری که در پیش گرفته‌اند دقیقا خلاف آن خواسته هاست. از یک سو مضحک و از سوی دیگر تاسف آور است در حالی که از نگاه رهبری، اختلاف نظرهای ایشان با مرحوم هاشمی (و احتمالا با هر کس دیگری) کاملا طبیعی است «کاسه‌های داغ‌تر از آش» که مسئولیت هایی در صداوسیما دارند به بهانه حمایت از رهبری هاشمی را در زمان حیاتش سانسور می‌کردند و سالهاست بسیاری دیگر را به همین بهانه از صحبت رودررو با مردم محروم کرده اند. اینکه در جهان امروز می‌توان سخن را بدون احتیاج به رادیو و تلویزیون به گوش مردم رساند سخن درستی است لیکن نباید این موضوع بهانه‌ای در دست صداوسیما باشد تا از انجام کمترین و بدیهی‌ترین وظایفش شانه خالی کند.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ۱۷:۰۷
از بعضی از برنامه ها و مهمانان سیما حرفهایی شنیده می شود که هر چند ظاهرا هدفشان اصلاحات و دولت است ولی در واقع اصل نظام و کل مسولان کشور را می زنند !!!! (347615)
فردوس توسی
Australia
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ۱۷:۴۷
متاسفانه موافقم
در سیما در چندسال اخیر اصلاح طلبان و معتدلین کمتر فرصت حضور داشته اند و سیما نماد عینی ایران برای همه ایرانیان هست؟! (347617)
دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ۱۹:۱۲
فکر کنم اشتباه تایپی-املایی بوده... چون منظورشون "میلی" هست و نه "ملّی"! (347619)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ۲۰:۰۲
رفتار صداو سیما مصداق این مثال که نرود میخ آهنی در سنگ میباشد مسئولین آن چون به هیچ کجا جوابگو نیستند هر جور بخواهند رفتار میکنند و در واقع اصلاح ناپذیر هستند .فقط مطبوعات آزاد و نمایندگان مجلس میتوانند انتقاد کنند که اکثرا عافیت طلب شده اند بیخود نیست که کسی رغبت ندارد تلویزیون تماشا کند چون ذره بین برداشته دنبال ایرادات کشورهای غربی است و غافل از ایرادات داخل کشور . (347621)
خیرخواه رسانه حقیقتاًملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ۲۱:۴۸
شک نداریم اگررسانه ملی مثل ده سال اخیردرهنگام رحلتش نگاه منفی به هاشمی ادامه میدادوامثال شریعتمداری وعباسی وبرخی مداحان درباری درمدمت آن بزرگوارسخن می راندندوکماقی السابق فحش وناسزامیگفتندجمعیت بسیاربیشتری برای تشییع میآمدندوتهران مملوازمردم اقسانقاط کشورمیگشت واین رارهبران رسانه به اصطلاح ملی میدانستندکه چرخیدند!بایدگفت رسانه ملی درافشاندن بذرکینه وچنددستگی دردنیای امروزشایدکم نظیرباشد.بهمین خاطرتاثیرگذاریش راازدست داده است! (347622)
اکبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۵ ۲۲:۰۸
این رسانه درکدام واقعه میلی رفتارنکرده؟درموردپلاسکوبه میل مالک برنامه سازی میکندازبردن اسم بنیادمستضعقان ابا داردوفضارابه گونه ای تصویرمی کندکه همهع اخبارصحیح گال ماست وبقیه قابل اعتمادنیستند وخودش هم اخبا صجیح رانشرنمی ن (347623)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۶ ۰۰:۳۸
رسانه افراطی که بودجه مملکت را می بلعد و در خدمتی اقلیتی تندرو و افراطی ست برخی عده ای متاسفانه می گویند رسانه میلی و دیمی کاش این رسانه میلی و حتا دیمی بود ..... عاشق این است که روی اعصاب مردم ایران راه برود .... (347625)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۶ ۰۷:۳۶
مطمئن باشید هیچ نظام و کشوری به کسانی که بر خلاف سیاستهای کلی کشور و نظامشان صحبت می کنند اجازه استفاده از صدا و سیما را نخواهد داد. اگر منظور شما از میلی بودن این است پس این صدا و سیما میلی است
در ضمن نمی دانم چه شده است که این چند وقت اخیر به صدا و سیما انتقاد می کنید. (347630)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۰۶ ۰۷:۵۰
سازمان عریض وطویل وغیر پاسخ گو پر هزینه ناکارامد غیر شفاف و باندی تنها برخی صفات سازمان صدا وسیما ی افراطی ها است (347632)