به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۱۲۴۷۵۴

مواجهه ایران با ترامپ؛ عجله نکنیم اما...

محمد نظرگاه

مواجهه ایران با روی کار آمدن دونالد‌ ترامپ در ایالات متحده در سطح مسئولان رسمی تا حدودی به شکل یکسانی رخ داد و تمام مقامات کشور از عدم تعجیل در قضاوت سخن گفتند. این شکل از مواجهه با روی کار آمدن افراد در کشورهای دیگر روشی معقول است مخصوصا اگر آن فرد شخصی با مختصات‌ترامپ باشد که در بین همراهان سیاسی جمهوری خواهش هم آنچنان شناخته شده نیست.

اما این عجله نکردن در قضاوت اگر باعث بی عملی و نداشتن برنامه هایی مشخص در برابر اقدامات و اظهارات مقامات دولت جدید امریکا شود ممکن است کشور را دچار چالش هایی کند. در نتیجه می‌بایست تصمیم گیران حوزه سیاست خارجی برای واکنش در برابر هر گونه اقدام احتمالی دولت‌ترامپ طراحی‌های هوشمندانه مشخصی را از سکوت تا اقدام در نظر بگیرند.

ترامپ در همین مدت اندکی که از حضورش در کاخ سفید می‌گذرد نشان داده است که تصمیم گیری هایش چه در حوزه سیاست خارجی و چه در داخل امریکا چندان منطبق بر یک روال منطقی نیست و گویا به یاد دوران «شو من» بودنش در حال اجرای یک نمایش قدرت است. از همین رو می‌بایست به شدت مراقب بود که مبادا با رفتار و گفتارهای نسنجیده و از سر احساسات گرایی و امریکا ستیزی نهادینه شده در افکار بخشی از مسئولان شاهد ایجاد عواقب ناگواری برای کشورمان باشیم.

تجربه آنچه در تمدید ISA رخ داد باید پیش روی همه باشد. تمدید آن تحریم‌ها با وجود آنکه سر و صدای بسیاری را در داخل ایجاد کرد و برخی چنین وانمود کردند که با تمدید این دسته از تحریم‌ها کل برجام از بین رفته است و خواهان کنار گذاشتن آن توافق شدند اما در عمل اجرای آن به واسطه همین برجام کاملا بلا اثر شد.

بر اساس همین تجربه باید همه گروه‌های سیاسی که جریان مخالف دولت را تشکیل می‌دهند به جای جار و جنجال‌سازی‌های بیهوده که معطوف به حذف رقیب است با در نظر گرفتن منافع ملی به تصمیم گیران برای اتخاذ تصمیمات دقیق و حساب شده در این حوزه کمک کنند نه مانند اتفاقاتی که در تمدید ایسا رخ داد و عده‌ای بدون توجه به واقعیات مطالبی خلاف واقع را برای ضربه زدن به دولت روحانی و بی ثمر نشان دادن برجام درباره آن مطرح ساختند.

سخن آخر آنکه اقدامات‌ترامپ می‌تواند به ایران این فرصت طلایی را بدهد که با همراهی کشورهای دیگر مرتبط با توافق هسته‌ای قدم هایی را برای انزوای امریکا در صحنه جهانی بردارد اما به شرط آنکه به جای ایدئولوژی یا رقابت‌های حقیر سیاسی، منافع ملی سرلوحه عمل همه اثرگذاران بر سیاست خارجی کشور قرار گیرد.

ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۱۴ ۱۴:۰۲
واقعا دیگه نمیشه زندگی کرد.گرونی و هزار تا مشکل کم بود سایه جنگ و ترامپ اضافه شد...این سیاست مداران ما دارن چکار میکنند؟اقا بس کنید ترو خدا تا مردم رو به کشتن نداید....میدونم منتشر نمیکنی بهار.... (347888)
پردیس
Germany
۱۳۹۵/۱۱/۱۴ ۱۸:۵۱
بهترین راهکار برخورد با نادانی مثل ترامپ ، خویشتن داری در مقابل چرندیات او و هماهنکی با دیگر کشورهای جهان در مقابل اقدامات احتمالی او به جهت انزوای این مردک پول پرست است ، بعید نیست این ابله دنیا را نابود کند، کسانی که از داخل کشور اصرار به برخورد و تحریک ترامپ داشته باشند نیز دانسته و یا ندانسته در مسیر ترامپ هستند (347903)
پوریا
Europe
۱۳۹۵/۱۱/۱۵ ۰۷:۲۳
سلام دوست عزیز ماچاره ای به غیر ازخویشتن داری نداریم همون جورکه ترامپ میگه قبل ازبرجام مملکت درحال فروپاشی بود بهتره دوستان دست ازشعارهای آبکی وردارند وبخاطرجناح بازی ها کاردست ممملکت ندند والله این مردک ترامپ دیوانه اسزت هنوزنیامده شمشیروبراایران ازروبسته مانبایدبه استقبال خطربریم (347917)