به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۱۷ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۱۲۴۹۸۳

حادثه پلاسکو؛ پرونده مفتوح

محمد توکلی

با وجود گذشت قریب به سه هفته از فاجعه رخ داده در ساختمان پلاسکو همچنان پرسش‌ها و ابهاماتی اساسی در خصوص این آتش سوزی مهیب وجود دارد. این سوالات و نقاط ابهام هم در خصوص اصل ماجراست و هم درباره مدیریت بحران ایجاد شده پس از آن. این انتظار وجود داشت که مسئولان مرتبط با این موضوع در همان ساعات اولیه با عذرخواهی به واسطه همه خطاهایی که به شکل طبیعی رخ می‌دهد مرهمی بر آلام مردم مظطرب و داغ دیده می‌نهادند که این اقدام به عنوان بدیهی‌ترین رفتار در چنین بحران هایی انجام نشد.

پس از آن و بعد از به سرانجام رسیدن نسبی موضوع این توقع می‌رفت که شهردار تهران و افراد دیگری که در این زمینه مرتکب اهمال هایی - ولو سهوی - شده‌اند از سِمت هایشان استعفا دهند که این اتفاق هم نیفتاد و شاهد یک رفتار حرفه‌ای از سوی این مدیران نبودیم بر خلاف آنچه در تصادف قطار از سوی مسئولان دولتی رخ داده بود. انعکاس اطلاعات و واقعیت‌های دقیق از آنچه در ساختمان پلاسکو پیش آمد هم حداقلی‌ترین انتظار مردم از مدیران بود که این موضوع هم رخ نداد و حتی حضور شهردار تهران و وزیر کشور در مجلس نیز کمکی به انعکاس اطلاعات و اخبار بیشتر و دقیق‌تر نشد. به دلیل همین موضوع که این سه گام طبیعی در این بحران هنوز برداشته نشده است و شاید نقاط ابهامی دیگر دولت روحانی کمیته تخصصی و ویژه‌ای را با حضور اهل علم برای بررسی فاجعه پلاسکو تشکیل داد.

این امیدواری وجود دارد که این کمیته ویژه دو اصل صحت و دقت را مدنظر خود قرار دهد و انتشار گزارشش پایانی بر این پرونده باشد نه مانند گزارش‌های آقای شهردار و دیگران آغازی برای ابهام هایی تازه. به نظر می‌آید برای این منظور گزارش این کمیته می‌بایست در برگیرنده نوعی جامع نگری باشد به گونه‌ای که علاوه بر معین کردن دقیق و صریح و بدون تعارف قصورها و تقصیرها در به وجود آمدن این فاجعه در باره اصل ماجرا نیز شفاف‌سازی‌های لازم صورت بگیرد.

در این روزها با مروری بر ویدئوهای مختلفی که از فاجعه پلاسکو منتشر شده است ابهام هایی درباره اصل ماجرا ایجاد شده است که در فضای مجازی در دسترس همه قرار گرفته است، جا دارد که گزارش مذکور علاوه بر معرفی مقصران، و تهیه نقشه راهی برای آینده که دیگر شاهد چنین وقایع تلخی نباشیم به ابهامات مطرح شده نیز به شکل دقیقی پاسخ دهد و در صورتی که در تحقیقات خود به صحت برخی مسائل که این روزها عنوان می‌شود رسیدند آن را به شکل مستقل و بدون واهمه از جوّ احتمالی ایجاد شده توسط عده‌ای با مردم در میان بگذارد.

این بهانه که به دلیل آنکه ابهامات و پرسش‌های مطرح شده درباره آنچه در ساختمان پلاسکو رخ داد ابتدائا توسط رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور مطرح شده است پس فاقد اعتبار و به جهت تخریب وجهه نظام هستند نمی‌تواند پاسخی قانع کننده باشد. امید است کمیته ویژه بررسی حادثه پلاسکو بتواند با ارائه گزارشی دقیق و جامع تمامی ابهامات و پرسش‌های ایجاد شده را برطرف کند.