به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۱۲۵۵۷۸
تا انتخابات

بیاییم قول ندهیم

بیاییم قول ندهیم
صادق صدرایی-روزنامه بهار

چند ماهی بیشتر تا آغاز انتخاباتی دیگر فرصت نداریم و لابد باز هم شاهد قول و قرارهای نامزدهای مایل به کرسی قدرت خواهیم بود. فرقی ندارد نامزد محترم قصدش صندلی ریاست جمهوری باشد یا عضویت در دهیاری یک روستا، اصولگرا باشد یا اصلاح طلب و اعتدالی، راه کسب رای اکثریت را ارائه قول‌های عجیب و غریب به مردم خواهد دانست.

سال هاست که عادت کرده‌ایم به شنیدن قول و ندیدن عمل به آن و این وضعیت ذره ذره اعتماد مردم به همه را آب کرده است و می‌کند. در کتب دینی و فرهنگ ایرانی که گشتی می‌زنیم شاهد آن هستیم که صدها و هزاران نمونه از عقوبت و مجازات برای بدقول‌ها و بدعهد‌ها ذکر شده است اما گویا گوش هایمان به این انذارها بدهکار نیست.

بیاییم این بار قول ندهیم. حتی اگر مطمئن به اجرایش هم هستیم قول ندهیم. برنامه مان را بگوییم و هدفی که به دنبالش هستیم. این که می‌توانیم به آن هدف برسیم یا نه را قول ندهیم. مثالی از فوتبال بزنم؛ آن‌ها که در این «ورزش – صنعت – سرگرمی» حرفه‌ای‌ترند وقتی در برابر خواسته هواداران یا رسانه‌ها برای قول قهرمانی قرار می‌گیرند می‌گویند: «قول قهرمانی دادن کار دیوانه هاست، کار غیر حرفه‌ای هاست» . بیاییم از فوتبالی‌ها یاد بگیریم و این بار حرفه‌ای باشیم و قول ندهیم.

هم ما مردم با خبریم و هم شما اصحاب قدرت می‌دانید که صدی نود، قول هایی که در ایام انتخابات به این و آن می‌دهید حاصل جوّگیری آن روزهاست و نمی‌خواهید به آن عمل کنید یا گاهی نمی‌توانید به قولتان عمل کنید. پس چه کاری است قول دادن؟ وقتی همه می‌دانیم انتهای این «قول بازی» ‌ها عهد شکنی نامزدهای محترم است چرا وارد این بازی می‌شویم؟

شاید قول‌های رنگارنگ تان که ذره‌ای از آن به سمت اجرایی شدن نمی‌رود چند صباحی هم برایتان نان و آبی داشته باشد اما در نهایت قرار است چه بشود؟ با اعتماد از دست رفته مردم قرار است چه کنید؟ دین و سیاست مان هم که در این مملکت در هم است، پس جماعتی بدقولی‌های مکرر شما عاشقان خدمت (!) را به پای دین خواهند نوشت آنگاه پاسخ اولیای دین را چه خواهید داد هنگامی که از شما بپرسند این جماعت به واسطه بدقولی‌های شما از ارزش‌های دینی دور شدند؟ خلاصه اش کنم؛ وسط بازی‌های کودکانه سیاسی تان بد نیست گاهی به این چیزها هم فکر کنید، همه ماجرا را به انتخاب شدن محدود نکنید، قول ندهید، انتخاب هم نشدید فدای سرتان! حداقل خیالتان راحت است که نامتان در لیست بلند بالای عهد شکنان این روزگار قرار نمی‌گیرد.

اهورا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ۱۳:۴۴
اینکه بیایم عاجزانه از کاندیدا بخواییم قول ندن عمل کنن فکر نمیکنم تحلیل خوبی باشه.باید مردم یاد بگیرین خواسته هاشونو لیست کنن،موقع انتخابات برسر اون خواسته ها توافق کنن و بعدش شرط کنن و رای بدن.الان با وجود شبکه های اجتماعی واقعا سخت نیست همراه کردن مردم.کافیه مطبوعات و رسانه ها این فرهنگ خواستنو توی توده ها جا بندازن. (348512)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ۱۵:۲۱
موافقم چه اصرار ب وعده های نشدنی مثل ارتقا معیشت ومنزلت معلمان و...یا توسعه سیاسی و آشتی دو جناح و...یا برابری همه ارگانها و نهاد ها در مقابل قانون و حقوق و دستمزد عادلانه در همه ارگانها و... (348516)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۸ ۰۶:۲۶
+++++موافقم وعده های نشدنی ناامیدی میاره!! (348526)
خوشبین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۸ ۰۹:۰۶
کاملاًموافقم زیرااولاًقولهای عوامانه دراین کشورخریدارزیادی داردکه عوام فریبان دراین عرصه هنربسیاردارندکمااینکه احمدی نژادمثال خوبیست!ثانیاً-به رغم صراحت قانون اساسی به جایگاه نسبتاًخوب رییس جمهوربه سبب وجودشبه دولتیهای مقتدرسیاسی واقتصادی وگروهای فشارقابلیت اجرانخواهدداشت.ثالثآ-دراین اوضاع هم مردم نمیتوانندانتخاب خوبی داشته باشندوهم فضابرای وروداندیشمندان وشایستگان به عرصه مدیریت مناسب نیست لذادورتسلسل بی حاصل حاکم وچندان تحولی متصورنخواهدبود! (348527)
ایراندوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۱/۲۸ ۰۹:۲۱
بله درست است نبایدقول دادزیرابسترمناسبی مهیانیست.درجامعه ایکه محدودیت درانتخاب مردم وجودداردواهرمهای قدرت متعددونیزانسانهای متفکرومحبوب وآزاده اجازه ورودنمییابندچه قولی میتوان داد.والاهمه بزرگان میدانندآن سیدبزرگوارخ...وحاج سیدحسن چه محبوبیتی دارند؟بعنوان یک ایثارگرمطلع ازنگاههای قشرهای گوناگون باضرس خاطرادعادارم اگرسیدمحبوب خ...بیایدهم انتخابات درشکوه بینظیرمیشودوهم آرایش بی نظیروموجب سربلندی کشور.آنگاه میتوان قول داد.خدایاکینه هاراازدل بزرگان دورسازتاسیدمحبوب یکباردیگربیایدوایران سرافرازومتحدت (348528)