کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مردم به هوش باشید؛ اثر ملموس رای دادن

30 فروردين 1396 ساعت 10:12


محمد توکلی
انتخابات اخیر مجلس را به خاطر بیاورید. احتمالا این تصاویر در ذهن تان خواهد آمد؛ حذف چهره‌های بسیاری از جریان اصلاحات، تدبیر و عقلانیت بزرگان اصلاحات در برابر این اتفاق ناخوشایند، ایجاد ائتلاف با چهره‌های میانه رو دذر جریان اصولگرا.  «فهرست امید» حاصل جمع این سه تصویر بود. این لیست را نه می‌توان لیست اصلاح طلبان خواند و نه لیست اصولگرایان و شاید بتوان بهترین تعبیر برای آن را فهرست میانه رو‌ها دانست. اعضای این فهرست که حاصل «تدبیر رهبران اصلاحات» و «جبر زمانه» بود پس از ورود به مجلس با نقدهایی جدی مواجه شدند. برخی معتقد بودند که اعضای لیست امید آن طور که باید و شاید رفتار و گفتاری مبتنی بر اصلاح طلبی از خود نشان نمی‌دهند و برخی نیز با تندروی‌های مرسوم سیاسی نمایندگان منسوب به این فهرست را متهم به تغییر موضع کردند.

اگر بخواهیم واقع نگر باشیم باید بپذیریم که کسر قابل توجهی از نمایندگانی که با فهرست امید راهی بهارستان شده بودند از چهره‌های شش دانگ اصلاح طلب نیستند و برخی شان رسما اصولگرا محسوب می‌شوند در نتیجه این که برخی از مجلس دهم انتظار مجلس ششم را داشتند منطقی نبود. حتی می‌توان گفت که انتظار برگزیده شدن محمدرضا عارف به عنوان رییس مجلس هم با توجه به‌ترکیب مجلس دهم توقعی دور از ذهن بود. هر چه از انتخابات94 که با پیروزی قاطع میانه روها در کل کشور و برتری بی چون و چرای لیست مورد حمایت جریان اصلاحات در پایتخت همراه بود می‌گذشت جوّی از ناامیدی در بین حامیان اصلاحات که بین آن چه رخ می‌داد با انتظارشان فاصله‌ای بعید می‌دیدند ایجاد شد و برخی حتی به این نتیجه رسیدند که رای آوردن اصلاح طلبان و دیگران هیچ تفاوتی ندارد و تغییری در برخی رفتارها ایجاد نخواهد شد.

حالا امروز و در حالی که کمی بیش از یک سال از عمر مجلس دهم می‌گذرد شاهد اثر ملموس رای دادن هستیم. هنگامی که طبق اخبار واصله می‌شنویم برای انتخابات شورای شهر صلاحیت بیش از نود درصد نامزد‌ها از سوی هیئت نظارت که متشکل از نمایندگان مردم در مجلس است تایید شده است. تنها کافی است که این الگوی تعیین صلاحیت برای نامزدهای انتخابات را با دوره گذشته انتخابات شورای شهر مقایسه کنیم تا تفاوت‌ها برایمان بیش از پیش روشن شود.

در پایان برای لمس بیشتر اثر رای دادن به میانه روها در چنین بزنگاه هایی بخشی از گفته‌های علیرضا رحیمی، نماینده مجلس و رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر، را با هم مرور می‌کنیم: «همانطور که پیش از این نیز گفتم حوادث ٨٨ به هیچ‌وجه در بررسی صلاحیت افراد تاثیر ندارد و ما اصل را برائت قرار دادیم بنابراین برای ما قانون محکومیت موثر ملاک است و نگاه کلی ما این است که به دلیل فعالیت سیاسی و سلیقه سیاسی هیچ کس را نباید از فعالیت اجتماعی محروم کرد. بر همین اساس غالب کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، محکومیت‌های قضایی داشته‌اند.»


کد مطلب: 128566

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/128566/مردم-هوش-باشید-اثر-ملموس-رای-دادن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir