کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تناقض، ثمره افراط است

1 ارديبهشت 1396 ساعت 15:15


صادق صدرایی
مهدی محمدی از همراهان سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای که در این روزها از چهره‌های رسانه‌ای جمنا است در گفتگویی از برجام به عنوان تنها دارایی دولت یازدهم یاد کرده است. هنگامی که به گفته‌های ماه‌های قبل محمدی به عنوان یکی از چهره‌های مشهور «دلواپسان» نگاهی می‌اندازیم شاهد آن هستیم که تا پیش از این او نیز مانند سایر افراد این اقلیت تندرو معتقد بود که «برجام بد‌تر از‌ترکمانچای است» ، «وعده‌های طرف مقابل نسیه است و انجام نمی‌شود» ، «بسیاری از تحریم‌ها با برجام هم برطرف نخواهد شد» ، «صنعت هسته‌ای کشور با پذیرش این توافق بین ایران و غرب نابود شده است» و مانند چنین جملات غیر واقعی که بارها از سوی «دلواپسان» در این سال‌ها مطرح شده است. حال امروز همین «بدتر از‌ترکمنچای» و. . . تنهایی دارایی دولت خوانده می‌شود. چه خوب است آقای محمدی و یا دیگرانی که چنین ادعایی دارند به این چند نکته توجه کنند:

1ـ چگونه ممکن است توافقی که از نگاه این حضرات توافق بسیاری بدی است و ایران در آن متضرر شده است دارایی دولت حساب شود و می‌توان با استفاده از آن رای مردم را کسب کرد؟
2ـ اگر واقعا به این نتیجه رسیده‌اید که برجام یک دارایی برای کشور است حداقل نسبت به ابهاماتی که در گذشته در جامعه منتشر کرده بوده‌اید عذرخواهی کرده و آن‌ها را اصلاح کنید.
3ـ اگر برجام را تنها دارایی دولت در کارنامه اش بدانیم، کاهش نرخ تورم از بیش از 40 درصد که دولت محبوب محمدی و دیگران ایجاد کرده بودند به کمتر از هشت درصد و یا عبور از نرخ رشد اقتصادی منفی هفت درصد دارایی کیست؟

کوتاه سخن ان که خاصیت افراط و تندروی همین تناقضات است، اصلاح طلب و اصولگرا هم ندارد. هنگامی که از راه میانه خارج شویم و به افراط روی بیاوریم پس از مدتی در رفتار و گفتارمان تناقض هایی عجیب رخ عیان می‌کند. تناقض هایی از همین جنس که یک روز توافقی را به ضرر کشور معرفی می‌کنیم و فردایش همان توافق را تنها دارایی در اختیار رقیبمان! واقعیت آن است که بسیاری از مخالفت‌ها با برجام لزوما نه با مفاد این سند بلکه با افرادی بوده است که با توانمندی شان توانسته‌اند به برجام دست یابند. به این معنا که اگر بر فرض محال سعید جلیلی و همراهانش همچون حمید محمدی به توافقی مانند برجام دست پیدا کرده بودند قطعا آن را بهترین توافق تاریخ معرفی کرده و درباره توانمندی‌های خود کتاب‌های می‌نوشتند اما امروز. . .


کد مطلب: 128695

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/128695/تناقض-ثمره-افراط

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir