به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۸ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۱۲۹۰۵۹

بازی خطرناک رقبای روحانی

بازی خطرناک رقبای روحانی
داریوش احمدیان
شاید بتوان مهمترین مشکل روحانی برای مناظره‌های اقتصادی را بی توجهی رقبای دولت اعتدال به این نکته ساده دانست که برای سنجش عملکرد اقتصادی دولت‌ها می‌بایست بر اساس شاخص و مبنایی مشخص سخن گفت. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم عملکرد فلان دولت در حوزه شاخصی مثل تورم ناموفق بوده است می‌بایست بر اساس مبنایی مشخص این ادعای خود را ثابت کنیم. حواله دادن چنین موضوعاتی به مردم با جمله هایی از قبیل این که «مردم این چنین احساس می‌کنند» و یا «کاهش تورم برای مردم ملموس نیست» و از این قبیل جملات کلیشه‌ای کاملا غیر علمی، سیاست زده، غیر قابل سنجش و نشانگر رویکرد مردم فریبانه فردی خواهد بود که به دنبال کسب رای از مردم است.

 این که در آمارهای اقتصادی ارائه شده از سوی نهادهای معتبر کشور که دهه هاست با شیوه هایی مبتنی بر استانداردهایی که در سایر نقاط جهان وجود دارد به این کار مشغولند‌تردید کنیم و یا اینکه از اساس آن‌ها را خلاف واقع بدانیم یک بازی سیاسی است که شاید شروع آن با رقبای دولت مستقر باشد اما قطعا برای آن پایانی نیست و به اصطلاح با این روش «سنگ روی سنگ بند نمی‌شود» .

بیاییم فرض کنیم نامزدهای رقیب دولت اعتدال پیروز انتخابات96 باشند، چه تضمینی وجود دارد که با شروع به کار دولتِ آن ها، منتقدانشان به همین شیوه عمل نکنند و آمارهای اقتصادی آنان را کذب ننامند؟ به نظر می‌آید افرادی که در خود توانایی حضور در قوه مجریه را دیده‌اند می‌بایست به قانون کشور احترام بگذارند و حتی اگر به شیوه محاسبه آمارهای اقتصادی که البته در سایر نقاط دنیا نیز کم و بیش چارچوب‌ها همین است معترضند اصلاح آن را به پس از برگزیده شدن خود موکول کنند.

این شکل از مواجهه با شاخص‌های اعلام شده مراکز آماری از سوی فردی که قرار است سکاندار قوه مجریه باشد بسیار خطرناک است زیرا نادیده انگاشتن شاخص‌های اقتصادی اعلامی از سوی مرکز آمار و حتی خلاف واقع خواندن آنها بی توجهی به قانونی است که تنها نهاد قابل قبول برای ارائه آمارها را مرکز امار دانسته است. با وجود همه این موارد واقعیت آن است که بهبود شاخص‌های اقتصادی نسبت به روزهای آغازین دولت اعتدال که در آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار مشخص است در آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز موجود است و همه این مراکز داخلی و بین المللی از موفقیت دولت در حوزه اقتصاد خبر می‌دهند اما آنان که به دنبال احساسات گرایی و عوام فریبی در ایام انتخابات هستند قطعا نقد بی مبنا بر عملکرد اقتصادی دولت و سوء استفاده از عواطف و حافظه ضعیف ما مردم را به مراجعه به این نهادهای معتبر آماری در حوزه اقتصاد‌ترجیح خواهند داد و از این موضوع بی خبرند که پایان این بازی که برای کسب چند رای بیشتر به راه انداخته‌اند به ضرر همه خواهد بود.

حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۸ ۱۹:۴۸
چرا تنها مثال شما برای دفاع از عملکرد دولت شاخص تورم است الان همه مردم کوچه و بازار می دانند حتی به فرض کنترل تورم اما به قیمت ایجاد رکود اوضاع بسیار خطر ناکتر است چرا که اگر تورم باعث فروپاشی اقتصاد نشود رکود حتما خواهد شد !!!! (351621)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۸ ۲۰:۵۸
اقای قالیباف داره فضا را دو قطبی میکنه و اتهام های نادرست به دکتر روحانی نسبت میدهد.
ستاد انتخابات چرا با ایشان برخورد نمی کند؟
ان از فیلم توهین امیز دیشب ایشان علیه شخص دکتر روحانی و این هم امروز در مناظرات و دوقطبی سازی فقیر و غنی و تهمت های بی شمار علیه رییس جمهور.
1-ادعای 100 روزه حل مشکلات اقتصادی که اقای روحانی در فیلم خود میگویند افزون بر برنامه های اقتصادی خود
2- 4 میلیون اشتغال و ادعای اینکه در سایت ریاست جمهوری است مطلب بله هست منتهی یک اگر دارد و ان هم اگر 10 میلیون گردشگر و توریست بیاید(فکر کردن توریست گازانبری سریع به یک کشور هدف میرود و نیاز به اماده سازی فضا ندارد؟)
3- ادعای عکس با بابک زنجانی و دریافت پول که ستاد دکتر روحانی تکذیب کرد
در کل اقای قالیباف عصبی بود و مخصوصا نیازش به 15 دقیقه استراحت که تابلو بود نیاز به تیم مشاوره اش دارد.
جمله اقای میرحسین به احمدی نژاد را هم ایشون برای خودش تغییراتی داده بود و به دکتر روحانی نسبت میداد (351632)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۸ ۲۱:۰۸
با کارهای امروز اقای قالیباف الان برای مردم حوادث 4 سال گذشته خیلی روشن شده ان از بیلبوردها علیه مذاکرات هسته ای تا بدگویی های موسسه همشهری علیه دولت و مدافع 96 درصد مردم شدن.
پل صدر برای چند درصدی ها است؟
در ثانی بحث 4 درصدی و 96 درصدی ادای جنبش 1 درصدی وال استریتی ها است و همچنین خلاف وحدت ملی است.
کار افرینان نمونه افراد موفق و ثروتمندی هستند که با حرفهای اقای قالیباف کارشان با کرام الکاتبین است و این حرفها خلاف ارامش موجود بازار و توسعه کشور است.
اینها از موفقیت دولت کلافه شده اند (351634)