به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۶ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۱۲۹۵۷۹

وعده 250هزارتومانی خوب و بد دارد!

علی ورسه‌ای
حتماً برخی به یاد دارند که در دوم فروردین 92، احمدی نژاد در جریان سفرش به استان سمنان گفت: «اگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تا مرحله آخر انجام می‌شد قرار بود هر فرد 250 هزار تومان یارانه نقدی دریافت کند که متأسفانه با مخالفت روبه رو شد و...» به دنبال این سخنان احمدی نژاد، شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان در واکنش تندی نوشت: «دولت در تأمین منابع یارانه‌های کنونی یعنی هر نفر 45 هزار تومان با چالش‌های جدی روبرو بوده و هست تا آنجا که سخن از کسری 20 هزار میلیارد تومانی در میان است و از سوی دیگر در شرایط کنونی وعده یارانه 250 هزار تومانی علاوه بر آن که دور از واقعیت و فقط یک شعار دهن پرکن است، متضمن آزادسازی انفجارگونه قیمت بنزین و برق و گاز وآب و... نیز هست و این به مفهوم تورم لجام گسیخته‌ای است که یارانه 600 هزار تومانی هم از عهده آن بر نمی‌آید و تورمی 200 درصدی به دنبال دارد...»

در این روزها هم شاهدیم که برخی کاندیداهای ریاست جمهوری، برای کسب رای، وعده یارانه 150 یا 250 هزار تومانی؛ با نامهای «یارانه» ، «کارانه» و یا «یارانه بیکارانه» به مردم می‌دهند و وعده‌های غیرعملی خود را در مصاحبه ها، سخنرانی ها، مناظره‌ها و برنامه‌های مختلف دیگر همچنان تکرار می‌کنند. در حالی که به گفته ریاست محترم مجلس، جناب آقای دکتر لاریجانی در افتتاح نمایشگاه کتاب، رییس جمهور اختیارات قانونی برای عملی ساختن چنین وعده‌ای را ندارد. ایشان در این باره گفتند: «گاهی شعارهایی درباره افزایش یارانه داده می‌شود که این شعارها به صلاح مملکت نیست، نمی­دانم مطرح کنندگان این شعارها از کجا می­خواهند منابع آن را تأمین کنند... کسانی که این شعارها را طرح می‌کنند، باید بدانند موضوع یارانه‌ها از شئونات دولت نیست، بلکه از شئونات مجلس است و مجلس شورای اسلامی با این رفتارها مخالف است. اگر منبعی هم باشد بهتر است در تولید استفاده شود...» (12 اردیبهشت ماه 96 مراسم افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب).

بنابراین کاندیداهایی که وعده یارانه را مدام تکرار می‌کنند، و سعی در جذب آرای مردم از این طریق دارند، باید با افکار عمومی صادقانه برخورد کنند و با شفافیت تمام ابعاد وعده خویش را توضیح دهند که:
ـ آیا اختیار قانونی چنین اقدامی را دارا هستند؟
ـ آیا از شرایط اقتصادی امروز کشور آگاهی درستی دارند و مطمئن هستند که با توجه به درآمدها و هزینه‌های دولت، افزایش چند برابری یارانه امکان پذیر نیست؟