به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۳ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۱۳۰۷۱۳

نقدی بر پیشنهاد نماینده مردم

داریوش احمدیان
علی مطهری که صدای مردم در چند دوره اخیر مجلس بوده است به رییس جمهور روحانی پیشنهاد استفاده از رقبایش به خصوص آقای قالیباف را داده است. پیشنهاد مطهری که به نگاه آشتی جویانه و وحدت مدارانه او نسبت سیاسیون درون نظام که بسیاری به دنبال حذف برخی از آنان هستند بر می‌گردد در کلیت خود نگاه نادرستی هم نیست اما در مصداق مد نظر ایشان به نظر می‌رسد سوء تفاهمی پیش آمده باشد.

واقعیت آن است که قالیباف، صحنه انتخابات را با میدان نبرد گلادیاتورها اشتباه گرفته بود و برای رسیدن به قدرت هر‌ترفندی را از وعده هایی مردم فریبانه تا تخریب‌ها و تهمت هایی ناجوانمردانه علیه رقیبش برای خود مجاز می‌دانست. به نظر می‌رسد بهتر آن باشد که به جای آن که روحانی از شهردار تهران کمک بخواهد، ایشان نسبت به تهمت هایی که به شخص رییس جمهور بیان کردند و روحانی را «بی عقل و دروغگو» خواندند پاسخگو باشند. شاید بهتر بود علی مطهری، قبل از ارائه این پیشنهاد به حسن روحانی از قالیباف می‌خواست که درباره پرونده املاک و دیگر ابهامات مدیریت دوازده ساله اش بر شهر تهران شفاف‌سازی، نسبت به تهمت‌ها به روحانی عذرخواهی و درباره اتهام زنی هایش به معاون اول و رییس جمهور پاسخگو باشد.

پایان رقابت ها، اغاز رفاقت و همکاری برای پیشرفت کشور است اما این رفاقت و همکاری قاعدتا می‌بایست با کسانی باشد که کارنامه‌ای موفق در حوزه تخصصی شان و اخلاقی قابل قبول داشته باشند. پیشنهاد این نماینده مجلس مبنی بر آن که روحانی از قابلیت‌های قالیباف استفاده کند مانند آن است که یک نفر از مرحوم هاشمی در زمان حیاتش می‌خواست که از احمدی نژاد هم در فعالیت‌های خود در حوزه وظایفی که بر عهده داشت استفاده کند!

آن چه قالیباف در انتخابات96 از خود نشان داد همان تصویر آشنا و همیشگی احمدی نژاد بود با همان اتهام زنی‌های بی سند ومدرک و وعده‌های مردم فریبانه و روحانی نیز مانند مرحوم هاشمی آماج این تهمت‌ها قرار گرفته بود. در نتیجه همانقدر که آن پیشنهاد فرضی به «آیت الله» عجیب و نشدنی است امکان تحقق پیشنهاد علی مطهری هم وجود ندارد. از سوی دیگر بر فرض که روحانی هم بخواهد از قالیباف استفاده کند آیا فردی که از ارسال یک پیام تبریک هم دریغ ورزیده است و در بیانیه پایانی اش همچنان ادعای نمایندگی از سوی 96 درصد جامعه برای مبارزه با 4درصد «زالو صفت» را دارد تمایلی به پاسخ مثبت به چنین پیشنهادی خواهد داشت؟

کوتاه سخن آن که چنین پیشنهادهایی که به نیت همبستگی و وحدت ملی بیان می‌شود در جای خود نیکوست اما به شرط آن که1ـ در مصادیق اشتباه نکنیم و افرادی که باید پاسخگوی عملکرد غلطشان باشند را «نیروی قابل» ننامیم و 2ـ خواست اکثریت را فدای حفظ آنچه وحدت و رفاقت پس از رقابت‌های انتخاباتی می‌خوانیم نکنیم.

ایران داد عمارلویی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۳ ۲۰:۰۵
خواهشن نوشته ما را چاپ کنید تو مقاله////که بهتر بود انجا بنویسم نشد و نبود؟؟؟
حداقل در تلگرام سایتی بنام حضرت صاحب الزمان هست که راست و دروغ ان برایم مشغله ذهنی ایجاد کرده است تا انجا که چندین روز قبل از رای گیری نوشته ای به مضمون زیر خود نمایی میکرد که طی سوالی در جمعه از حضرتش که در جواب فرموده بودند که جواب قطعی
حضرت جناب رییسی پیروز انتخابات میباشد.من و مردم مسلمان کجای دلمان بگذاریم. (353206)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۴ ۰۱:۴۹
سلام.
باور ميكنيد من قبل از على مطهرى چنين پيشنهادى در ذهنم بود ؟
از طرفى ديگر باور ميكنيد قبل از جمشيد مشايخى كه گفته است در صورت راى نياوردن روحانى ايران را ترك ميكرد من هم چنين نظرى داشتم فقط با اين تفاوت كه من در صورت امكان را نيز به آن مى افزودم.
با اين تفاصيل سخن على مطهرى را از اين جهت پسنديده مى بينم.
يك روز بايد در اين مملكت تعريف دشمن و مخالف تغليل يابد و زنده باد مخالف من در عالم واقع عملياتى شود چرا كه شرط آشتى ملى در انتخاب و بكارگيرى مخالف محقق ميشود وگرنه در بكارگيرى موافقِ همراه مزيتى نهفته نيست خصوصا كه بحث آشتى در كار باشد و در صورت تحقق اين مهم اولا ادرسى بزرگ است به انحصارطلبان و دوما زنده باد مخالف من وارد آموزشى عملى و قولا عملياتى ميشود همراه با شرمندگى و درس اخلاقى ست نه تنها براى طيف خاص و انحصارگر بلكه درسى خواهد بود براى نسلهاى آينده و فتح بابى ست براى دولتهاى آينده كه تا حد آبدارچى را زير تيغ بركنارى نبرند و چه درسى زيباتر از مدارا به نسلهاى آينده.
با تمامى بديهاى قاليباف در حق روحانى بعضى از توانائيهاى او قابل كتمان نيست بطوريكه اتفاقا در راستاى تحقق شعارهايش ميتوان به وى مسئوليت واگذار كرد كه اگر نپذيرد بزرگ منشى رئيس دولت را ميرساند و اگر بپذيرد و موفق نشود همچون شرط اول هم اثر گذار خواهد بود و هم اتمام حجت و در صورت موفقيت ، مزيتى براى دولت و خصوصا براى مردم محسوب ميشود و چنانچه در راستاى شعارهايش و بقول خودش كمك به بخش ٩٦ درصدى ، بنياد مسكن و ساخت مسكن روستائى به وى محول شود و يا با ايجاد معاونتى در رياست جمهورى ماموريت ايجاد اشتغال در شهرهاى كوچك و روستاها به وى محول گردد موضوعى حساب شده خواهد بود.
در هر حال آشتى ملى و ايجاد وفاق ملى در آشتى با مخالف محقق ميشود نه همفكران. ضمن آنكه قاليباف نهايتا دوست نادان است نه دشمن ، چرا كه در خصلت ما ايرانيها همواره تاكيد كرده ايم با دوستان مروت با دشمنان مدارا و اينجاست كه دشمن تعريفى در حد دشمن بعثى دارد نه رقيبى كه براى رقابت تند رفته است.

با تشكر (353213)