به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۱۳۱۳۸۹

تصویری از آن چه بر اصولگرایی رفته است

تصویری از آن چه بر اصولگرایی رفته است
محمد توکلی
چند روز پیش بود که در یکی از پایگاه‌های خبری دو خبر پیاپی از دو چهره اصولگرا تیتر یک شد. خبر اول مربوط به صحبت‌های محمدرضا باهنر بود که گفته بود: «در انتخابات باختیم، آن‌ها که اهل حساب و کتاب بودند متوجه شدند برخی وعده‌ها امکان پذیر نیست، اگر دشمن کاری کرد آن را به رخ رئیس جمهورمان نکشیم» و خبر دوم که دقایقی بعد بر روی آن سایت خبری مشاهده شد مربوط به صحبت‌های حدادعادل، دیگر چهره اصولگرا بود. او درباره انتخابات96 گفته بود: «در مورد نتیجه انتخابات، مردم در برابر شورای نگهبان سکوت کردند اما جواب دل مردم را چه می‌دهید؟ مردم در طول انتخابات از صبح تا شب در تلویزیون روحانی را می‌دیدند»

با مقایسه آن چه باهنر گفته است با نگاه حدادعادل به شکست این جریان سیاسی در انتخابات96 می‌توان آن چه بر جریان اصولگرایی کشور رفته است را به دقت مشاهده کرد. بخشی از طیف میانه‌رو جریان اصولگرا (مانند باهنر، توکلی، ابوترابی و. . .)  با آن که در انتخابات اخیر از رقیب روحانی حمایت کرده بودند اما پس از انتخابات شکست را پذیرفتند و همانطور که نایب رئیس دوره‌های گذشته مجلس در این صحبت‌ها به آن اشاره کرده است از قبل از رای‌گیری هم می‌شد حدس زد که به واسطه «امکان ناپذیر بودن» برخی وعده‌های نامزدهای این جریان بعید بود مردم به سمت آنان گرایشی پیدا کنند. یا بخش دیگر صحبت او که از «رئیس جمهورمان» سخن می‌گوید و به درستی اشاره می‌کند که اقدامات بدخواهان کشور نباید بهانه‌ای در دست رقبای سیاسی باشد که به جای مقابله با این دست اقدامات، بخواهند با آن رئیس جمهور را تخطئه کنند.

اما در سوی مقابل حداد عادل که هر چه بیشتر از وجه ادبی اش دور شده و در  سیاست قدم زده، بیشتر از قبل به سمت و سوی تندروی گرایش پیدا کرده است به جای پذیرش این ناکامی عیان برای جریان اصولگرا در انتخابات96 از «دل مردم» سخن می‌گوید و مشخص نیست که این «مردم» چه کسانی‌اند که او از دل آن‌ها باخبر است و ظاهرا وکالتی هم از جانبشان دارد که به جای سخن گفتن با «شناسنامه خود» از جانب مردم حرف می‌زند. گفته‌های حداد ذهن را به سمت انتخابات مجلس در زمستان94 می‌برد آن جا که رئیس مجلس هفتم پس از شکست سنگین «سی – صفر» در انتخابات تهران مدعی شد دولت در انتخابات دخالت کرده است و از آن روز تا الان حتی یک برگ سند برای اثبات ادعایش مبنی بر عدم سلامت انتخابات در آن دوره ارائه نکرده است.

تحلیل‌های حدادعادل از شکست‌های پیاپی اصولگرایان در نوع خودش همیشه عجیب و غریب بوده است و همانطور که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری از «دل مردم» سخن می‌گوید و ظاهرا مدعی است آن چه اعلام شده است نسبتی با آن چه در «دل مردم» است ندارد در انتخابات مجلس هم از پیروزی اصلاح طلبان در پایتخت با یک «تفاوت جزئی» سخن می‌گفت! آن چه از این دو تصویر، به شکل روشنی مشخص است این موضوع مهم است که در جریان اصولگرا چهره هایی در مقام تصمیم گیری و رهبری این جریان قرار گرفته‌اند که نه تنها خواسته‌های مردم حاضر در متن جامعه را نمی‌شناسند بلکه حتی پس از ناکامی در انتخابات هم نه شکست را می‌پذیرند و نه تمایلی از خود برای یافتن دلایل واقعی این ناکامی‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهند.

تا هنگامی که امثال حدادعادل - که اتفاقا او معتدل‌ترین فرد در بین تندروهای این جریان است- سکاندار این جریان سیاسی باشند و بزرگانی همچون ناطق نوری، علی لاریجانی و حتی امثال محمدرضا باهنر از صحنه تصمیم گیری‌ها به دور باشند این جریان سیاسی روی آرامش و کامیابی را به خود نخواهد دید. اولین قدم برای درس از شکست، پذیرش آن و یافتن علل واقعی (و نه توهمی) آن است.
مرجع : روزنامه بهار

۱۳۹۶/۰۳/۱۶ ۱۹:۲۴
اشکال جریان انقلابی عدم تزریق امید و عدم داشتن داشتن گفتمان جامع و عدم اقدام و عمل درست و شعار زدگی و عدم دید اجرایی و عدم تئوری پردازان خوب و سیاست بازان کارکشته و هضم شدن در فرهنگ سازمانی نهادها هست

اشکال جریان اصلاحات ( غیر انقلابی ) عدم تعیین چارچوب تیمی و بی در و پیکر بودن مطالبات و عدم برنامه برای اقشار ضعیف و روحیه هضم شدن در فرهنگ و جامعه جهانی و عدم روحیه استقلال طلبی و عدم پایبندی به آرمانها انقلاب هست

اشکال جریان احمدی نژاد نداشتن مطالبه شفاف و بی در و پیکری و روحیه ایجاد تعارض بین ملی گرایی و اسلام گرایی و بی نظمی و چاله میدونی بودن آنان هست


اشکال همه این جریانات نداشتن مانیفست شفاف و درست هست (353715)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۱۶ ۲۰:۲۵
اصولگرایان خیال میکردند محبوب مردمند. به خود دلخوشی میدادند که ایران فقط تهران نیست. دائم سنگ 9 دی رو به سینه میزدند. حالا با این شکست سنگین دچار شوک شده اند. براشون قابل درک نیست که چطور 4 سال تخریب دولت در رسانه هاشون اثر معکوس داشت، چطور حتی وعده 3 برابر کردن یارانه نتونست مردم رو مجاب کنه به آنها رای بدن. آخه اینجا که سوئیس نیست! دست و پاشونو گم کردن! بحث تقلب رو هم مطرح کنند که عین تف سر بالا است چون 8 سال هرکس از تقلب حرف میزد متهم میشد به تهمت زدن به نظام و بازی در زمین دشمن و با گرز فتنه میفتادند به جونش. حالا به جای آسیب شناسی رفتار خود به فرافکنی و اتهام پراکنی و تقسیم آرای مردم به حلال و حرام رو آورده اند. تیتر میزنند روحانی برد ولی باخت! نه آقا روحانی برد. شما باختید. شما به رفتار و گفتار و کردار خودتون باختید. دست از خیالبافی بردارید و بشینید فکر کنید که چه کردید که اینقدر دافعه دارید. (353717)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۱۶ ۲۳:۲۰
اگر اصلاح طلبان و معتدلین با هم برای خدمت به ملت و حل مشکلات اقتصادی معیشتی اجتماعی سیاست داخلی و...متحد شوند انشاا...در98 و 1400هم موفقند (353719)
۱۳۹۶/۰۳/۱۷ ۰۰:۴۴
دولت دوازدهم برای سازندگی ٬ از ظرفیت ها انسانی استفاده کند
تشکیل دوباره سازمان جهاد سازندگی اما اینبار با رویکرد داوطلبانه مانند مکانیسم سازمان بسیج ضروری هست. (353725)
۱۳۹۶/۰۳/۱۷ ۰۰:۴۸
دور دوم باید ظرفیت ها مردمی به کار گرفته شود
چند سازمان مردم نهاد و داوطلبانه برای به حرکت درآوردن سرمایه اجتماعی در جهت سازندگی و آموزش در شهرها و روستاها تاسیس شود و عضو گیری کند (353726)
۱۳۹۶/۰۳/۱۷ ۰۰:۵۱
جریان اصلاحات تکلیف خود را با ضد انقلاب روشن کند (353727)
توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۱۷ ۲۲:۰۲
متاسفم شما اصلاحات و اعتدال باسابقه انقلابی را با ...مقایسه میکنید؟؟ (353746)
دانیال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۱۷ ۰۱:۲۰
من طرفدار اصلاحات هستم ولی واقعا از ته دل میگم که کاش روزی بیاد که جریان مقابل هم به بلوغ برسه و متوجه بشه که هر بلایی سر اصولگرایی میاد بخاطر اتحادشون با پایداری هاست. کاش روزی برسه که اصولگرایی جایگاه خودش رو پیدا بکنه و در کنار اصلاحات هر دو برای رشد و بهترشدن ایران کار بکنن نه این که هر روز به جای کارهای واجب مملکتی به فکر کم کردن روی هم دیگه باشن! به خدا این وسط فقط مردم دارن ضرر میکنن (353728)
۱۳۹۶/۰۳/۱۷ ۱۰:۲۴
نامه اقای قالیباف خیلی زیبا و تاثیرگذاره به ان هم بپردازید.
حتما 4 سال دیگه هم اقای قالیباف بیایید.!!!! (353733)