به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۳۱۸۹۸

ظهور «سید حسن» در عرصه سیاست

ظهور «سید حسن» در عرصه سیاست
محمد توکلی
زمستان۹۴ بود که شنیده‌ها درباره حضور سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان رهبری رنگ واقعیت به خود گرفت و «خمینی جوان» با حمایت قاطع جریانات میانه رو وارد صحنه ثبت نام برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان شد. پس از بررسی صلاحیت‌های افرادی که برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده بودند، نام سید حسن خمینی که در نگاه بسیاری از علمای قم که در جایگاه استادی اعضای شورای نگهبان هستند «مجتهد» محسوب می‌شود به در فهرست اسامی افراد تایید صلاحیت شده برای حضور در انتخابات خبرگان وجود نداشت و اجتهاد اویی که سال‌های مشغول تدریس خارج است و از نگاه علمای طراز اول قم «مجتهد قطعی» است برای اعضای شورای نگهبان اصطلاحاً احراز نشد.

یک سال گذشت و به زمستان۹۵ رسیدیم و گویا این فصل سرد هر بار خبری ناگوار برای یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی با خود به همراه دارد؛ سال‌های دورتر با رحلت پدر و سال پیش با درگذشت شخصیتی که شاید مهمترین تکیه گاه او در عرصه سیاست بود. شاید بتوان حسن روحانی و حسن خمینی را دو چهره مطرح سیاسی کشور دانست که ارتحال ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی لطمات جبران ناپذیری را از جنبه‌های گوناگون به آنان وارد آورد.

پس از گذر از شوک ناشی از فقدان «آیت الله» شاهد آن بودیم که بر خلاف برخی تصورات نه تنها از حضور «سید حسن» در عرصه سیاست کاسته نشد بلکه شاهد حضور پررنگ‌تر او در این عرصه خطیر هم بوده ایم. همراهی قابل توجه این چهره ارشد بیت مرحوم امام با نامزد مورد تایید جریان میانه‌رو کشور در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که صحنه تقابل فکری- سیاسی جالبی بین دو تفکر بود نشان می‌دهد که حضور سیدحسن خمینی به «حضوری از روی تکلیف» در مجلس خبرگان محدود نشده و ظاهراً هر چه که می‌گذرد از او در این حوزه بیشتر خواهیم شنید.

حضور حسن خمینی در ضیافت سعدآباد که با حضور سران جریانات اعتدالی-اصلاحی برگزار شد، نامه صریح او به رییس جمهور روحانی در نقد و اعتراض نسبت به عملکرد رییس جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد، حضور در برنامه‌ای سیاسی در تلویزیون و. . . همه و همه نشانه‌های دیگری است از پررنگ‌تر شدن این حضور و حتی ظهور چهره‌ای تازه و اثرگذار در بین جریانات میانه‌رو. چهره‌ای که علاوه بر انتساب به بزرگان انقلاب، مورد حمایت رهبری نظام و همچنین دارای جایگاهی ممتاز در قم است.

این ادعا که آینده کشور در عرصه سیاسی را رهبران جریان میانه‌رو (رییس جمهور دوران اصلاحات، ناطق نوری، حسن روحانی و سیدحسن خمینی) که خواست و صدای مردم با آنان است در کنار هدایت‌ها و حمایت رهبر انقلاب رقم خواهند زد، واقعیتی است که گذر زمان باعث آن می‌شود که بیش از پیش رخ عیان کند. اتحاد و نزدیکی بیش از پیش جریان میانه‌رو که انتخابات اخیر نشان داد از حمایت قاطع مردم ایران هم برخوردار است با ارکان نظام از طریق رایزنی‌هایی که نمونه‌هایی از آن در هفته‌های منتهی به انتخابات مشاهده شد هم می‌تواند برخی شکاف‌های باقی مانده از گذشته چه در بین مسئولان و چه در جامعه را بکاهد و هم می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر از امروز را نوید دهد. جریان میانه‌رو آن هنگام می‌تواند به اهداف خود دست پیدا کند که علاوه بر مردم، همراهی بخش‌هایی از قدرت را هم با خود داشته باشد. راهی سخت در پیش روست که تنها و تنها اجماع ملی خواهد توانست از سختی آن بکاهد.