به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۱۴۴۹۵
جامعه غمگين و افسرده فرجامي ناخوش دارد

لطفاً «شادی» را آزاد کنید!

گروه جامعه: «آزادی، غذایی است که مزه‌اش خوب، اما هضمش دشوار است؛ فقط با یک معده خوب سازگار است.» این جملات در سال 1762 و به قلم ژان ژاک روسو، فیلسوف فرانسوی نوشته شده است اما با وجود گذشت سه قرن، همچنان می‌توان سئوال کرد آن معده سازگار با آزادی چیست؟ در این مجال، قصد داریم پاسخ را در یک کلمه خلاصه سازیم: شادی! همچنین می‌خواهیم ببینیم آیا در سال‌های اخیر، مسئولان نظام توانسته‌اند بسترهای یک «زندگی شاد» را برای آحاد مردم فراهم کنند؟
لطفاً «شادی» را آزاد کنید!
نیما زاهدی نامقی

در جستجوی شادی
انسان، تنهایی می‌تواند غصه بخورد، ولی نمی‌تواند تنهایی شاد باشد. شادی، اساساً طبیعت اجتماعی دارد. حال چنانچه جامعه، از فرصت های برابر اقتصادی، تسهیلات اجتماعی، امنیت، کرامت انسانی، حقوق شهروندی و در یک کلام «آزادی» و «مردم سالاری» بی‌بهره باشد، مردم نیز شاد بودن را احساس نخواهند کرد. جامعه‌شناسان معتقدند تنها در یک جامعه شاد می‌توان بین قوه عقل، احساسات و امیال، تعادل به وجود آورد اما آیا رسیدن به این هماهنگی جز در سایه یک جامعه آزاد امکان‌پذیر است؟ 

نباید از یاد برد که نسل جوان، بیشتر از هر گروهی، به میزانی از آزادی برای داشتن احساس شادی نیازمند است. وقتی تعدادی جوان به دور هم جمع می‌شوند و بلافاصله در ذهن ما سوءظن شکل می‌گیرد، یا وقتی این عده مشغول شادمانی می‌شوند بی‌درنگ به شادی‌شان حمله می‌بریم، جز سلب آزادی و مقابله با آثار جوانی، حاصلی به دست نیاورده‌ایم. 

متأسفانه در سال‌های اخیر، مدیریت اجتماعی کشور، در دستان افرادی بوده است که درک علمی و صحیحی از شیوه‌های ابراز شادی نداشته‌اند. اگر مدیران اجرایی، نسبت به «شادی‌های زیرزمینی» هشدار می‌دهند باید اندیشید سیاستگذاری‌ها در چه راستایی بوده که شادی را از حوزه عمومی به حوزه خصوصی رانده است؛ اگر آمارها نشان از رشد روزافزون «قرص‌های شادی‌آور»دارد باید پرسید مگر چه اتفاقی در فرهنگی افتاده است که روزگاری اعتقاد داشت: صد خانه اگر به طاعت آباد کنی / به زان نبود که خاطری شاد کنی

شادی در زیر چتر بی‌اعتمادی؟!
مدت مدیدی است تحقیقات اجتماعی، حاکی از درصد بالای احساس ناامیدی، عدم اطمینان به آینده، اضطراب و آمادگی جهت ابراز خشونت هستند. به نظر می‌رسد همزمان با بروز پدیده‌های مذکور، جامعه ما دچار گسیختگی سیاسی و فاصله‌گیری مردم از دولت نیز شده است. البته با برگزاری انتخابات یازدهم و جشن پیروزی، تا اندازه‌ای شکاف بین ملت-دولت بازسازی گردید و همچنین، طنین صدای شادمانه مردم در خیابان‌ها به گوش رسید.
 
این واقعیت نشان می‌دهد چگونه شهروندان، هرگاه حرکت دولت را همسو با منافع و خواسته‌های خود تشخیص می‌دهند احساس سرزندگی، نشاط و اعتماد پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، احساس افسردگی، بی‌اعتمادی و عدم مشارکت در صحنه‌های اجتماعی-سیاسی، همواره زمینه رانت‌های خرد و کلان را نزد وابستگان به محافل قدرت مهیا می‌سازد؛ تا جایی که شاید هفته یا ماهی، بدون کشف سوءاستفاده‌های مالی یا تشکیل پرونده‌های بزرگ مفاسد اقتصادی سپری نشود.

نتیجه چنین شرایطی، بی‌اعتمادی سیاسی، کاهش آزادی‌های اجتماعی،برهم‌ریختگی وضع معیشتی و در نهایت بی‌نشاطی چهره مردم خواهد بود. بر این بی‌نشاطی عمومی، باید ممانعت‌های ریز و درشت نهادهای رسمی را هم از ابراز شادمانی افزود. در این صورت آیا ایراد از فرهنگ ایرانی است که سراسر خالی از سرور و نشاط است یا مدیران اجرایی ما با سیاست‌گذاری غیرعلمی و درکناصحیح از شادی، جوانه‌های نشاط را در جامعه خشکانده‌اند؟

هویت فراموش‌شده
شادی یکی از ویژگی‌های شعر و ادب فارسی محسوب می‌شود که با توجه به شرایط اجتماعی-سیاسی، دو شکل عمده به خود گرفتهاست: یکی ابژکتیو یا بیرونی و آفاقی؛ و دیگری سوبژکتیو یا درونی و انفسی. تا پایان دوران غزنوی، شادی آفاقی رونق بیشتری داشته است؛ ولی از دوره سلجوقی به بعد، به اقتضای شرایط بسته سیاسی و ترویج تصوف، شادی به تدریج جنبه درونی می‌یابد.

در این رابطه، سه شاعر عمده ایرانی، نماینده سه گونه از شادی در تاریخ کشورمان به شمار می‌روند: سعدی نماینده شادی آفاقی، مولوی نماینده شادی انفسی و حافظ، خالق شادی آفاقی-انفسی. از همین روست که شادی شعر حافظ، مقبول‌ترین و متعادل‌ترین نوع شادی در فرهنگ ایرانی-اسلامی به حساب می‌آید. در ایران پیش از اسلام، علاوه بر 12 جشن به ازای 12 ماه، 11 جشن مهم دیگر برگزار می‌شده است که در تاریخ پس از اسلام، با اضافه شدن اعیاد مذهبی، گنجینه عظیمی حاصل آمد. شادی اعتدال‌گرای دیوان حافظ، مدیون چنین گنجینه‌ای است. 

اما آیا امروز، مسئولین هم از قابلیت‌های میراث گذشته بهره‌ای گرفته‌اند؟ مسلماً پاسخ منفی است؛ اگر نه رتبه خشنودی ایرانیان در بین 100 کشور مورد مطالعه سازمان ملل، 84 نمی‌بود! در همین رابطه، آمار دیگری نشان می‌دهد طراوت و شادابی دختران 14 ساله ایرانی، مساوی با زن‌های 40 ساله فرانسوی است! هر هفته 5000 نفر از هموطنانمان، به آنتالیا، ارمنستان، مالزی و ترکیه سفر می‌کنند تا در این کشورهای به اصطلاح شاد، تجربه متفاوتی به دست آورند. البته زمانی که مجلس پنجم شورای اسلامی تعطیلی تولد امام رضا (ع) را لغو و آن را به روز شهادت ایشان منتقل می‌سازد، یا وقتی رفتار رسانه ملی در قبال مخاطب، گویی ترویج حزن و اندوه است چندان نباید از آمارهای ذکرشده متعجب شد.
 
همچنین باید خاطرنشان ساخت، در دولت گذشته، شاهد رشد گروه‌های سنت‌گرایی بودیم که «سنت‌های اجتماعی و فرهنگی» خود را به «قواعد و قوانین شرعی» تبدیل نموده و از این طریق و به کمک رسانه‌ها و تریبون‌‌هایی که در اختیار داشتند، هر شکل و نحوه دیگری از زندگی را محکوم می‌ساختند. لازم به ذکر است در «سنت خودساخته» این گروه‌های سنت‌گرا، هیچ ردپایی از حیات شاد و پرنشاط امروزی دیده نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت در اکثر مواقع، مدیریت اجتماعی کشور، نسبت به بهره‌گیری از منابع شادی در فرهنگ ایرانی-اسلامی، ضعف بزرگی نشان داده‌ است. 

مسئولین، خصوصاً در نهادهای مجلس، نیروی انتظامی و صدا و سیما، باید توجه داشته باشند بهره نبردن از سنت شادی، برهم‌زدن اجتماعات شادیو فراهم نساختن مکان و وسایل مجاز جهت ابراز آن، عدم وجود مقررات و قوانین مدافع شادی و خلأ ایدئولوژی رسمی شادی، سبب انحرافی قلمدادشدن سبک زندگی شاد شده است؛ به نحوی که حتی در نهاد خانواده نیز، پسر یا دختر سرزنده را با القابی همچون «سبک» و «جلف» می‌شناسند.
 
بنابراین به زبان جامعه‌شناسان، در شادی ایرانی‌های معاصر، نوعی «تأخر فرهنگی»دیده می‌شود که در شرایط حساس می‌تواند منجر به آشوب و بحران گردد. البته امید است دولت یازدهم، همان‌طور که پیش از این وعده داده بود، با پیروی از خط مشی اعتدال، به احیای شادی و آزادی در جامعه بپردازد.

مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۸:۳۷
شادي ملت نون خيلي ها رو قطع مي كنه!!!!!!
چند سال هست كه شادي و نشاط جز گناهانه كبيره شده... (107101)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۲۰
ملت شاد نسبت به ظلمی که بهشون میشه دیگه بی تفاوت نمیمونن! (107176)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۶:۰۸
پس به این خاطره که شعار نشاط میدن اما عملا ماتمکده درست کرده اند!!!!! (107310)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۰
آره فقط شعار میدن. بگو خب. (107381)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۴۹
تا یادمه مجالس عزا و نوحه نوای فیلم و سریال و سینما و کلا فرهنگ ایرانی شده...دریغا ایران...... (107367)
خندان
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۵۲
قبلا برنامه های طنز خوبی از تلویزیون پخش می شد مثل زیر آسمان شهر و طنز های مهران مدیری. الان کیفیت طنز های تلویزین خیلی اومده پایین. در ضمن به علت کاهش قدرت خرید، مردم کمتر هزینه برای تفریحات شادی آور میدهند. (107529)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۸:۴۹
جهت گیری حکومت متاسفانه در این سالها غم و اندوه بوده و مردم هم متاسفانه از ترس گرفتاری عطای شادی را به لقایش بخشیده اند. (107104)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۹:۱۵
مردم تو این هشت سال جز ذلت و توهین و غم واندوه چیزی ندیده اند....به این اصولگرا های تند رو برین بگین حداقل بزارین تو این چهار سال بزارین کمی استراحت کنیم (107113)
حافظی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۹:۲۰
صداوسیما که واقعا در مراسم غم سنگ تمام می گذاره ولی در مراسم شادی دریغ از یک تنوع وشادی آفرینی .غم را به مدت یک هفته در صداو سیما کش می هند ولی شادی رو در ظهر به اتمام می رسانند .راستی مسئولین با جوانان چه کردند که از همه چیز بیزارند. حتی از خود شون. (107116)
عاقل
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۹:۲۷
بله با اصل موضوع موافقم ولی حواسمون باشه تغییرات تدریجی پایدار خواهد بود
شادی اول باید تعریف بشه بعد اسیب شناسی بشه بعد به تدریج اعمال بشه (107119)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۸
توهم زدی عامو.حکایت تو حکایت مجری دیروز.امروز.فردا ست که میگفت کیفتون نباید قلبه بشه تو جیبتون که دزد بیاد ازتون بگیره!!!تو اون مملکت همه چیزو همین شماها تعریف کردید که ما به فنا رفتیم .لباس مناسب رو تعریف کردید.پسر خوب با ریش رو تعربف کردید!بخوای بنویسی باید کتاب بنویسم برات.تعریف شادی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!شادیه تدریجی؟!!!اسیب شناسی شادی؟!!!!اعمال شادی؟!!!خدا همتون رو شفا بده تازه کلی لایک خوردی. (107392)
راد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۹:۲۸
حال در گذشته ایرانیان چه شادیها
که نداشتند اینطور که بزرگتراز ما میگویند ؟
مسائل کلان را از بالا حاکمیت میتواند القا ء و بر نامه ریزی کند پس مردم مشکلی ندارند حاکمیت نیاز به تغییر و اصلاح دارد (107120)
دکترحاتمی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۰۹:۳۰
مقاله: هنرشادزيستن؛
انسان موجودي شادي خواه ولذت طلب است؛خنده يكي ازنشانه هاي شادي بوده ومختص انسان است.شادي ارزانترين روش براي پيشگيري ازبيماريهاي قلبي ورواني است وآنتي بيوتيك طبيعي محسوب مي شود.بسياري ازوقت انسانهادرمحيط زندگي بافشارعصبي؛افسردگي و...همراه است كه ممكنست به وضعيت بدترمثل اعتيادمنجرشود؛به همين دليل اول ماه می(17اردیبهشت) راروزجهاني خنده و15تیرماه راروزجهانی "بوسه" نامگذاري كرده اندکه توسط هندی هادرسال1998پایه گذاری شده است؛شادكامي ازمولفه هاي هوش هيجاني است(بمعنی شناخت وكنترل احساسها؛رابطه باديگران وسازگاري بامحيط ).روانشناسان قرن 21را"روانشناسي مثبت گرا"نامگذاري كرده اندزيرادرانسان ويژگي مثبت گراي مثل شادكامي؛اميدواري؛خردمندي نيزعلاوه برويژگي منفي گراي مثل غم؛اندوه،کینه،انتقام ورقابت وجودداردوروانشناسي رانبايدمحدودبه خصوصيات منفي گراي انسان كرد. شادي يعني حداكثرعاطفه مثبت(عشق؛محبت؛دوستي،انگیزه) وحداقل عاطفه منفي(تنفر؛منفي بافي،خودکامگی).شادي يك هيجان است؛هيجان يعني تحرك؛تهييج؛ترس؛عشق وخشم است.ازنظرروانشناسان شادي داراي چهارركن اصلي است كه ارزش جهاني دارندودرهمه انسانهامشتركند:
1-رضايت اززندگي واحساس خوشي دروني(ابراهام لينكن:مردم همان اندازه شادهستندكه انتظارش رادارند،بنابراین شادی یک فرآینددرونی است).
2-خوشي(شخصيت برون گرا؛توانايي بروزدادن احساسات؛علاقمندبه شادبودن).خوشی مانندروغنی است که چرخ زندگی راروان می چرخاند.
3-نداشتن افسردگي مداوم(بيش ازدوهفته)یاالتیام روانی حداکثر6ماه پس ازیک مصیبت رنج آورمثل مرگ عزیزان.
4-نداشتن اضطراب(زودنگران شدن؛پيش بيني يابرداشت منفي ازرويدادهاي عادي زندگي؛احساس عدم اطمينان ودرماندگي ).
• طبق اين تعريف عواملي مثل هوش بالا؛ سن؛جنس؛تحصيلات رابطه اي زيادباشادماني ندارند؛خيلي افرادباهوشي هستندكه شادوموفق نيستندولي برخي افرادبادرآمدوتحصيلات پايين بدليل هوش عقلاني ياعاطفي بالاموفق اند.اگربخواهيم شادزندگي كنيم بايدمهارت آنرابياموزيم"شادي درب خانه مارانمي زند"؛مابايددرجستجوي شادي باشيم وآنرابيآفرينيم وبراي آن هزينه كنيم.
• شادی ممکنست واقعی وعمیق باشدیاگذراوکاذب باشدمثل هنگام مصرف موادمخدروالکل شادی کاذب رخ می دهد.لازم بذکراست درشادی واقعی فعل وانفعال شیمیایی درمغزانجام می شودوباسرخوشی متفاوت است،مثلا"درایران جوک گفتن یک نوع سرخوشی است وشادی واقعی نیست،ضمنا"مراسم عروسی نیزیکی ازعوامل بیرونی سرخوشی است وممکنست منجربه شادی واقعی نشود.
14مهارت براي كسب احساس شادي درزندگي وشادزيستن:
1-بيان احساسات:احساسات خودرابه افرادقابل اعتمادبازگوكنيدوياحداقل هفته اي يكباراحساسات خودراروي كاغذبنويسيد؛بيان مودبانه احساسات رايادبگيريد؛ازسوال كردن بازنمانيد؛ازخودسوال كنيدچگونه ميتوانم بهتر؛شادتروساده ترزندگي كنم؟
اگراين سوالات براي شماپيش مي آيدشادنيستيد.
-نمي دانم چراازفلاني بدم مي آيد(عدم آگاهي ازاحساسات خودياندانستن ريشه آن).
-نمي دانم براي ادامه تحصيل عليرغم علاقه زياد؛بي انگيزه ام.
-نمي دانم چرااحساس كلافگي دارم.
-نمي توانم حرفهايم رابزنم؛احساس آزادي نمي كنم.
كنترل احساس خودمثل كنترل راننده برترمزدرمواقع ضروري است.
2-خوش بيني: يعني ديدن وجوه مثبت امور؛اگراحساس خوبي درباره خودداريد؛ديگران هم بهترازهميشه بنظرمي رسند؛جهان بازتاب وعكس العمل رفتارشماست،احساس گناه بزرگترین عامل افسردگی است.
3-فعاليت گروهي وسرگرمي:منظورفعاليت جسماني وعام المنفعه است؛كمك به ديگران وكارگروهي احساس ارزشمندي درفردبوجودمي آوردوبه زندگي معني مي بخشد.شادی گروهی نیزموثرترازشادی فردی است.
4-توسعه روابط اجتماعي :روابط اجتماعي گسترده تنهايي راكاهش مي دهد.كساني كه هوش هيجاني بالايي دارندبخوبي احساسات ديگران رادرك مي كنند؛باآنهاهمدل مي شوندورابطه رضايت بخشي ايجادمي نمايند.آنان بدليل هوش بالااجازه نمي دهنداوقات تلخي ديگران؛اوقات شان راتلخ كند.
5-توانايي خودانگيختگي:درهرشرايطي خودشان رابراي پذيرفتن يك مسئوليت جديد؛شروع كارجديد؛تجربه كردن حس جديد(مثل شادي)برمي انگيزاند؛تاحس هاي خودرانشناسيدنمي توانيدآنهارابه شادي تبديل كنيد.
5-تناسب توقعات باتواناييها:ضعف هاي خودرابپذيريدتابتوانيدراهكارپيداكنيد(عاقبت جوينده؛يابنده است).اگرشكست علت يابي شودميتواندمقدمه پيروزي باشد.
6-زندگي درزمان حال:گذشته به تاريخ پيوسته است؛ازگذشته پرسش كنيدوازتجربيات آن استفاده نمائيد.
7-دوري ازنگراني:فكركردن راه حل مي دهدولي نگراني مغزراقفل مي كند.
8-اولويت دادن به شادي:سرانه خانواده هابراي شادي وتفريح چقدراست؟چقدربه مجالس شادمي رويم وازمحيطهاي ناراحت كننده دوري مي جوييم؟برنامه هاي شادي بخش درجامعه وخانواده چقدراست؟براي روزتولدوازدواج مراسم برگزارمي شود؟تقسيم شادي باديگران داريم؟موفقيتهاي آينده راترسيم كرده ايم؟
برخي رفتارهاي شادي بخش:سراغ آلبوم عكس دوران گذشته برويدولبخندبزنيد؛بيشتراوقات فراغت راباخانواده ودوستان بگذرانيدوكمترازتلويزيون استفاده كنيد؛باآدمهاي شاددوست شويدزيراافرادشادوخنده روبه شماانرژي مثبت مي دهند؛حداقل 5دوست صميمي باافكارمختلف داشته باشيد؛به دادوستدهديه وسوغات سفرعادت كنيد؛لباس هاي بارنگ شادبپوشيد؛ورزش وحركات موزون شادي بخش هستند.
9- صميميت:دوست داشتن همه انسانهاوتوانايي ارتباط باآنها؛بيش ازآنچه انتظارمحبت ازديگران داريدبه ديگران محبت كنيدوگذشت داشته باشید.
10-پرهيزازمطلق گرايي: مادرگستره اي ازنسبيت هازندگي مي كنيم؛ازهرچيزي به نسبتي بهره مي گيريم؛هيچكس هميشه قهرمان يافقيرباقي نخواهدماند.
11-استفاده درست ازواژه ها:دقت كنيم بجاي نظم؛وسواس ياعجله-بجاي كنجكاوي؛فيزولي وبجاي مشكل؛بحران بكارنبريم؛ بعبارتي باتعريف درست واژه هابحران معاني درجامعه راازبين ببريم.
12-ريشه كني فقر:منظورقدرت خريدمايحتاج عمومي وزندگي دربالاي خط فقراست.فقردشمن شادي است ولي ثروت بالانيزهميشه شادي نمي آورد.
13-آزادي وبرابري:گسترش آزاديهاي فردي؛امنيت رواني؛اعتمادمتقابل دولت وملت وبرابري اجتماعي (رفع تبعيض)به شادي و نشاط اجتماعي كمك مي كنند.اگرمردم احساس کنندایده های آنان درجامعه نادیده گرفته می شوداحساس یاس وسرخوردگی می کنند.
14-سياستهاي حمايتي دولت:دولتهاي رفاهي براي تشويق مردم به زندگي شاداب؛سياستهاي حمايتي مثل حذف عوارض خروج ازكشورازتوريستهای داخلی با مقصدسفربه خارج ازکشور؛انعقادقراردادحذف ويزاباكشورهاي داراي جاذبه توريستي ،براي تخليه هيجانات جوانان مكانهاي ويژه اي دركشورايجادمي كنند.همانطوريكه دولت به گردشگران زيارتي به مشهد؛كربلاومكه يارانه مي دهدبايستي به گردشگران سياحتي نيزيارانه بدهد.شادکردن جامعه درقانون اساسی برخی کشورهامثل آمریکاازوظایف دولت است.
« نقش خنده درشادي و سلامت انسان»
محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه خنده‌هاي مختلف) بدلیل واکنش دربرابرطنزیاعکس العمل درمقابل شوخی ،لطیفه وشادی ياهنگام خداحافظي وخوش آمدگويي )باعث کاهش مشکلات روانی وجسمی می شوند.امروزه ازموسیقی وفیلمهای طنزآمیزبرای خنداندن بیماران ویاپیشگیری ازبیماریهای روحی وروانی استفاده می شود.خنده مغز را فعال مي‌کند،فعاليت زياد مغز از بروز برخي بيماريها مثل آلزايمر، افسردگی و فراموشي جلوگيري می نماید ،به همين دليل امروزه خنده درماني يكي از روش‌هاي رايج براي پيشگيري و درمان بسياري از بيماريهاست .(البته خنده بایدازته دل باشدمثلا خنده دراثرقلقلک ياخنده كاذب دراثرمصرف موادمخدرياالكل تاثیری درکاهش تنشهای روانی ندارد).
اثرات جسمی واجتماعی خنده وشادي
•سيستم ايمني بدن : خنده سيستم ايمني بدن را فعال مي‌كند براي اينكه لمفوسيتهاي T را فعال كرده و ترشح ايمنوگلوبين A (IgA) را افزايش مي‌دهد وبدن رادربرابربیماریهامقاوم می نماید؛بهمين دليل افرادشادكمترسرمامي خورند.
•كاهش درد : شادي و خنده باعث مي‌شود سيستم عصبي مدتي سيگنال‌هاي درد را فراموش كند .دندان درد ،سردرد،دردزایمانی ،دردهای مفصلی و دردهايي از اين قبيل هنگام خنديدن سركوب مي‌شوند؛ چون خنده باعث افزايش ترشح اندروفين وسروتونین از سلول‌هاي مغزي مي‌شود كه يك نوع آرامبخش طبيعي وضدافسردگی هستند .تحقيقات نشان داده است تغييرات مذكور نه تنها در هنگام ديدن يك برنامه خنده‌دار بوجود مي‌آيند بلكه تا يك روز بعد هم ادامه مي‌يابد .
• قلب و عروق : خنده از ته دل باعث كاهش ترشح هورمون کورتیزول و اپي نفرين شده و شرايط ايده‌آلي براي قلب و عروق به وجود مي‌آورد .خنده باکاهش اپی نفرین(آدرنالین)مانع از افزايش فشار خون مي‌شودوباکاهش ترشح کورتیزول ازسرکوب ایمنی وپوکی استخوان جلوگیری می کند .علاوه برآن خنده باعث تحرک بیشتر ماهیچه های شکم ومتعاقب آن کاهش چربی های دورشکم وافزایش سرعت تنفس وزدودن دی اکسیدکربن ازخون می شوددرنتیجه صورت راشفاف وچین وچروک صورت راکم می کند؛یک دقیقه خنده معادل 45دقیقه ورزش کردن سوخت وسازبدن رابالامی بردووزن راكاهش مي دهد.خنده دردین اسلام وفرهنگ ایرانیان آنقدرمهم است که حضرت رسول اکرم(ص)می فرمایند"خیروخوبی رانزدخوشرویان بجویید".یک ضرب المثل ایرانی میگوید "بخندتادنیابه روت بخندد"؛خنده قدرت يادگيري رابالامي بردوبا فعال كردن مجراهاي اشكي منجربه ريزش اشك مي شود.
ازنظراجتماعی شادي نشانه اعتماد؛دوستی وتخلیه هیجانات بوده ودرخانمها100٪بیشترازآقایان است.
امروزه خنده شناسی شاخه ای ازعلوم روانشناسی بنام ژلاتولوژی gelatology بعنوان یک رشته دانشگاهی شناخته شده وتدریس می شودوباشگاههای خنده دربسیاری ازکشورهابرای شادکردن مردم فعال هستندیاجشنواره های شادی مثل آب بازي؛جشن بادكنك هاو... درطول سال برگزارمی نمایند؛ درهندوستان یوگای خنده طرفداران زیادی دارد.
یکی ازراهکارهای شادکردن مردم،طنزگویی،لطیفه پردازی ومزاح کردن است که بخشی ازادبیات وفرهنگ کشورماست.طنزولطیفه جنبه آموزشی نیزداردومیتوان درخصوص مسائل حقوقی،کیفیت زندگی،عدالت اجتماعی،بهداشت روانی و مشارکت ملی درجامعه طنزدرست کرد،بایددقت کردکه طنزولطیفه باعث تحقیرهیچ فردی یاقومی نشود.
رازخندیدن وشاد بودن
1-همیشه بادیگران بخندیدوهرگزبه دیگران نخندید(خنده وشادی دسته جمعی راتقویت کنید).
2-شادی اگرتقسیم شوددوبرابرمی شود.
3-جای تا"سف است که مابرای شادبودن بهانه ای می خواهیم ولی برای غمگین بودن به هیچ بهانه ای نیازنداریم.
4-شایداین جبرزمانه است ولی بهشت یعنی شادی؛خنده؛سروروشعف.
5-اگربتوانیدبخندید؛آموخته ایدکه چگونه نیایش کنید.
6-خنده برهردردبی درمان دواست(ضرب المثل ایرانی).
7-یک روزبدون خنده یک روزازدست رفته است(چارلی چاپلین).

اثرات كمبودشادي درجامعه
كمبودشادي درجامعه نتايج مصيبت باري بدنبال داردكه ازآن جمله ميتوان به افسردگي؛بدبيني؛ارزيابي منفي رويدادها؛بي علاقگي به كار؛كاهش بهره وري؛افت كيفيت زندگي؛خودكشي؛فرارنخبگان؛اعتيادبه موادمخدر؛كاهش قدرت ذهن؛رواج خشونت ووقوع جرم رانام برد.
دریک جامعه شادیادگیری اجتماعی بالامی رود،شکایت شهروندان ازیکدیگرکم می شود،درجامعه بدلیل پذیرش ایده های جدیدنوگرایی ترویج می گردد،بهره وری کاربالامی رودوبالاخره بیماریهای روانی کاهش می یابدوانگیزه زندگی مردم بیشترمی شود.
درسال2011كشورهاي دانمارك؛سوئيس واتريش بترتيب ازنظرشادي دررتبه اول تاسوم قرارداشتندوكشورهاي كنگو؛زيمباوه وروسيه ناشادترين كشوردنيابودند.درخاورمیانه کردها،بدلیل شادی دسته جمعی شادترین قوم بودند.
طبق گزارش موسسه گالوپ درفروردین1391رتبه بندی کشورهاازنظررفاه اجتماعی وشرایط زندگی(شادی واحساس لذت اززندگی) بشرح زیراست:
دانمارک رتبه1،کاناداوسوئد2،استرلیا3،فنلاند4،هلند5،آمریکا9وبرزیل12.
نتیجه پژوهش منتشرشده ازافراد65-18سال درآبانماه91توسط آقای دکترمحمدمنتظری نشان می دهدزنجانیهاشادترین ویزدی هاغمگین ترین شهروندان ایرانی هستند.طبق این پژوهش مجردها ودانش آموزان شادترازمتاهل هامی باشند. 7/9/91دكترعباس حاتمي
(107122)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۱:۰۳
آقای دکتر اینجا نظر میدهند نه اینکه کتاب چاپ کنید! چه وضعشه! با هزار مکافات نظر ما را چاپ نمیکنند اونوقت آقا کتاب میخونه واسه ما! (107143)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۱۲
بهتره نظر ایشون در یک مطلب جداگانه در سایت منتشر بشه . نه در کامنت ها (107166)
ایرج
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۱:۵۸
والا منم حوصلم نشد بخونمش.ولی یه مثبت بهش دادم بره حالشو ببره. (107155)
مانی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۲۴
کامنت باید کوتاه و پر محتوا باشه در غیر اینصورت نظر مخاطبو جلب نمیکنه (107181)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۲۲
فکر میکنی چند نفر این به ظاهر نظرتو خوندند؟ خداوکیلی خودت حال داری یه بار بخونیش از کجا کپی پیست کردی گذاشتی؟ یه لینک میدادی هر کی دوست داشت میرفت میخوند شما هم خلاصه این مقاله رو اینجا میگفتی (107201)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۲
من که نتونستم بخونمش.
به این میگن: حاشیه بزرگتر از متن! (107383)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۵۵
آقای دکتر همه اینها خوب است شما مجوزش را بگیر من همه رو اجرا می کنم (107228)
علیرضاا
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۵
اگر دکتر عباس حاتمی ها به هر کس ناشاد مثل ما فقط پنج تا ده میلیون همینجوری بدهند , بدون این نسخه ها قول میدیم شاد شاد بشیم
شماره تماس هم داریم ! (107389)
ترابی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۰۱
متاسفانه در برداشت از مفهوم شادی دودستگی حادی در جامعه ما وجود دارد عده ای شادی را به گذراندن وقت در باشگاههای شبانه و صرف نوشیدنی و مهمانیهای خاص تفسیر میکنند و در مقابل عده ای این طرز شادمانی را مغایر ارزشهای خود میپندارند. حال پیوند بین این دو قشر از اجتماع هنری را میطلبد که نزد هر دولتمرد و کاردانی نیست وبه کار اجتماعی چند ساله نیاز دارد (107125)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۴۱
شما یجوری صحبت میکنی مثل اینکه کشور ایران 30 ساله بوجود اومده ادماش هم از کره مریخ اومدن نه عزیزم شاید از خیلی ها شنیده باشی که در زمان شاه برای هرکسی با هر عقیده ای جایی وجود داشت که وقتش را بگذراند اونی که میخواست کافه بره کافه میرفت اونی هم که میخواست مسجد بره مسجدشو میرفت اونی که میخواست حجاب داشته باشه حجاب داشت اونی هم که میخواست بی حجاب باشه خودش انتخاب میکرد منتها ما انقدر از بدیهایه اون دوران میگیم که یادمون میره از دایره انصاف خارج نشیم (107214)
حق گو
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۰۳
شادی چیزی مثل رقص وآواز و بزن وبکوب نیست شادی نتیجه خوشبختی است و خوشبختی احساسی است که باید هر فرد در هر موقعیتی داشته باشد و نه به پول و سرمایه است بلکه خوشنودی از رضایت الهی است (107126)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۵۴
مگر رقص وآواز وبزن وبکوب چه اشکالی دارد ؟ (107226)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۴۵
حسنت بر شما.واقعا بعد از مدت ها به جز توهین و فحش یهنظر عالمانه هم دیدم (107265)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۱۷
یا....!!نمریدم و فهمیدیم نظر عالمانه چه معنی میده! (107404)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۵۲
افرین افرین...از کرامات شیخ ما چه عجب..!!!! (107371)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۲۳
یه زندگی شادی دارم من که نگو و نپرس!! واقعا من یکی که اصلا شادی از یادم رفته! اصلا نمیدونم یه آدم چه جوری شاد میشه! مسئولین در این رابطه حق الناس بزرگی بر گردنشان است. باید فکری بکنند برای ادای این دین بزرگ که وبال آنها شده است. (107134)
محمد حسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۲۶
باور کن منم همینو میخواستم بگم! (107135)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۳۰
مگه تصوير اولي كه كنار لينك خبر گذاشته بوديد چه ايرادي داشت كه سريع عوض شد. بانويي رو نشون ميداد در حال شادي، (107137)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۵:۰۹
ممنون كه حداقل در متن تصوير رو اضافه كرديد. (107283)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۴۰
من طی مجوز
شماره 4550/110/ دم مورخ 21/12/1390 معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور پس از کسر 25 درصد سهمیه ایثارگران به تعداد 280 نفر، در تاریخ 15/3 /91 تعداد 96 رشته شغلی تخصصی به منظور جذب و استخدام 644 نفر در پستهاي مورد نياز از طریق برگزاری آزمون توانمندی‌های عمومی، تخصصی، مصاحبه و گزینش به صورت پیمانی توسط صدا و سیما و سامانه استانداری فرخوان عمومی دادکه پس از ثبت نام بیش از 29000 داوطلب واجد شرایط در دو مرحله با در نظر گرفتن اقدامات امنیتی و تامینی روز جمعه مورخ 11/12/1391 در حوزه های امتحانی در نظر گرفته شده
آزمون دادم و قبول شدم بعدا در مصاحبه هم شرکت کردم و الان مدارکم را برای گزینش فرستادم و حالا همه چیز به حالت تعلیق در آمده
شما به عنوان خبرنگار پیگیر باشید تورا خدا با فکر ما جوانها که دیگه پیر شدیم باشید با ما بازی نکنید
دولت تدبیر و امید نباید دولت تعلیق و نا امیدی باشه (107138)
ایرج
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۰۳
دوست عزیز قرار نیس کنسل شه قراره مجددا بررسی بشه.اگر روالی که شما طی کردین قانونی بوده خب جای نگرانی نیس ولی اگر باب میل محمود قراربوده استخدام شی تشریف ببرین اون دنیا حقتون رو از محمود بگیرین.
روحانی مچکریم که نمیذاری حق ما پایمال شه (107159)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۵:۰۰
تمام استخدام هايي كه در دولت قبلي صورت گرفتن و غيرقانوني بودن بايد لغو بشن، حتي اگه به ضرر من و شما باشه. (107274)
زهرا
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۰:۴۶
اغا این عکسو چراورداشتی ترویج شادی این بود؟ (107139)
تراب
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۱:۰۹
مسلما شادی خوب است ولی نه برای جامعه ما که دچار افسردگی حادش کرده اند وبرایش بجای مولودی عزاداری را تجویز نموده اند و مولودی خوانان قدیم جایشان را به مداحان بی رحمی داده اند که از مجالس تولد هم عزا را سراغ می کنند این جامعه بیش از هر چیز ابتدا به درمان نیاز دارد . (107146)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۵۱
چند روزی بود، به خاطر بیماری سرطان مادرم، مادرم افسرده و نگران بودن.
یکی از دوستان به اصطلاح حزب اللهی در کمال ناباوری به مادرم پیشنهاد دادن که برای بهتر شدن روحیه شان به روضه! بروند!!!
توی تمام دنیا به بیماران شادی را توصیه میکنند.بعد اینجا عزا و گریه. (107192)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۵۷
اینجا کشوری هست که وقتی مردمش به دل طبیعت میرن و آهنگ شادی رو گوش میدن تا تسلی خاطرشون بشه.اون فرد رو مشکل دار و اکستاسی خورده میدونن.
اینجا حایی که وقتی یه گروه جوون صدای خندشون بالا میره و خوشن به خوشیشون مردم چپ چپ نگاه میکنن و میان تذکر میدن و این جوونا رو جاهل میدونن!!!
................. (107194)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۱۰
قضیه آب بازی تو پارک آب وآتش و برخورد با اون ها رو یادتونه؟! (107164)
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۱۶
حتما منظور شما از شادی در فرهنگ ایرانی آب بازی و زدن تو سرو کلیه همدیگه توسط یک سری افراد بی قید و بند است. در کجای تمدن ایرانی آب بازی بوده یا کجای تمدن ایرانی پارتی مختلط بوده. در جامعه ما شادی کردن ممنوع نیست، خلاف عرف و عفت جامعه رفتار کردن ممنوع است. لازمه فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام رو بیشتر مطالعه بکنید بعد مقاله بنویسید. من درسایت شما زیاد نظر میدم ولی همه نظراتم سانسور میشه حتما این هم نسخه آزادی بیان شماست!؟ من در نظراتم به کسی توهین نمی کنم. (107170)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۴۷
خدا شفات بده ای رهگذر

در کجای تمدن ایران آب بازی بوده؟ در کجای تمدن ایران دیدی که به جرم آب بازی با جوونا برخورد کنن؟ در کجای دنیا دیدی؟ بوگو ما هم بدونیم. (107220)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۵۰
خدا انسان های شاد رو بیشتر دوست داره. انسانهای شاد آزارشون به دیگران نمیرسه. زندگی در محیط شاد بیماریُ کمتر میکنه.
خیلی وقته این عزاها و کارناوالها تو کتم نمیره. (107223)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۵۱
شما حرف دل من رو زدید.اینها منظورشون از شادی بی قید و بند بودن هست.برید امار افسرده گی و خودکشی رو در کشورهایی که همه چیز توش ازاده در بیارید تا بفهمید شادی یعنی چی
نظرات من هم همیشه سانسور میشه اما توهین و فحاشی ها منتشر میشه (107268)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۲۷
عامو من تو یکی از همین کشورایی هستم که همه چیز توش ازاده.هم دریا میریم هم مختلطیم.هم میرقصیم هم میزنیم.ولی تو همین خیابونا خدا شاهده یه پسر یه متلک به یه دختر نمیگه.شما اگه یه دختر باشی ساعت 4 صب تو خیابونا تک و تنها قدم بزنی یه نفر نمیاد بگه بالای چشمت ابرو هست یا نیست!خودکشی؟!!شما برو امار واقعی کشور خودمون رو بخون تا بفهمی چند چندی عامو!!اتفاقا از وقتی اومد اینجا میفهمم شادی یعنی چی .و واقعا چقدر ادم باید کند فکر و داغون باشه که اب بازی جوونای مردم رو بی قید بندی ببینه؟!!در اخر عرف رو اکثریت جامعه تعیین میکنه نه شما که 10 درصد جمعیتید و همه قدرت رو قبضه کردید. (107413)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۱۹
ببین رهگذر اون ازادی که تو کشور های دیگه هم هست یه اون اندازه درست نیست ولی وضع کشور ما خیلی خرااابه...!!!
شادی خیلی خوبه ولی به شرطی که باعث اذیت دیگران نشود... (107407)
za
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۲۶
اوکی آب بازی بی بند و باریه !!!!!
اوکی فرهنگ و تمدن و اینا ...
میشه الان به من بگی از فرهنگ شاد ما ...از اون همه جشن ملی و باستانی کدومش رو اجازه داریم داشته باشیم ؟ جشن مهرگان؟ تیرگان؟ کدوم؟
چهارشنبه سوری هم توش ان قلت هست (107437)
اصفهان
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۱۷
شادی یعنی اینکه "تولد ائمه هم اهمیتش اگر بیشتر از وفات آنها باشه کمتر نیست"
قابل توجه همه عزیزانی که در ایران مرده پرستی را رواج میدهند. (107171)
علیرضاا
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۰۳
تصور کن اگه حتی ....

تصور کن در اطراف میدان انقلاب یا آزادی مثل بعضی از کشورها مسابقه بالش پرت کنی یا رنگ پاشی باشه . من نمی دانم آیا انها واقعا شادترند یا اینکه اینها فقط رسم و رسوم آنهاست.
یا تصور کن هر پنج شنبه شب در پارک ملت یکی از خواننده ها مثل حبیب معین یا شادمهر کنسرت زنده داشته باشند ...... (107197)
مهدی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۴۷
داداش همینجوری مملکت رو هوا هست بعد بیایم تو این ویرانه کنسرت برگزار کنیم؟؟؟
اتفاقا الان بیش تر از هر وقت باید فعالیت و کارمون و بیش تر کنیم تا ایران و دوباره سربلند کنیم بنظرم الان وقت شادی نیست... (107219)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۰۸
حرف دهنت رو بفهم.ایران هر طوری که باشه کسی حق نداره بهش بگه ویرانه.ایران هرطور که باشه سربلنده.شمایید که فقط به بی بی سی اعتماد دارید برید ببینید ایران در طی این هشت سال چقدر پیشرفت علمی داشته.تو همیتن چند روز تو المپیاد های مختلف جهانی ایرانی ها چند تا مدال گرفتند.افتخارات المپیک،لیگ جهانی والیبال،بردهای پی در پی بسکتبال .شما ها کور و کرید اینقدر نشستید چرت و پرت های ماهواره ها رو گوش دادید که به اینجا رسیدی.هیچ کس منکر مشکلات نیست اما حق توهین نداره............... (107335)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۵۵
شادی رو به چه قیمتی میخواین؟به قیمت از دست رفتن فرهنگ این ملت؟نترسید وقتی در دولت اصلاحات قبل توهین به مقسال ازاد بود ایتا که دیگه سهله اماده میکنند براتون
حالا اگه شادمهر اومد کنسرت داد شما شاد میشی برو یه کم مطالعه کن ببین مفهمو شادی چیه (107271)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۲
اونا توهین به مقدسات نبود بلکه گرایش متفاوت فکری بود که متاسفانه ما تحمل قبول نظر مخالف و نداریم...!!!!! (107382)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۲۹
بابا مطالعه شما میخوای برای ما شادی رو تعریف کنی؟جون ما بیخیال؟ضمنا شما نگران فرهنگ این مملکت نباش فرهنگ این مملکت با حمله اعراب و مغول از بین نرفت با شماها هم از بین نمیره .والا (107414)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۹:۲۲
با کنسرت شادمهر عقیلی فرهنگ این ملت از بین میره؟شما مثل اینکه عادت کردید خودتونو قیم مردم بدونید حالا جالب اینه که خودتون هم میدونید سه چهار میلیون بیشتر رای ندارید ولی این سه چهار میلیون با سواستفاده از قدرت بیشتری که داره تفکر خودشو به مردم تحمیل میکنه و 70 میلیون از مردم ایران مثل گروگان عمرشون داره میسوزه (107435)
صبا
Sweden
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۲۵
1-برادران عرب زبان "ط" را چنان ادا میکنند که ما پارسی ها "د" میشنویم.
2-مسئولی دایم میگفت:"ما میخواهیم جامعه با نشاط داشته باشیم".
نتیجه:الان جامعمون با "نه شاد"شده دیگه!!!! (107203)
فرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۲۷
تا اونایی که با شادی مخالفن قدرت برتر رو دارند هیچی درست نمیشه من نمیدونم ایناییکه به کنسرتها یا سینماها حمله میکنن زمان شاه کجا بودن ؟این سوال رو فقط میشه اینجوری پاسخ داد که اون موقع واسشون نون و اب نداشت ولی الان داره (107205)
آذرمیدخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۳:۵۱
چه زیبا فرموده فردوسی ارجمند :
چوشادی بکاهد بکاهد روان
خرد ناتوان گردد اندر میان

واما روی سخن با مدیران ومسولین کم دانش و ناآگاه ،جفایی که شما براین ملک وملت روا داشته اید کاریست که تنها یک ارتش اشغالگر با مردم شکست خورده میکند (107225)
مهدی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۰۹
شادی تا جایی که به ازادی افراد دیگر صدمه نزنه وباعث ازار و اذیت دیگران نشه هیچ اشکالی نداره بلکه زیبا هم هست.... (107234)
حامد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۰:۱۰
به نام خدا.

کلام شما درست. ولی بعضی ها حتی از یک لبخند ملت هم اذیت میشن! با اینها چه کنیم؟ (107450)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۱۵
بستر شادی و فضارو باید خود دولت و حاکمیت کشور فراهم کنه.. با استفاده از مناسبت های ملی و مذهبی میشه این شادی رو به وجود آورد.. (107240)
خروس
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۴۱
مگه فیلم طنز خروس رو ندیدین؟‏
فیلم طنز ببینید (107258)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۵:۰۷
یک نمونه از عدم اجرای برنامه های شادی اور در شهرستان خوانسار است که در سال های اخیر یا بهتر بگم در این هشت سال جشن های گرفته شده انگشت شمار هستند.اخرین مورد انجام شده هم درست در روز عید فطر بود که به هیچ وجه اجازه اجرای مراسم نورافشانی و جشن داده نشد با توجه به اینکه این موصوع در شهر های دی،ه موضوعی عادیست یا مراسم جشن نوروز تا استانه لغو شدن میره افراد رو برای عدم برگذاری جشن بازداشت میکنند.مجوز اجرای کنسرت داده نمیشه نمایش ها نباید دارای موسیقی باشند و زیاد نباید شاد باشند و کسی دست نزنه. کانون های فرهنگی شهرستان همگی از سوی اداره ترشاد تعطیل شدن و فقط اداره فرهنگ و ارشاد به کانون های مساجد رسیدگی میکنه. فکر اینکه مردم این شهر شاد باشن مسولین رو از پا در میاره و تمام این مشکلات ریشه در قدرت مند بدون یک شخص تندروی افراطی در شهر داره که شخصی جز ام...ه شهر نیست که در سخنرانی گفته تا زنده ام اجازه اینکه خوانسار شهر توریستی ای بشه رو نمیدم.
امیدوارم این نظر تایید بشه یا بهار گزارشی رو از حال روز مردم فرهنگ دوست خوانسار تهیه کنه (107282)
فرهاد
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۵:۲۴
چقدر این کلمه برامن گنگو نامفهومه منی که 34 سال از زندگیم سپری شده یعنی تمام جوانیم بدون شادی و نشاط بوده شاید برا مردم دیگه دنیا تصورش سخت باشه ولی مطمینم برا هموطنای ایرانی کاملا قابل درک هستش (107293)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۶:۵۲
شادي خيلي چيزها ميتونه باشه!!يك دلش خوش؟يك نگاه محبت اميز؟يك كاسبي خوب؟يك انتخاب درست؟يك لبخند ؟ولي متاسفانه رنگ شادي وخنده بخاطر مسائل اقتصادي از چهره و زندگي مردم رخت بربسته (107324)
رضا
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۰۵
خیرالاموراوسط ها/برای هرکاری نه افراط ونه تفریط /اسلام باشادی وشادبودن مخالف نیست وبعضی ازماداریم جداش میکنیم/اسلام دین شادبودن است البته نه شادی که بااختلاط زن ومرد/ (107332)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۴۴
دم خروس گرم.من که بادیدنش کلی شاد شدم‏(البته به مسخرگیش خندیدم‏)‏‏↳‏

من خودم بشخصه وقتی کامت های فیس بوک رو میبیم شاد میشم `ولی بعضی ها مسدودش کردن. (107364)
پرسپولیسی
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۴۹
به مشتی که جباری به فتح الله زاده بخندم یا وقتی سنگگ قرار بشه ۹۰۰ شاد شم؟
یا وقتی که شادی پس از گل پرسپولیس مقابل داماش رو دیدم انتظار شادی من رو دارید؟

ما فعلا تو امپاسیم (107368)
بدمک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۸:۰۶
گفتین شادی داغ دلم تازه شد.‏↳
اگر میخواهید میزان شادی ایرانی ها را با کشور دیگر مقایسه کنید کافیست یک روز به پارک رفته و وضعیت جوانان را ببینید و بعد اهنگ تصویریBeauty And A Beat رو حتما ببینید و با جوانان ایران مقایسه کنید. (107391)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۰:۱۵
قبلا هشدار داده بودم باز هم این حرف رو میگم امیدوارم به گوش اتاق فکر اصلاح طلب و دلسوزان برسانید... چند ماهی هست در فیس بوک طیفی نزدیک به جبهه پایداری شروع به ایجاد صفحه هایی با موضوعات وطن پرستی و مذهبی و غیره کرده و از مذهب و امامان و حس وطن پرستی مردم داره سوء سیاسی میکنه... خواستم بگم که ۴ سال بعد نگی نگفتید! این صفحه ها در اوج انتخابات ۲۴ خرداد نیز در بین پستهای مربوط به وطن پرستی و یا مذهبی نیز برای کاندیدای خود و طیف خود تبلیغ می کردند (107451)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۰:۴۱
خبرگذاری فارس چرا از رای وخواسته مردم ورئیس جمهورمنتخب مردم نگران است؟ چرا سم پاشی میکند؟ چرا مردم را هیچ میداند؟ خدایا امید مردم را ناامیدنکن. (107457)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۱:۴۳
شادي ديگه كيه ؟ باز از زندانيهاي فتنه حرف زدين ؟ (107481)