به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۱۴۷۱۸
نه سياه نمايي، نه سفيد نمايي، بايد واقع نمايي کرد!

فقروفحشادرکشور بطور محسوس وجود دارد

گروه جامعه: محمدرضا زائری٬ مدیرمسئول نشریه «خیمه» در متني نوشته است: «پایین آمدن سن فحشا، شیوع مواد مخدر، فقر و مشکلات مالی، رواج کلیساهای خانگی، کاهش سطح بهداشت و شیوع برخی بیماری‌های جسمی، گسترش فعالیت فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی، طلاق و فروپاشی خانواده، بی‌حجابی و استفاده از شبکه‌های ناسالم ماهواره‌ای، کاهش اعتماد به مسئولان و مسائلی از این قبیل به طور محسوس در پیرامون ما مشاهده می‌شوند.» مقاله وي را در ادامه مي‌خوانيد:
فقروفحشادرکشور بطور محسوس وجود دارد
در مقابل مشکلات معمولا دو گونه واکنش نادرست وجود دارد. يکي برخورد منفي براي بزرگنمايي مشکلات است که به نااميدي و يأس منجر مي‌شود و ديگري برخورد منفي براي ناديده انگاشتن مشکلات که به غرور و دلخوشي بيجا مي‌انجامد. اين دو رفتار هيچکدام حل مشکل را در پي نخواهد داشت و چه مشکلات اجتماعي و سياسي و فرهنگي کلان کشور و چه مسائل ساده و کوچک خانوادگي و شغلي اگر با يکي از اين دو واکنش مواجه باشند بهبود نخواهند يافت.

پذيرش واقعيت و اعتراف به مشکل نخستين قدم براي يافتن راه حل است. همان طور که به طور طبيعي هر شخص در زندگي فردي و هر زوج در زندگي خانوادگي با چالش‌هايي طبيعي روبرو هستند، هر محيط اجتماعي نيز با مشکلات و بحران‌هايي روبرو مي‌شود که اعتراف به آنها و بيان آنها نه تنها بد نيست بلکه مقدمه حل مشکل است.

مشکلات اجتماعي و فرهنگي در همه جاي دنيا هست و کشور ما نيز از اين واقعيت مستثنا نيست و اکنون موضوعاتي از قبيل: پايين آمدن سن فحشا، شيوع مواد مخدر، فقر و مشکلات مالي، رواج کليساهاي خانگي، کاهش سطح بهداشت و شيوع برخي بيماري‌هاي جسمي، گسترش فعاليت فرقه‌ها و گروههاي انحرافي، طلاق و فروپاشي خانواده، بي حجابي و استفاده از شبکه‌هاي ناسالم ماهواره اي، کاهش اعتماد به مسئولان و مسائلي از اين قبيل به طور محسوس در پيرامون ما مشاهده مي‌شوند.

از سويي تحولات اجتماعي و بين المللي و از سوي ديگر رويارويي گسترده استکبار جهاني با جبهه انقلاب و بيداري اسلامي بر دامنه اين مشکلات و سطح آنها افزوده است و در مقابل اين واقعيت‌ها دو گونه واکنش نادرست ديده مي‌شود. يکي اغراق و بزرگنمايي اين مشکلات و سياه نمايي که باعث خواهد گرديد دچار يأس و سرخوردگي شويم و جنبه‌هاي مثبت را نبينيم و ديگر تلاش براي ناديده گرفتن اين واقعيت‌ها و حذف صورت مسئله که به غرور کاذب و سفيد نمايي منجر مي‌گردد و باعث مي‌شود با اين دلخوشي بي اساس از چاره جويي بازمانيم. اين هر دو نادرست و خطاست. هم سياه نمايي باعث مي‌شود درخشش توانمندي‌ها و قابليت‌ها و پيشرفت‌هاي کم نظيرمان را نبينيم و هم سفيدنمايي موجب مي‌گردد تا آسيب‌ها و آفت‌ها را ناديده بينگاريم و دچار توقف و رکود گرديم.

برخي به غلط گمان مي‌کنند پذيرش واقعيت‌ها به معناي اعتراف به عدم کارآمدي و ناکامي است، در حالي که در ميان سياه نمايي ظالمانه و سفيدنمايي جاهلانه راه منطقي و عقلاني و معتدل واقع نمايي وجود دارد و با اين رويکرد اتفاقا موفقيت‌ها و پيشرفت‌ها بهتر ديده مي‌شود زيرا با ملاحظه همه تهديدها و سختي‌ها و دشواري‌ها مورد نظر قرار مي‌گيرد.

ما انسان هستيم با همه نقص‌ها و ضعف‌هاي طبيعي و قابل فهم، پس در محاسبه مشکلات شخصي و خانوادگي واقعيت‌ها را مي‌پذيريم، خدا و شريک زندگي مان را به خاطر موفقيت‌ها سپاس مي‌گوييم و به خاطر خطاها و کوتاهي هايمان پوزش مي‌خواهيم. به همين ترتيب در بررسي مسائل و محاسبه مشکلات اجتماعي نيز، از خدا و مردم به خاطر کاميابي‌ها و موفقيت‌ها تشکر مي‌کنيم و به خاطر مشکلات و تلخي‌ها عذرخواهي. اينگونه عزم همگاني در همراهي و همدلي براي حل مشکلات جزم مي‌شود و همه در مقابل اين صداقت عقلاني و اين برخورد منطقي احساس واقع بينانه اي خواهند داشت.
مرجع : خراسان

۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۸:۵۶
"برخي به غلط گمان مي‌کنند پذيرش واقعيت‌ها به معناي اعتراف به عدم کارآمدي و ناکامي است،"!!تا تعریف شما از ناکار آمدی چه باشد
"مشکلات اجتماعي و فرهنگي در همه جاي دنيا هست و کشور ما نيز از اين واقعيت مستثنا نيست "!!در کشورهای دیگر پوشش اجباری ندارند اما در کشور ما.. (112834)
حق گو
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۹:۰۴
خوب به نظر جنابعالی چه کار کنیم فقر فحشاو... کم بشه با این وجود که همه در پی خوشگذرانی و لذت هستند با هر امکانی که در دسترس دارند (112836)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۰:۲۴
حق گو عزیز چرا ناحق صحبت میکنی؟چقدر هم ما خوش میگذرونیم؟نه اینکه شهر پر دیسکو و کاباره و کافه هستش! (113268)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۱:۱۱
واقعا متاسفم که خوشگذرانی را در این چیزهای کثیف می بینی (113456)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۷:۴۵
اینها که می گی اسباب هستند که مقدمات عیاشی را فراهم می کنند والا یه سر به خییابونا بزنی همه چیز روشنه (113511)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۹:۲۱
اگر واقعیت ها را کتمان نمی کردیم امروز می بایست با این معظل های اجتماعی روبرو نبودیم .ما راه را به دلیل افراط و تفریط در عقاید کج رفته و باعث شده ایم که متولدین اویل انقلاب که من و شما آنها را تربیت کردهایم امروز به این وضعیت دچار گردند ، اما هروقت جلو ضرر و ضیان را بگیریم نفع کردهایم البته با واقع بینی نه کوته بینی وبدبینی (112843)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۰۹:۵۹
به طور محسوس نه، بطور قابل مشاهده و فزاینده. (112859)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۶:۰۷
درود.. متاسفانه فقر و فحشا در کشور در حال گسترشه اما من ی سوال دارم؟؟
اونایی که مدعیان این امر بودن 8 سال پیش چرا کاری برای مردم نکردند؟؟؟
نمی گم با زور با اجبار که راه کاملا غلطه اینا حتی مروج فرهنگ دینی هم نبودند...
خدا هممون و هدایت کنه (113091)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۰۷
سلام . بنظر من یکی از وظایف علما دینی در جامعه همین است . حداقل با بحثهایی که این چند روزه در مجلس روبرو شدیم و نمونه بی اخلاقی در سطح جامعه هست من به شخصه انتظار دخالت و نصیحت را توسط علما را داشتم . بالاخره امر به معروف از برزگان هر جامعه ای بیشتر قبول می شود . (112861)
منصور
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۸:۳۵
امر به معروف و نهی از منکر که مال این آقایان خواص نیست بلکه مال ما عوام است. اینکه زیاد حرص نخور ! (113216)
ماني
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۱۱
فقر و فحشا در گذشته هم بود خصوصا در زمان خاتمي.بهار فرافكني نكن (112863)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۸:۳۸
بله بود همیشه بود در زمان روحانی هم خواهد بود مهم نوع برخورد این دولت ها با این معضلات فرهنگی اقتصادی هست (113217)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۲۱
من نمیدونم چه اتفاقی افتاده که همه در ظاهر دارند غم مردم را میخورند!؟ همه به کاستی ها اعتراف میکنند. خبریه؟ (112866)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۷:۴۳
وقتی از چیزی خبری نداری حرف نزن

ایشون خیلی وقته این تفکر رو دارن (113168)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۱:۰۶
مگه ایشان چکاره س که افکارش مهم باشه؟ تو خبر داری حتما سر سفره اش نشستی! (113450)
خروس
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۰:۵۱
حالا بدون (113280)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۱:۰۳
مگه خروس ها حرف هم میزنند. (113447)
اکبر
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۲۱
جای شکرش باقیست که شخصی پیدا شده واقیعت ها را انکار نمی کند . (112867)
سامان
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۳۶
اینها واقعیت های جامعه ماست که باید بصورت علمی با آن برخورد نمود نه آنکه بازهم به تعداد سازمانهای عریض وطویل فرهنگی بیفزائیم . (112874)
منصور
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۸:۴۰
زوق زده نشو اینم اینها مردم خوب میشناسند ! و از انجاییکه مردم ایران با یه مویز گرمیشون میکنه با یه غوره سردی ! الحمدالله عوام زیادن که پلکان ترقی امثال اینهابشوند! (113219)
مجید
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۰:۳۶
شعار 8 سال پیشو کیا یادشونه:
فقر , فساد و تبعیض...احمدی نژاد بپا خیز!
چی بودیم چی شدیم!! (112875)
عصاره الانتوئین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۱۳
البته باید بگوییم در8سال اخیر محسوس تر شده است (112914)
پزشک
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۱:۵۵
آقای زائری حقیقت محض رو مطرح فرمودید.حقیقتا واقع نمایی کردید.متشکرم. (112934)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۰۸
علی (ع) : وقتی فقر از در خانه ای وارد شد ایمان از در دیگر آن بیرون میرود (112958)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۳:۴۱
افزایش وحشتناک ریاکاری در ادارات دولتی را به آن اضافه کنید که نفس کشیدن را برای انسان های سالم غیر ممکن کرده است. (112969)
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۰۴
تا وقتی تعصب جاهلانه بعضی ها بر سر مسائل الکی وجود داره وضع همینه.... (112984)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۱۸
به طور حاد وجود دارند. (112994)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۴:۵۲
نمی دونم این واقعیات رو چرا امثال شریعتمداری نمی بینند و در روزنامه خود به جای. . . . درج نمی کنند اینها که مدعی هستند که ما عوام با بصیرتیم. . . . (113023)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۵:۳۵
لزوما تاييد وجود اين مشكلات هم گام بزرگي است ....انگونه كه تا همين چند ماه پيش همه بر انكار نبود هيچ مشكلي دركشور و تمام فجايع بر اروپا و امريكا معتقدو راستين بودند (113065)
شام لو مردی خواب الو
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۱۸:۱۶
فقر فحشا میاره فحشا زوال میاره (113197)
من
۱۳۹۲/۰۵/۲۷ ۲۳:۳۵
نگید امریکا میفهمه.اینجا همه چی خوبه وبراهه. (113389)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۰:۰۴
شما اگر بتوانید صدا و سیما و همینطور حاج حسین شریعتمداری را قانع بکنید من حرفاتون رو باور میکنم هه هه (113406)