به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۱:۰۰
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۱۷۰۴۲
از نگاه امیدوارانه به آینده تا صلح‌دوستي، نفي خشونت و ...!

بررسی تشابه سخنان خاتمی و روحانی در سازمان ملل

گروه سياسي: در شهریور ماه 1377 سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت اسلامی ایران در حالی به نشست سازمان ملل رفت که اعلام کرده بود که مي‌خواهد پیام رسان صلح برای ملتهای جهان باشد. 15 سال پس از آن زمان اینبار دکتر حسن روحانی با هدف اعلام اینکه که ملت ایران با هرگونه خشونت و افراط مخالف است راهی نیویورک شد. نظر به اهمیت سخنان مطرح شده توسط آقایان خاتمی و روحانی مقر سازمان ملل، این مقاله به بررسی سخنرانی‌هاي دو رئیس‌جمهور مي‌پردازد.
بررسی تشابه سخنان خاتمی و روحانی در سازمان ملل
روزبه کردونی

برای این منظور پیش فرضهای سخنان خاتمی و روحانی تبیین و بررسی خواهد شد. لازم به ذکر است در تحلیل گفتمان پیش‌فرض‌ها، افکار قالبی و پیشداوری‌ها، زیرساخت استدلال و استنتاج نویسنده یا گوینده را شکل می‌دهند. بنابراین شناخت پیش‌فرض‌ها، تحلیل‌گر را قادر می‌سازد به لایه‌های زیرین یا اهداف واقعی صاحب اثر (در اینجا سید محمد خاتمی و حسن روحانی ) پی ببرد. واکاوی اولین سخنرانی خاتمی و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نشان مي‌دهد حداقل در 8 مورد پیش فرضهای گفتمانی سید محمد خاتمی و حسن روحانی با یکدیگر مشابه بوده است.

1- نگاه امیدوارانه به آینده

هر دو رئیس‌جمهور به این نکته اشاره کردند که آینده بشریت روشن است. خاتمی سیر تاریخ را به سوی آزادی دانست و اعلام کرد تاریخ شاهد شکوهمندی حق و فعلیت یافتن عدالت خواهد بود و این سخن را مى‌توان بیان دیگری از نظریه دینى معروف مهدویت دانست. حسن روحانی هم اشاره مي‌کند علیرغم همه مشکلات، من عمیقاً به آینده امیدوارم. وی همچنین تاکید مي‌کند اعتدال، آینده جهان را درخشان خواهد کرد چرا که این باور مشترک همه ادیان آسمانی نشأت گیرد که جهان را سرانجامی نیکوست و روشن.

2- ضرورت حاکم شدن رابطه احترام آمیز در مناسبات بین المللی

هر دو رئیس‌جمهور بر ضرورت حاکم شدن روابط احترام آمیز در مناسبات بین المللی تاکید کردند. سید محمد خاتمی عنوان مي‌کند رشد افکار عمومى غرب در جهت پذیرش رابطه صلح آمیز بر پایه احترام متقابل است. وی همچنین یکی از اصول انقلاب اسلامى را گسترش روابط با دیگر کشورها بر پایه احترام تحلیل مي‌کند. حسن روحانی در این خصوص به تفصیل بیشتر سخن مي‌گوید. در این چارچوب رئیس‌جمهور روحانی بیان مي‌کند که هیچ پرونده و موضوعی نیست که با احترام متقابل قابل حل نباشد. وی در تشریح راه حل پرونده هسته‌اي ایران هم ضرورت احترام و همکاری بین المللی را اجتناب ناپذیر ارزیابی مي‌کند. روحانی در خصوص مناسبات با آمریکا هم عنوان مي‌کند که اختلافات با این کشور در چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بین المللی قابل مدیریت است.

3- صلح

صلح از اصلی ترین کلید واژه‌هاي هر دو رئیس‌جمهور بوده است. یکی از پیش فرضهای گفتمانی سید محمد خاتمی این بوده است که در دنیای کنونی از صلح واقعى مبتنى بر عدالت کمتر اثر وجود دارد.خاتمی در همین راستا تاکید مي‌کند جمهوری اسلامى ایران به اقتضای مبانى اعتقادی و مایه‌هاي تمدن دیرپای خود، خواستار جهانى سرشار از صلح و آرامش است. حسن روحانی نیز در گفتمان خود وزن فراوانی به کلید واژه صلح مي‌دهد. روحانی که پیشنهاد خود به سازمان ملل متحد را " ائتلاف برای صلح " اعلام مي‌کند با اشاره به اینکه باید افقی گشود که که درآن به جای جنگ، درسراسرجهان بهتردیده شود موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را حمایت از صلح مبتنی بر دموکراسی و صندوق رأی در همه جای جهان اعلام مي‌کند.

4- اشاره به موقعیت استراتژیک ایران و تمجید از ایرانیان

هم سید محمد خاتمی و هم حسن روحانی در سخنان خود تلاش کردند تصویری مثبت از ایرانیان ارائه دهند و بر موقعیت استراتژیک ایران تاکید کنند. سید محمد خاتمی ایرانیان را ملتى بزرگ و پرآوازه که از دهها قرن پیش صاحب تمدن بوده و دارای غنای فرهنگى و انسانى مي‌باشند تعریف مي‌کند. وی تاکید مي‌کند مردم ایران پیشتاز تاسیس جامعه مدنى و نظام مشروطیت در شرق جهان بوده و از طلایه داران مبارزه با استعمار و منادی استقلال بوده اند. حسن روحانی هم ایران ر لنگرگاه ثبات در دریای ناآرامی‌هاي منطقه‌اي قلمداد مي‌کند و تاکید مي‌کند ایران نه فقط تهدید نیست، بلکه پیوسته منادی صلحِ عادلانه و امنیت همه جانبه بوده است.

5- اشاره به گفته‌هاي رهبر انقلاب

هر دو رئیس‌جمهور در سخنان خود اشاراتی به دیدگاه‌هاي رهبر انقلاب هم داشتند. خاتمی به دیدگاه رهبری مبنی بر اینکه کشورهای اسلامى به نمایندگى از یک میلیارد و چند صد میلیون نفوس باید دارای یک کرسى دایم در شورای امنیت سازمان ملل متحد شوند اشاره مي‌کند. روحانی هم در بحث مساله هسته‌اي ایران بیان مي‌کند حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران، بفرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، ساده ترین راه حل این موضوع است. لازم به ذکر است سید محمد خاتمی در سخنان خود از امام خمینی (ره) هم نام مي‌برد.

6-فلسطین

اشاره به مساله فلسطین از دیگر موضوعات مشترکی بود که در سخنرانی دو رئیس‌جمهور مورد اشاره قرار گرفت. سید محمد خاتمی بیان مي‌کند که فاجعه‌هاي ننگینى که در فلسطین اتفاق افتاده است چهره انسانى این قرن را سیاه کرده است. خاتمی با اشاره به اینکه حق همه فلسطینیان برای حاکمیت بر سرزمین آباء و اجدادیشان باید برسمیت شناخته شود تاکید مي‌کند فلسطین خانه فلسطینینان ( اعم ازمسلمان و مسیحى و یهودی ) است نه آزمایشگاه هوسهای خشونت آمیز صهیونیست‌ها. حسن روحانی، اما، در گفتمان خود ضمن پرهیز از بکار بردن واژه صهیونیست عنوان مي‌کند وضعیت حاکم بر مردم فلسطین را یک خشونت ساختاری بیان مي‌کند و با تاکید بر اینکه سرزمین فلسطین در اشغال است بیان مي‌کند که حقوق اولیه فلسطینیان به طور فاجعه باری نقض مي‌شود.

7-تروریسم

واژه تروریسم دیگر محور مشترک سخنان خاتمی و روحانی بوده است. سید محمد خاتمی تروریسم را محصول نومیدی و پوچ انگاری تعریف و اشاره مي‌کند در جهانى که بر مدار قهر و غلبه مى چرخد، مبارزه جدی با تروریسم از حد حرف و شعار جلوتر نخواهد رفت. وی همچنین تاکید مي‌کند مبارزه واقعى با تروریسم باید همراه با مبارزه برای عدالت باشد.

حسن روحانی هم در نفی تروریسم سخن مي‌گوید. روحانی تروریسم را اوج افراط و خشونت و بلائی خشن، فراگیر و فرامرزی تعریف مي‌کند. توجه به این نکته ضروری است که در ساختار گفتمانی خاتمی کلید واژه عدالت نقش محوری ایفا مي‌کند و لذا در اشاره به تروریسم هم خاتمی موضوع را از دریچه عدالت بررسی مي‌کند. اما روحانی که خشونت و افراط را در کانون گفتمان قرار داده است تروریسم را از این دریچه نقد مي‌کند. در این جا ذکر این نکته هم ضروری است که هم سید محمد خاتمی و هم حسن روحانی به این موضوع هم اشاره کردند که ایران از جمله کشورهایی است که قربانی تروریسم بوده است. خاتمی تاکید مي‌کند انقلاب ایران بزرگترین قربانى تروریسم این پدیده شوم و نفرت انگیز قرن بیستم بوده است. حسن روحانی هم به ترور دانشمندان هسته‌اي ایران توسط اشاره مي‌کند و این سوال را مطرح مي‌کند که آنها به چه جرمی ترور شدند؟

8- نفی خشونت، زور و نظامی‌گری

نقد خشونت و نظامی گری هم یکی دیگر از پیش فرضهای مشترک گفتمانی خاتمی و روحانی در اولین سخنان خود در سازمان ملل بوده است. سید محمد خاتمی بیان مي‌کند که حکومت‌هاي سرکوبگر فرهنگ خشونت را در جامعه حکم فرما کرده و مخالفان خود را به استفاده از زور وخشونت تشویق مى کنند. وی همچنین تاکید مي‌کند قرن گذشته شاهد جلوه خشونت و انسان آزاری استعمار قدیم و بیداد بى بوده است.

حسن روحانی هم در نکوهش خشونت به دفعات سخن گفت. وی خشونت و افراط را در یک چارچوب به کار مي‌گیرد و تاکید مي‌کند در جهان امروز بیم نهادینه شدن خشونت و افراطیگری وجود دارد. روحانی خشونت‌هاي دولتی و غیردولتی وخشونتِ راهبردی را بسیار خطرناک و تنش آفرین ارزیابی مي‌کند و تاکید مي‌کند نظامی گری و استفاده از ابزارهای نظامی و خشن برای انقیاد دیگران، نمونه ناکارآمدی از تداوم کنش‌هاي کهنه در شرایط نوین است.

نتیجه گیری:
در سخنان بیان شده توسط سید محمد خاتمی و حسن روحانی در سازمان ملل کلید واژه‌هاي مشترک، پیش فرضهای گفتمانی مشابه همراه با وجوه کانونی نزدیک به یکدیگر قابل تشخیص است. با این وصف مي‌توان عنوان کرد گفتمان اصلاح طلبانه سید محمد خاتمی و گفتمان اعتدال گرایانه حسن روحانی که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد بیان شده اند دارای وجوه مشترک فراوانی هستند و مي‌توان جهت گیری و جهت گیری و رویکرد این دو را یکسان ارزیابی کرد.

ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۰:۲۷
ما هم که همین می گفتیم. ببینیم به شما چند تا منفی می دند! (136324)
کوردستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۶:۴۲
فدای هر دو شون بشم. هم دکتر حسن و هم سید محمد کبیر.
(بومه نذرد روحانی ، ناو چومی خاتمی) (136793)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۱:۰۹
زمان خاتمی همه افراطی بودند ایشون نتوانست کارشون رو انجام بده اما امروز افراطی ها کم تر از 1درصد اند و روحانی میتونه ادامه راه خاتمی رو بره (137278)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۳:۰۴
اون موقع كافي بود خاتمي حرفي از آمريكا بزنه، اون وقت بود كه از تريبون ها فرمان جهاد صادر مي شد، هنوز خدا رو شكر يادمون نرفته (137319)
یه مــــــــرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۵:۱۶
خاتمی مردی تکرار نشدنی. (137698)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۱۸
افراطوین کم نشدند که زیاد شدند. از طرفی ما رفیق نیمه راه هم کم نداریم! دوستان من گفتم انتقاد کنید نه تخریب اینکه شما می گویید: " چرا روحانی با اوباما دیدار نکرد؟ روحانی رایمون پس بده!" یا "ای کاش رای نمی دادم" یا "خیانت!"یا .. این یعنی تخریب اما بگید "بهتر نبود دیدار می کردند؟"بعد دلایل خود را بگویید این یعنی انتقاد بعد فکر نکنید چون شما انتقاد می کنید بقیه باید ساکت شوند من هم به عنوان مخالف شما باید اظهار نظر کنم بگم چرا شرایط دیدار فراهم نبوده؟اتهام چابلوسی نباید بزنید به بنده .برچسب نچسبونید که این کار را بکنید مثل افراطی های راستی هستید چه فرقی می کند که به خاطر یک کامنت به کسی بگی مجیز گوی یا بگویی فتنه گر؟ (137508)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۰:۳۱
درود بر خاتمی و روحانی (136333)
سید مرتضی میرعزابادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۱:۱۳
چه خوب بود از طراح تصویر هم که بنده باشم نامی می بردید. (136375)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۸:۵۴
آپولو هوا نکردی که !! (137349)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۱۹
دست شما درد نکنه (137510)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۱:۵۰
به لطف گفتمان شیخ خاتمی ، در عین حالی که شدیم محور شرارت ... هسته ای را نیز با خفت و خواری تعطیل کردیم !! شیخ حسن معتدل نیز با تمام عجز و التماس هایش به اوباما از تماس تلفنی گرفته تا ... چیزی بهتر و بالاتر از ارمغان شیخ اصلاحات برایمان نخواهد آورد !
برارادران و خواهران صاف و ساده و زود باور ...الکی دلتان را صابون نزنید !! (136419)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۹:۰۳
اگه حرف نزني نميگن لاله (136974)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۹:۳۰
اصل مطلبو بچسب دوست معتدل من !!
مگه دروغ گفتم ؟! شیخ ممد مگه هسته ای را تعطیل نکرد ؟ مگه با همت و پشتکار جناب ایشان نشدیم محور شرارت ؟؟!! ... نترس ... اگه جوابی نداری نخواهند گفت لالی !!!! (137382)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۲۱:۰۲
8 سال صابون شما رو به دلمون زدیم به اینجا رسیدیم !
اما حدود یه ماهه که صابون اصلاح طلب های خودمون رو به دل میزنیم لامصب خیلی داره جواب میده . میدونم شما چشم دیدن این چیزها رو نداری دوست گرامی . درکت میکنم !!! (137080)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۹:۳۰
نشنیدی میگن جوجه را آخر پاییز می شمارند ؟؟!! (137384)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۰:۳۵
یعنی دلتون خیلی کار می کنه! یه وقت دهیدراته نشی!!! (137442)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۰:۴۰
دیپلماسی هنر است بچه بازی نیست.
نـه هـر كه چهره برافروخت دلبري داند نـه هـر كه آينه سازد سكندري داند
نـه هـر كه طَرف كله كج نهادو تند نشست كـلاه داريو آيـيـن سـروري داند
تو بندگي چو گدايان به شر ط مزد مكن كه دوست خود روش بنده پروري داند
غـلام هـمـت آن رنـد عـافـيت سوزم كـه در گـدا صـفتي كيميا گري داند
وفـاي عهـد نـكـوبـاشد ار بياموزي و گـرنـه هر كه توبيني ستمگري داند
بـبـاخـتم دل ديـوانـه و نـدانـسـتم کـه آدمـي بـچه يي شيوه پري داند
هـزار نـكـتـه بـاريكتر از مو اينجاست نـه هـر كـه سـر بتراشد قلندري داند
مـدار نـقـطه بيـنش ز خـال تست مرا كـه قـدر گـوهر يكدانه جوهري داند
بـه قد چهره هر آنكس كه شاه خوبان شد جـهان بـگيرد اگـر دادگسـتري داند
زشـعـر دلـكش حـافظ كسي بُود آگاه كه لـطـف نـكتـه درسِرّ سخنوري داند (137445)
یه مـــــــــرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۲۲:۴۰
خوبی تو؟ (137182)
peyman
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۲۳:۲۰
قابل توجه تو دوست عزیز: اقای خاتمی عزیز تنها بدشانسی که آورد متاسفانه این بود که ریاست جمهوری ایشان با ریاست جمهوری انسان احمق ونفهمی به نام جورج بوش همزمان شده بود وبس!!!!!!!!!!!!!!!
بزن زنگو (137221)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۳:۰۳
بله هميشه انسان هاي عاقل و فهميده شانس ندارن، اين رو همه مي دونن، خاتمي هم از اين قائده مستثني نبود. (137318)
حسن گلاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۹:۳۷
اوباما چه فرقی با بوش داره ؟! آیا اوباما بر سر فعالیت هسته ای و خیلی دیگر از مشکلات و مسائل دیگر کوتاه میاد ؟! و یا اصلاً روحانی میخواد چیکار کنه که با قبلی ها متفاوته ؟ (137391)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۱:۱۱
من از شما سوال میپرسم؟ اون ممرو لولو برد؟ (137279)
شهروند درجه چندم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۱:۲۰
اميدوارم حرفي نزنيم كه فرداي قيامت نتونيم مسئوليتش رو بر عهده بگيريم.آقا انصافت كجا رفته؟ (137471)
زیگموند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۲:۰۸
به جز مورد 6 بقیه بد نیست . از خاتمی متعجبم موشک های ما ارامش یهودیان را در جنگ غزه نابود کرد.بعیده این نظر ابراز بشه (136437)
زیگموند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۲:۰۹
اگه واقعا هولوکاستو محکوم کرده دمش گرم (136438)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۲:۲۸
باین میگن دیپلماسی . سلام بر هاشمی درود بر روحانی پاینده باد خاتمی . (136468)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۲:۴۴
البته بايد گفت روحاني خيلي از ابتكارهاي خاتمي را الگوي خود قرار داده بود مثل مطرح كردن طرح صلح (136502)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۲:۵۲
شماها دیگه کی هستین بابا!!! تا دیروز متن روحانی برای رضایت تندروها تنظیم شده بود ولی حالا که تماس تلفنی شده سخنرانی این دوتم شده شبیه هم!!!
با خودتون درگیریدااا (136507)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۳:۲۹
سخنرانی این دو بزرگ عملگرایانه و اطلاح طلبانه و انسانی بود و پیشنهاد آقای خاتمی به گفتگوی تمدنها و پیشنهاد آقای روحانی درباره روزخلع سلاح جهانی و گفتگو با رئیس جمهوری آمریکا مشابهت نزدیکی با هم داشتند درود بر این دو اندیشمند (136544)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۳:۴۲
با وجود محورهای مشترک،به نظرم بیان ومحتوای سخنان آقای خاتمی بهتر بود. البته ما به هر دوتاشون ارادت داریم. (136567)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۶:۱۶
بله اما باید شرایط رو هم در نظر داشت . دنیا از لحاظ ژئو پولوتیک خیلی با 9 الی 10 سال گذشته فرق کرده . (136777)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۶:۱۷
مهم هدف هردوشون که خدا رو شکر یکیه . زنده باد اصلاحات (136778)
یه مـــــــرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۵:۱۹
منم با شما موافقم. (137705)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۴:۲۰
درود بر سید عزیزمون، هر دوشان خوب بودن ولی سید ما یه چیز دیگه ست، با توجه به اینکه بیست فقط مال خاتمیه من به سخنرانی روحانی 18 می دم، درود بر خاتمی (136623)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۴:۴۳
خوب بود اما راضی کننده نبود و در سطح خاتمی هم نبود
این همه چیز خوبه و زندگی آرومه و من چقد خوشبختم ها را کنار بگذاریم (136662)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۱۵:۰۹
سخنرانی خاتمی در سازمان ملل چیز دیگری بود که هنوز شیرینی ان دوران از نظرم محو نمی شود وقتی صحبت میکرد انگار تمام دنیا داشت مارا به خاطر چنین انتخابی تحسین میکرد واز یک طرف غبطه ما را می خورد به خاطر داشتن چنین ریس جمهوری خاتمی در همه موارد چیز دیگری ست اقای روحانی هم خوب صحبت کردند به هر حال ایشان مدتی با خاتمی بوده ا ند وعطروبوی اورا گرفته انددرود بر هر دوی ایشان (136694)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۳:۰۱
عطر و بوي سيد، سيد فراقت ما را كشت (137317)
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۲۱:۵۶
رییس جمهور اعتدال را با خاتمی افراطی مقایسه نکنید (137141)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۰۳:۰۰
واقعا برات متاسفم، اگه خاتمي افراطي بود كه روحاني الان رئيس جمهور نبود، اين خاتمي بود كه باز آبروش رو گرو گذاشت تا مردم برن پاي صندوق راي، من به شرافتم و به اون خدايي كه خودت و خودم بهش اعتقاد داريم فقط و فقط به حرف سيدم راي دادم، خيلي هاي هم مثل من، اين خاتمي بود كه كليدواژه اعتدال رو سال 80 تعريف كرد و در حقيقت اين تيم روحاني بود كه الگو برداري كرد حالا ما اصلاح طلبا كه كاري نداريم چرا از رهبر ما تقليد كرديد ولي ديگه تو رو خدا زبونتون رو كوتاه كنيد و به جاي تشكر از خاتمي طلبكار نشيد، بهار حتما چاپ كن. (137316)
شهروند درجه چندم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۱:۲۱
اي كاش افراطي گري همه مانند افراطي گري خاتمي عزيز بود.خاتمي به كشور عزت داد (137474)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۲:۲۱
معتدل تر از خاتمی در بین اصلاح طلبان ندیدم شما هم ارگر به روحانی رای ندادید لطفا مقایسه نکیند چون تمام ایرانیان می دانستند روحانی مورد تایید خاتمی و هاشمی است قهری است که مخالفان این دو بزرگ وار به روحانی رای نمی دهند. (137512)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۰۶
به عنوان یک دانشجو پیرو خط امام و رهبری تا اخر از رییس جمهور اعتدال که مورد حمایت رهبری معظم هستند حمایت می کنم ولی اگر دولت اعتدال به پرونده سازی برای مخالفان خود بپردازد(که فرکانس ان از سوی افراطی ها است)دست از حمایت او برمیداریم.درود بر روحانی (137560)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۷:۳۰
خاتمی افراطی است البته در سبقت گرفتن در باج دهی به غرب (137872)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۵:۴۱
از دست این ملت چه کنیم خدایا! چهار سال پیش به خاتمی می تاختند که چرا با جنبش سبز نیست و معتدل است الان می گویند چرا معتدل نیست و افراطی است؟ چرا ما اینطوری هستیم؟ درست است شرایط عوض شده ولی عقل و شعور شما که عوض نشده! (137730)