به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۲۰۹۴
جفا به بزرگترين رود ايران تا کي و به چه قيمتي؟

نقشه شومي كه براي کارون عاشق، كشيده‌اند!

جميله جليل‌زاده


گروه جامعه: کارون راز ماست، خاطرات کودکي و عاشقانه‌هاي جوانيمان.
با معدود جزيره آن روزهايش، مأمن و زادگاه پرندگان زيبا بود. هر روز به شعر و ترانه‌اي نو، دعوت بوديم ما بچه‌هاي شط. شوق شط، موسيقي روزهايمان بود. کارون طناز بود حتي با سيلاب‌هاي بهاريش. گاه به خانه‌هاي ما بچه‌هاي شط مي‌آمد، سرک مي‌کشيد. با ماهي‌هايش. چه جشني داشتيم و گاه از کوسه‌هايش هم حالي مي‌پرسيديم در بي کرانگيش.

صبح همدم رنج‌هامان مي‌خواند و شب در پناهش عاشق بوديم با ريتم موج‌هايش زندگي ما شکل مي‌گرفت. گاه دلتنگي سر و صورت از غم مي‌زدوديم به ديدارش. مادر مي‌گفت: خوب است شنبه يا چهارشنبه حالا چه فرق مي‌کند وقت غروب عرض رود را با قايق بگذريم غم‌هامان را به رود بسپاريم تا با موج‌هايش، بلاها دور شوند و شايد هم بخت گشا شويد و ما بي تاب پرنده‌هاي جزيره، رد ماري را دنبال مي‌کرديم به دنبال جوجه‌هاي سبزقبا، از درختان خود‌روي جريزه بالا مي‌رفتيم و در شکستن شاخه‌هاي نازکش، ابرِ بالاي جريزه را رصد مي‌کرديم.

مي‌دويديم، مي‌خنديديم و از تماشاي پل سفيد که چون عروسي نقره‌اي آن دور در عميق‌ترين نقطه‌ي رود جا گرفته بود، غرق غرور مي‌شديم و براي ديدن بزرگي و عظمت رود، کنار نرده‌هاي پل غرق پيچ وتاب نگاه مهربانش مي‌شديم و مي‌دويديم.

گاه جنگ، همه بوديم همه‌ي ايران تا باز بهمنشير بخروشد اروند بخواند و کارون زنده بماند
و رود جنگيد... سربلند و از آزمون و نبرد با دشمن سرفراز بيرون آمد.

دويديم و رود دور و دورتر شد ديگر نخواند. ديگر نه قايقي دل به دلش گذاشت نه ماهيش به شينطنت، پاهايمان را غلغک داد. با اين توصيف‌ها مي‌خواهم از رودي بگويم که ديگر زيبا نيست. بر چهره‌اش بي‌شمار جزيره‌هايي را مي‌بينيم که چون آبله برتنش افتاده‌اند و پل معلق يا به قول خودمان پل سفيد در تلي از خاک و گِل فرو رفته. پل سفيدي که نماد شهر اهواز بود.

پلي که سربلند، هواپيماهاي دشمن را به سخره گرفته بود و اينک پل، غبار. پل، گِل. پل، گنداب. پل، فاضلاب. پل، جاده ساحلي. پل، ششم ..هفتم... برتن بي‌جان رود نشسته. ماشين‌ها مي‌روند و مي‌آيند. جاده‌هايي که رود را قورت داده‌اند و هر روز جاده.. جاده... جاده و برتن بي‌رمق رود؛ آب معدنيمان را مي‌نوشيم.

مادر ضرب‌المثلي را به خاطرم مي‌آورد آن روزها معروف بود کسي را که مي‌خواستند صداقتش را مثال بياورند مي‌گفتند: «براستي که آب کارون خورده‌اي!» کارون با چندين و چند سد، چشمِ و چراغ دل ما ايرانيان شده ما را زنده و سبز و بينا مي‌خواهد. چرا احيا و زنده بودن آن؛ نبايد دغدغه ي ملي ما باشد؟! او به ما چه چيزها که نداد و چه چيزها که از او نگرفتيم.

بر او چه گذشته؟! کدام دوره دل به دلش گذاشتند؟! از آن لايروبي نشدن سال‌هاي دور و جنگ يا پساب فاضلاب‌ها و… يا باز از جدايي و انتقال آن!!!

باز اين همه گفتم که بگويم ما، آن روزهاي کارون را در خاطره داريم، نه اين باريک آبي را که نفس‌هايش به شماره افتاده و دريغ که ديگران آن را گل آلوده و هدر رفته مي‌خواهند و نقشه شوم و هولناكي كه براي انتقال و سرقت همين تتمه آبش كشيده‌اند! ما بچه‌هاي شط مي‌پرسيم جفا به کارون تا کي و به چه قيمتي ؟!

کارون سال هاست که نگاه تشنه و پرسشگرش را، به نگاهمان دوخته. کارون بخشنده، و اين همه بي مهري! در ديار کارون که کناره‌هايش هميشه سبز مي‌خواند اينک نخل‌ها شورلب نشسته‌اند.
پس چرا نبايد نگران نفس‌هاي تب دار کارون باشيم؟! آيا کارون بايد مصداق (درخت بخشنده) شل سيلور استاين گردد تا رودي عظيم تبديل به آبراهه اي شود هم‌چون کنده درخت ؟!!

۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۳:۳۷
من خوزستانی نیستم ولی هیچ وقت یادم نمیره که در کنار کارون و با اهنگ لب کارون چه گل بارونه مرحوم اقاسی لحظه های عاشقانه ای داشتم که تا اخر عمر با من خواهد ماند (174062)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۵:۵۱
نگو تورو خدا دلم گرفت. (174168)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۶:۰۶
پروژه نجات کارون با توقف دایمی همه طرحهای انتقال اب از سرچشمه های رود کارون و با حضور همه مردم ایران از خلیج فارس تا دریای مازندران.انشاا...
(طرح انتقال اب بهشت اباد را برای همیشه متوقف کنید) (174179)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۱۵
يعنى چى كه منفى ميدين بابا!!!!!!!!! مگه ايرونى نيستين (174345)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۲۳
من تهرانيم پارسال بار اول رفتم اصفهان ولى گريه ام گرفت! الان هم برا كارون ديروزم واسه درياچه اروميه! كاش اين طورى نميشدن ولى من اول خود مردم اون مناطق رو مقصر ميدونم چون جدا از مسوولا كه قطعا بومى اون منطقه هستن حتى كارگراى اونجا هم واسه پول دارن همه كار ميكنن (174352)
یک اورامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۳:۳۸
تو کارونت را میخواهی من دریاچه ام را و ما ایرانمان را... (174064)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۰:۱۷
باید برای کشورمان که در منطقه خشکی قرار داره یک نقشه آبی تهیه بشه و دورنمای کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت ترسیم بشه.
توی این نقشه باید تمام راهکارهای عملی برای حفظ میراث آبی شامل رودخانه ها دریاچه ها و تالابها و منابع آب زیرزمینی لحاظ بشه و با قدرت و سرعت به اجرا در بیاد. باید هر طرحی که باعث به هم خوردن این تعادل آبی می شه متوقف بشه!
انتقال آب کارون حل مساله نیست صورت مساله رو پاک کردنه! (174307)
شیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۳:۴۵
بهار جان اینقدر آتش بیار معرکه نباش.الان هر 5روز داری یک خبر تحریک کننده از کارون میذاری!!!! (174071)
karoon
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۸:۴۸
آتش بيار معركه جيه؟؟؟ داره اطلاع رساني درست انجام ميده، بايد حتما كارون مثل درياچه روميه خشك شه تا به خودمون بيايم؟؟؟ (174800)
Negar
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۲۲:۵۰
ما مردم خوزستان و چهامحال خواستار روشن شدن حقایق و اسیب های طرح انتقال اب هستیم .و میخواهیم هرچه زودتر این طرح کاملا متوقف شود. (174904)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۲:۵۱
برگزاری مناظره عادلانه با حضور کارشناسان و وکلای مردم استانهای خوزستان، چهار محال و اصفهان میتواند خیلی از حقایق را اشکار کند، البته اگر اقایون اصفهانی حاضر به مناظره بشن و مثل 24 ابان جاخالی ندن!!!
میگم بدون تعصب منطقه ای و با یه دید کاملا ملی اگه مدافعان طرحهای انتقال اب دلایل کافی برای کارشون دارن چرا از گفتگوی رودررو طفره میرن؟!
از همین کارشون خیلی چیزهارو میشه فهمید... (176043)
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۳:۵۰
همه حرف های شما درست ولی باید نگاه ملی باشد..... مگر ما بازاینده رود خاطره ی کودکی و عاشقانه ی جوانی نداریم مگر زاینده رود نبود که عامل اصلی جذب توریسم بود!!!!!! مگر کسی هست که تا به حال پل خواجو سی وسه پل و پل های تاریخی دیگر اصفهان را ندیده باشد و نگوید پس آن زاینده رود زیبا کو!!!!! پس آب کجاست....

شما می دانید که برای حفظ این بناهای تاریخی بسیار ارزشمند ماهی یک بار آتش نشانی به این پل ها آب می پاشد که در اثر نبودن آب در رودخانه این پل ها خراب نشوند.. و همه ی ما اصفهانی ها از دیدن این صحنه بغض می کنیم

مگر ما زاینده رود آب نداشت و ندارد البته که دارد ولی با طرح های ملی در زمان اصلاحات به یزد ودر زمان...... به شهرکرد بردند همه ی آب اصفهان را.....

کشاورزان اصفهانی به خاک سیاه نشستند و اگر اعتراضی هم شد قلع و قمع شدند..... تمام زمین ]ای پر آب شرق اصفهان تبدیل به تلی از خاک بی حاصل و عامل آلودگی شده اند... تالاب گاو خونی مهم ترین عامل تنظیم کننده ی اکوسیستم منطقه به خاک بی مصرف و زائد تبدیل شده.......

آیا رواست که استان اصفهان وشهر آن که معروف به نصف جهان بوده به تلی از خاک تبدیل شود چون آب هایش به یزد و شهرکرد می رود و مردم از بی آبی رنج ببرند و کشاورزان بد بخت شوند .... واهواز غصه ی این را بخورد که آب کارونش کم شده.....

من نمی گویم شما اشتباه می گویید اما یا آب هر استان به خودش و اکوسیستمش برگردد و یا همه ی طرح های ملی اجرا شود نه این که اصفهان آبش را به همه شهرها بدهد و بد بخت شود هیچ شهری هم به آن کمک نکند....

خواهشا چاپ کن بهار جان. (174074)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۶:۵۶
حرف جنابعالی درخصوص خشکی زاینده رود کاملا منطقی است اما اولا شهرکرد واستان چهارمحال که خود سرچشمه این دو رودخانه است از آب شرب مناسب وکشاورزی محروم است وبرای یزد قدرت ریاست جمهوری مربوط به همان منطقه شد اما از اهواز وآبادان وخرمشهر چه خبر داری که آب لجن میخورند وآب دز را صدها کیلومتر لوله کشی کردند تا به قم برسانند این کارون برای کشاورزی تمام شهرستانهای زیر دست بوده که با این حال وبدون انتقالش دیگر نیست بخاطر سدسازیهای نادرست این تتمه آبش که فقط برای دلخوش کنی است اگر به زاینده رود شما بیاید غصه کناره های کارون کامل خواهد شد پس راه اینست که ملی فکر کنیم واز سیاستهای غلط دولتها همه باهم بدون نگاه طایفه گرایی جلوگیری کنیم زاینده رود یک مشکل خشکسالی است اما کارون یک مشکل عدم برنامه وسیاست غلط است .مردم اهواز وآبادان وخرمشهر از زمین وزمان دارند ضربه میخورند از جنگ ایران وعراق جنگ عراق وآمریکا چاههای نفت وگاز صنایع بزرگ وکوچک اما همچنان بدون داشتن خیابان وجاده های نامناسب بدون داشتن طبیعت بدون وجود دفع زباله های مناسب بدون داشتن بیمارستان ودکتر مناسب بدون داشتن مسئولین ونمایندگان مقتدر وداشتن مشکلات طایفه گرایی وجدایی طلبی درگیر است تمام این مشکلات را به کدوم درگاه عدل ببریم بله برادر اصفهانی مشکل شما یکی است ومشکل خوزستانیها بسیار وخوزستان فقط وفقط به صفای وشور مردمش زنده است (174208)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۸:۲۵
عزیزم کمی فکر کنید و حرف بزنید،آب زایند رود سر چشمش زرد کوه بختیاری یعنی همون شهرکرد بعد چه جوری اب زایند رودو بردن شهر کرد؟؟؟؟؟؟؟؟ (174239)
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۹:۳۸
عزیز دلم از زمان صفویه و خیلی قبل از آن آب زاینده رود تا باتلاق گاوخونی می رسیده.... تا اینکه پدیده ی تاریخ ایران محمود احمدی نژاد با کشیدن این آب به قسمت های غیر ضرور در حوالی شهرکرد برای کشاورزی در شیب 55% باعث شد که آب زاینده رود به فنا رود و خاک اون زمین ها هم دچار فرسایش شود...... همه این کارها را واسه 4 تا سوت و کف کرد.......

کشاورزان اصفهانی بیش از 1000 سال است در شرق اصفهان کشت و کار دارند اما با این تصمیم این زمین ها خشک شد تا مردم دیار بختیاری به کشاورزی و کشت هلو و بادام بپردازند برای اولین بار در طول تاریخ!!!!!!!!!!!!!!! و خود این قضیه باعث فرسایش خاکشان شد چون در زمین های شیب دار دارند آب را رها می کنند با این وضع هم اونا بدبخت شدن هم اصفهانی ها چون اونجا جای کشاورزی نیست جای دامپروری هست اینو همه اساتید منابع طبیعی می دونن که شهرکرد و بقیه مناطق بختیاری نشین سوییس ایران هست و بهترین مکان برای دام پروری نه برای کشاورزی..... اما خوب احمدی نژاد کاری به این حرف ها نداشت.....

اگر حرفی میزنم لابد اطلاع دارم.... این که در کامنت قبلی از احمدی نژاد اسم نیاوردم چون نمی خواستم اعصاب همه را خرد کنم....... (174286)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۰:۰۳
کلا بهار که جدیدا شده کارون نیوز اگه سانسور نکنه تو هم عزیزم بهتر می فهمی (174297)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۷:۵۷
نمیدونی چرا؟!!!!!!!
چون نجات کارون یعنی نجات خوزستان و نجات خوزستان یعنی شکوه ایران. (174770)
Negar
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۲۲:۴۱
بهار نیوز کاملا بی طرف ،با مطالب کارشناسی و علمی حقیقت رو میگه. (174901)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۱۰
شما ظاهرا درختکاری های جدید اطراف شهرکرد را ندیدید که با منحرف کردن آب زاینده رود دارند این درخت ها را آب میدهند !!! (174426)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۹:۰۵
زیاد تند نرو اگه زاینده رود مال اصفهانه معدن چادر ملو هم مال بافق یزده اگه شما فولاد رو نداشتین که ازینم حالتون بدتر بود
زمانی که قرار بوده کارخانه فولاد اصفهان داخل یزد زده بشه و با دستهای زیر پرده ای این پروژه به اصفهان رفت که اشتغال زایی و سرمایه در اصهان پدید بیاد حرفی نبود حالا آبی که به یزد میدید شد صدقه؟
کاش همینشم نمیدادین . . . ما راضی تر هستیم
این کشور کارش با این حرفا حل نمیشه
راهکار میخاد اینم که گوش شنوا نیست واسه راهکارهای علمی. و الا یزد هیچ نیازی به آب هیچ کجا نداره با همون بارون کمی که میاد آب شرب استان رو کفاف میده ولی متاسانه همه آب هدر میره
خوبه آب زاینده رود ازکوهرنگ شهر کرد هست که مال خودتون میدونید
خاهشا حذفش نکنید (174267)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۹:۲۳
محمد حسين خان پس نه خوزستاني بي خيال بشينه و غصه همين يك كم آبش را هم نخوره كه چي بشه، هيچي آبش را بيارند براي تو أصفهاني كه زايده رودت توريست جمع كنه .كشاورزي خوزستان را داغون كنند و خشك كنند كه كشاورزي اصفهان نجات پيدا كنه؟!!!چقدر رو داريد به خدا!!!!شما اصفهانيها همه جيز خودتون براتون مهم هست وحاضريد خوزستان نابود بشه ولي كشاورزي و زاينده ورد شما سر جاش باشه،ترا خدا بس كنيد ديگه.توي جنگ هم مهمان ونوازي شما أصفهاني ها راديديم و چشيديم (حداقل خانواده ما جنستون را شناختيم) (174280)
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۳:۴۷
من نمی دونم شما دوران جنگ کجا بودید اما خود خانواده ی من در زمان جنگ به مدت 6 ماه با تمام وجود وبدون کوچکترین چشم داشتی از خانواده ی 5 نفره ی خوزستانی پذیرایی کردند...... لطفا بحث را قبیله ای نکنید ما هم از خوزستانی های ساکن اصفهان چیز هایی دیده ایم که قابل ذکر نیست...... همه جا خوب داره بدم داره..... (174465)
محمو دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۳۹
عزیز دل برادر دست از صنایعی که نیاز بسیار زیادی به آب دارند و آب زیادی مصرف می کنند بکشید تا مشکل آب اصفهان حل بشه.بابا فولاد هرمزگان را با لابی به اصفهان بردید که هیچ توجیه اقتصادی نداشت.فولاد به آب زیاد قرار داشتن در نزدیگی بنادر جهت ورود سنگ آهن و صادرات محصولات احتیاج دارد که اصفهان فاقد همه اینها هست ولی شرکت فولادی رو که قرار بود در بندر عباس زده شود با لابی گری به اصفهان بردید. (174361)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۲۰
کی دست بکشه ؟ مگه پولش رفته تو جیب اصفهانیا که دست بکشند ؟ کارگراش اکثرا جنوبی هستند یا لر هستند فقط آلودگی و بی آبیش مونده برا اصفهان سودشم که تو جیب دولته (174431)
محمود دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۸:۲۹
نه عزیز دل برادر شما کار می کنید پولش میره تو جیب ماها در ضمن درست گفتی بخشی از کارگرا نظافتچیش جوونای لیسانسه جنوبی هستند که بخاطر بیکاری تو استانشون تن به این کار میدن والا که استخدامی های رسمیش که همه از هم وطنای اصفهانی هستند.اگه قرار بود غیر اصفهانی سر کار بره که میذاشتن همون بندرعباسی که پی ریزی هم شده بود ساخته بشه. (176518)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۳:۵۸
فولاد فقط آب نمیخواد عزیزم، کار تلاش و زحمت و غرق ریختن و دانش و...که مجبور شدن بیارن اصفهان. (174467)
محمود دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۸:۲۹
نه بابا پس میخوان بیاین ما رو هم بعنوان برده ببرید که عرق هم نریزید.رو رو برم. (176520)
کوهرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۵۹
با سلام
دوست گرامی از عدم آگاهی و ضعف جغرافیایی مردم سو استفاده نکن
این حرف شما ما رو یاد بی خبری ملت مون از تاریخش میندازه
آخه بی معرفت شهرکرد که خودش سرزمین آبه، اجازه بدید تا به مردم کشورمون بگیم که آب یک میلیارد مکعبی زاینده رود و 11 میلیارد مکعبی کارون از کوهای زردکوه در شهرستان چلگرد سرچشمه میگیره، جایی که همین دوستان اصفهانی زمستونا دویست کیلومتر به غرب سفر میکنن تا روی برف های 12 متری کوهرنگ اسکی کنن
بگذریم بحث آب بود، متاسفانه خود مردم اصفهان هم از پشت پرده بی آبی زاینده رود خبر ندارن، گویا خبر ندارن که بی آبی زاینده رود و بسته شدن سد زاینده رود عمدی و جهت ایجاد تونل های مترو بر زیر سی و سه پل انجام شده، گویا خبر ندارن که علت قطع آب انجام پروژه بهشت و پروژه گلاب می باشد
تنها کمی دقت به نام ها نشان می دهد که شهرکرد برای اصفهان حکم بهشت را داراست
متاسفانه با خبر شده ایم که دوستان اصفهانی که متاسفانه با چیدمان بسیار وسیع در دولت جدید در پی گرفتن پروژه های مذکور هستند. پیدمان وزرا، استانداران اصفهان و چهار محال، سازمان محیط زیست و... گویای این امر است که متاسفانه پروژه های مذکور انجام شدنیست
هرچند از دولت حسن انتظار دیگری داشتیم اما گویا او هم محمودیست در لباسی دیگر
اما پروژه های مذکور چیست؟ حفر تونل در عمق 90 متری زمین های کوهرنگ و انتقال زیر زمینی آب به اصفهان
نتیجه اجرای این طرح خشکی دائمی کارون، زاینده رود، سواحل زاینده رود و کارون در چهارمحال و بختیاری، بی آبی چهارمحال، خوزستان و یزد
مقابله با چنین طرح ضد ملی و ضد محیط زیستی انجام نمیشود مگر با یک اتحاد ملی و منطقه علیه این طرح خطرناک
با عرض معذرت بابت طولانی شدن بحث (174368)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۱۸
ضعف جغرافی کجا بود مرد حسابی از سمت جاده زرین شهر که به سمت شهرکرد برید درختکاری ها را میبیند بعدشم زاینده رود از اول هم از اون منطقه سرچشمه داشت اگه اینجوریه پس کارونم مال استان چهارمحال و بختیاریه نه خوزستان !
اگه میخواستند آب را برای مترو ببندند الان پشت سد چادگان باید پر آب باشه تا حالا سر زدی به اونجا ببینی اصلا آب میبینی یا نه ؟ (174430)
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۳:۴۴
بحث من این است که وقتی تونل های کوهرنگ زده می شد وقتی آب زاینده رود با لوله هایی با قطر چند متر که یک جیپ از داخلش رد میشه به یزد میرفت و کشاورز شرق اصفهان از درد بد بختی و بی آبی خجالت زن و بچه اش را می کشید و زمین های کشاورزی جلوی چشم کشاورزان تبدیل به خاک خشک می شد هیچ کس حرفی نزد و اون معدود کشاورزان هم با نیرو های امنیتی قلع و قمع شدند اما حالا همه می گویند این تونل را نکشید........
آخه این چه عدالتی هست که همه بدبختیش واسه اصفهانه......
اصلا تونل های کوهرنگ به این دلیل کشیده شد که مسئولین وقت گفتند کمبود آب اصفهان را با تونل هایی از کارون جبران خواهیم کرد حالا آب اصفهان به تاراج رفته آقایون می خواهند همین یک پروژه را جلوشو بگیرن....
برادر من خوب حرفتون زوره..... (174464)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۲:۳۱
نه عزیزم متآسفانه اطلاعات شما ناکافیست،اینو جهت اگاهی شما و سایر دوستان میگم: فقط در طرح انتقال اب خندگستان و چشمه لنگان که یکی از چندین طرح انتقال اب از سرچشمه های کارون است 195 میلیون متر مکعب اب در سال یعنی 2برابر لطفآ با دقت بخونید 2برابر ابی که از زاینده رود به یزد منتقل میشه از طریق این طرح به پشت سد زاینده رود اب منتقل میشه یعنی ابیکه به یزد میره اصلا از زاینده رود نیست بلکه از کارونه.
ضمنآ تاکنون طرحهای کوهرنگ1،کوهرنگ2،،خندگستان و چشمه لنگان برای انتقال اب از سرچشمه های کارون به اصفهان به بهر ه برداری رسیده و تونل کوهرنگ 3 هم در دست اجراست حالا هم که به فکر اجرای طرح نفرین شده بهشت اباد افتاده اید ،حالا حرف ما زوره یا شما که به حرف هیچ کارشناسی توجه نمیکنید وکمر به نابودی ما بستید؟!!!! (174578)
افشين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۰۰
لب کارون دیگه گل بارون نیست

زنده باد کارون همیشه جاری (174080)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۰۷
من اهوازیم.دلم برای کارون و زاینده رود و ارمیه و ... میسوزد.باور کنید ما همه ایرانیها دلمان برای همه ی منابعمان میسوزد و فرقی ندارد متعلق به چه شهری باشد. (174088)
علمدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۲۷
اگراین همبستگی رااصفهانیهاداشتندالان زاینده رودخشک نبود (174106)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۴:۵۳
به غیر از کارون برای خیلی چیزها نقشه شوم کشیده اند.اطلاع رسانی سایتها ورسانه ها وآگاهی وحمایت مردم در این مقطع خیلی مهمه.کاش روزی برسه که خبررسانی سایتها ورسانه هامون شبانه روزی باشه نه اینکه از ساعت ده همه لالا. (174119)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۵:۲۸
هروز تنگ غروب لب کارون
صفا داره لب شط پای نخلا
چه خوب و قشنگه لب کارون
کارون یعنی عشق و عاشقی
کارون یعنی دل دادن به معشوق (174147)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۶:۲۶
دیگر زمان جریان خروشان رودخانه ها گذشته است. وقتی جمعیت کشور بالا میرود، همه جا شهرک سازی و کارخانه سازی، افزایش پیدا کرده و وقتی حفر چاه های غیرمجاز چه برای کشاورزی و چه مصارف دیگر زیاد شده. خشکسالی هم وجود دارد. اگر آب کارون هم انتقال نیابد. شک نکنید با این وضعیت خود کارون خود به خود خشک خواهد شد. (174189)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۲۲
جالب اینجاست که آقایا برای مقاصد سیاسی هنوز میگوین جمعیت کشور کمه !!!! (174432)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۶:۳۸
تشکر بابت این متن زیبا. دلم آدم به درد میاد که میبینه هموطن هاش در رنج و سختی دارن زندگی می کنن. (174195)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۶:۴۴
جای تاسف وتاثر داره که به منابع ملی مانندکارون ومفاخر ملی مانند توس وابنیه تاریخی مانند نقش رستم و... توجه ملی نمیشود (174198)
امین
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۸:۵۶
مرگ کارون مرگ همه ی مردم خوزستانه (مرگ تدریجی) ! (174262)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۹:۰۴
پس زاینده رود ما اصفهانیا رو چی میگید؟؟؟؟؟!!!!
:( (174266)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۰۶
زاینده رود و کارون متعلق به زادگاهشون سرزمین بختیاریه نه شما! (174335)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۴:۰۱
برای همینه که بختیاری ها مهاجرت کردن به خوزستان و اصفهان برای کار؟ (174468)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۳:۲۷
خوزستان ملک بختیاریه از 40000سال قبل قشلاق ایل بختیاری بوده! (174617)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۵:۳۱
نه،از 400000000000سال پیش!!!! (175360)
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۱۹:۴۹
من واقعا بخاطر خشک شدن زاینده رود ناراحتم، اما این اصلا منطقی نیست که بخاطر آباد شدن جایی جای دیگه رو ویران کنیم!!! از روی تعصب نظر ندید، بحث خوزستان یا اصفهان نیست! باید به این توجه بشه که انتقال آب کارون چه پیامد هایی واسه اهواز و در کل خوزستان داره؟؟ همین الان هم وضعیت رودخانه کارون بحرانی هست چه برسه به اینکه آب رود خانه از این هم کمتر بشه!! (174291)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۱۹
حاج خانوم بهار ؛
چرا اينقد شلوغش كردي بابا ، مگه ما اصفهاني ها يا اون چهار محالي ها آدم نيستيم ؟!
ميشه ينفر توضيح بده كه آب كارون كجا ميره ؟! اونوقت كشاورزاي اصفهاني مگه واسه كل ايران كشت و برداشت نميكنند ؟! (174349)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۱:۲۲
الان چيدمان وزارت نيرو و استانداران بخش مركزي به سمت اصفهانه ، تازه استاندار اصفهان كه معاون امور آب وزارت نيرو بوده :-) (174351)
صحب جم
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۱:۱۱
باید مدیران سازمان آب وبرق خوزستان و آبفای اهواز و آبفای خوزستان و روستایی عوض شوند (174451)
کوهرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۲:۱۸
آقا کسی اطلاعی از جریان پروژه آب بهشت و گلاب داره؟؟؟؟؟ (174381)
اهوازی
Switzerland
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۳:۳۹
کاش بااشکهایم میتوانستم زنده ات کنم ویابا خونم یکباردیگرآب یارت کنم ای مادر زنده من که برای مرده ای می خواهند تورا بکشند (174406)
ﻳﻚ ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۳:۴۱
ﻛﺎﺷﻜﻲ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻣﻮﻥ ﻓﻜﺮ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺍﺏ ﺃﺻﻔﻬﺎﻥ ﺭﻓﺖ ﺷﻬﺮ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﻜﻪ ﺣﺎﻟﺴﺎ ﺧﺸﻚ ﺷﺪﻩ ﺣﺎﻟﺎ ﺑﺎﻳﺪﺩ ﻭﺍﻳﺴﻴﻢ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ ﺍﺑﺎ ﻣﻲ ﺭﻩ ﺗﻮ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎﺭﺱ ﻳﺎ ﺑﻴﺎﺩ ﺍﻳﻨﺠﺎ (174410)
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۹:۰۷
تو يك ايراني نيستي ونميدوني داري چي ميگي دارن يه زندرو بخاطر يه مرده ميكشن (175800)
محقق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۳:۰۴
البته بیشتر اون ابی که رفت از کارون بود در ضمن اینکه اب کارون میره تو خلیج فارس رو برای توجیه کارهاشون به خوردتون دادن، اصلآ میدونستی اب ورودی از کارون به خلیج فارس باید در یک حالت متعادلی باشه وگرنه اب شور خلیج فارس به داخل رودخانه نفوذ میکنه و اب شیرین رو شور میکنه که متآسفانه حالاشم این اتفاق میفته.
حالا باز م بگید اب کارون میریزه تو خلیج تا ابد فارس. (176072)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۳:۴۶
از غفلت ما سو استفاده شد و زاینده رود ما را به یغما بردند ومسوولین هم هیچ واکنشی نشان ندادند. نمایندگان اصفهان در مجلس چه می کنند؟ کاش بجای سیاست کاری ها به فکر انجام وظیفه شرعی و وجدانی خودشان که صیانت از حقوق مردم شهر اصفهان است بودند. اصفهان بیدار شو زاینده رود جاری شو .بغض اصفهان از غربت زاینده رود خواهد ترکید و اشک چشمان مردم اصفهان زاینده رود را لبریز از آب خواهد کرد. (174414)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۰۰:۵۶
اگه قراره بیدارشید ودلایل واقعی خشکی زاینده رود رو کشف کنید خیلی خوبه ولی اگه قراره بیدار شدنتون به خشکی کارون و نابود کردن کشاورزی خوزستان بیانجامد لطفآ ارام بخوابید . (174939)
خوزستاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۹:۰۸
ما اجازه نميديم تا پاي جونم ايستاديم (175802)
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۲۳:۵۷
برداشت آب ازبالا دست زاینده رود به ظاهر مدتی باغات گردوی گردوکاران استان چارمحال و بختیار ی را رونق می بخشد ولی غافل از اینکه زمین ها ی شیبدار کرانه زاینده رود پس از چند سال خاک خود را که شسته شده و به بستر رودخانه سرازیر می شود از دست خواهد داد و دیگر خاکی نخواهد بود که گردویی کاشته شود . از طرف دیگر بستر رودخانه هم با انباشت انبوه گل ولای از بین خواهد رفت. برداشت اب ا زاینده رود قلب تپنده اصفهان را ا حرکت با ز ایستاد و عنقریب ضربه مهلکی به طبیعت بالا دست هم خواهد زد . صدمات مذکور غیر قابل جبرانند . آب و زراعت باد آورده را باد خواهد برد. نابرده رنج گنج میسر نمی شود. (174418)
کوهرنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۵۴
دوستان اصفهانی خلط مبحث نکنید
این حرفا چیه مگه میخواهید بچه گول بزنید!!!!!!!!!!
الان کشاورزی استان چهارمحال در اوج شکوه خودشه
این حرفا چیه که خاک شسته میشه میریزه تو بستر رودخانه
یا شما نمیدونی باغداری چیه
یا ما چشمامون کوره که هزاران هکتار باغ بادم و گردو رو که همش افتخار کشوره نمیبینیم
نه گل پسر مشکل آب اصفهان کشاورزی در سواحل زاینده رود چهار محال نیست، مشکل آز و طمع مسئولین استانتووووووونه که به همون تونل شماره یک و دو کوهرنگ قانع نیستن و قصد دارن تونل بهشت و گلاب رو بزنن به قول سعدی چشم تنگ دنیا دوست را عاقبت یا قناعت پر کند یا خاک گور
دوست گرامی واسه اطلاع از طرح تونل بهشت به لینک زیر نگاه کنید:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B7%D8%B1%D8%AD_%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA%E2%80%8C%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF
http://hoomankhakpour.blogfa.com/post-18.aspx
http://www.mehrnews.com/detail/News/2169422 (174441)
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۲:۰۴
باد آورده را باد ميبرد. (175090)
ahwa,i
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۰:۴۶
. خيلي متاسفم بابت بعضي از اظهار نظرهاي بچگانه. دوستان چهارمهالي شما كه ادعا ميكنيد سرچشمه كارون تو چهارمهال مگه كارون فقط يك سرچشمه داره، كارون داراي هفت سرچشمس كه فقط يكي از انها در استان چهارمهال قرار دار و هفت سرچشمه ديگش در استان خوزستانه لطفا با فكر و علم صحبت كنيد. اسم كارون مشخصه كه اين رود يك رود تمام خوزستانيه. بعدش اگه شما جاي خوزستان بودين كه نفت گاز اب كشاورزي خاك نرژي و ..در اختيار ديگر استانهاس چي ميگفتين. يادمون نره ٨٧% اقتصاد ايران از استان خوزستان بزرگ است. قطب اول كشاورزي ايران در خوزستان است. دوستان اصفهاني كه ادعا دارن زمان جنگ به خوزستانيا كمك كردن باشه هيچ مشكلي نيست ولي ديگه كبك بازي در نياريم. همون زمان جنگ چندتا از طرح هاي بزرگ صنعتي استان خوزستان با فشر و لابي به اصفهان منتقل شد. دوستان اصفهاني اگه شما يك كاربراي خوزستان كردين خوزستان كه استان شمارو احيا كرد، خوزستان كه همه چيزتون مديونشه (174517)
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۱:۲۸
کارون و زاینده رود سرچشمش فقط زردکوه بختیاریه اونکه چندتا ساچشمه داره رود دز! (175723)
ahwazi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۴:۳۳
حالا شما بگو سرچشمه راين، نياگارا، دانوب همه تو چهارمهال قرار داره مردم همه جيگر!!! شما اصلا ميدوني كارون كجاست؟ ميدوني معنيش چيه؟ سرچشمه هاش چندتاس؟ زنده باد خوزستان (176211)
khouzestan parast
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۱:۲۳
دوستان اصفهاني كه ادعا دارن زمان جنگ به خوزستانيا كمك كردن باشه هيچ مشكلي نيست ولي ديگه كبك بازي در نياريم. همون زمان جنگ چندتا از طرح هاي بزرگ صنعتي استان خوزستان با فشر و لابي به اصفهان منتقل شد. دوستان اصفهاني اگه شما يك كاربراي خوزستان كردين خوزستان كه استان شمارو احيا كرد، خوزستان كه همه چيزتون مديونشه. الان هم هيچ مشكلي نيست دوستان اصفهاني از اين به بعد نه شما به خوزستان كار داشته باشين و نه خوزستاني ها به شما تا ببينيم ك ضرر ميكنه. اصفهان قطب ٨ كشاورزس ايرانه اما خوزستان قطب اول، پس خواهشا انقدر نگيد آب نيست كشاورزي اصفهان فلج شد مردم ايران از نبود محصولا كشاورزي اصفهانيا به دردسر افتادن، نه عزيزانم خيالتون جمع يچ اتفاقي نميفته (174535)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۲:۳۶
ایراد کار اینجاست که دولتمردای ما به سرچشمه ها به عنوان منابع ملی نگاه نمیکنند.
همین دید غلط بود که رئیس جمهور سابق در سفرس به شهرکرد گفت که این آب زاینده رود حق شماهاست!
همینم باعث شد از اون روز هموطنای شهر کردی ما بی رویه از آب زاینده رود برای آبیاری باغاتشون برداشت کنند.
امیدواریم در این دولت ابن مشکلات به صورت جدی دنبال و حل بشه.
(یه دیوونه یه سنگ میندازه تو چاه، 100 تا عاقل باید درش بیارن) شده حکایت ما!! (174585)
بختیاری
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۲۲:۳۸
اصفهان به شهرکرد اب میده یا شهرکرد به اصفهان
ببخشید اقایون اصفهانی این منابع متعلق به مردم بختیاریه اینو یادتون باشه (174899)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۰۰:۳۳
البته ایراد اصلی اینجاست که متآسفانه بعضیها به حق خودشون راضی نیستند.
ببین عزیزم منع بیش از نیمی از ابی که هم اکنون پشت سد زاینده رود ذخیره شده همان ابی است که بر اثر طرحهای انتقال اب تونل اول و دوم کوهرنگ از رودهای کلنچی و ماربره در دامنه زردکوه و سرچشمه کارون منحرف و به حوزه رودخانه زاینده رود منتقل شده ونتیجه کار کاهش دبی کارون بودده است. البته
تونل کوهرنگ3 ،خندگستان وچشمه لنگان رو هم به این طرحها اضافه کنید.
وحال سوال اینجاست بالاخره اقایون چه زمانی دست از سر کارون برمیدارند؟!
1-وقتی که کارون رو کاملا خشک کردند؟
2وقتی که کارون رو کاملا شور کردند؟
3-وقتی کشاورزی خوزستان رو له کردند؟
4-وقتی که روستاییان و عشایر خوزستان و چهارمحال را بیچاره کردند؟
5-وقتی که جلگه حاصلخیز خوزستان را به کویر تبدیل کردند؟
6-وقتی که چشمه ها و ابهای زیر زمینی چهار محال را نابود کردند؟
7-یا وقتی که یاد بگیرن فقط به خودشون فکر نکنن و سایر هموطناشون رو هم ادم حساب کنن؟
8-تمام موارد به اضافه موارد گفته نشده؟ (174935)
چنگیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۲:۴۸
یک زمان رودکارون قابل کشتی رانی بود و کشتیهای کوچک تا گمرک اهواز برای تخلیه بار میامدن اما خالا چی تورا خدا با مدیریت صحیح اینم مثل دریاچه ارومیه نکنید خوزستان به شریان کارون به گل نشسته زنده است (174601)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۱۳:۰۴
یک مطلب بسیار جالبی درخصوص منابع آب زاینده رود کارون دز یزد طرح بهشت آباد میزان آب خروجی تونل بهشت آباد میزان مصرف آب دراصفهان وچهار محال در سایت برنا با عنوان گلوی خشک زاینده رود درمورخ 30/8/92 بچاب رسیده بهمه توصیه میکنم آن رامطالعه کنند.بهارنیوزلطفا این پیامک وحتی الامکان آن مطلب راحتما چاپکن (174612)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۲۱:۱۸
من خوندمش کاملآ یکجانبه به موضوع پرداخته، امارهاش درباره میزان اب رودخانه کارون مربوط به 40 یا 50 سال پیشه نه زمان حاضر،نه تنها از اثرات مخرب زیست محیطی طرح بهشت اباد صحبتی نکرده بلکه خیلی ساده لوحانه اونارو توجیه کرده. کاملآ مشخصه که هم جهت با لابی ظالم اصفهانیهاست.
نکته جالبش اینه که حجم سالیانه انتقال اب را یک میلیاردو صد میلیون متر مکعب در سال اعلام کرده ولی حجم مخزن سدی که قراره برای این طرح ساخته بشه یک میلیاردو هشتصد میلیون متر مکعب واقعآ این تفاوت یعنی چی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
در ضمن برای گمراه کردنه هموطنان چهار محالی در این گزارش طرح بهشت اباد را بدون ضرر برای محیط زیست چهار محال ارزیابی کرده در حالیکه میدونیم مثل طرحهای قبلی باعث خشک شدن چشمه ها در منطقه ،نابودی دشتها ،تخریب روستاها و اوارگی روستاییان و عشایر منطقه خواهد شد.
این نوع رفتار با هر انسانی نادرسته دیگه چه برسه با هموطن ،همزبان، هم کیش واقعآ متآسفم براتون. (174873)
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۶:۴۰
متاسفانه فعلا دور مثل اكثر اوقات دست اصفهانيهاست ( ميگويند حدود هفت وزير اصفهاني هستند در قبال دريغ از يك وزير خوزستاني كه البته شايسته سالاري حرف اول را مي زند )موقعي كه صحبت ازكارون ومنابع سرشار آن و نفت ميشه منافع ملي را علم ميكنند ولي موقع هزينه دادن ميشه اين خوزستانيها هستند كه بايد هزينه الودگيهاي صنايع و چاههاي نفت و بهره برداريهاي غير اصولي وغير علمي را بايد بپردازند (175733)
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۳:۲۳
در دوران اقایان هاشمی و خاتمی هم اوضاع به همین منوال بود و اصفهانیها هم نهایت استفاده رو برای ابادی استانشون بردن، متاسفانه نگاه منطقه ای بیداد میکنه.
وقتی منابع رو ملی میدونیم میزان بهره مندی هم باید با نگاه ملی و بشکل عادلانه باشه.وزرا هم بهتر بود با دیدگاه وسیعتر و از پهنه گسترده تری از کشورمان انتخاب میشدند. (176098)
arash
United States
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۵:۱۹
کارون تکیه گاه ما رزمندگان در زمان جنگ بود (176289)
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۰۰:۴۳
ارومیه بدون دریاچش اصفهان بدون زاینده رودش اهواز بدون کارونش واقعا اگر ذره ای احساس باشه بدجوری دل ادم میگیره (178046)
رود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ۲۰:۴۰
کارون هر صبح دیدار و زنده بودن تو را می‌خواهم ای دوست دیرینه ما... زنده بمان ! (178618)