به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۲۷۳۰۸
چرا انتقال آب کارون را در تضاد با منافع ملی است؟

نگاهی‌اقتصادی به طرح خطرناك انتقال‌آب‌کارون

با کدام توجیه اقتصادی، منابع آبی استان خوزستان را که از نظر سطح برداشت و تولید محصولات زراعی مقام اول کشور را داراست کاهش داده و حتي از بين می‌بریم؟
نگاهی‌اقتصادی به طرح خطرناك انتقال‌آب‌کارون
سروش کیانی‌قلعه‌سردی *

گروه جامعه: اگر چه طرح‌های انتقال آب می‌تواند به رشد و توسعه‌ی بخش‌ها و مناطق دیگر کمک کند اما از سوی دیگر می‌تواند منجر به تضعیف و گاه حتی نابودی کامل منابع آبی ختم‌شود. این طرح‌ها وضعیت محیط زیستی منطقه فرستنده آب-منطقه مبدا- و سایر مناطق مرتبط با این انتقال را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و علاوه بر تهدید حیات بسیاری از موجودات زنده در این شریان‌های طبیعی، منجر به تغییر شرایط زیست محیطی و طبیعی در این مناطق می‌گردد.

از سوی دیگر این طرح‌ها از نظر اقتصادی تاثیرات بسیار مخربی بر مناطق مذکور دارد. که در این مجال ضمن حائز اهمیت دانستن اثرات زیست محیطی انتقال آب، تنها به بررسی آثار اقتصادی انتقال آب بر مناطق فرستنده و سایر مناطق مرتبط با نگاهی به طرح انتقال آب کارون از سرچشمه خود خواهیم پرداخت.

تامین منافع ملی و کلان اولین ویژگی تعریف شده جهت یک سرمایه‌گذاری دولتی است. در واقع سود و منفعت جمعی است که دولت را به عنوان نماینده مردم به سرمایه‌گذاری و هزینه نمودن در کشور وا می‌دارد. به دیگر سخن عقلانی نیست که دولت‌در زمینه‌ای سرمایه‌گذاری و یا ترغیب به سرمایه‌گذاری کند که نه تنها منفعت و سودی برای کشور به دنبال ندارد بلکه مسبب زیان و ضررهای متعددی گردد.

طرح‌های انتقال آب با اهدافی چون، افزایش تولید و درآمد ناخالص ملی، افزایش رفاه عمومی، افزایش اشتغال و افزایش ارزش افزوده تولید در یک بخش اقتصادی (بیشتر بخش کشاورزی) شکل می‌گیرد. این طرح‌ها برای منطقه فرستنده (مبدا) آثاری چون کاهش عرضه آب، کاهش تقاضا برای دیگر عوامل تولیدی مرتبط با آب مانند نیروی انسانی و سرمایه، کاهش ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و در مجموع کاهش تولید، اشتغال و رفاه را بدنبال دارد.

طبیعتا در مورد منطقه گیرنده(مقصد) این شرایط بصورت بالعکس برقرار خواهد بود. همچنین سایر مناطق مرتبط با این انتقال آب از این تغییر و تحولات بی بهره نخواهند بود و اثرات خاص خود را از این تغییرات خواهند برد. اما سوال اینجاست که در جهت تصمیم‌گیری در مورد انتقال یا عدم انتقال آب فاکتورهای مهم و در اولویت کدامند؟

به عبارت دیگر بایستی بر چه مبنایی تشخیص داد از نظر اقتصادی صرفه انتقال آب وجود دارد؟ در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر این مناطق، میزان تحریک پذیری منابع و عوامل تولید در هر یک از این مناطق، وضعیت هر کدام از مناطق از نظر وجود
با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری این طرح از یکسو منجر به گسترش فقر، بیکاری، روی آوردن به مشاغل کاذب و منشا بسیاری از مشکلات اجتماعی خواهد شد
یا عدم وجود اشتغال کامل و وجود ظرفیت‌های استفاده نشده عوامل تولید در این مناطق مبناهایی هستند که با سنجش و در نظر گرفتن آنها می‌توان تصمیم‌گیری در مورد انتقال آب را از حیث اقتصادی مفید و یا مضر برآورد کرد.

در صورتی که بتوان منافع حاصل از این انتقال برای منطقه گیرنده را بیشتر از مجموع زیان‌های شکل گرفته برای مناطق فرستنده و مرتبط دانست می‌توان این تصمیم را به لحاظ اقتصادی قابل قبول دانست. با توجه به هدفی که طرح انتقال آب کارون دارد می‌توان سه منطقه را این گونه تعریف کرد: منطقه مبدا «استان چهارمحال و بختیاری»، سایر مناطق مرتبط «استان خوزستان» و منطقه مقصد «استان اصفهان». مسلما دو منطقه مبدا و مرتبط یعنی استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان از این امر متضرر و منطقه مقصد یعنی اصفهان از این امر منتفع خواهد شد. اما این ضررها و انتفاع به چه مقدار است؟ آیا اصولاً در این طرح سنجش و حتی برآوردی ذهنی از این دو صورت پذیرفته است؟

از سوی دیگر کدام یک از این آیتم‌ها و مبناهای مذکوردر تصمیم‌گیری جهت انتقال آب کارون از سرچشمه خود مدنظر قرار گرفته است؟ آیا نرخ بالای بیکاری در دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، وابستگی بسیاری از مردم به شغل کشاورزی، بالا بودن فقر در این دو استان، مهاجرت روزافزون جوانان و تحصیل کردگان این استان‌ها به استان‌های دیگر، تغییر شغل بسیاری از کشاورزان به مشاغل کاذب در این دو استان، افزایش روز افزون مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها بدلیل مشکلات کم آبی در کشاورزی و نقش عمده استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری در تولید محصولات کشاورزی کشور در نظر گرفته شده است؟

با کدام توجیه اقتصادی منابع آبی استان خوزستان را که از نظر سطح برداشت و تولید محصولات زراعی مقام اول کشور را داراست کاهش داده و حتي از بين مي‌بريم؟ (رجوع کنید به سالنامه زراعی 1391-1390 وزارت جهاد کشاورزی). آیا این کاهش در منابع آبی استان اول کشاورزی ایران، کل کشاورزی و تولید کشاورزی کشور را با مشکل مواجه نمی‌کند؟

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری این طرح از یکسو منجر به گسترش فقر، بیکاری، روی آوردن به مشاغل کاذب و منشا بسیاری از مشکلات اجتماعی خواهد شد و از سوی دیگر دو استان عمده و مهم در تولید محصولات کشاورزی ایران را با مشکلات متعددی روبرو خواهد ساخت و با توجه به نقش این استان‌ها (بالاخص استان خوزستان) در تولید محصولات زراعی مانند گندم ضمن ضربه زدن به اقتصاد کشاورزی کشور، ما را از اهدافی چون خودکفایی و خوداتکایی در تولید کالاهای اساسی بسیار دور خواهد کرد و زیان‌های در پیش‌رو بسیار بیشتر از منافعی است که برخی بدون انجام دادن مراحل کارشناسی و دقیق اقتصادی در نظر گرفته‌اند.

* دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه اروميه

محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۲:۳۸
بعد از اینکه اعلام شد طرح بهشت آباد برای انتقال آب رودخانه کارون به اصفهان متوقف شده، اصفهانیها به فکر افتادند که آب رودخانه هایی که از این استان به کارون می ریزند را مهار کنند و از این طریق جبران مافات کنند.
جالب اینجاست که طرح بهشت آباد قرار بود سالانه یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب از سرچشمه های کارون برای زنده کردن زاینده رود انتقال دهد و اگر طرح جدید اصفهانیها اجرا شود سالانه 2 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آورده رودخانه کارون را کاهش می دهد. (196807)
نجات کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۳:۰۱
از دیدگاه اکثر کارشناسان و صاحبنظران طرحهای انتقال اب از سرچشمه های رودخانه های کارون و دز(کارون بزرگ) فاقد توجیهات فنی،اجتماغی،اقتصادی و زیست محیطی میباشند و در تضاد با منافع ملی مردم ایران محسوب میشوند.
همواره این پرسش در ذهن مردم خوزستان و چهارمحال جریان دارد که چرا با وجود معضلات فراوان در تامین اب شرب و کشاورزی مردم این استانها ،وزارت نیرو بر اجرای طرحهای بزرگ انتقال اب از سرچشمه های رودخانه کارون با صرف هزینه های چند هزار میلیاردی اصرار میورزد؟!
امیدوارم اقای رییس جمهور به این نگرانی به حق مردم استانهای چهارمحال و خوزستان پاسخ شایسته ای بدهند. (196820)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۳:۰۲
سايت بهار خيلي بشدت ضد اصفهان و مناطق مركزي رفتار ميكني اين به كل اصلاح طلب ها ضربه خواهد زد ضمنا چهارمحال و بختياري پتانسيل گردشگري داره نه كشاورزي بزرگترين زمين اونجا به 500 هكتار نميرسه (دشت گهرو تا شلمزار) با سد بهشت اباد پتانسيل گردشگري استان شكوفا خواهد شد. پس لطفا كد اشتباه به مردم استان ما ندهيد (196821)
ایران اباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۵:۳۵
هموطن عزیز به خاطر داشته باشید که با اجرای تونل سبا ابوم کوهرنگ جهت انتقال اب به اصفهان بود که چشمه مروارید در استان چهارمحال با ابدهی بسیار بالا کاملا خشک شد و به هر شکل دستکاری طبیعت عواقب خوشایندی نخواهد داشت.
این بحث اصلا ربطی به اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب نداره،ظلمی در حال شکل گیری است و بر هر انسان ازاده ای واجبه که از مظلوم حمایت کنه...
در ضمن مانند اکثر کارشناسان دکتر حسین صمدی استاد دانشگاه شهرکرد که البته خود ایشان هم شهرکردی هستند با اجرای طرح مخرب انتقال اب بهشت اباد مخالف هستند و در این زمینه مقالاتی هم ارایه کرده اند.
امیدوارم همه ما انصاف را رعایت کنیم... (196875)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۹:۲۵
شما در برهوت تشریف دارید! (196963)
شیرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۹ ۰۱:۱۵
بچه جون فقط شرکت تولیدی کشاورزی کوثر در دشت فرادنبه ازشهرستان بروجن 3000 هکتارزمین یکپارچه داره که بعلت کمبوداب با 450 عضو 4 ساله تعطیله شما که ازاستان اطلاع نداری تز نده لطفا. (197031)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۳:۱۱
مرسی از این مقاله خوبی که نوشتید . طبیعت آگاه خواهد بود و روزی طبیعت

تاوان سنگینی ازما انسانها خواهد گرفت . (196826)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۳:۳۰
کی میخواد این باندبازی ها تموم بشه خدا میدونه. این دولت و دولتهای آینده هم از این نظر با دولتهای قبلی فرقی ندارند. (196834)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۰
با اسیب رسوندن به خوزستان همه ایران اسیب میبینه،تاریخ این خطاهای بزرگ رو قضاوت خواهد کرد. (196865)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۵:۰۴
وقتی وزیزان تماماً از مناطق مرکزی و به خصوص اصفهان باشن، منافع منطقه ای جای منافع ملی رو میگیره.
انتخاب وزیران به نظرم با اعتدال تضاد داره. (196866)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۵:۵۷
در سفری که به اصفهان داشتم از یکی از خویشاوندان که در اونجا سکونت داره پرسیدم که:چطور اصفهان اینقدر بزرگراه و ازادراه و جاده های با کیفیت داره؟ایشون در جواب من گفت:
چون در دوره های قبل-منظور دولتهای اقایان هاشمی و خاتمی-اکثر وزرای راه اصفهانی بوده اند و بدین ترتیب حسابی هوای استانشون را داشته اند!
و ظاهرا باز هم همان اش و همان کاسه قبل...
امیدوارم تفسیر اقای روحانی از عدالت قراردادن هر چیز یا هر کس در جای درست ان چیز یا انکس باشد ونه راضی کردن همه. (196897)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۸:۴۱
عمو ازادراه و بزرگراه های داخل شهر که کاری به وزارت راه نداره ...! (196950)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۸:۴۶
بهار باوجود اینکه نظرات افراد محترم است ولی اینهمه متخصص و ادمهای باتجربه دارن برنامه ریزی میکنند ومطالعه دارند اونوقت میری یه نوشته غیرعلمی ازیک دانشجو میاری اینجا باهاش معرکه میگیری! واقعاه کفگیرتون به ته دیگ خورده! (196953)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۵:۳۹
رودخانه کارون وبقیه رودخانه های ان منطقه برای حفظ جنگلهای ان منطقه لازم است وانتقال این اب باعث خشک شدن ان جنگل ها میشود سوال اینجاست اگر اصفهان کمبود اب دارد چرا برنج میکارد (196879)
اینده نگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۶:۲۷
دوست عزیز در حال حاضر سالیانه 23هزارهکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان در (فلاورجان،لنجان،زرین شهر و...)زیر کشت محصول پرمصرفی مثل برنج میرود.
همچنین توجیه انتقال اب جهت مصارف شرب مردم اصفهان هم صحت ندارد،چراکه با افتتاح تونل سوم کوهرنگ -که حدود13کیلومتر از عملیات حفاری ان باقیمانده است- 650میلیون مترمکعب اب در سال از سرچشمه های رود کارون به استان اصفهان وارد خواهد شد و این ججم انتقال اب 2 برابر نیاز شرب مردم اصفهان را براورده خواهد کردپس عملا برای تامین مصارف شرب مردم استان اصفهان به طرحهای انتقال اب جدید مثل" طرح بهشت اباد" نیازی نیست.
اقایان لطفا به مردم حقیقت را بگویید چرا که همه چیز مثل روز روشن است.
ما کارون را نجات میدهیم... (196910)
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۵:۴۱
چه خوزستان چه اصفهان درهردوصورت متضررچهارمحال بختیاری خواهدبوداب دردرجه اول متعلق به چهارمحال است (196880)
آتوسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۵:۵۶
بهار هم آتیش بیار شده.چرا در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه یا آلودگی صنایع اصفهان و اراک چیزی نمیگی؟چرا؟؟؟ (196894)
Negar
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۸ ۱۶:۵۳
طرح های انتقال اب بین حوزه ای در همه جای دنیا و از دیدگاه همه ی کارشناسان و صاحب نظران مردود است.ما مردم خوزستان مانع از اجرای طرح غیر کارشناسی و مخرب بهشت اباد میشویم.بدترین اب اشامیدنی را مردم خوزستان مینوشند،الوده ترین هوا را استشمام میکنند پس عدالت چه میشود؟سهم ثروتمندترین استان کشور از این همه منابع ،جز درد و رنج و بیماری چیست؟ (196925)